Terminator: Dark Fate (2019)

Verenigde Staten / China
Actie / Avontuur

geregisseerd door Tim Miller
met Mackenzie Davis, Arnold Schwarzenegger en Linda Hamilton

Vrijwel tegelijkertijd verschijnen twee figuren uit de toekomst in Mexico-Stad. De ene is een T-9 die als opdracht heeft Dani Ramos uit te schakelen, de andere is de 'verbeterde' soldaat Grace, die er alles aan gelegen is om Dani te beschermen. Daarbij krijgt ze onverwacht hulp van Sarah Connor, die met hulp van een anonieme bron al jaren Terminators vroegtijdig weet te lokaliseren en uit te schakelen.

avatar van skinny_tie
Ook mooi hoe een filmreeks waarvan het basisconcept een kritiek op bewapening is pas bij het zesde deel politiek wordt.

avatar van blisteringdude
Schandalig slecht.

avatar van jpbosch
Ik dacht dat Edward Furlong een rolletje had in de film? Heb hem niet gezien

avatar van thunderball
Hij zit in de eerste vijf minuten.

avatar van etherman
Het beste deel sinds T2 naar mijn mening.

avatar van FlorisV
Na een baggerslechte eerste trailer waren mijn verwachtingen zodanig dat ik eigenlijk al besloten had deze film over te slaan en thuis een keer te gaan kijken zodra hij op bluray uit zou komen. De Terminator zag er meer uit als een Pee Wee Herminator en de effecten zagen er baggerslecht uit bij vlagen. Mackenzie Davis zag er met kort haar toch minstens 3x minder lekker uit en Hamilton was inmiddels op oma leeftijd, net als Arnie. Hierna kwam een sterk verbeterde 2e trailer. Eerste recensies waren redelijk: ietwat matig, de film ging wel. Met nog steeds lage verwachtingen ben ik toch maar de film gaan checken op een regenachtige vrijdagmiddag en me toch kunnen vermaken. Nu bleek dat veel storende dingetjes van de 1e trailer er uitgewerkt waren. Toen de 1e uitkwam was de film nog volop in productie kennelijk.

Gabriel Luna is niet zo eng als Robert Patrick en niet zo imposant als Schwarz. Het is weer een nieuw soort Terminator die wat socialer en aardiger overkomt maar eigenlijk sterker is dan alle modellen die we eerder zagen (hoewel het eigenlijk precies datgene was wat we in Genisys zagen). Een nieuwe gimmick is het splitsen in 2 maar er wordt niks creatiefs mee gedaan.

Hamilton vond ik eigenlijk te oud maar ze acteerde nog prima. Schwarz was fijn om te zien, vooral omdat er een zeer originele draai gegeven was aan de T-800 die hij hier speelt.

Nu is dat korte haar wat jammer maar ik mocht graag kijken naar Mackenzie Davis, vooral die prachtige ogen. Behoorlijk afgetraind en getoned ook en dat gespierde lichaam mocht er van mij ook zijn hoewel veel kerels liever vrouwelijkere vormen zien. Maar ze is nu eenmaal soldate. Wat ze tegen Sarah had werd me nooit duidelijk.

Natalia Reyes was duidelijk de zwakste schakel in de cast. Charisma van niks, ze kon me geen moment boeien. Nu was dit met Nick Stahl, en eerder Edward Furlong, toch ook wel een probleempje voor mij. Dat soort acteurs doen me allemaal verlangen naar een Michael Biehn, die toch wel een onderschatte factor is geweest van wat Terminator zo goed maakte en het is jammer dat hij van andere filmmakers dan James Cameron zo weinig interessants te doen kreeg in zijn carriere.

Dan de soundtrack. Als je ziet dat Tom Holkenborg die verzorgt heeft weet je gelijk al genoeg. Baggerslecht zal het niet zijn maar boven de middelmaat zal het zeker weten niet uitsteken. Ook bij deze prent beklijft de muziek geen moment en heeft het, zoals gebruikelijk bij Holkenborg, de creativiteit van een zak patat met een dikke lel mayonaise. Tom, ga maar frietjes bakken jongen, of met pensioen, dit is slaapverwekkend. Zonde omdat er zoveel getalenteerde musici zijn die de kansen die deze poseur krijgt veel meer verdienen. Holkenborg heeft vooral talent om iets te maken wat klinkt als een kopie van een typische dertien in een dozijn soundtrack, waar elk stukje persoonlijkheid, originaliteit en creativiteit vakkundig en chirurgisch uit verwijderd is. Je zou het op zijn meest positief nog kunnen omschrijven als niet al te storend tijdens het bekijken van de film.

