Dolor y Gloria (2019)
Genre: Drama
Speelduur: 113 minuten
Alternatieve titels: Pain and Glory / Pain & Glory
Oorsprong:
Spanje / Frankrijk
Geregisseerd door: Pedro Almodóvar
Met onder meer: Antonio Banderas, Asier Etxeandia en Leonardo Sbaraglia
IMDb beoordeling: 7,5 (64.037)
Gesproken taal: Spaans
Releasedatum: 19 september 2019
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via iTunes
- Bekijk via CineMember
- Bekijk via CANAL+
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Dolor y Gloria
Tijdens het filmen van zijn nieuwste project mediteert Salvador Mallo, filmregisseur, over de keuzes die hij in zijn leven heeft gemaakt. Hij wordt met zijn eigen sterfelijkheid geconfronteerd evenals met de vrouwen in zijn leven en de leegheid die hij voelt. Uiteindelijk zal hij zowel met zijn heden als met zijn verleden in het reine moeten komen.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,5 / 64037)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Dolor y Gloria (MusicMeter)
- iTunes: € 4,99 / huur € 2,99
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
- Kijk op Cinemember
- Kijk op Canal Digitaal
Social Media
Acteurs en actrices
Salvador Mallo
Alberto Crespo
Federico Delgado
Mercedes
Old Jacinta
Jacinta
Eduardo
Young Salvador
Zulema
Pious Woman from Paterna
Reviews & comments
blurp194
-
- 4670 berichten
- 3684 stemmen
Nou ben ik nooit een grote fan van Aldomovar geweest, in de laatste jaren was het helemaal droef vond ik. Maar dan deze film die daar weer positief tegen af steekt - al is dat relatief, ik ga echt niet zeggen dat dit voor mij de film van het jaar is. Daarvoor is het verhaal toch wat te trekkerig en te moeizaam. Maar aan de andere kant toch ook wel erg mooi - af en toe. Sowieso is de grotwoning wel perfect als locatie.
Qua acteurs in de hoofdrollen ook haast perfect - Cruz die welhaast de eeuwige jeugd lijkt te bezitten, tegen Banderas waarbij ik me afvraag hoe lang geleden Desperado dan ondertussen dan alweer is - wat een oud manneke is dat geworden. Erg vertederend overigens, de manier waarop hij uit z’n ogen kijkt en beweegt, het is precies wijlen m’n opa - al houdt daar verder ongeveer elke gelijkenis mee op.
Wat dan wel echt wat jammer is is dat de andere leeftijden zo slecht lijken. Dat verstoort het verhaal nogal, en dan vraag ik me ook af of Aldomovar dat niet wat netter voor elkaar had kunnen krijgen. Er moet toch wel ergens iemand te vinden zijn die door kan gaan voor een wat oudere Cruz, of een jongere Banderas. Het is een beetje hetzelfde probleem als dat ik met de hele film al heb - te gemakzuchtig, te weinig nieuws, teveel halfslachtig op veilig gespeeld.
cantforgetyou
-
- 1764 berichten
- 1546 stemmen
Aardige film. Echt zo'n filmhuis film, die natuurlijk door het zogenaamde hoog cultureel publiek als zeer goed wordt gewaardeerd. Nou was de film ook best wel leuk hoor. Antonio speelt prachtig, maar het verhaal stelt eigenlijk gewoon niks voor. Een film met Pippi Langkous gaat net zo diep bij wijze van en heeft meer humor. Maar goed. Het is een leuk tussendoortje en meer dan dat is het niet.
eRCee
-
- 13382 berichten
- 1934 stemmen
Echt zo'n filmhuis film, die natuurlijk door het zogenaamde hoog cultureel publiek als zeer goed wordt gewaardeerd.
Dit soort volstrekt loze uitspraken verschijnt tegenwoordig bij zowat elke niet-Amerikaanse film. Jammerlijke trend. Hou het gewoon bij jezelf.
pjmj
-
- 277 berichten
- 266 stemmen
Een oogstrelend mooie "filmhuis"-film. Ik behoor beslist niet tot het zogenaamde "hoogcultureel publiek"
en ben maar een simpele ziel, maar ook een simpele ziel als ik kan heel erg genieten van dit soort films. Almodovar heeft ook hier weer heel veel aandacht aan de decors geschonken. Alleen dat al was voor mij dik genieten. Er viel vreselijk veel moois te zien in de huizen en de straten waar het zich allemaal afspeelt.
missl
-
- 3866 berichten
- 5439 stemmen
Ik heb me wel vermaakt met deze film. Inderdaad bij vlagen wat traag maar de film is mooi gemaakt, goed verhaal.
