Terminator: Dark Fate (2019)

Verenigde Staten / China
Actie / Avontuur

geregisseerd door Tim Miller
met Mackenzie Davis, Arnold Schwarzenegger en Linda Hamilton

Vrijwel tegelijkertijd verschijnen twee figuren uit de toekomst in Mexico-Stad. De ene is een T-9 die als opdracht heeft Dani Ramos uit te schakelen, de andere is de 'verbeterde' soldaat Grace, die er alles aan gelegen is om Dani te beschermen. Daarbij krijgt ze onverwacht hulp van Sarah Connor, die met hulp van een anonieme bron al jaren Terminators vroegtijdig weet te lokaliseren en uit te schakelen.

GoodOldJack schreef:

Geloof je dan niet dat films door diverse mensen heel anders beoordeeld kunnen worden? Ik vermoed dat je hier geen enkele film gaat vinden die geen 0,5* of 1* krijgt, behoudens enkele zeer grote uitzonderingen met (zeer) weinig stemmen misschien. "Uitsluiten" dat een film 0,5* of 1* waard is kan je nooit. Want waardering is voor iedereen anders. Zelfs uitsluiten dat de film voor jou geen 0,5* of 1* zou kunnen krijgen is onmogelijk, tenzij je dat op voorhand beslist zou hebben maar in welke mate je dan nog zonder vooraf gekozen oordeel een film kunt ingaan is dan maar de vraag.

Je kan erin geloven dat deze film voor jou geen 0,5* of 1* kan zijn misschien ja, maar meer dan dat zeker niet. Net als je erin kan geloven dat dit een topfilm wordt of iets tussen de twee in. Maar meer dan geloven (of hopen) lijkt me niet de bedoeling tot je de film effectief gezien hebt. Iets uitsluiten lijkt me dan weer onmogelijk vooraleer je de film gezien hebt.

Voor mij was hij alvast maar één ster waard, kan misschien ooit nog iets verhogen maar veel verhogen daar twijfel ik enorm aan (ik sluit het echter niet uit ) .

Zoals bij zowat iedere film heb je hier overigens mensen die het goed vinden, degelijk, slecht, ... . Gelukkig maar zou ik persoonlijk zeggen, indien iedereen exact hetzelfde goed zou vinden zou ik zelden nog verrast kunnen worden (of ontgoocheld dat ook wel weer).

PS: Ik heb hier toch een relatief "normaal" stempatroon denk ik, gemiddelde van iets boven de drie, merendeel van de films ergens tussen 2,5 en 4 qua sterren. Dus ja, ik vond dit bij deze uitspraak van je wel passen voor mij "Die scores geef ik aan de allergrootste bagger die ooit is geproduceerd" : Klopt, daar zou ik deze bij plaatsen. Niet bij de allergrootste bagger (0,5*) maar wel bij de grote bagger.

En daar lijkt me dit niet meteen bij horen : Op basis van wat dan? Trailers? Recensies? Reacties? Beste (en enige imo) manier om deze conclusie te trekken of net niet te trekken is de film zelf kijken.

Ik baseer het op mijzelf. Ik denk niet dat deze film tot de grootste troep die bestaat behoort. Van mij mag je er best die score aan verbinden, maar ik geloof voor 99 procent dat ik dat niet ga uitdelen. Gewoon omdat ik van afstand al meer dan genoeg pluspunten kan zien. Ik vind het vaak wat overtrokken. Film bevalt niet, hop 0,5 ster. Ik mis dan heel vaak bij mensen de nuance. Er zijn ook maar weinig mensen op deze site die hun allerlaagste score overtuigend kunnen verklaren vind ik. Onderhond is zo ongeveer een van die uitzonderingen die dat wel kan, maar te vaak zie ik hier een ''kutfilm, 0,5*'' staan. Vind ik jammer. Datzelfde probleem heb ik overigens ook met mensen die overal 5 sterren voor geven. Die neem ik ook wat meer met een korreltje zout.

