Shazam! (2019)

Actie / Fantasy

geregisseerd door David F. Sandberg
met Zachary Levi, Asher Angel en Mark Strong

De 14-jarige Billy Batson voelt zich begiftigd met de kracht van de tovenaar Shazam om tegen de krachten van het kwaad te vechten. Met de wijsheid van Salomo, de kracht van Hercules, het uithoudingsvermogen van Atlas, de kracht van Zeus, de moed van Achilles en snelheid van Mercurius, is hij de houder van de macht van S.H.A.Z.A.M. Shazam gaat op zoek naar de grenzen van zijn capaciteiten met de vrolijke roekeloosheid van een kind. Maar hij moet deze krachten snel beheersen om de dodelijke krachten van het kwaad te bestrijden die worden gecontroleerd door Dr. Thaddeus Sivana.

avatar van 84robkuh
grafisch wel in orde, maar het verhaal is gewoon zo enorm slecht.
Humor en Superheldenfilm is alleen weggelegd voor Deadpool

Uitstekende film waarin een tienerjongen al jaren op zoek is naar zijn moeder. Een superheldenfilm met een net wat andere superheld (een jongen in het lichaam van een volwassen superheld). En dit gegeven is hier vermakelijk uitgewerkt met veel geslaagde grappen. Een avontuurlijk verhaal en de grotendeels jeugdige cast weet het leuk te brengen. Onderhoudend van begin tot eind.

avatar van korenbloem02
Zeer vermakelijke superheldenfilm die eindelijk weer iets verfrissend doet

avatar van Kondoro0614
“Hands, lighting with my hands, lighting with my hands.”

Het antwoord van comicgigant ‘DC’ is dan hier na de vele goeie films die concurrent ‘Marvel’ heeft uitgebracht. En toch valt deze film wel weer tegen. Het begin was lastig om in te raken, het verhaal was wat krom en de personages vond ik niet helemaal geweldig. Alsof er een soort Power Rangers team voor me stond, beetje lachwekkend misschien wel..

Ook wederom was het verder best komisch. Billy die zijn superkrachten ontdekt en hier en daar wat ongein er mee uit haalt, altijd wel erg vermakelijk. Maar voor de rest werd het niet spectaculair. De ‘schurk’ was wel aardig bedacht maar ook deze was eigenlijk héél simpel en niks nieuws, zo hebben we er al honderden gehad ?.

Je kon wel merken dat Zachary Levi er klaar voor was, een bepaalde doorbraak in ‘superhelden’ films nam hij vrij serieus en zette het beste beentje voor ons te entertainen en dat gevoel bracht hij ook over. En ik vond het geen slechte acteur persoonlijk, heb prima genoten van zijn acteerwerk. De rest van de cast was prima maar nergens verder uitblinkers gezien. De jongeren deden het prima, ik vond Billy wel een leuke acteur en ook zijn vriend Freddy was een leuke vertolking.

De film word inderdaad na een half uur stukken beter. De film is voornamelijk in het begin wel slecht hoor. Voor de rest prima vermaakt maar nergens echt een uitschieter te noemen. Geinige heldenfilm, daar blijft het bij.

avatar van Macmanus
David F. Sandberg

Lollig filmpje. Sandberg weet een aardige balans te vinden tussen humor en actie. Ik heb ook wel een zwak ontwikkeld voor Sandberg sinds ik zijn youtube kanaal heb ontdekt. Hij is een echte filmmaker. Doet me een beetje denken aan Sam Raimi in zijn vroege jaren. Hij wil in zijn vrije tijd met plakband en Blackmagic camera nog wat leuks maken. Dat enthousiasme voel je zelfs in deze big budget film terug. Het maakt ook waarom DC films leuker zijn dan Marvel. Er zitten altijd een paar echte missers tussen maar de gene die wel werken hebben ook nog een beetje een regisseurs feel.

