Yesterday (2019)

Verenigd Koninkrijk
Muziek / Komedie

geregisseerd door Danny Boyle
met Himesh Patel, Lily James en Kate McKinnon

'Yesterday' volgt het leven van een worstelende muzikant. Hij komt erachter dat hij van de ene op de andere dag de enige persoon op aarde is die zich de 'Beatles' kan herinneren. Met de kennis van al hun muziek is hij vervolgens relevanter dan ooit.

avatar van John Milton
Viel mij ook al op, al bleef de waarom vraag achterwege.

Ik verwacht van die andere wel iets minder, maar dat oogt wel als een film waar ik Miss Milton een plezier mee doe.

avatar van Rvdz
Die andere is wel gebaseerd op een waargebeurd verhaal, dus daar is het "waarom" van de castingkeuze in ieder geval niet zo moeilijk.

avatar van Gish
Origineel idee, wordt helaas de nek omgedraaid door de regisseur die teveel grossiert in rommelige soms irritante scenes. Dit had veel beter gemaakt kunnen en moeten worden. Bij vlagen wel grappig. Net onderhoudend genoeg.

schoonetoonen schreef:
Leuke film, hoor! Gewoon een grappig idee wat leuk uitgewerkt is, schijnbaar zonder enige pretentie. Vermakelijk dus, waarbij de muziekindustrie wel een goeie sneer om de oren krijgt.
Ik heb me goed vermaakt!

Ik sluit me hierbij volledig aan! Prima vermaakt met deze film.

avatar van qwatje
Kei leuke film, met goede muziek. Heerlijk verhaal.
Heerlijke Feelgood movie. Genoten 4*

avatar van HarmJanStegenga
Leuk, leuk, ja.. maar van Boyle en schrijver Curtis had ik meer verwacht. 'Yesterday' vermaakt en flitst lekker voorbij, maar hier had gewoon meer ingezeten. Dat liefdesgebeuren is echt vreselijk slap en er zitten te veel flauwe personages in. De scene met Robert Carlyle (als John Lennon) is dan weer prachtig. De film kent een zeer fijn concept, maar weet maar deels te overtuigen en eindigt ook niet groots. Leuk en jammer tegelijk.

avatar van max cady
Ja eens met bovenstaand. Begint wel aardig, eindigt niet super.

avatar van KOKUSMAKREEL
Leuke film

avatar van Alathir
Ik heb het gevoel dat hier meer had in gezeten. De film focust redelijk hard op het liefdesverhaal maar er is heel weinig chemie tussen Lily James en Himesh Patel. Die laatste moet de film dan nog eens dragen ook, wat hem niet echt lijkt te lukken. Zijn zangtalent is niet sterk genoeg om The Beatles goed te brengen. Natuurlijk gaat het er gewoon over om de muziek terug te brengen onder de mensen, want zonder The Beatles is de wereld niet hetzelfde. We zien hem dan een soort wroeging krijgen omdat hij succes maakt op liedjes die niet van hem zijn. En ik dacht het al voor hij het zelf in de film zegt: hij leeft in een leugen.

Ondanks dat The Beatles goede nummers hebben, vond ik dat er zeker meer in zat wat betreft het zingen en de romance. Het is niet alleen Himesh Patel zijn fout, ook Lily James' acting is hier wat ondermaats. Zij kan zeker beter, dat heb ik al gezien.

avatar van Antonev
Een mooi concept, dat helaas niet helemaal goed uit de verf komt. Men probeert de gehele speelduur een balans te vinden tussen romantiek, comedy en muziek. Helaas komt de mix hiervan op alle facetten wat tekort. Vlees noch vis.

Hoewel er best wat te lachen viel, was de hoeveelheid geslaagde grappen toch wat te gering om een stempel te kunnen drukken. De beoogde romantiek komt te laat op gang en het liefdesverhaal weet nauwelijks te boeien. De broeiende liefde tussen de hoofdrolspelers (als die er al was) is nauwelijks merkbaar.

Je hoopt dan dat de muziek nog wat kan redden aan het karige verhaal. Ik vond echter dat de nummers steeds te snel werden afgekapt om er echt van te kunnen genieten. Dat vond ik in de film over Queen toch wel beter gedaan.