Schumacher,
Dat kan idd zo zijn,maar we spreken hier toch over scores van maximaal 1 tot 2 sterren en geen 5.
Ik vind het ook heel toevallig dat ze net dezelfde problemen opsommen als ik,maar al een geluk dat mensen verschillende meningen kunnen hebben
Hopelijk kan jij er vanavond dan wel van genieten.

avatar van FlorisV
Ajax&Litmanen1 schreef:

En dat manwijf, die irriteert niet al te erg? Dat was nog wel mijn grootste zorg na de trailer.

Wat kort haar en de outfit kunnen doen he...dit is normaliter een heerlijk snoepje hoor, MacKenzie Davis, kijk maar naar Blade Runner 2048 waarin ze een hoertje speelt. Ik wacht zelf wel tot de film op schijf verschijnt, maar volgens deze recensie doet ze het prima:
TERMINATOR: DARK FATE (2019) Review - YouTube

Ajax&Litmanen1,
Ik weet dat 0,5 of 1 een lage score is,maar dat is nu helaas gekoppeld aan mijn teleurstellende ervaring. Ik ga de film binnen een dikke 2 weken nog eens herbekijken met vrienden en dan zal ik mss mijn score nog verhogen

Niet nodig om je stem aan te passen hoor!
Jouw stemgedrag is lachwekkend en niemand neemt dat serieus

avatar van schumacher
Net gezien: De film sleepte mij wel van in den beginne mee en het duurt niet lang voor de 1ste aktie scene er kwam, een nog vrij lange steengoede aktie scene. Ik zei van dit kan wel heel goed worden maar na die scene..... oke dat het er even rustiger aan toe gaat maar het zakte teveel weg en de toch vind ik geen te goede acteerprestaties deden er ook geen goed aan. Het was niet vloeiend en boeiend genoeg bij momenten, teveel dode punten in de film.

Dan Linda Hamilton: ze kwam wel binnen met een knaller, was wel fun maar ik vond ze te oud en het acteren tegenover toen ze veel jonger was was ook veel minder.

Ook de 2 andere dames vond ik niet goed acteren en meerdere dialogen waren bij mij van wtf zeg, wat stom. Sloeg nergens op toch? Ik vond dus meerdere acteurs/actrices een miscast.

Dan is het ong 1u04 minuten wachten eer Arnold er eindelijk tevoorschijn kwam en dan komen er een paar leuke heel korte momentjes. Dan nog even gezwets en dan duurd de aktie tot het einde best lang en viel het best mee.

Degene die de slechte Terminator speelde kan ook belange niet tippen aan die dat in T2 speelde, die kerel was een stuk beter en angstaanjagender dan die van nu.

Vond ik de film slecht? Nee, dat nu ook niet, die aktie scens vond ik best vet zeker die 1ste int begin maar sommige dialogen, het zwakke acteerwerk en een aantal dode punten in de film zorgt ervoor dat ik ook niet kan zeggen dat het een hele goeie film was.

Gemengde gevoelens hier.

Waar ik nog steeds op wacht is eens een of de film tegen de machines. Ik was in 2003 in de VS, ik heb daar ong 25 min ofzo een stukske gezien toen van hetgeen ze in elkaar hadden gestoken voor de mensen te laten tonen daar, dat was echt vet, gevecht tegen de machines. We zijn 2019 nu en nog steeds krijgen we zo'n film niet te zien, zeer jammer.

Wat Arnold nog betreft; ik blijf fan vd man, hem zien verschijnen was zoiets van oef want die dames en dan heb ik het over de acteerprestaties en de soms zwakke dialogen daar kreeg ik het soms wat op de heupen van.
Maar we moeten realistisch zijn, ik heb ook Rambo gezien maar de sterren worden stilaan te oud voor zo'n films, helaas, maar dat is nu eenmaal de leeftijd.

Ps: een 0.5 geven is ronduit belachelijk, wat voor punten geef je dan aan films die 1000 keer minder goed zijn? Ook 0.5 dusja. Njah. Beetje serieus blijven mag wel.