JJ_D
-
- 3798 berichten
- 1329 stemmen
De mythologie van het kunstenaarschap: dat er dolor moet zijn om gloria te kunnen oogsten, dat lijden een noodzakelijke voorwaarde is om in de kunst vrucht te dragen. Dat dus, ingebed in een verhaal over een man die denkt dat hij in de ogen van zijn moeder nooit aan haar verwachtingen heeft voldaan, terwijl zij zich door zijn keuzes verworpen voelt – een misverstand dat overeind blijft omwille van een onbenoembaar taboe als olifant in de kamer.
Haar einde betekent dolor, maar houdt in zekere zin ook gloria in: de protagonist kan door de omkering van de zorgrelatie ten overstaan van zijn moeder proberen om plooien glad te strijken, hetgeen hij overigens meeneemt naar andere stuk gelopen relaties in zijn leven. Ja, ook met het personage Alberto Crespo moet de opgevoerde Salvador Mallo immers brokken uit het verleden zien te lijmen, om vervolgens opnieuw te kunnen schitteren onder de vorm van een voortgezette artisticiteit (zij het anoniem).
En uiteindelijk maakt Almodóvar de cirkel mooi rond: zoals ‘Sabor’ het kanaliseren was – of op z’n minst het Freudiaans condenseren – van een onuitsprekelijke “smaak” qua gender, zo tapt ‘El primer deseo’ evenzeer (zij het explicieter) uit de autobiografie van de artiest. Hoe troostrijk de gedachte dat lijden niet van zin verstoken is, als ze de kunst maar voeden kan!
Dat alles dus, op z’n Almodóvars. Deze keer echter een beetje onderkoeld, of toch weinig doorvoeld, niet doorgedreven esthetisch, wat gezapig verteld. Tjah. Goed bedacht allemaal, maar het raakte me eigenlijk amper. Sorry?
2,75*
Fisico (moderator films)
-
- 9179 berichten
- 5048 stemmen
Eentje waar ik lang naar uitkeek omdat ik hem niet in de zalen kon gaan zien. Jammer genoeg viel hij me tegen en vind ik hem zelfs één van de mindere van Almodovar die ik al zag. Ik heb nooit in de film gezeten en vond hem bijzonder saai en langdradig. Ik ervoer nooit de klik of de begeestering van de film, jammer.
Wat daar wel tegenover stond was de mooie en ingetogen acteerprestatie van Antonio Banderas. Technisch en cinematografisch ook allemaal ok. De zelfreflectie echter van de filmmaker Mallo deed me te weinig om met een positief gevoel de film af te sluiten...
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30661 berichten
- 5282 stemmen
Misschien niet de meest creatieve Almodóvar, maar wel een zeer persoonlijk. Zijn gekende kitch is wat achterwege, al kunnen we wel genieten van het bekende kleurenpallet. Het is een gezellige film geworden. Grote indruk laat het op zich niet echt achter. Maar Antonio Banderas trekt de film wel wat omhoog en het is verder absoluut niet slecht. Een goed verhaal, aangename personages. Maar nooit enorm speciaal helaas. Groot in de eenvoud.
david bohm
-
- 2976 berichten
- 3269 stemmen
De hoofdpersoon is aan het aftakelen, de opsomming van de kwalen waaraan hij lijdt neemt enige tijd in beslag. Ook creatief zit Salvador in een chasse patate.
De kijker krijgt een aantal hernieuwde kennismakingen voorgeschoteld met de acteur van zijn stuk Sabor, dat net geremasterd is en heruitgegeven en met een oude lover.In flashbacks zien we de jonge protagonist opgroeien in een cueva. Er wordt vooral teruggeblikt op de relatie met zijn moeder.
Het is een inkijkje in het leven van de heer Almodóvar, letterlijk en figuurlijk. Het huis waar Salvador in de film woont, is het thuis van de regisseur in Madrid. Ik vind het een mooie film geworden, met de bekende stijlelementen van de Spanjaard. Wel is de film ingetogener dan vorige films, minder hysterische personages maar ook rustiger qua stijl. Enigszins melancholisch maar toch ook optimistisch zoals verbeeld wordt met het laatste shot. Sterk gespeeld door Antonio Banderas, hij draagt de film.
Aanrader.
