• 10.985 nieuwsartikelen
  • 9.002.680 stemmen

Shazam! Fury of the Gods (2023)

Actie / Avontuur | 130 minuten

Genre: Actie / Avontuur

Geregisseerd door: David F. Sandberg

Met onder meer: Zachary Levi, Jack Dylan Grazer en Helen Mirren

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 16 maart 2023

Plot Shazam! Fury of the Gods

"Oh. My. Gods."

Billy Batson heeft de gave om in een superheld te veranderen als hij het woordje "Shazam" roept. Zijn pleeggezin heeft ondertussen ook de gave gekregen om in superhelden te veranderen. Samen beschermen ze de wereld tegen allerlei bovennatuurlijke en magische dreigingen. Het pleeggezin krijgt echter een aparte situatie voor de kiezen wanneer er plots goden naar de aarde trekken. Twee van die goden, Hespera en Kalypso, hebben zeer sterke krachten geërfd van hun voorvaderen, en maken daarmee het leven van Billy en zijn pleeggezin zuur.

Social Media

Mary Bromfield / Super Hero Mary

Super Hero Darla

avatar van Rarara

Rarara

generieke familiefilm. voor die doelgroep zal er voldoende te genieten zijn.

avatar van Erikb99

Erikb99

En wat vond ik er nou van:

Altijd leuk om Helen Mirren en Lucy Liu in de film te zien. Het verhaal is erg simpel. Dochters van Atlas willen hun krachten terug. Voor mij is daar dan ook alles mee gezegd. Grappen, vooral als ze over andere karakters van superhelden films gingen werkte redelijk. Billy Batson is dan bijna 18 maar als hij in Shazam verandert komt hij wel erg kinderachtig over. De monsters die in dit verhaal voorkomen worden leuk gebracht. Aanrader, nee niet echt. Ik vond hem duidelijk minder dan deel 1. En er komen ook nog 2 end-credit filmpjes voorbij. Kan zijn dat ik superhelden films moe ben, of deze was gewoon slecht. Ik ga voor het laatste.

avatar van Neder0001

Neder0001

Het eerste deel was nog wel goed en heb ik met 3,5* beoordeeld. Dit deel is echter het compleet tegenovergestelde. Een typisch Marvel/DC verhaaltje inclusief alle vervelende clichés. De cast doet twee uur lang erg hard hun best om grappig te zijn, maar slaagt er niet eens één keer in. Jammer van mijn tijd. Een derde deel skip ik dan ook.

avatar van Strangelove72

Strangelove72

Zoveelste moderne meuk. Seen it all before

avatar van james_cameron

james_cameron

Genadeloos geflopt blijkbaar, maar eigenlijk best leuk. De laconieke humor en de onderkoelde toon van het hele gebeuren houden de boel fris en energiek en de sympathieke cast weet wel raad met de spitsvondige dialogen. Het moment waarop Helen Mirren die brief voorleest is bijvoorbeeld hilarisch. Uiteindelijk te lang, een euvel waar veel films binnen het genre last van hebben, met een spectaculaire finale die eindeloos doorzeurt, maar de film is visueel aantrekkelijk en het tempo ligt aangenaam hoog.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Wat een vervelende middelmatige flauwekul. Deel 1 was al niet veel soeps, maar dit vervolg draait gelukkig wel de nek van de reeks om denk ik en hoop ik. Het is vreselijk clichématig, kinderachtig, niet grappig en vooral te braaf. Dit zijn van die titels waardoor superheldenfilms een slechte naam krijgen, maar jammer genoeg komen er veel te veel van dit soort titeltjes uit. DC zou eens op kwaliteit moeten mikken. Zelfs een cameo van Wonder Woman helpt hier niet.

avatar van Marvel/Dc

Marvel/Dc

Dit is een absolute kwaliteit film volle 5 sterren en als het kon nog hoger
Maar 1'5 en hem braaf noemen echt niet love actually is pas een brave film haha
Deze Shazam heeft geweldige film muziek zoals Bonnie Tyler Holding Out For A Hero en waanzinnige mythische wezens en waanzinnige aktie

En ik als kritische kijker weet wat kwaliteit is en zeker wat betreft marvel en dc

avatar van teigertje

teigertje

• 1990 berichten

avatar van Apster

Apster

teigertje schreef:

Ik had je deze keer enthousiaster verwacht.

Heeft gewoon gelijk toch dit is je reinste bocht. Kinderachtig is nog teveel krediet, is gewoon kleuterig. DC en ook Marvel denken dat het publiek van tegenwoordig een stel halve zolen zijn met een IQ van 75.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

teigertje schreef:

avatar van ghostman

ghostman

Shazam! Fury of the Gods (2023) is inmiddels de 12de officiële productie in het ' DC Extended Universe ' .

Shazam! is belachelijker dan de Spider-Man films met Tom Holland en die films zijn waarschijnlijk de meest kinderachtige producties in het ' Marvel Cinematic Universe ' .

avatar van Marvel/Dc

Marvel/Dc

Zo zo ik ben 15 hoor meneer the oceanic six

Ben jij een kleuter ofzo met The Lion King 5 sterren te geven

avatar van teigertje

teigertje

• 1990 berichten

Kun je meteen die 8 jarige zoon van je meenemen. Veel ouder schat ik hem niet

Die willen wij zeker heel graag zien.