Schumacher,RevencheN,
Ik geef de score 0,5 omdat de film tegen alles ingaat wat T1 en T2 hebben opgebouwd. Klaar simpel.
Ben er openminded naar gaan kijken en ik kwam vol ongeloof naar buiten. Ik hoef niet te vertellen waarom. Iedereen met een hart voor de franchise weet waarom. Nu net naar The Terminator aan het kijken,waar Arnie nog schrikwekkend is en waar de held nog een 'deftige'karakterontwikkeling heeft. Idd een beetje serieus blijven mag ook.

shumacher
Als Dani Ramos in de volgende film het loodje legt kunnen ze de 'volgende' leader of the resistance mss in België zoeken? Waarom niet? We hebben nu al een Mexicaanse gehad en de toekomst wordt toch altijd veranderd ten voordele van de Hollywood cash grabbers. Heb meteen ook al een titel... Terminator 7 Low Budgment Day. Ben wel blij dat je de actie goed vond in TDF,want voor een verhaal met inhoud hoef je niet te gaan kijken.

avatar van GoodOldJack
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ok das duidelijk, en grotendeels niks verkeerd mee. Denken staat iedereen vrij .

shumacher

Tis dat dat ik ook zeg: er is weinig tot niks schrikwekkends aan de terminators, de dialogen waren bij momenten wtf momenten, het vloeide niet goed in elkaar, meerdere doden punten in de film, het duurde me te lang eer Arnold erin kwam, foute cast ook want ik vond de dames niet goed acteren en dat haalde de film naar beneden.

Ik heb een 3 gegeven omdat de aktie scenes wel vet waren.

Niks kan tippen aan T2 die ik in de komende dagen nog eens zal bekijken.

En ik wil een Terminator film zien met de echte oorlog tegen de machines met veel aktie in.

Ik denk van alle Terminators die ik heb gezien dat dit nu idd de minste van allemaal was.
Soms begrijp ik filmmakers echt niet.

Maar je ontwijkt wel mijn vraag: ik zie ieder jaar enorm veel films en dan heb ik het niet over 150 maar over veel veel meer, ik zie films die nog 1000 keer minder goed zijn als deze Terminator, daarmee dat ik zeg dat het niet logisch is dat je die dan een even slechte score heeft als deze Terminator.

Schumacher,
Nogmaals mijn 0,5 score is gekoppeld aan mijn teleurstelling. Ik ben een gevoelsmens waarin ik van het een uiterste naar het ander ga. De negatieve punten die jij opsomt delen we ( er zijn er nog genoeg andere die ik straks zal opsommen) maar jij kan in tegenstelling tot mezelf ook nog de 'goeie punten zien. Goeie punten voor jou weliswaar. Is de actie goed in TDF? Ja absoluut,maar als ze het verhaal (dat geen verhaal meer moest zijn) volledig op zijn kop zetten dan hoeft het voor mij al niet meer,als ik alleen actie wil zien dan leg ik wel The Fast And The Furious op. De Terminator franchise gaat voor mij nog altijd over het visionair schitterend verhaal zoals James Cameron voor ogen had,zoals ook gebracht in T1 en T2. Deze Terminator Dark Fate is een slap in mijn gezicht. Ik wil ook (net zoals jij) een film over the future war zien met John Connor. Ik denk trouwens de meeste fans onder ons. In mijn opinie (zonder wetenschappelijke kennis van tijdreizen) is dat het enige logische vervolg. Closed loop. Film future war en op het einde stuurt John Connor Kyle Reese terug naar het verleden hence T1. Zoals in vorig bericht reeds gezegd kunnen we op de TDF en Hollywood manier van verhaaltelling nog 100 Terminators maken. Elke keer met een nieuwe protagonist... komaan serieus? Nee daar doe ik niet aan mee. Ik hoop dat je nu begrijpt waarom ik de film 0,5 geef?

Schumacher,
Ik heb trouwens zoals GoodOldJack hierboven zei ook mensen zien weggaan uit de cinema. En dat na de eerste 10 minuten. Kun je het ze kwalijk nemen? Ik denk dat die mensen ook geen hogere score zullen geven

Schumacher,

Je bent nogal dom als je een kaartje koopt of minimaal de moeite neemt om naar de bios te reizen, om daarna na 10 minuten weg te lopen. Wie heb je er mee? Jezelf of James Cameron?