De actie is prima en ditmaal wordt er meer gedaan met vliegtuigen en helicopters dan vrachtwagens hoewel die wederom niet ontbreken (en dat wordt wat sleets). De special effects zijn prima in orde, zoals je van een moderne Terminator film mag verwachten. Visueel is het duidelijk niet het werk van een perfectionistische auteur zoals Cameron. Tsja, er is maar een handjevol regisseurs die daarvan in de beurt kan komen en het behoeft onder andere ook getalenteerde kostuum- en set ontwerpers.

Het verhaal is best redelijk door wat originele twistjes en vondsten hier en daar maar ik zou het persoonlijk veel interessanter vinden de toekomst te zien, wat helaas alleen deel 4 (met heel behoorlijk resultaat, naar mijn mening) deed. Dat tijdreisgeneuzel ken ik nu onderhand wel.

avatar van Starscream
Een terminator film dat eigenlijk geen terminator mag heten

avatar van mrklm
Linda Hamilton maakt een welkome terugkeer maar het is Arnie die de show mag stelen in de finale van dit wat rommelige en daardoor teleurstellende vervolg van de Terminator-saga. Regisseur Tim Miller strooit in het begin van de film iets teveel met expliciete verwijzingen naar The Terminator (1984) en Terminator 2: Judgment Day (1991), waarop dit het verolg is, en komt al snel met een actiescène die een nieuwe betekenis geeft aan de term "over-the-top". Deze keer zijn het drie dames die het opnemen tegen een extreem onverwoestbare Rev-9 [een kleurloze Diego Boneta] die, om de verwarring nog maar eens te vergroten, zichzelf ook nog eens kan splitsen... of zoiets.

Hamilton, Mackenzie Davis (als de soldaat 'met extra's') en Natalia Reyes -(als de vrouw die ze dienen te beschermen) leveren prima acteerwerk af en de film verveelt geen moment, zeker niet wanneer Arnie zijn intrede doet. De terugkeer van T-800 levert de interessantste scènes op, ook al omdat het scenario zich op dat punt, hoe vreemd het ook mag klinken, meer richt op de menselijke kant van het verhaal. Daarna is er nog één opeenvolging van waanzinnige stunts en gigantische explosies. Tja, als je daar van houdt zit je hier absoluut goed, maar een waardige opvolger van de eerste twee Terminator-films kun je dit niet noemen.

avatar van Lennert
Federer76 schreef:
Mooi woord,helaas niet van toepassing

Wat is het dan wel voor je? Hoe heeft feminisme deze film kapot gemaakt?

avatar van symonvld
Wereldvervolg op deel 2. Brengt al het goede van deel 1 & 2 samen en komt ook nog met enige nieuwe ideeën. Heb me prima vermaakt met deze film en op naar de volgende 2 delen die James Cameron wil maken

avatar van Ajax&Litmanen1
Een nieuwe Terminator film, een reeks die me ooit zo lief was, blijft ondanks alles toch iets om naar uit te kijken. Vanmiddag in de bios gezien, waar ik er met mixed feelings heen ging. Zo goed waren de eerste reviews niet en de trailers maakten ook weinig indruk. Maar toch blijft het trio Cameron, Schwarzenegger en Hamilton zo sterk dat het volgens mij ook echt niet slecht kon worden.

Gelukkig is het dan ook best een leuke film geworden. Ik zeg wel leuk, dat is iets heel anders dan goed. Want heel eerlijk, de film mag dan beter geschreven zijn dan de vorige delen, maar ik vond die niet overdreven beter. Sterker, er zitten hier een aantal irritatiefactoren in die in de andere delen ontbraken. Terminator 1 en 2 zijn tijdloze klassiekers, Terminator Salvation een mislukte drol die ik liever niet met de Terminator-wereld associeer en dan houden we deel 3 Rise of the machines en deel 5 Genisys over. Beide delen heb ik op 3,5 ster gezet, gewoon omdat ze me goed hebben vermaakt en omdat Arnold bad ass blijft. Zeker Genisys was slecht geschreven, ik snapte er geregeld geen bal van, maar het was wel een fijne zit. Dark Fate pretendeert heel wat meer dan die delen te zijn en ergens snap ik het wel, maar dan moet je niet een kopie van Judgment Day maken maar dan met een veel mindere cast. Wel zit er eindelijk weer eens diepgang in de personages in. De terugkeer van Linda Hamilton is geweldig gelukt. Ze is nog altijd een sterk persoon met veel charisma die behoorlijk boos kan kijken en eerst handelt en dan pas de vragen stelt. Haar introductie was ook best wel gaaf, al hoort die I'll be back quote eigenlijk alleen bij Arnold. Gedurfd ook om de film te starten met de moord op haar zoon, John Connor, waardoor Sarah flink getraumatiseerd en verbitterd is. Al is dat ergens jammer, want haar chemie met de T-800 in T2 vond ik wel mooi en nu haat ze hem uiteraard.

