Shazam! (2019)

Actie / Fantasy

geregisseerd door David F. Sandberg
met Zachary Levi, Asher Angel en Mark Strong

De 14-jarige Billy Batson voelt zich begiftigd met de kracht van de tovenaar Shazam om tegen de krachten van het kwaad te vechten. Met de wijsheid van Salomo, de kracht van Hercules, het uithoudingsvermogen van Atlas, de kracht van Zeus, de moed van Achilles en snelheid van Mercurius, is hij de houder van de macht van S.H.A.Z.A.M. Shazam gaat op zoek naar de grenzen van zijn capaciteiten met de vrolijke roekeloosheid van een kind. Maar hij moet deze krachten snel beheersen om de dodelijke krachten van het kwaad te bestrijden die worden gecontroleerd door Dr. Thaddeus Sivana.

avatar van Lennert
Y&T schreef:
ongelofelijk..wat n bagger....slecht verhaal , als je al van een verhaal kunt spreken...totaal niet grappige one-liners, hopeloze cast...vooral als de familie opeens allemaal superhelden worden...waarbij niet te zien is of ze nou n mannetje of een vrouwtje zijn...DE ideale transgender scenes..of weet ik veel hoe dat soort mensen genoemd worden...

Ik probeer te begrijpen wat je bedoelt met 'DE ideale transgender scenes', maar ik heb werkelijk geen idee wat het is dat je wilt zeggen... Kun je het nog eens proberen?

avatar van soom
Zo ontiegelijk vet. Wauw! Zachary Levi hartje hartje. Mark Strong is geweldig fenomenaal. De jonge acteurs zijn megatronisch redelijk, met Asher als onbetwist hoogtepunt.
Ik heb genoten en genoten, lachen gieren brillen.. Ach ja, 3D.
Het sleepte me mee over de vloer van jewelste, bracht een paar tamelijk oninteressante zijlinten in die al aangestreept werden als dat er niet echt een einde aan zat, door Ajax&Litmanen1, gooide me tegen de grond alsof het niets was en verpletterde me genadeloos.

Jep, fantastisch door en door.

avatar van mcdaktari
Nee dit is niet aan mij besteed. Weer de zoveelste superhelden film. Dat kinderen hier weg van zijn kan ik in komen, maar voor mij mogen ze dit soort films achterwegen laten.

Is dit een soort van Deadpool figuur met die grappen en onzinnige dingen in combinatie met een superheld?

avatar van Verhoeven
Analyse van o.a. Shazam: *KLIK*

avatar van Lennert
Verhoeven schreef:
Analyse van o.a. Shazam: *KLIK*

Zit je nu te trollen, of geloof je hier daadwerkelijk in?

Lennert schreef:

Zit je nu te trollen, of geloof je hier daadwerkelijk in?

Ik ben echt heel erg bang dat hij dit echt gelooft

Gisteren gezien met de Kids, erg leuke film.

Ik hou van superheldenfilms maar met deze heeft DC toch bij mij afgedaan. Wat proberen ze te bereiken met deze kinderlijke onlogische prul. Echt een schande voor de superhelden film en het had zoveel belovend kunnen zijn maar alles liep fout. Foute casting, slechte dialogen , flauwe humor , kinderlijk aangepakt het leek alsof ik naar een minder film keek . De slechterik vond ik wel goed maar dat kwam door de acteur en niet door het personage dat mij niet zo heel slecht leek. Snel vergeten deze en op naar de volgende hopelijk krijgt Joker en R - rating dat we daarvan kunnen smullen. Dat is eigenlijk de enigste DC waar ik. nog naar uit kijk en die me hopelijk niet zal teleurstellen zoals bv deze en Batman vs Superman

avatar van Shadowed
Ok.

Uiteindelijk een prima tussendoortje van een regisseur die zich eigenlijk meer met horror bezig hield daarvoor. Wel grappig, want in deze film merk je hier en daar wat trekjes dat de regisseur hier achter duidelijk wel een vakman was in zijn genre toen. Enkele scenes tikken het genre namelijk best aan.

Leuke, felle kleuren. Visueel is het dik in orde, op die monstertjes na, die zagen er wat nep uit. Maar voor de rest gaat de film vooral voor stunts met een hoop felle kleuren en mistwolken. En dat werkt allemaal erg goed, want de actie is leuk.