Tridestar
-
- 9 berichten
- 11 stemmen
Keek hier ook al naar uit, maar wel beetje teleurgesteld. Ik had verwacht een WOW film te zien, en dat was het nu ook wel niet. Prachtig geacteerd wel, supermooie decors en locaties, af en toe gelachen, maar daar is het zowat bijgebleven. Dat het verhaal niet veel omhanden heeft, stoorde me nu wel niet. Het moet niet altijd een buitenzinnige plot hebben, vind de verhalen des levens even mooi om naar te kijken. En als dezelfde evenementen in uw eigen leven zou afspelen, is het toch vrij speciaal wat er allemaal is afgespeeld. Dus net een 4/5 voor het acteerwerk, filmografie en achtergronden en decors.
Alathir
-
- 2100 berichten
- 1614 stemmen
Een rustige Spaanse film met een aftakelende Antonio Banderas. Het is een onderhoudende film over een filmmaker die sukkelt met zijn gezondheid. Verder is het een soort van nostalgische vertelling over hoe hij zijn leven evalueert. Het verhaal is beperkt, maar de rustieke sfeer en het ingetoge personage van Banderas zorgen ervoor dat de film nergens verveeld en zelfs intrigerend overkomt.
Ook Penélope Cruz is van de partij als moeder in de flashbacks. Zij speelt ook overtuigend dat het niet makkelijk is om de eindjes aan elkaar te knopen als je niet veel bezit. Aangename film, maar zeker geen wow-gevoel.
Boneka
-
- 2465 berichten
- 1298 stemmen
De vorige film van Pedro Almodóvar Julieta (2016) kon ik nog waarderen met een mooie voldoende 3.5 sterren. Echter deze Dolor y Gloria komt maar moeilijk van de grond. De beelden zijn mooi en vooral het kleurenpallet zijn oogstrelend voor het oog. Wat dat betreft veel SABOR. Maar het dunne verhaal vooral van ex Zorro Antonio Banderas valt erg tegen. Het beste is nog het verleden met Penélope Cruz met haar zoontje in die grot. Mooi gemaakt zoals de film ook mooi begint met die 4 was vrouwtjes. Jammer dat daar het verhaal niet over ging vooral dat was het misschien nog iets geworden. Helaas is het heden een stuk minder boeiend. Saai en soms vervelend en traag. Daarbij zitten er ook nog wat schoonheidsfoutjes in. Die moeder met ineens ander kleur ogen. Dat hele ziekenhuis gedoe op het eind alsof het er nog in gepropt moest worden. Jammer. Ook vreemd is dat ie met al zijn klachten ineens aan de heroïne verslaafd raakt na een bezoekje van zijn oude collega. Het is dat de film erg veel mooie kleuren heeft gebruikt zelfs het tosti apparaat is mooi gedecoreerd anders had ik al afgehaakt. De flashbacks waren mooi de rest een stuk minder helaas.
Film 2.5
Beeld 4.5
Geluid 4.5
Movsin
-
- 7977 berichten
- 8255 stemmen
Wat een mooie en rake film.
Passages uit je leven die je bijblijven en je aan het denken en mijmeren zetten. Hebben we toch allemaal, maar hoe eenvoudig en treffend is het hier voorgesteld.
'k Zou het zeker geen flashbackfilm noemen maar een film over beleving en herbeleving, met momenten van glorie, momenten van leed.
Misschien krijgen we naar het slot toe een gevoel van feelgood over ons, maar het doet niets af van het plezier en de waardering waarmee we naar deze film hebben gekeken. Almodóvar zoals ik hem wil.
Uitstekend acteerwerk, overheersend heerlijke dialogen (het gesprek met de vroegere vriend, met de oude moeder...), in alle eenvoud, keurig getimed en geen spoor van sensatie, maar een mooie menselijk studie.
Fisico (moderator films)
-
- 9179 berichten
- 5048 stemmen
Voor wie hem wil zien: donderdag 26 augustus om 21u20 op CANVAS
JoeCabot
-
- 2682 berichten
- 1785 stemmen
Doorgaans vind ik de films van Almodóvar nogal melodramatisch. Gelukkig gaat het er in Dolor y Gloria beheerster aan toe. Niet dat het een frivool werkje betreft, maar de miserie ligt minder zwaar op de maag dan gebruikelijk, er is meer plaats voor relativeringsvermogen.
Antonio Banderas’ personage straalt vooral gelatenheid uit, al wordt het nergens meelijwekkend. Het vuur is nog niet volledig gedoofd. Erg knappe rol wat mij betreft, hij hoeft niet onder te doen voor pakweg Jack Nicholson in As Good as It Gets.