Alles bij elkaar weten ze er toch een kleine voldoende uit te slepen. Jammer, want deze film had toch wel de ingrediënten om meer te worden dan we nu hebben gezien.

avatar van james_cameron
Leuke, zeer onderhoudende romcom met een slim uitgangspunt, geschreven door Richard Curtis. Wellicht iets te lichtgewicht voor regisseur Danny Boyle, maar hij weet het materiaal grotendeels in goede banen te leiden, daarbij geholpen door een enthousiaste cast. Geen grote verrassingen qua plot en hoofdrolspeler Himesh Patel heeft iets te vaak een nogal domme uitdrukking op zijn gezicht, maar de film is uiteindelijk charmant genoeg en vaak erg grappig.

avatar van Spoelworm
Nee,dramatisch. Een wereldomvattende stroomstoring doet de aarde the Beatles vergeten. Dit laat een slappe en weinig sympathieke hoofdfiguur de kans een rockster te worden met jawel, de liedjes van the fab 4. Ik zal de discussie of je anno 2019 wel zo wereldberoemd zou worden met i wanna hold your hand maar laten voor wat het is,maar dit op zich leuke gegeven wordt echt beroerd uitgewerkt. En wat had ik bij voorhand zin in deze film (vanuit recensies,geen trailers).Maar wat ik te zien kreeg was een onsamenhangende film bevolkt door slappe,onsympathieke,karakterloze, slecht acterende types.

avatar van Ste*
Danny Boyle, Richard Curtis, natuurlijk de muziek van The Beatles en de innemende rol van getalenteerde Himesh Patel zorgen voor een film die niet perfect in elkaar zit maar zich dat makkelijk laat vergeven omdat het zo leuk is en ook heel veel goed doet.

Ik denk dat ik grofweg het eerste halfuur wel het sterkst vond. Alles rondom de Beatlesmuziek die mensen voor het eerst horen levert best interessante scènes en mooie momenten op die je op een of andere manier laten nadenken over wat goede nummers zijn, hoe muziek in ons collectief geheugen terecht komt en een bepaalde status krijgt.

Later verzandt het, hoewel het nog steeds wel vermakelijk is, iets teveel in een standaard 'artiest krijgt te maken met Amerikaanse managers en het grote geld'-verhaal. Is op zich natuurlijk een logische en ook wel realistische volgende stap, maar het is wel iets dat al redelijk tot in den treure gedaan is in films. De rol van de Amerikaanse manager is net wat teveel een karikatuur als je het vergelijkt met de rest. Ook de rol van Ed Sheeran had voor mij trouwens niet zo gehoeven.
Het liefdesplotje is best leuk, Lily James is een leuke charismatische actrice, maar vond ik naarmate de film vorderde wat teveel ruimte innemen in een film die van mij toch vooral over de muziek had mogen gaan.

Het middenstuk zit dus wellicht wat rommelig in elkaar, maar dat komt weer goed vanaf de scène dat hij John Lennon ontmoet, vond het persoonlijk een erg mooie en emotionele 'vondst'.

De Danny Boyle-flair is op momenten zeker aanwezig, hij had van mij nog wel wat meer zijn stempel op de film mogen drukken (en dan niet met telkens die letters in beeld, die soms bijna een soort Word-Art associatie geven...)

Niet perfect dus, ik kan het zelfs eens zijn met de meeste kritiek die ik hier lees. Maar voor mij had het genoeg vermakelijke elementen (dat googelen telkens is ook grappig), niet in de laatste plaats de Beatlesmuziek die je na deze film toch weer wil opzetten.

avatar van apolicum
Ste* schreef:

Daar had nog veel meer in gezeten vond ik...
* Vragen naar de jeugd van Lennon en of hij ooit met muziek is beziggeweest (en waarom hij ermee gestopt is)
* Polsen of hij één van de andere 3 in zijn leven gekend heeft.
* "Imagine" beginnen spelen/zingen en de reactie van Lennon bekijken.

avatar van macrobody
Deze film deed me denken aan Blinded by the Light (2019) - MovieMeter.nl. Politiek correct filmpje en best leuk voor een keer. Liedjes van The Beatles worden wel een beetje verkracht door ze als oud vuil te behandelen. Bijvoorbeeld "Let it be" wordt gebruikt voor een grappige scene maar komt daarna nooit meer terug. En ook "In my life" had ie nog wel een keer mogen doen net voor hij Ellie op het grote scherm haalt. Maar goed, het idee voor de film was origineel en het was wat mij betreft een dikke voldoende.

avatar van Ted Kerkjes
macrobody schreef:
Politiek correct filmpje
Ja hoor, daar is het toverwoord weer.

Ted Kerkjes schreef:
Ja hoor, daar is het toverwoord weer.

En? Wordt je getriggerd?

avatar van Ted Kerkjes
macrobody schreef:
En? Wordt je getriggerd?
Een beetje, ja. Ik ben gewoon oprecht verbaasd dat woord tegen te komen bij een film als deze, zonder verdere uitleg.
Is deze film "politiek correct" omdat de hoofdrolspeler Indiase roots heeft? Spelen die roots verder een rol in de film?

avatar van boemboem27
Leuke film
Heerlijke liedjes
Leuk idee van de film.
Aanrader

avatar van N00dles
Vermakelijke film met een simpele gimmick als uitgangspunt, maar die toch door leuke vondsten en een innemende hoofdrolspeler lekker wegkijkt.
De muziek van de Beatles geeft de film wel een extra dimensie (tenminste, als je het goede muziek vindt en veel van ze kent); als het gewoon een film was geweest over een muzikant die plagiaat pleegde, was het waarschijnlijk minder pakkend geweest.