Nee, de zwakte van de film zit hem in de focus op de verkeerde personen. Die hoort om Hamilton en Schwarzenegger te draaien wat mij betreft. Zij zijn de ziel van deze franchise. Natalia Reyes als Dani vond ik nog niet zo storend, aangezien ze niet geforceerd de aandacht probeerde op te eisen. Mooie dame en haar rol vond ik wel wat hebben, al is ze gewoon een light versie van John Connor. En dan is er Gabriel Luna als de nieuwe kwaadaardige Terminator. Nogal nietszeggend allemaal. Ja, hij is beter dan de personen die zo'n rol in voorgaande delen speelden, maar meer ook niet. Hij is nog niet de helft van Robert Patrick in T2, die echt angstaanjagend was. Ook hier dus weer iemand die de light versie speelt. Maar dan moet de grootste ergernis nog komen: Mackenzie Davis. Ik was er al bang voor toen ik de trailers zag. Wat een irritante, vervelende powervrouw die we overdreven geforceerd door de strot krijgen geduwd. Ze heeft geen boeiende rol, ze neemt veel te veel screentijd in beslag en ze is veel te krachtig gemaakt. En dan zwijg ik nog maar over dat vreselijke kapsel van haar, echt een grote afknapper. Goddank gaat ze dood aan het einde, hopelijk blijft dit zo. Ondanks dat het eerste uur echt niet belabberd was zat ik wel echt te wachten op de introductie van Schwarzenegger en hij stelde me gelukkig niet teleur. Doet hij nooit. Zijn rol was bijzonder geestig met veel humor en knipogen. Zijn plot dat hij een gordijnenverkoper is, inclusief hilarische dialoog over een situatie op zijn werk was heerlijk. En ook vond ik het best goed bedacht dat hij een moordmachine in ruste was, die zich nog eenmaal nu in ging zetten om de dag te redden. Elke scène met hem was tof, al hadden ze hem iets meer leuke oneliners mogen geven. Zijn dood was alleen minder pakkend als zijn duim-moment op het einde van T2, omdat je hem op zich weer terug in een vervolg kunt schrijven als een nieuwe Terminator. Laten we hopen dat áls er meer delen komen, ze hem echt niet vergeten.

Dark Fate probeert zoals gezegd gewoon teveel Judgment Day te kopiëren, maar dan gewoon minder goed. Er zitten een aantal grote actiescènes in die best goed te pruimen zijn, maar ze halen het niet bij de vrachtwagenachtervolging uit T2 of die met de kraanwagen uit T3. Al had ik ook nooit verwacht dat er een nieuwe Terminator-film zou komen die ook maar in de buurt van die briljante eerste twee films zou komen, dus dat neem ik ze niet kwalijk. Maar ik had wel gehoopt dat James Cameron er voor kon zorgen dat ik opnieuw geraakt kon worden met een film in deze reeks, maar zoals gezegd is dit echt niet veel beter dan eerdere delen met Arnold erin. Wel heb ik me gewoon uitstekend vermaakt, dus een ruime voldoende is het me wel waard. Dat er trouwens een aantal beste r-rated momenten voorbij kwamen vind ik trouwens ook wel een dikke plus die benoemd mag worden. Die fout werd met eerdere delen wel gemaakt, maar nu gelukkig niet. Benieuwd of de film genoeg gaat scoren, zodat we nog meer gaan krijgen.

jpbosch schreef:
Ik dacht dat Edward Furlong een rolletje had in de film? Heb hem niet gezien

Ik zat ook al te denken ja, waar dan? Je ziet wel een jonge John uit de tijd van T2, maar was dit dan de inbreng van Furlong?

avatar van JacoBaco
Edward Furlong is inmiddels 42 en het enige wat ze gedaan kunnen hebben is hem jonger laten lijken met computer effecten. De Gemini Man techniek.

En toen ze T2 aan het filmen waren was hij ongeveer 13 jaar, dus inmiddels is hij ook wat langer qua lengte dan toen. En natuurlijk dikker.

avatar van mrklm
Wat ze tegen Sarah had werd me nooit duidelijk.