Op visueel vlak is deze film overigens wel een volbloed Almodóvar. Liefhebbers worden opnieuw getrakteerd op prachtige tableaus. Vooral de interieurbeelden ogen bijzonder fraai (wel benieuwd hoeveel een gemiddeld appartement in Almodóvar-stijl kost).
3,5*
El ralpho
-
- 1437 berichten
- 1051 stemmen
De film van je leven.
In het geval van het door Antonio Banderas gespeelde personage Salvador Mallo gaat bovenstaande vlieger letterlijk op, en zijn er ook een aantal raakvlakken met het leven van regisseur Pedro Almodóvar, zelf. Kijkende naar de plotomschrijving had ik Pain and Glory nog wel wat rijkelijker gevuld verwacht, aangezien er met name werd ingezoomd op een bepaalde periode uit de kindertijd van het hoofdpersonage, zijn seksuele oriëntatie en één specifieke jeugdliefde. Op de relatie met zijn moeder word ook ingezoomd, maar ook hier had ik de relatie willen beschouwen tijdens meer verschillende levensfasen van Salvador. Daarnaast had ik verwacht dat er bij meerdere thema’s uit zijn leven op een leuke en creatieve manier werd stilgestaan, zoals men in het begin kort deed toen er ingezoomd werd op zijn medische klachten.
Zoalscantforgetyou in zijn recensie ook al benoemd is dit inderdaad echt zo’n typische filmhuis productie die een ongekende emotionele diepgang, en ongetwijfeld een eindeloze hoeveelheid aan diepere lagen zal hebben. Ik kon ze in ieder geval niet ontdekken omdat het verhaal hiervoor bij mij te weinig om het lijf had en simpelweg te weinig te vertellen had in ruim anderhalf uur. Hierdoor ervoer ik het verhaal al snel als slepend en te traag en had het van mij allemaal wel wat vlotter gemogen.
Positief is dat je wel zit te kijken naar een sterrencast en het verhaal qua cinematografie soms oogstrelend mooi is, maar van een mooi bord alleen kan ik niet eten.
3,0*
cinemanukerke
-
- 1281 berichten
- 806 stemmen
Het is al lang niet meer de grote Almodovar in de dagen van Todo sobre mi madre, Hable con ella of zelfs La mala educacion maar Dolor y gloria is nog goed genoeg voor een genietbaar avondje cinema. Ik beperk me dan ook tot 2 zaken die me zijn opgevallen.
1) Op de filmposter (die met de rode achtergrond - staat ook op DVD/Blu ray)) ; De schaduw van Banderas is het silhouet van Almodovar. Persoonlijke film ? You bet !
2) Begint de film niet met een algemene flashback ? Banderas in het zwembad met een close up van een litteken op zijn rug. Van zijn rugoperatie die hij moest ondergaan om oa het slikken te verbeteren ? En dan zijn er de flashbacks van zijn jeugd. Maar op het einde zien we dit als een film in een film. Almodovar strooit zoals steeds zand in de ogen.
frans123
-
- 4106 berichten
- 1082 stemmen
Ik ben vast een cultuurbarbaar , want ik vond er niks an. Overrated, je wacht elk moment op DE twist/ wending niks van dat al. Het suddert maar door, wauwelt maar door, wat ie voelt, niet voelt, denkt, niet denkt ...en maar lullen 2 uur lang. And most of all; het boeit geen seconde.
Het verhaal ; een jochie ziet een p.k van 20 centimeter van een klusjesman , valt flauw en het voorval bepaalt zijn hele leven .
Zeuren over een film van 30 jaar oud..."Come on, get a life".
Ik heb sterk het vermoeden dat Aldomovar een soort biografie heeft gemaakt en zijn leven zal mij een worst ( niet- Freudiaans..) wezen.
Het enige goede in de film was de monoloog/ optreden van Crespo. ( daar ga je voor naar de bioscoop)
Een Zijkhuis film dus.
frans123
-
- 4106 berichten
- 1082 stemmen
Wat een mooie en rake film.
Passages uit je leven die je bijblijven en je aan het denken en mijmeren zetten. Hebben we toch allemaal, maar hoe eenvoudig en treffend is het hier voorgesteld.
'k Zou het zeker geen flashbackfilm noemen maar een film over beleving en herbeleving, met momenten van glorie, momenten van leed.
Misschien krijgen we naar het slot toe een gevoel van feelgood over ons, maar het doet niets af van het plezier en de waardering waarmee we naar deze film hebben gekeken. Almodóvar zoals ik hem wil.