Het is echter geen film zonder minpunten. Zo vind ik het romantische subplot ouderwets en begon de houding van Ellie me steeds meer tegen te staan: ze verwijt hem dat hij 10 jaar de tijd had gehad om zijn 'slag te slaan', terwijl zij al die tijd passief zat te wachten. Ze wijst hem af als puntje bij paaltje komt, om vervolgens te smeken of hij in Engeland blijft om met haar verder te gaan. Dan vindt zij een rebound in Gavin, maar als Jack dan uiteindelijk toch zijn liefde voor haar bekent, dumpt ze haar nieuwe vriendje en kiest ze alsnog voor Jack. Heel chique hoor.

Maar goed, uiteindelijk is het romantische plot maar bijzaak. De film draait om Jack en zijn weg naar faam.
De popmuziekindustrie krijgt op ludieke wijze kritiek (bijv. het aanpassen van song- en albumtitels naar inspiratieloze varianten zoals "Hey Dude"), al was Debra de geldbeluste manager dan weer behoorlijk flauw. Ik had nog wel wat cameo's van andere grote muzikanten willen zien.

Patel vond ik verfrissend als Jack Malik en zou ik nog wel vaker willen zien in andere films. De Britse feel-good humor werkt prima en hoewel Danny Boyle niet mijn favoriete regisseur is (muv Trainspotting), vond ik het een leuk tussendoortje.

Een 4-*

Ted Kerkjes schreef:

In een politiek correcte film anno 2019 zit onder andere het volgende:
Een boze witte man als baas die nogal bevooroordeeld overkomt want hij vind een baard op een moslim maar niets.
Een blank/niet blank koppel
Een succesvolle donker gekleurde manager/baas met gevoel voor medewerkers of
een succesvolle blanke manager/baas die absoluut geen gevoel heeft en over lijken gaat en alleen op geld belust is.
En een karakter uit de LGBT verzameling.
Ongegeneerde sluikreclame
en vast nog meer.

Nou had deze film gelukkig niet alle ingrediënten en daardoor goed te pruimen maar het blijft in mijn optiek politiek correct.
Het enige zinnetje wat misschien de uitzondering op de regel is:

Right, but if you must go
to Los Angeles and hang out with perverts and drug addicts...

maar dat zou dan weer onder de noemer kunnen worden geplaatst van hoe vaker iets wordt genoemd hoe gewoner en normaler het wordt ervaren

avatar van john mcclane 2
Erg fijne film , de combi van de gimmick ( Beatles ) met regisseur Boyle was iets waar ik maanden naar uitkeek.
En er zit zeker heerlijke humor in , natuurlijk de muziek , dat spreekt voor zich , en het is zeer mooi geschoten .
Het enige wat me niet lekker zit is de rol van Kathryn McKinnon als Deborah .
Sorry , maar als je zo’n karikatuur neer zet , voel ik me zeker met een man als Boyle niet serieus genomen .
Zum kotsen
Doet voor mij afbreuk aan het verhaal .
Het einde was desondanks bevredigend , en de hoofdpersoon en zijn keuzes begrijpend .
Dikke 3,5 .

Vermakelijke muzikale romcom. Het concept en idee is natuurlijk te belachelijk voor woorden en totaal ongeloofwaardig maar daar moet je door heen prikken. Verder kent "Yesterday" wel leuke momentjes van grote merken en namen die ineens niet blijken te bestaan. Apart maar grappig. Gewoon lekkere ontspannen film met de herkenbare Beatles hits. En ook nog eens zanger Ed Sheeran als acteur. 3.5*

Hele leuke en vermakelijke film.

avatar van m1701
Heerlijke film, mooie liedjes erin verwerkt. Kijkt lekker weg

Leuke film maar ik vond het einde wat afgeraffeld, er had veel meer ingezeten. Ik had wel meer muziek willen horen en verschillende concerten willen zien.

Hoogtepunt vond ik wel het nummer 'Help' op dat strand.

avatar van filmkul
Leuke luchtige film. Het verhaal is best leuk bedacht en wordt ook goed uitgewerkt door Boyle. De opbouw is goed. De film heeft een prima tempo en kijkt lekker weg. Zoals gezegd is de film redelijk luchtig en valt in de categorie Feel Good met een klein vleugje komedie, want het is allemaal best serieus met een kleine knipoog. De muziek is heerlijk en met name ‘Help’ knalt lekker uit de speakers. Patel zet een prima rol neer en Ed himself doet het ook niet slecht. Prima kijkvoer. 3.5/4.0

Prima film.

Kijkt lekker weg en verhaal is toch best origineel / verrassend. Goeie muziek natuurlijk maar is nergens over de top. Humor met een korreltje zout hou ik wel van.

Dat er een scène wordt neergezet alsof het een B film is bevalt me wel.

Dikke 4*

leuke film! Zeker als je van de The Beatles houdt. Leuke film!