Ajax&Litmanen1,
Dat is jouw mening die ik overigens deel.
Ik ben ook blijven zitten ,maar je hoeft geen genie te zijn om te verstaan waarom er wel bepaalde mensen de zaal hebben verlaten. Lijkt me vrij duidelijk.

avatar van Ajax&Litmanen1
Welnee, volslagen onzin om welke film ook na 10 minuten te verlaten.

Sowieso, als iemand een film niet volledig bekijkt, dan neem ik die mening niet serieus.

avatar van schumacher
Lol, de eerste 20 min ofzo zijn voor mij nu net de beste vd film geweest. Wie dan nog tijdens of voor zo'n ferme aktie scene weggaat is al helemaal niet geloofwaardig voor mij.
Ik kijk altijd ong 30min naar een film, dan beslis ik van nee of ja als ik thuis een film bekijk.

Maar ik ga mensen nooit snappen; deze word zo afgekraakt, als ik bv begin over de laatste mad max die ik mega slecht vond dan zeggen die allee man, die was steen steengoed jong, ik snap der niks van.
Die laatste mad max sloeg werkelijk nergens op.

Soit; Ik raad de mensen toch niet aan om 13.90 euro aan deze Terminator film te geven want daarvoor is die niet goed genoeg vind ik.
5 euro had een juistere prijs geweest .

Schumacher,
Ik vrees dat ik bepaalde mensen ook nooit ga snappen. De mythologie van de eerste 2 terminators is na de eerste 10 minuten volledig om zeep geholpen. En dan doe ik nog de moeite om mijn score van 0,5 te verdedigen. Het zou eigenlijk zonder uitleg al duidelijk moeten zijn. Zucht.....

Misschien eerst even terug in de tijd deel 1 en vooral deel 2 waren grensverleggende actiefilms deel 3 was ook nog best ok linda hamilton werd hier gemist vanaf deel 4 zonder arnold ging het fout bij zijn terugkeer in deel 5 was het verhaal niet goed en de nieuwe sarah connor een schoolmeisje

Op naar deel 6 dark fate
De terugkeer van linda hamilton is zeker en vast een pluspunt, de actie is best lekker en blijft goed op de rails zonder te ontsporen ook de nieuwe jonge cast doet het goed
Na halfweg doet opa Arnold zijn intrede op een wellingswaar wat vreemde manier maar ook hij springt goed in, de actie verplaatst zich dan ook door de lucht en onder water
m.a.w. de film is een leuke zit die het dichts in de buurt komt van deel 2 maar hem natuurlijk niet overtreft de fans van de serie mogen hem niet links laten liggen want arnold zal ooit een keer moeten stoppen gezien zijn gezegende leeftijd

avatar van john mcclane 2
De beste in de reeks na T1en T2 .
Maar dat zegt niet super veel , aangezien dat allemaal te verwaarlozen delen zijn .
Aldus Mark,,,,
Terminator: Dark Fate reviewed by Mark Kermode - YouTube

avatar van Lennert
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik begrijp dat je een hekel hebt aan de manier hoe er de laatste tijd meer vrouwen 'geforceerd' worden in actiefilms, maar denk je echt dat een atletische vrouw met kort haar een 'manwijf' noemen gaat helpen?

Lennert schreef:

Eigenlijk wel waar. Lijkt mij een denigrerend woord.

avatar van thunderball
...maar ik snapte wél meteen wat en vooral wie hij bedoelde en zo kwam ze ook in de trailers over en deed vooraf het ergste vrezen.

Lennert schreef:

Ik vind het wel een treffende beschrijving ja. Vreselijk, zulke types. Kunnen een hele film verzieken, al begrijp ik uit de reviews dat dat nog wel mee valt hier.

avatar van Graaf Machine
Toch maar even laten verleiden om de trailer te zien. Snap Ajax&Litmanen wel: ziet er best uit als een film die wel ok is. Donderdag snel naar de bioscoop gaan.

Gezien in Antwerpen. 4 sterren. Review volgt later

DiDa schreef:
Gezien in Antwerpen. 4 sterren. Review volgt later

Ben benieuwd.

