Brightburn (2019)

Horror / Thriller

geregisseerd door David Yarovesky
met Elizabeth Banks, Jackson A. Dunn en David Denman

Tori en Kyle Breyer kunnen hun kinderwens niet vervullen, maar vinden op een dag een baby. Ze noemen hem Brandon en voeden hem op als hun eigen zoon. Jaren later wordt het duidelijk dat Brandon geen normale jongen is en over bovennatuurlijke krachten beschikt. Een gevecht om te overleven begint.

Vanaf 23 mei 2019 in de bioscoop (Sony Pictures Releasing, via Universal)

avatar van tattoobob
Ziet er tof uit.

avatar van Harmonica Man
Dit lijkt me interessant.

avatar van mikey
soort van case 39 idee?

Leuk!

avatar van mikey
Okay een evil variant van superman

avatar van only1ELEANOR
tattoobob schreef:
Ziet er tof uit.

Zeker niet verkeerd nee maar ik neem aan dat je de trailer bedoeld

Ben ook wel benieuwd naar dit projectje

avatar van mcdaktari
Dit zou wel eens een fijn filmpje kunnen zijn. Ik heb hier wel zin in.

avatar van John Milton
mikey schreef:
Okay een evil variant van superman
Dat moet ook de elevator pitch geweest zijn, kan niet anders

Maar het ziet er niet onaardig uit. Kansje geven!

jeroentjuhhhhh schreef:
Yarovesky is er één om in de gaten te houden.
*por*

Wow, een nihilistische Superman die niets geeft om de mensheid. Is dit een Man of Steel prequel?

avatar van Shadowed
Officieel een dikke 16+ en R-rated in Amerika. Ik hoop dat ik inderdaad een keiharde horror gaat worden.

BrightBurn Red Band Trailer

Tamelijk gruwelijke scene hier. Gelijk meer zin in deze film.

avatar van Criticaster64
Korte samenvatting : ET meets The Omen meets Superman.

Oordeel: creatieve armoede. Geen horror. Storyline is van Sesamstraat niveau.

Snel overslaan deze onzin.

ik heb wat geken van een cam online maar ik heb niet verder geken omdat de kwaliteit niet zo erg goed was. ik kan je zeker zegen dat hij niet geschikt zal zijn voor al te jonge kinderen want het is niet zoals de super man van marvel of dc comics die we kennen lijkt meer op een horror. ik kan dit met zekerheid zegen want de dingen die er inkwamen zijn niet geschikt voor al te jonge kijkers. nu wacht ik gewoon af tot hij uit komt of in de bioscoop komt in belgie

avatar van Starscream
blackwolves schreef:

Goh dit meen je? Ik kan je ook met zekerheid zeggen dat het een horror/triller is.

THP
blackwolves schreef:

Een 4 voor een stukje film?
En gezien het genre en de trailer denk ik dat de rest ook wel weet dat het niet voor kleine kinderen is.

avatar van FilmManiac
Nou ik heb de film gezien en ik vond hem aardig tegenvallen. Toen ik de trailer zag dacht ik dat dit echt een aanrader zou zijn (niet dus). Maar denk dat meerdere het wel met me eens zullen zijn. Had hier veel meer van verwacht.

avatar van Walter S.
In mijn eentje in de zaal!

Ja hoor, ik typ het, komen er op de valreep nog 2 binnen.

avatar van Shinobi
"He's a creep."

Met James Gunn als één van de producers en een Rated R kwalificatie leek deze titel een topper te worden, maar dit is nog eens van een koude kermis thuiskomen.

Op zich is het uitgangspunt van Superman als bad guy best intrigerend te noemen. Ook hier krijg je weer te maken met een stel dat geen kinderen kan krijgen, totdat er een baby in zijn ruimteschip op hun boerderij crasht. Ze voeden het kind als hun eigen zoon op, maar er begint toch iets te knagen als zijn bovennatuurlijke krachten zich gaan manifesteren.

Met een dergelijke opzet zou je verwachten dat je als kijker een hoop gestoorde dingen voor de boeg hebt. Helaas is het merendeel te verwaarlozen, ondanks de verwoede pogingen van David Yarovesky om een onheilspellende sfeer te creëren. Mede door de onevenwichtige pacing voelt het geheel erg sloom aan; met zo een korte speelduur lijkt 'BrightBurn' ellenlang te duren.

Afgezien van een aantal toffe bloederige momenten is de horror vrijwel afwezig. Het helpt zeker niet dat Jackson A. Dunn meer op de zenuwen werkt, dan eng overkomt. Tevens laat men kansen liggen door überhaupt niet in te gaan op de oorsprong. Op deze wijze stevent de film af naar een inspiratieloos slot, zonde.

Al met al een teleurstellende horror die een sterk concept volledig verkwanselt.

Dikke 2,0 sterren.

avatar van Walter S.
Ik vond het juist een erg te gekke film. Jongen die na zijn twaalfde ineens zeer apart gedrag begint te vertonen en daarna flink los gaat. Niet een cliché horrorfilm, maar wel eentje met de nodige gore. Zitten een aantal beelden in (oa iemand die een stuk glas uit haar oog haalt ) die me nog wel even bij blijven.

Film heeft ook geen nodeloos lange aanloop, al duurt het wel even voor Brandon 12 is en het feest begint.

Goeie creepie hoofdpersoon die zijn powers op een zeer brute wijze inzet. En zo te zien is dit nog maar het begin...

Leuk!

Ondanks dat het geen perfecte film is, is dit vooral vermaak ten top. Dit was toch echt de film waar ik met smacht op heb gewacht, en uiteindelijk ben ik niet teleurgesteld, al had ik wel meer verwacht op een aantal vlakken echter. De Red Band trailer deed het vooral voor mij.

