Dolor y Gloria (2019)

Alternatieve titels: Pain and Glory | Pain & Glory

Spanje

geregisseerd door Pedro Almodóvar
met Penélope Cruz, Antonio Banderas en Leonardo Sbaraglia

Tijdens het filmen van zijn nieuwste project mediteert Salvador Mallo, filmregisseur, over de keuzes die hij in zijn leven heeft gemaakt. Hij wordt met zijn eigen sterfelijkheid geconfronteerd evenals met de vrouwen in zijn leven en de leegheid die hij voelt. Uiteindelijk zal hij zowel met zijn heden als met zijn verleden in het reine moeten komen.

• Vanaf 19 september in de bioscoop

Vanaf 19 september in de bioscoop (Cinéart)

avatar van xgogax
De trailer ziet er in ieder geval zeer professioneel uit . De cinematografie is van buitencategorie .

Muziek is van Mina - Come sinfonia .

avatar van voskat
Je weet dat Almo nooit teleurstelt.. je weet alleen niet precies hoe.

Weer een pareltje erbij.

(Waarom moet Nederland in godsnaam tot september wachten trouwens? Waar slaat dat op?)

Zin in.

Wordt mijn achtste Almodóvar, als ik tenminmste niet voor september La ley del deseo, ¿Qué he hecho yo para merecer esto?, ¡Átame! of La flor de mi secreto ga kijken.

A late career masterpiece from Almodovar - Cannes review LWL

Pedro Almodóvar has just lit up the Cannes Film Festival with this swooning meditation on love, loss and filmmaking

Mooie scènes, maar als geheel eigenlijk een wat oversentimentele kruising van 8 1/2 en La Giovinezza.

Banderas schittert als hypochonder die zich al jaren aan het einde van zijn leven waant. Maar de film zelf is een dubbeltje op zijn kant. Het eerste uur is boeiend en vindingrijk in beeld gebracht; het tweede uur is beduidend minder geïnspireerd, opsommerig ("dit moet ook nog verteld, en dan dit nog, en oh ja, dit natuurlijk") en veel te voorspelbaar. Ook visueel valt er dan steeds minder te beleven. Naar het einde toe is de film vervallen in lange, iets te sympathieke praatsessies. Het wordt nooit echt slecht, maar uiteindelijk draait ook mijn 3de Almodovar (na Habla con ella en La mala educacion) uit op een lichte teleurstelling. Jammer, want als het niveau van de eerste helft was gehandhaafd was het eindelijk bingo geweest. (Het valt me trouwens op dat Almodovar, zo geroemd door critici, op deze site vrij lauw gewaardeerd wordt.)

voskat schreef:

Steek even de grens over, hé. Hij speelt hier al een paar weken.

(Oké, eigenlijk schrijf ik dit om je nog meer te frustreren. )

avatar van voskat
raskolnikow schreef:

Steek even de grens over, hé. Hij speelt hier al een paar weken.

(Oké, eigenlijk schrijf ik dit om je nog meer te frustreren. )

O nee, ik heb hem al maanden geleden gezien hier in Spanje.
Ik kan er alleen met mijn kop niet bij waarom zoveel films soms een half jaar op de plank blijven liggen..

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Off topic berichten verwijderd.

Wat lijkt te beginnen als een melo-drama verschuift langzaam naar een 8 1/2 en Amacord achtige film, maar dan geregisseerd door Almodovar. Banderas is sterk als regisserende hypochonder op leeftijd. Een verrassing!

Klopt, een mooie 81/2 variant (en inderdaad, Amarcord dacht ik ook aan door de scenes in de huisgrot ) met een sublieme regie en vormgeving wat je wel aan Pedro kunt overlaten.

Verhaaltechnisch zitten er wel stukken in die wat minder zijn maar als geheel toch weer mooi vakwerk.

Wat een vreselijk lelijke poster trouwens voor zo'n mooi vormgegeven film. Bizar.

kos schreef:

Deze poster is beter niet?

Zo te zien is dit de Nederlandse en die er nu op MM staat de Spaanse.

Yup.