Extra pluspunt overigens voor de cast. Sandberg heeft gewoon een donker meisje gevonden die niet bijdehand grappig moet zijn!

3.5 sterren.

avatar van gewoon ikke
kinderachtige film, voorspelbaar, veel gekopieerd van ander films. Weet zelfs niet of de jeugd die Fortnite speelt hier veel plezier aan zullen hebben. had hier meer van verwacht

avatar van Captain Pervert
Binnen het superhelden-genre sluit deze vooral aan bij Spider-Man. Immers, Peter Parker is van alle superhelden veruit de jongste. Dat brengt een bepaalde sfeer mee, bepaalde verhaallijnen en bepaalde humor.

Wat dat betreft was er best ruimte voor een tweede tiener-superheld. En Shazam vult dat gat prima op, hoewel deze uit het DC-universum lijkt te komen (gezien de verwijzingen naar Batman en Superman).

Behalve de avonturen van de hoofdrolspelers worden ook andere kids erbij betrokken zodat er een soort jaren 80 Goonies sfeertje ontstaat.

De leukste gimmick van de film is dat tiener Billy Batson verandert in een volwassen superheld en dat je dan een volwassen kerel ziet praten als een tiener. Dat is zeker niet onverdienstelijk gespeeld door Zachary Levi.

Het is allemaal goed te pruimen, niet bijzonder, maar ook niet slecht.

Grappig: bedenk je wel dat voor eventuele vervolgen, ze alleen al voor de hoofdrol altijd twee personen moeten casten

3 sterren

avatar van Phantasm
VIsueel prima in orde, zag er allemaal prima uit.

avatar van Grindhouse62
Shazam !!! ????. Ik had er nog nooit van gehoord.. Maar dat mag de pret niet drukken. Deze 13 in een dozijn actie fantasy film in de superhelden categorie is prima kijkvoer en heeft mij vanavond prima vermaakt. 3.0

avatar van Geno
Godsliederlijk pulp

avatar van kleintje 2
Het was het allemaal weer net niet. Man of steel bij far nummer één. Als die standaard nou eens gehaald kon worden. Aquaman en Wonder Woman zaten er dicht bij in de buurt, samen met Batman v Superman die nog behoorlijk meeviel. Deze komt bij Suicide Squad te staan. Het was overtuigend en grappig, maar het voelde als een vechtend verschil tussen kinderlijk en klassiek of een duistere kant op. Over justice league praten we niet, want dat was een verschrikking [zeer benieuwd naar de geheimen die de Snyder Cut verbergt. Die is geheel anders dan de Whedon versie zegt Snyder]. Zeer komisch en vermakelijke film.

Djeez.

Sandberg is een aardig horror regisseurtje, geen uitstekende regisseur maar wel iemand die vermakelijk genrewerk weet af te leveren. Maar zoals wel vaker gebeurd wanneer zulke mensen door grote franchisemonsters opgeslorpt worden schiet er maar weinig meer over van hun filmliefde.

Ik dacht dat ik een comedy ging kijken, maar heb werkelijk geen enkele maal kunnen lachen met deze film. Sowieso is de humor ook eerder beperkt, vond dit meer een superheldenfilm voor de kleintjes, met misschien net iets te enge monsters als bad guys. Al zou het me niet verbazen dat de jeugd van tegenwoordig van zulke dingen ook niet meer wakker ligt.

Levi is echt te beroerd voor woorden, als een soort van Jimmy Fallon superheld. De kindjes zijn allemaal irritant, het jeugddrama is al helemaal beroerd en de "oh, nu ben ik ineens een superheld" scenes voelden ook erg ongeïnspireerd aan. Geen idee hoe het zit met het bronmateriaal van deze film, maar wat een belegen bedoening.