Ik heb er ondertussen nu ook wel heel veel zin in gekregen. Blijft toch iets magisch, een Terminator in de bioscoop zien. Jammer genoeg was ik te jong bij T1 en T2, maar vanaf T3 alle delen op het grote doek gezien.

avatar van Chris Kelvin
Als tiener had T2 een enorme impact op mij. Een grensverleggende actie sci-fi film met nooit geziene special effects. Terecht een klassieker.

Met T3 ging het bergafwaarts met Genysis als absoluut dieptepunt.

Nu deze Dark Fate. In de eerste minuten wordt het hele nut van T1 en T2 helmaal teniet gedaan. Wat toch wel opmerkelijk is.

Het eerste deel van de film begon goed en ik was geboeid door de actie en het verhaal. Maar dan halfweg gaat het qua actie en CGI zo over the top dat ik helemaal ben afgehaakt. Het verhaal verdween en finaal kijk je naar lege spanningsloze ontspoorde actie waar ik helemaal niet meer kon in investeren.

Wat ze hier met de T-800 doen is toch ook helemaal van de pot afgerukt!

Een teleurstelling.

avatar van DiDa
Terminator: Dark Fate, de officiële Terminator 3 volgens James Cameron en Tim Miller.
Beide heren teasen ons al een jaar lang met de gedachte dat dit eindelijk weer eens een echte en goede Terminator film wordt. Is dat ook het resultaat? Ja hoor, voor een groot gedeelte zeker wel. Hoewel ikzelf een aantal kleine kanttekeningen heb.

Ten eerste wil ik iets uit de weg ruimen. Iedereen die dezelfde impact verwacht als Terminator 1 en 2 destijds vraag ik deze verwachting bij te stellen. Laten we eerlijk zijn. Dit zijn 2 klassiekers die gewoon nooit meer geëvenaard zullen worden. Maar Cameron en Miller brengen wel de aspecten die deze 2 films groots maakten. Aspecten die de vorige Terminator vervolgen niet goed wisten te vertalen. Dus Terminator Dark Fate komt absoluut het dichtste bij T1 en T2.
Tim Miller begrijpt goed wat een Terminator film moet bevatten. Spanning, intensiteit, actie en sterke karakters.

De film opent sterk met een toch wel schokkende scene. Toch wel respect voor Miller en Cameron dat ze dit aangedurfd hebben. Door deze scene staat het Terminator universum op zijn kop. Want laten we eerlijk zijn: het zou niet goed zijn om weer hetzelfde verhaal als deel 1 en 2 te vertellen.

Na deze openingsscene maken we kennis met Dani Ramos, een meisje uit Mexico die samen met haar broer aan de lopende band werkt in een fabriek. Tegelijkertijd arriveren er 2 “robots”, afkomstig uit het jaar 2042 die allebei op zoek zijn naar Dani. Grace (een sterke rol van Mackenzie Davis) en een REV-9 (een goede rol van Gabriel Luna). De REV-9 wil Dani vermoorden en Grace is er om haar te beschermen. Miller wind er geen doekjes om en al snel belanden we in een rollercoaster met een 2 tal zeer sterke en spannende actiescenes. Wanneer Sarah Connor al snel om de hoek komt om Grace en Dani te helpen gaan alle drie op zoek naar antwoorden. Hierbij krijgen ze uiteindelijk hulp van Schwarzenegger. Meer ga ik even niet verklappen.

Zoals je misschien al opmerkt in mijn samenvatting van het verhaal, lijkt het heel erg op T1 en T2. Het arriveren van een killer en beschermer. Het op zoek gaan naar hun target en de clash die daarop volgt. Zo zijn er wel veel meer dingen die je doen denken aan T1 en T2. Dark Fate volgt namelijk voor een groot gedeelte hetzelfde stramien als deze 2 films. Met daarin nieuwe karakters doorheen gemixt. Dark Fate voelt aan als een mix van reboot, vervolg, remake en een start van een nieuwe Trilogy. Is daar iets mis mee? Zeker niet. Miller is fan van de eerste 2 films en laat dat duidelijk zien. Is de verrassing ervan af? Ja dat wel. Heel veel dingen zijn herkenbaar (de trucs van de REV-9 bijvoorbeeld) Maar de uitvoering is verder zeer goed, dus ik vond dat absoluut niet storend.