Vooral de Shazam! Levi is best leuk, als karakter dan. De humor is wisselvallig. De meest leuke humor komt in de vorm van slapstick en droge momenten, van de ik-prop-zo-veel-mogelijk-gekke-dingen-in-1-zin humor (bij Rogen ook populair) was ik wat minder te spreken eigenlijk.

Levi zelf ziet er wel fit uit voor zijn rol, Strong is een leuke villain waarmee zijn serieusheid van zijn rol vaak leuk in de zeik wordt genomen. Het duo van Grazer en Angel zijn prima als hoofdkarakters, en met het idee dat een 14-jarige in een superheld verandert zijn maximale dingen uitgehaald.

Leukste stukken waren ook de pogingen om superheld te worden. De slotfase is leuk, maar valt ook wat tegen. twist waarin de hele familie een Shazam wordt was uitermate suf, zal wel met de boodschap te maken hebben, maar toch. Camerawerk is soms uitmuntend, alsof je in een kermisattractie zit. Alles is eigenlijk in de lucht, waardoor de actie soms sterk in beeld komt.

Wel raar dat het karakter van Levi eigenlijk niet echt mixed met het karakter van Angel. Vooral omdat Levi hyperactief is en Angel vaak wat rustig is. Ook wat dingen die je weg moet denken Levi heeft de helft van de film nodig om zijn krachten te ontdekken, zijn familie weet het al in 3 seconden. Maar heb soms lekker kunnen lachen hierom.

Vermaak ten top, visueel soms erg leuk en fel, maar soms ook wat teleurstellingen eigenlijk. Zonder die twist was dit misschien nog hoger beoordeelt. Voor nu, een voldoende. Absoluut.

Wel leuk maar verwachtte eigenlijk wel wat meer.
De film begint leuk en vooral wanneer alle krachten van Shazam ontdekt worden en de monsters vond ik er tof uitzien maar daarna kakt de film naar mijn mening in. Alles duurt vervolgens veel te lang en Shazam doet eigenlijk helemaal niks met zijn krachten dan wegrennen en een beetje vliegen.
Ik vind de voldoende maar iets minder voldoende dan andere gerated films dus 2,75 ster.

avatar van hoffhaan
Magere voldoende voor deze actie fantasie. 3,0

avatar van clubsport
het had wat mij betreft wel iets duisterder en wat volwassener gemogen maar verder wel prima mee vermaakt .

Vermakelijke en grappige superhelden film.

avatar van FlorisV
Gaat wel. Zeker vermakelijk om 1x te zien maar het voelt als een zaterdagmiddag tv-filmpje van Disney. Niet erg spectaculair en wat kinderachtig. Leuke vertolkingen (van met name Levi) en grapjes maken wel veel goed.

avatar van joolstein
Zucht, weer een superheldenfilm die met humor en zelfspot, je plezier probeert te geven. Ditmaal uit het DC-universum. Maak ook niet heel veel uit want ik kan er niet echt mee lachen en vind ze alleen maar vermoeiend, ze zijn dan ook denk ik niet aan mij besteed! Tja, deze Shazam! kan je misschien nog het beste omschrijven als de superheldenversie van Big (1988). Met veelal ook dezelfde grappen die toen waren bedacht voor het knulletje van vijftien. Het enige verschil; het is een superheld die tegenover een slechterik staat die verslagen moet worden: Dr. Thaddeus Sivana. Deze film is verder vooral een vervelend lang uitgesponnen origine-story. Nu was ik al geen fan van regisseur David F. Sandberg, die hiervoor de horrorfilms; Lights Out en Annabelle: Creation heeft gemaakt. Beide films vond ik middelmatig en schonken mij geen voldoening. Echter dit was nog erger want hier maken de Kinderlijke grappen en euh...Disney-entertainment (verkeerde filmmaatschappij?) dat ik er niet veel meer in ziet dan een simpel, kleurrijk en vervelend familiefilmpje.

avatar van schumacher
Geene topfilm maar wel zeer vermakelijk, die 2 uren vlogen retesnel voorbij.
Het was idd een beetje te kinderachtig akkoord maar dat had ik al in de mot toen ik de trailer zag, niettemin vond ik het zeer vermakelijk en visueel vond ik het heel goed ook met de monsters, der zaten een aantal leuke tussen.

Dus bij deze toch een 3.5.