Kort na hun eerste 'ontmoeting' houdt Sarah Grace onder schot en eist een verklaring. Bovendien is Sarah op zijn zachtst gezet nogal gehard door alles wat ze heeft meegemaakt en erg direct. Niet echt een vriendschappelijke kennismaking dus, maar dat ligt 'm vooral aan Sarah.

avatar van JacoBaco

Als ik mij niet vergis deed Terminator Genisys het heel erg goed in China, dus ik vermoed dat deze nieuwe Terminator het (daar) ook weer voortreffelijk gaat doen.

Federer76 schreef:
Beste nieuws van de dag!

Wacht nou maar af, film gaat gewoon op een ruime winst eindigen. Vermoed dat ze wel een miljoen of 400/500 omzet gaan pakken.

avatar van Federer76
Ajax&Litmanen1 schreef:

we zullen zien

Ondanks de niet bepaald denderende recensies, had ik aanvankelijk best wel veel zin in deze film. Hoewel al duidelijk was dat het verhaal niet meer dan een gemakzuchtige herhalingsoefening van T1 en T2 betreft, ging de film mijns inziens sterk van start. Niet in de laatste plaats door de sterke vecht- en actiescènes.

Maar vanaf het moment dat good old Arnold ten tonele verscheen, was ik min of meer afgehaakt. Zijn welbekende personage werd opgezadeld met een compleet ridicule verhaallijn, welke compleet uit de lucht leek te zijn gevallen. Pijnlijk. Zeker als je bedenkt dat dit uit de koker van James Cameron komt. Daarna wordt het eigenlijk alleen maar minder. De acteurs doen het naar behoren, behalve het personage van Natalia Reyes, die als nieuwbakken verzetsheldin de rol van Linda Hamilton over lijkt gaan nemen. Ze weet simpelweg geen eigen smoel aan de rol te geven en mist overtuiging. In de finale wordt, zoals het hoort, flink uitgepakt wat actie betreft. Maar ik werd zo murw gebeukt dat het op een gegeven moment nauwelijks meer indruk wist te maken. Temeer ook omdat het constant een herhaling van zetten is. Na de zoveelste ontploffing, reddingspoging, aanslag, etc. kun je de rest ook wel uittekenen.

En dat is eigenlijk wel met alles het geval. De film mist inspiratie, een ziel en een eigen identiteit en is uiteindelijk niet meer dan het zoveelste overbodige deel uit de reeks. Daar kunnen ook oudgedienden als Linda Hamilton en Arnold Schwarzenegger niks aan veranderen. Soms is het daarom misschien maar beter om het oude bij het oude te laten.

avatar van rcuppen79
Zesde film uit de Terminator-reeks, die gemakshalve deel 3 t/m 5 negeert.

Terminator is een reeks die ik vanaf deel 2 volledig in de bioscoop heb gevolgd, als 12-jarig jochie mocht ik van mijn ouders samen met een aantal klasgenootjes naar de film Terminator 2 en had ik de dag van mijn leven. Het is vooral de enorme goodwill van T1 en T2 dat deze reeks me nog überhaupt kan bekoren, want de delen hierna vind ik het benoemen nog nauwelijks waard. Met uitzondering van Terminator: Salvation heeft geen enkele Terminator meer iets nieuws proberen te verzinnen. Het is telkens hetzelfde verhaal. Ik had gehoopt dat met de inbreng van Cameron er iets nieuws gebracht ging worden, maar helaas. Op veel punten lijkt Terminator: Dark Fate op een regelrecht kopie van T2, maar dan op vrijwel elk punt slechter.

Het is leuk om Linda Hamilton terug te zien in haar rol en ook Schwarzenegger voldoet nog als de onverwoestbare T-800 (lang leve de wereld van CGI). Mackenzie Davis is ook nog wel OK, maar ze is absoluut geen Arnold Schwarzenegger. Gabriel Luna vond ik 3x niks als de nieuwe geavanceerde Terminator. Dat heeft nog niet eens zozeer met zijn acteerwerk te maken, maar meer met het feit dat het allemaal een beetje belachelijk begint te worden (een fout die ook in deel 3 en 5 werd gemaakt).