Uitstekend acteerwerk, overheersend heerlijke dialogen (het gesprek met de vroegere vriend, met de oude moeder...), in alle eenvoud, keurig getimed en geen spoor van sensatie, maar een mooie menselijk studie.
Bij de twee scenes die je zo mooi vond had ik een teiltje nodig...Smaken verschillen.
frans123
-
- 4106 berichten
- 1082 stemmen
Door een opmerkelijk meervoudig toeval heb ik geloof ik wel een stuk of tien Almodóvars gezien, terwijl ik eigenlijk helemaal niet van zijn stijl houd. Dat vergeet ik steeds, zoals ik ook de inhoud van zijn films vergeet, ik kan er werkelijk niet een terughalen. Ook deze ben ik alweer bijna vergeten, terwijl ik hem een dag of vijf geleden zag.
Dan ga ik nu proberen te verklaren hoe het komt. Want op zich vind ik ze wel mooi, zijn films. Mooi kleurgebruik, fraaie shots. Ik denk dat het te maken heeft met de manier waarop hij emoties laat zien. Vaak zijn personages meer geëmotioneerd dan de situatie m.i. toelaat. Bovendien ligt het er allemaal nogal dik bovenop. Dan weet je al dat iemand zich kut voelt en dan zoomt Almodóvar nog even in op een traan. Met een muziekje eronder. Vervelend vind ik dat. Terwijl ik hem op een bepaalde manier best waardeer.
Een dag of vijf geleden zag je deze film maar je wist het niet meer "......Daar is een naam voor, zou maar snel de dokter bellen.
ZenZin
-
- 304 berichten
- 671 stemmen
Ik ben vast een cultuurbarbaar
Niet perse maar wel een beetje vastgeroest misschien met een wat overdreven neiging tot afzetten.
frans123
-
- 4106 berichten
- 1082 stemmen
Niet perse maar wel een beetje vastgeroest misschien met een wat overdreven neiging tot afzetten.
De trend hier is voor alles te applaudiseren- kritiekloos.
Voor mij is het een zoetig auto - biografisch , masochistisch melodrama , vol zelfmedelijden, over Herenliefde en drugs , gezien vanuit een hypochonder., waarin in feite niks gebeurt. Mag het dat ik daar niks mee heb?
Om in de sfeer van de film te blijven; mijn lat ligt hoog.
ZenZin
-
- 304 berichten
- 671 stemmen
Nee !
Geintje ! Ah dat hoef je toch niet aan je zelfverzonnen "tegenstanders" te vragen joh en ik snap je ook wel een beetje maar gun die paar fanatiekelingen hun hobby
starbright boy (moderator films)
-
- 21631 berichten
- 4599 stemmen
Dit is mijn negentiende Almodovar. Ik heb nu al zijn lange films gezoen op drie na. En deze zou ik in de top 5 zetten. Almodovars films zijn altijd aan elkaar verwant op enkel genre-uitstapjes van wisselend niveau na misschien. Dit is binnen die wereld een oudemannetjesfilm. Waarin Antonio Banderas schittert als een ouder wordende filmmaker die zijn invloed moet leren kennen om zijn zelf gericht zijn om te zetten in inspiratie. Prachtig gemaakt in alle opzichten. Banderas (prachtrol) voltooit hier zowat de reis die hij bij Almodovar maakte van sexy jongeman naar oude vent en speelt hier zelfs wat ouder dan hij ten tijde van de film was.
Het mooie is dat Almodovar de film niet te perfect afrond maar nog wat mysterie overlaat en prachtige scheutjes melancholie en sentiment toevoegt. Het levert een prachtfilm op. Almodovar op zijn best.
Het laatste nieuws
Wat vinden de autoriteiten op het gebied van Bob Dylan van de vertolking van Timothée Chalamet?
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Deze films over 'De Kelderklasse' slinger je na de derde helft nog even aan
Deze films op Netflix voeren momenteel de streamlijsten aan
Bekijk ook
For Sama
Documentaire / Oorlog, 2019
41 reacties
Gisaengchung
Drama / Komedie, 2019
343 reacties
Capharnaüm
Drama, 2018
121 reacties
Werk ohne Autor
Drama / Thriller, 2018
75 reacties
Submarino
Drama, 2010
145 reacties
Sorry We Missed You
Drama, 2019
90 reacties
Gerelateerde tags
drugsmisbruikmadrid, spanjefilm bedrijfcreative crisiscinema on cinemahomoseksuele relatiefilmmakersexual awakeningvalencia, spainchronic pain film directormoeder zoon relatietheatrical productionvalencia, spain cinema on cinemagay artisthomoalmodóvar
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.