Tegenvaller. Ik had het merendeel van de film het gevoel dat ik naar een Amerikaanse tienerserie zat te kijken. Flauw, enorm clichématig en te veel aangedikt.
Visueel is Shazam! heel dik in orde. Maar buiten dat viel er voor mij weinig te genieten. Ja, de aftiteling vond ik wel erg tof. Die had meer stijl dan de hele film. Maar dat ka nooit de bedoeling zijn lijkt me.

avatar van Master Blaster
Meevaller. Had echt een kinderfilm verwacht. Dat was het deels ook wel maar toch erg vermakelijk

avatar van John Milton
wordt na het eerste half uurtje draaglijker, maar nog steeds niet echt mijn ding.

avatar van Nosje
Tegenvaller. Had gehoopt dat het geen kinderfilm was, maar was het wel. Humor werd steeds flauwer en flauwer. Hoe langer de film duurde hoe slechter ie werd. Waarom kijk ik toch naar deze “actieheld” films. Tijdverspilling.

avatar van filmkul
Leuke superheldenfilm. Het verhaal is niet echt geniaal. De uitwerking is best vermakelijk. Aan de ene kant lijkt het een kinderfilm, maar aan de andere kant is het redelijk volwassen. Een aparte maar geslaagde mix. De film bevat veel humor, dat wordt afgewisseld met de nodige actie. Alles ziet er prima uit met mooie en goede special effects. Het acteerwerk is prima. Levi zet een geslaagde rol neer. Jammer dat het verhaal niet meer doordacht is. Verder prima vermaak voor ( niet al te jong) en oud. 3.5/4.0

Technisch en visueel dik in orde maar deze Shazam! wil ook iets tegendraads zijn, wat er uiteindelijk niet uitkomt. Een soort komische superheldenfilm in de slipstream van Deadpool , die vooral in de eerste helft lekker brutaal en onzinnig is, maar halverwege toch meer en meer de verplichte conventies van het genre opzoekt en derhalve uitgaat als een saaie nachtkaars. Aan de finish toch meer een kinderfilm dus, voor volwassenen onevenwichtig en in het tweede gedeelte veel te braafjes. Het bij de aftiteling aangekondigde vervolg hoef ik niet per se te zien, ook al omdat de vreselijk monotone schurk Strong dan weer van de partij lijkt te zijn.

avatar van james_cameron
Luchtige DC-film, onderhoudend en grappig, zolang je maar niet al te veel eisen stelt aan het materiaal. Te lang, met een behoorlijk slappe infantiele finale, maar tot het laatste half uur is de film prima te doen. Visueel op het randje, met special effects die lang niet altijd indruk maken, en een nogal dertien-in-een-dozijn vormgeving. Gelukkig heeft de cast er zin in, werken veel grappen en grollen naar behoren en zit het tempo er goed in.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
DC gaat nu blijkbaar alle kanten op. Van de saaie films Justice League en Batman vs Superman tot enkele betere films met Aquaman en Wonder Woman. Films in een Extended Univers, maar ook films als Joker die er niet bij horen. DC mist die overkoepelende productiestijl dat bij Marvel wel werkt. Of je nu van die films houdt of niet, elke Marvelfilm voelt aan als een Marvelfilm. DC moet dat niet doen, maar kom dan ook niet af met een Extended Univers.

Shazam is de kinderlijke versie van Deadpool met verwijzingen naar Batman, Superman en Aquaman. Het lijkt wel een Disneyfilm met de kleine jongen in een volwassen lichaam en dan nog wat kerstsfeer op de achtergrond. Een hoop tieners die de film trekken met bully's op school. Goed dat Shazam een cape draagt, zodat je nog weet dat hij een superheld moet voorstellen.

Dit is een flauwe kinderfilm geworden die zijn momenten kent, maar creativiteit niet bepaald op de eerste rij heeft gezet. Slechte CGI en een belabberde cast doen de film niet veel goed. Als kinderfilm werkt het wel denk ik met een verhaal dat kinderen wel leuk zullen vinden. Humor, beetje avontuur en een typische bad guy. Dit zal zijn publiek wel vinden, maar het zal mij een raadsel zijn hoe dit figuur past naast de andere DC-figuren. Tenzij ze toch doorgaan met de verfilming van The Flash, dan kan je beide figuren in het ballenbad steken als de grote mensen gaan vechten.

avatar van AC1
AC1
DC moet de hele boel maar verkopen aan Disney. Ik geloof er niet meer in.

avatar van Harley Quinn
Hoewel ik weinig waarde hecht aan andermans mening en graag mijn eigen beeld vorm, begon ik toch te twijfelen of ik me aan deze film zou wagen. De reviews liegen er immers niet om: die zijn merendeels vernietigend.

