In the Shadow of the Moon (2019)

Thriller

geregisseerd door Jim Mickle
met Boyd Holbrook, Cleopatra Coleman en Michael C. Hall

In 1988 start de ambitieuze politieagent Thomas Lockhart een zoektocht naar een seriemoordenaar die op mysterieuze wijze om de negen jaar opduikt. Wat de misdaden van de moordenaar zo uitzonderlijk maken is dat er geen wetenschappelijke verklaringen voor te vinden zijn. Tijdens de zoektocht naar de waarheid lijkt de rechercheur zijn gezonde verstand te verliezen, waardoor hij zijn carrière en het leven van zijn familie op het spel zet.

Op zich was dit wel een goede film. Ik vond de eerste helft wel beter voordat er bekend werd wat er aan de hand was. Ik hou wel van detective films met een seriemoordenaar maar deze film gaat net een andere kant op dus ik werd behoorlijk misleid. De film krijgt eigenlijk daardoor 2 genres waarvoor ik nooit gekozen zou hebben om te gaan kijken. Maar ondanks mijn smaak vond ik het wel goed doordacht.

avatar van macrobody
Lastig om een film te maken die zo'n 36 jaar omvat en dan dezelfde acteurs blijven gebruiken. Dan moet je goede make-up hebben en dat kan je niet afdoen met een baardje en wat pluizig haar. Verder bleven er veel vragen over, maar daar was de film vast niet voor gemaakt. Snelle Netflix productie.

avatar van Filmkriebel
Bewijst nog maar eens dat je de gemiddeldes hier niet altijd serieus moet nemen. Gewoon zelf kijken en oordelen want dit vond ik een prima film, en dat met onbekende acteurs. De synopsis van de film hint op een Terminator achtige film, maar dan wel fris en origineel verpakt. Ook met de actie kwam ik ruimschoots aan mijn trekken. Hier en daar blijf je wel met een vraagje zitten. Dat is een beetje eigen aan films over tijdsreizen, die vaak de complexe toer opgaan. Echter wel minder ingewikkeld dan Predestination. Ik vond het in ieder geval aangrijpend en de plaspauze kwam er met tegenzin...

Sfeervol geschoten sf actie film die me met name de eerste helft makkelijk bij de les wist te houden. Hoewel het tweede deel minder sterk is, zakt de film niet door de ondergrens wat mij betreft. Het concept van de film is aardig bedacht, al heeft het natuurlijk flink wat weg van eerdere (en veelal betere) films in dit genre. Wel maakt het scenario het er zich vrij makkelijk vanaf door alle onlogische zaken gewoon lekker de boel te laten. En het acteerniveau in de kleinere bijrollen was redelijk bedroevend, met als dieptepunt de ontzettend geforceerde nieuwslezers de zielloos precies de info opdreunde die scenario op dat moment nodig had. Desalniettemin best een kijkbeurt waard. Een kleine voldoende.

avatar van aSMoDeuS
SF multikul propaganda. Netflix zoals we Netflix kennen. Bizarre anti-blanke propaganda. Walgelijk.

avatar van ikkegoemikke
If you kill me now...
the world as you know it will end
in a very short time.

Leuk. Nog eens een film met het concept tijdreizen. Altijd interessant om te zien hoe ze de paradox van het tijdreizen hierin hebben verwerkt. Er zal altijd wel iemand zijn die dan weer beweert dat het niet echt klopt. Niet dat dit me echt boeit want ik ken nog niemand die effectief door de tijd is gereisd om een bewijs te leveren of wijzigingen in het verleden al dan niet invloed hebben op de toekomst. Misschien zou men dan eindelijk concreet kunnen zeggen of de grootvader paradox nu wel aannemelijk is of niet. Tot op heden is het dus nog altijd pure Sci-Fi. En dat zorgt dan voor genietbare films zoals “About Time”, “I'll Follow You Down” of “Predestination”. En ook deze Netflix Original was zeker niet zo slecht.

Lees verder hier...

Erg matig.

Mickle is geen geniaal regisseur, maar heeft toch een paar aardige films achter z'n naam staan. Deze een kansje geven was een no-brainer, zeker wanneer hij op Netflix gezet werd. Maar uiteindelijk viel het toch wat tegen, volgens mij zelfs z'n minste film.

De film geeft onder andere veel te snel z'n verrassing prijs. Beginnen in de toekomst, dan naar de jaren '80 om onverklaarbare reden .. dan is 1+1 al snel 2, zeker wanneer het zwarte meisje nog eens in tijdsreisachtige raadsels begint te spreken. Dat het uiteindelijk uitmondt in iets dat aan die apenfilm uit de jaren '90 deed denken mag geen verrassing zijn.

Verder doet het ook iets teveel TV-serie achtig aan. Het voelt redelijk vluchtig aan, zonder al te veel ritme of samenhang. Ik begrijp dat er aardig wat getoond moet worden, maar het leken eerder 4 afleveringen aan elkaar geplakt dan één film. Ook visueel is het helemaal niet op niveau.

Mnee, dit is allemaal wat te losjes. Echt vervelen doet het niet, maar allemaal al eerder en beter gezien. Dit moet Mickle beter kunnen.

avatar van Macmanus
Serial Killer met een twist

Eens dat de film veel te snel zijn kaarten prijs geeft. Waardoor het nooit echt een spannende whodunnit word of überhaupt een whodunnit. De cast is ook wat Netflix middelmaat, echt slecht zijn ze niet maar zo een dochter of zo een Dexter weten niet echt meer te worden dan wat behang.

Door de 9 jaar gaps weet de film ook niet echt een flow te creëren. In 2006 heeft hij ook super onhandig die belangrijke clue met opgraven en langs gaan op het moment dat ze weer wederkeert. For fuck sake je had 9 jaar om dit te fixen heb je de clue ook echt net dan! Ach zo erg was dat niet hoor maar de film eindigt met zo een dom betoog met bittere ernst dat je je wel afvraagt waarom de makers dat opeens zo serieus namen.

Ik had het allemaal wat meer Terminator 2 simpel gehouden als ik de maker was.

2.5 sterren.

Macmanus schreef:
[..] dat je je wel afvraagt waarom de makers dat opeens zo serieus namen.

Anti-blank sentiment.

aSMoDeuS schreef:
Anti-blank sentiment.

Wat dacht je? De eerste keer reageert er niemand, we proberen het nog een keertje opnieuw?

Onderhond schreef:

Nee, hoor. Hij vroeg zich wat af, dus ik reageer. Puur toeval dat ik weer op de pagina van deze film keek.

De absurde premisse spreekt verder voor zich.

avatar van Lennert
Dan ben ik toch wel benieuwd naar uitleg.

avatar van mcdaktari
Dit soort films zie ik graag. Deed me af en toe een beetje aan Looper denken, met dat tijdreizen. De film begint meteen goed en de vaart blijft er goed in. Het is dan wel geen topper maar om gezien te hebben kan geen kwaad. Trouwens, ik vind wel dat het genre aangepast mag worden naar Sciencefiction/Thriller.