Ik was eerst ook sceptisch over de nieuwe karakters toen ik de trailer en officiële stills zag. Maar dit bleek niet terecht te zijn. Mackenzie Davis zet een sterke, bad ass rol neer als Grace, een mens maar met een robotachtige upgrade. Sterker nog, ik vond haar regelmatig de show stelen van Linda Hamilton.
Linda Hamilton doet wat ze moet doen: de bad ass power woman spelen. Maar ze kwam op mij iets te geforceerd en minder overtuigend over dan in T1 en T2. Maar verder supergaaf dat ze terug is en om haar al schietend naast Schwarzenegger te zien staan.
Schwarzenegger is in Dark Fate eindelijk weer terug op het oude stek. De film leeft extra op wanneer hij in beeld verschijnt. Hij is bad ass en steelt de laatste 3 kwartier zeker de show. Zijn beste rol sinds zijn comeback 9 jaar geleden. Kleine kanttekening heb ik bij wat ze met zijn karakter hebben gedaan. Je moet er wel voor openstaan. Maar het idee erachter is verder zeker interessant. Maar heel snel schakelt Arnold in actie mode en ben je dit alweer vergeten.
Ik vond Natalia Ryes ook prima acteren en spelen als Dani Ramos. Alleen in de scene die zich in de toekomst afspeelt vond ik haar iets minder overtuigend als zijnde de toekomstige verzetsleider. Maar goed, verder prima gecast en je hebt ook snel sympathie voor haar.
En dan Gabriel Luna als de REV-9. Ik vond hem de sterkste bad guy sinds de T-1000. Niemand kan natuurlijk Robert Patrick overtreffen, maar hij komt aardig in de buurt. Ook is Miller niet té ver gegaan in de upgrade van de bad guy. De REV-9 is een combinatie van de T-800 uit T1 en de T-1000 uit T2. Dus, vloeibaar metaal over het endoskeleton. Wat hem gevaarlijk maar is dat deze 2 onafhankelijk van elkaar kunnen opereren. De effecten mbt de REV-9 vond ik zeer sterk.

De actie in Dark Fate is fantastisch. Met als hoogtepunten het gevecht in de fabriek, de achtervolging met de bulldozer truck, de vliegtuig scene en het gevecht in de controlekamer van de stuwdam. De actie wordt ook fantastisch ondersteund door een pompende soundtrack zoals we die gewend zijn uit T1 en T2. Soms hier en daar een klein slippertje qua CGI (onderwatergevecht), maar dat is Miller vergeven.

Het enige mindere wat me bezighield waren bepaalde kleine dingen in het verhaal die niet goed verklaard werden. Bijvoorbeeld het gedeelte over de coördinaten en de sms’jes. Maar goed, zoals altijd bij films over tijdreizen staan heel veel dingen open voor interpretatie. Misschien worden bepaalde dingen wel verder uitgewerkt in de overige 2 Terminator films die Miller en Cameron aansluitend op Dark Fate willen maken. Van mij mogen ze.

Terminator: Dark Fate is een van de beste actieknallers van het jaar en zeker ook de beste Terminator film na T1 en T2. Soms voelt de film wel aan als een soort van rehash en reboot, maar de uitvoering is prima en komt eindelijk eens dicht in de buurt van de originele 2 Terminator films.
Op een paar kleine smetjes na dus, is dit de perfecte spannende rollercoaster film die je zeker moet gaan checken!

4 sterren.

Allerslechtste terminator

Chris Kelvin schreef:

Met T3 ging het bergafwaarts met Genysis als absoluut dieptepunt.

Wat ze hier met de T-800 doen is toch ook helemaal van de pot afgerukt!

Een teleurstelling.
onbegrijpelijk toch wat ze met de t-800 doen? Ze zijn helemaal het noorden kwijt. Diepe zucht..... Ik deel jouw mening trouwens. Inspiratieloos en over the top actie zonder enige meerwaarde aan het verhaal.

Federer76 schreef:

Ik vond het trouwens wel interessant om te zien wat een Terminator doet wanneer zijn missie is geslaagd. Hij infiltreert nu onder de mensen....Maar goed ieder zijn mening.