Toch, in het kader van 'even niets beters te doen op een luie zondagmiddag', koos ik voor Shazam en dat viel me 100% mee. Ik had een flauwe, platte film verwacht, maar hij bleek verrassend vermakelijk. Het uitgangspunt - tiener in het lichaam van een volwassene (met superkrachten) - pakt dit keer goed uit. Ook is er voldoende opbouw, actie en humor aanwezig om de aandacht de volle lengte erbij te houden.

De film verliest verliest nergens aan vaart en is - op enkele struikelmomenten na - als geheel geslaagd in mijn ogen. Achteraf had ik hem graag in de bios gezien.

avatar van MovieHolic
Ik heb me er echt wel mee vermaakt, snap alle doorgeslagen negatieve reacties niet zo... Ik snap best dat je een film minder kan vinden maar die reacties zijn over the top.
Anyway, dan sla je het vervolg fijn over
Leuk, kijkt makkelijk weg al is het verhaal inderdaad niet het best.

avatar van IH88
“Billy Batson, I choose you as champion.”

Redelijke superheldenfilm. Shazam! heeft een voorspelbaar verloop en de bad guy is matig (hoe sterk Mark Strong ook acteert, echt veel dreiging gaat er van hem en zijn CGI monsters niet uit). Maar de verhaallijn rond het weeshuis werkt goed, en acteurs Angel en Grazer hebben een fijne chemie. Het wordt allemaal niet al te serieus genomen en dat kan ik altijd wel waarderen.

Levi doet het ook goed, maar hij is duidelijk beter in het spelen van het kinderlijke enthousiasme dan de wat serieuze momenten aan het eind. Het einde is weer één groot gevecht, en ik vraag me af wanneer de makers eens leren dat je door het kleinschaliger aan te pakken veel meer indruk maakt dan zo’n bombastische brij aan totaal niet boeiende gevechten.

avatar van cantforgetyou
De film duurt véél te lang. Het begin was echt niet door te komen. Als uiteindelijk de jongen zich kan veranderen in een superheld, wordt de film best aardig. Toch is de humor niet echt goed en het verhaal is weer hetzelfde als altijd. Good guy tegen de bad guy, tijdens de gevechten gaan er veel straten, gebouwen en ramen kapot. We hebben het allemaal al zo vaak gezien, alleen de strakke pakjes veranderen van kleur. Maar goed. Blijkbaar krijgen mensen er geen genoeg van. Misschien komt het ook dat ik ouder wordt en langzaam aan wat meer diepgang wil zien of originaliteit?

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Fijn verrassingseffect.

Grappige en onderhoudende actie-komedie waarbij maar weer eens blijkt dat je films het beste blind in kunt gaan. Geen recensies, trailers of synopsissen et cetera. Een regisseur, cast en genre kunnen voldoende zijn. In het geval van sommige plotomschrijvingen ben je al een half uur onderweg in film. Materie die je beter zelf kunt ontdekken. Zoals bij Shazam!, die je het juist moet hebben van het verrassingseffect.

Erg ingenieus is het allemaal niet, maar deze insteek binnen het platgetreden pad der superheldenfilms is wel een erg vermakelijke. Wellicht hadden de omschakelingsmomenten tussen kleine jongen en volwassen superheld nog wat beter kunnen worden uitgebouwd, maar er wordt hier best aardig - op wat verplichte clichés na - gedoseerd en de daarbij komende humor is volledig op zijn plaats.

***½

Met dank aan Warner Bros. voor het recensie-exemplaar.

avatar van 84robkuh
grafisch wel in orde, maar het verhaal is gewoon zo enorm slecht.
Humor en Superheldenfilm is alleen weggelegd voor Deadpool

Uitstekende film waarin een tienerjongen al jaren op zoek is naar zijn moeder. Een superheldenfilm met een net wat andere superheld (een jongen in het lichaam van een volwassen superheld). En dit gegeven is hier vermakelijk uitgewerkt met veel geslaagde grappen. Een avontuurlijk verhaal en de grotendeels jeugdige cast weet het leuk te brengen. Onderhoudend van begin tot eind.