Film deed me qua sfeer erg denken aan Shazam! Een zelfde soort kinderachtige sfeer die het naar een stripachtige verfilming doen proeven. Dit kon me allemaal wel smaken, en dat betekend heldere kleuren en een perfect speels sfeertje dat altijd doorschemert. Het draagt bij aan de kijkervaring.

Film duurt niet lang, maar voelt wel iets langer aan inderdaad. Het voelt ook niet echt als een kloppende film aan. Meer stukjes horrorfilm die aan elkaar geplakt zijn. Daarmee bedoel ik dat na elke scene die bijdraagt aan de verhaallijn een schrik scene komt die niet altijd even veel toevoegt. Verhaallijn is daarmee dan ook het zwakste aan de film.

Visueel ziet het er goed uit. Leuke stunts, lekker snelle en speelse effecten. Het voelt aan als de rebelse broer van een Marvel film die de PG-13 regels aan zijn laars lapt en vol voor de R gaat. Dit resulteert in enkele verrassend gore scenes die je netvlies wel bijblijven.

Qua acteerwerk is het ook netjes. Banks weet eindelijk een echt goede rol te spelen, Denman is prima en de wat jongere A. Dunn, ondanks dat hij duidelijk niet al te ervaren is, is prima. Cameragebruik is soms lekker fris en de meeste scenes zien er fantasierijk uit.

Daarbuiten is het vooral vermaak met een erg geslaagde over-the-top finale. Het ziet er goed uit, het kijkt lekker en het gaat qua gore net iets verder dan de gemiddelde film. Er hadden wel wat meer kills in gemogen van mij, maar dat zal dan vast qua budget niet uitgekomen zijn.

Zwolle84
Shadowed schreef:

Echt? Daar sta ik van te kijken. Ik verwachtte een heel duistere film en zeker geen onderbroekenlol.

Zwolle84 schreef:

Dit is wel funest voor m'n (hoge) verwachtingen.

Dat bedoel ik niet. Ondanks de toon best luchtig is en er wel humor is doel ik vooral op het speelse sfeertje. Het voelt overigens wel degelijk aan als een stripfilm. Voor mij althans.

Zwolle84 schreef:

Dit is wel funest voor m'n (hoge) verwachtingen.

Ik kan me niks bij die vergelijking voorstellen, het is wel degelijk een vrij duistere film. Erg veel humor zit er naar mijn mening ook niet in.

Walter S. schreef:

Daarom zeg ik dus ook, “voor mij althans”.

Shadowed schreef:

Daarom zeg ik dus ook, “voor mij althans”.

Luchtig, humor, speels sfeertje. Grappig dat je een film zo verschillend kunt beleven want bij mij komt geen van die typeringen ook maar een beetje naar boven.

Walter S. schreef:

Er zat hier en daar wel degelijk humor in, en de film had veel felle kleuren en fantasierijke decors. Dat soort elementen dragen voor mij bij aan een speels sfeertje.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Superman meets The Omen. Geinig concept, aardige uitvoering.

Ik had ondanks het speelse concept een wat humorloos product verwacht en daar leek het ook naar toe te gaan, het eerste half uur. De film leunt bij het introduceren van personages en het eenvoudige verhaal nog erg op Superman. Maar gaandeweg begint het te veranderen en begin je iets meer te snappen waarom de naam James Gunn erbij hoort. De film wordt heftiger en zelfs ook komischer. Het moment dat een slachtoffer een stuk glas uit haar oog moet peuteren is oprecht akelig en als Badger uit Breaking Bad wordt afgemaakt kan de film ineens opvallend bruut uit de hoek komen. Ondanks dat moeder met een soort Ma Flodder dilemma zit ('het blijft toch je zoon, hè'), is het fijn om te zien dat dit niet geldt voor de kleine jongen zelf. Zodra zijn ogen rood worden is het menens en is hij onverbiddelijk.

Ondanks het leuke concept en prima uitvoering is Brightburn nu geen meesterlijke, unieke horrorfilm. Daarvoor is de film grotendeels iets te normaaltjes. Hier en daar heeft de film een creatieve uitschieter, maar een groot deel van de film is toch van het kaliber 'een vreemd geluid, het licht flikkert en er verschijnt iemand in de hoek van de kamer'. Wat dat betreft had men naast het concept wel iets creatiever mogen worden in de set-ups en scares. Daarnaast voelt de film als een fijne opbouw naar iets veel groters. Het zou best fijn zijn om deze harde, lompe horror-toon te behouden voor een grotere franchise, een soort big budget horrorreeks met superhelden. In praktijk blijkt al dat veel grote superheldenfilms worden geregisseerd door regisseurs die zijn begonnen met horrorfilms. Dus dat klinkt als een combinatie, die wel zou kunnen werken. Kom maar op met dat BrightBurn-universum.

3,5 sterren.

avatar van mrklm
Liefhebbers van gore kunnen zich vermaken met een paar aangenaam gruwelijke momenten - vooral die betreffende een oog en een onderkaak vielen bij mij in de goede smaak - maar deze verzameling van gejatte horrorelementen leunt op een slap excuus voor een verhaal en neemt tegen het einde ronduit dwaze vormen aan. Net als haar extreem naïeve karakter had Elizabeth Banks beter nee kunnen zeggen tegen dit 'project'. Ja, er zitten elementen in uit prima films als The Omen (1976), Damien: Omen II (1978) en Chronicle (2012), maar kwalitatief speelt het vooral leentjebuur bij Friday the 13th Part 2 (1981). De kenners zullen begrijpen waarom ik juist naar die film refereer... en niet alleen omdat die film net zo slecht was als deze.