Visueel heeft het ook al niks te bieden, behalve dan een degelijk budget. En dan resten er 132 oersaaie minuten, waarbij enkel de laatste 11 de moeite zijn. End credits die je ongestoord kan skippen. Ongelooflijke draak dit, hopelijk keert Sandberg gewoon weer terug naar z'n roots hierna.

avatar van Metalfist
I can see why Rocky climbed up all the way here

Qua comics ben ik altijd wat meer een Marvel kind of guy geweest, maar dat betekent niet dat zij het alleenrecht hebben op degelijke comics. Bij zowat alle grote publishers zijn er goede (en slechte) dingen uitgebracht, maar op het gebied van films ben ik wel veel meer fan van hetgeen Marvel op het scherm heeft gebracht. DC heeft met zijn Extended Universe ook wel een poging gedaan, maar die scoren bij mij veel beter qua series. Ik merk ook dat ik de Marvel films getrouw in volgorde blijf kijken, maar dat de DC films maar zowat tevoorschijn komen wanneer ik er zin in heb.

Geen idee dan ook waar Shazam exact geplaatst moet worden in dat universum maar eigenlijk maakt dat ook niet veel uit. Met flink wat verwijzingen naar de andere films en hier en daar nog een fijne knipoog naar het bronmateriaal scoor je ten huize Metalfist altijd wel goede punten en Shazam is verder gewoon een vermakelijk niemendalletje. Kleurrijk, niet te depressief qua toon (I'm looking at you Zack Snyder) en de fun straalt er gewoon van af. Beetje vreemd dat net David F. Sandberg, toch een regisseur die voornamelijk is gekend van zijn horrorfilms, de regisseur is geworden maar hij maakt er alleszins een fijn geheel van. Ik heb wel een beetje mijn twijfels welk doelpubliek hij juist voor ogen had. Voor de meeste volwassen comicliefhebbers zal dit te kinderlijk zijn, voor kinderen zal dit dan weer net iets te donker zijn met de Seven Deadly Sins. In ieder geval, ik heb me er wel mee geamuseerd en uiteraard wordt er gehint naar een sequel aan de hand van wat after credits stukje(s). Ik ben benieuwd wat dat gaat geven.

Ik ben verder niet echt bekend met de comics van Shazam, maar ik hoop dat er op de een of andere manier voor wordt gezorgd dat we niet met 6 van die Shazam figuren zitten. Ik vrees dat dat toch wat overkill gaat worden in een film als deze. Zeker omdat je met Billy Batson/Shazam al genoeg drukte hebt. Wel fijn om Zachary Levi nog eens in iets te zien. Ik ben altijd grote fan geweest van Chuck, maar het lijkt wel alsof Levi sinds dan wat in de vergetelheid is geraakt. Hetzelfde kan gezegd worden van Adam Brody (The O.C!) die hier de Shazam versie van Freddy op zich neemt. Levi steelt de show en je voelt ook dat de film pas zijn vibe vind wanneer hij op de proppen komt. Met Mark Strong heb je nog wel zo'n typische fijne slechterik en eigenlijk valt alleen Djimon Hounsou als de Wizard compleet uit de boot. Normaal gezien een acteur die ik redelijk hoog heb zitten, maar hier voelde hij vooral als een karikatuur aan en niet in de goede zin van het woord.

Die DC reeks blijft enorm wisselend, maar ik heb de indruk dat ik meer feeling heb met hun luchtigere en kleurrijke films. Zo'n Aquaman vond ik in ieder geval ook wel de moeite. In ieder geval: laat die sequel(s) maar komen maar voor mij hoeft het niet perse dat dit echt onderdeel moet worden van de Extended Universe. Gewoon af en toe eens een verwijzing maken is goed genoeg.

Een superhelden film die zich zelf niet zo serieus neemt.
Best leuk om te zien.
CGI effecten zien er er ook prima uit en niet al te overdreven zoals in de meeste andere gelijkwaardige films met dit thema. Verder wel traditie getrouw de battle tussen de good and bad guy.
3*/3.5*