Dark Fate is andermaal een Terminator-film die de reeks geen goed doet. De overdaad aan CGI doet de film de nek om en de actiescènes, hoewel mooi gefilmd, zijn weinig memorabel. Het lijkt er gewoonweg op dat het verhaal van Terminator na deel 2 wel zo'n beetje verteld is. De films die erna zijn gekomen, brengen niets nieuws en hoewel Terminator: Salvation het wel probeerde, was die film qua uitvoering ook een aanfluiting. Ik had nog wel hoop dat met de terugkeer van James Cameron de reeks weer nieuwe leven zou worden ingeblazen, maar ook hij heeft blijkbaar geen nieuwe ideeën meer voor deze franchise.

rcuppen79 schreef:

Mooe herinnering

Was destijds zelf iets te jong, maar heb elke Terminator vanaf deel 3 Rise of the machines wel op het grote scherm gezien. Hoop dat T1 en T2 nog eens terugkeren in de bios, dan pak ik ze ook mee.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Mooe herinnering

T2 was in de bioscoop. 2 jaar geleden in 3D en remastered. Toch gemist dan?

JacoBaco schreef:
T2 was in de bioscoop. 2 jaar geleden in 3D en remastered. Toch gemist dan?

Jep. Spijt van. Had toen geloof ik net de Bluray een paar maanden daarvoor nog gezien.

avatar van de grunt
JacoBaco schreef:
T2 was in de bioscoop

Fuck , waar !!!

Deze film is absoluut geen waardige opvolger van T2.
Het verhaal gaat niet verder waar het gestopt is.
Het is een remake van T1 all over again.
Een nieuwe John Connor figuur (dit keer een jonge dame) die beschermd moet worden omdat deze in de toekomst zeer belangrijk zal zijn voor het verzet.

Toch is het een goede actiefilm, met enkele fantastische scene's.
Sommigegrapjes hadden ze beter achterwege kinnen laten.

Ik zou het wel vet vinden als ze doorgaan met dit "nieuwe" verhaal.

de grunt schreef:

Fuck , waar !!!

Bijna overal.

Wat een matige film, okay, hij is wel beter dan Genisys maar dat is ook niet moeilijk.

Hamilton speelt behoorlijk houterig, het contrast is extra schril vergeleken met T2 scenes. Reyes is een heel mooi meisje, maar is in alles een slap aftreksel van John Connor. Luna is ook geen Robert Patrick. Davis vind ik ronduit slecht en ongeloofwaardig. De actie scenes zijn hard, direct en eigenlijk erg goed. Dat is het enige goede aan de film, net als de terugkeer van gore en bad language. Het is eigenlijk geen kinderfilm.

Ik vind het een heel slecht geschreven sequel, overbodig bijkans.

Ten eerste wordt John alsnog gedood door een T-800, en niet lang na T2 want hij is dan net zo oud. Maar dit is wel nadat Skynet al is verijdeld dus die toekomst gaat niet komen.

Wat er wel komt is ene Legion. Maar in tegenstelling tot Skynet leren we hier niets over. We zien in T2 immers waardoor Skynet gaat ontstaan. Het is gewoon 'Legion nam alles over en begon de mensheid uit te roeien'. Okay. En er is dan een meisje in Mexico die later doet wat John in de Skynet future deed. En zij moet dood. Verschil is dus dat zij het zelf zal zijn, en niet haar kind.

Ze hadden makkelijk een kwartier kunnen knippen. Dat hele stuk bij het huis waar T-800 een brave huisvader speelt vond ik overbodig. Ze hadden hem ook kunnen opgraven en activeren, of hij had wars van doelen kunnen verschijnen.

Nee, voor mij blijft deze franchise uit 2 films bestaan. En in Terminator 1, wat tegen slasher horror aanschuurt, is hij echt een Terminator.

avatar van leatherhead
Inderdaad een herhalingsoefening van Judgement Day, maar al bij al best vermakelijk. Voornamelijk door de toch wel leuke badguy. Een Robert Patrick is het niet nee, maar die hele shapeshifter gave blijft wel tof en is mede dankzij aardige sfx verantwoordelijk voor een aantal leuke kills. Verder volgt het exact het bekende Terminator stramien, inclusief Arnold en Sarah die op hun oude dag wat obligaat komen opdraven. Onelinertje hier en daar, beetje comic relief, dat werk. Dat hele gedoe met z'n gezinnetje was er ook echt teveel aan trouwens..

Qua mindless actie best te doen, maar de Terminator koek begint toch echt wel op te raken. Tijd voor een regisseur die de reeks wat nieuw leven inblaast, al betwijfel ik of dat nog gaat gebeuren. 2,5*.

Box office results voor opening zijn +- 20 miljoen $ op een budget over de 100. Redelijk slecht.