Super Mario.

Nou dan zijn we benieuwd, na jou enthousiasme.

Zoontje van 8 had je gedacht.

Je kon het weer niet laten, zullen we maar zeggen

Mijn zoon, stuurt jou ook nog een leuke reactie

Wij zijn een kritisch team,

En hebben oog voor kwaliteit.

Watch and learn.

avatar van mrkos

mrkos

Shazam! Fury of the Gods

Ik kon me het 1e deel nauwelijks nog herinneren, maar dit was niks nieuws helaas. De grappen zijn op puberaal niveau, het zijn tenslotte ook kinderen en de actie was te braaf. De CGI kon er nog mee door, ik heb erger gezien. Het positieve waren de wezens en de draak en daarmee is alles wel gezegd denk ik. Ik zal deze niet snel nog een keer opzetten.

2,5 sterren.

avatar van Iron Maiden

Iron Maiden

Dit duurde echt een uur te lang.

avatar van filmkul

filmkul

Minder tweede deel, maar zeker niet slecht. Het verhaal stelt eigenlijk niet heel veel voor. De uitwerking kan er mee door. Het eerste deel is eigenlijk het beste. Humor en actie wordt goed afgewisseld en zijn beide van aardig niveau. Het tweede deel slaat wat door. Net als de meeste films waarin goden de aarde trotseren is het snel een gevalletje van overdaad schaadt. Het is allemaal wat te veel en voorspelbaar wat ten koste gaat van de spanning. Visueel kan het er mee door en de chemie onder de acteurs is verder prima. 3.0/3.5

avatar van Kondoro

Kondoro

"Stick to saving the world, kid.”

Och, wat een draak van een film weer. En dat terwijl ik het eerste deel toch nog enigszins wel leuk vond, of nouja, ik vond het tenminste een betere film dan dit. Want dit was echt een hele moeilijke film om uit te zitten, werd nergens echt leuk en was zelfs op het begin (wanneer men de brug moet redden) gewoon amateuristisch. Waar vooral de CGI het nogal laat af weten, het zag er niet uit en daar schrok ik behoorlijk van. Zoiets ben ik niet gewend van een studio als ‘DC’ en mijn verwachtingen liggen daarvan toch wel een stuk hoger. En achteraf is het misschien juist ook wel weer een film geworden wat ik had verwacht, mijn verwachtingen van deze film lagen namelijk toch al heel laag, en ik ben niet bepaald geschokt.

Ik zag de term ‘Superhelden-moeheid’ al voorbijkomen hier, en het is iets wat me eigenlijk wel aan het denken zet met deze film. Ik wil niet persé zeggen dat ik moe ben van dit soort films, of althans van ‘superhelden'. Concurrent ‘Marvel’ weet namelijk nog steeds met enkele franchise te verbazen, en ik ben daar gewoon wel een fan van. Ik ben wel moe van films met die inhoudelijk zijn zoals deze film, en dat voornamelijk de woke ervan afspat. Het is dan misschien (en gelukkig) niet heel extreem in deze film, het is wel weer aanwezig en als het er is, is het ook sterk aanwezig. Het boeit me echt geen reet wie of wat je bent, alleen leiden soms bepaalde verhalen en films onder deze waanzin fantasie, en ook deze film heeft daar een paar trekjes van. Gelukkig weet de film zichzelf soms te herpakken met vermakelijke actiescènes (die overigens ook niet bijzonder zijn) en hier en daar wat humor, al was dat nogal kinderlijk en vaak niet echt bepaald grappig.

Ik denk dat ze een personage hadden moeten neerzetten die wat losser is in zijn doen en laten, het voelde allemaal nogal geforceerd aan. Ik had dan ook helemaal niks met de cast van deze film, en vond de meeste personen maar irritant. Zachary Levi vond ik duidelijk minder spelen dan in de eerste film, de film waar ze juist dat lossere nog wat hadden en hier totaal vergaan is. Ook de anderen daar had ik niet zoveel mee, Jack Dylan Grazer of beter ‘Freddie’ was misschien nog degene die me het meest wist te vermaken. Vooral de scene dat hij die appel moest terug jatten vond ik wel komisch, al wist je gewoon wat er ging gebeuren, het is ook allemaal niet meer zo spannend natuurlijk.

Toch vond ik de film vrij karig. En had wel verwacht dat ze wat beters hadden kunnen verzinnen. Het pakte nergens ook echt heel erg goed uit of, voelde echt heel speciaal. Dat speciale gevoel heb ik al wel gehad bij o.a. de films van Marvel, en ik vind dat nog steeds de betere studio.

Ook het verhaal deed me niks. Het was zo typisch en we hebben dit soort concepten al wel vaker gezien in dit soort superhelden films, het is allemaal niet zo spannend. Het is duidelijk dat DC zijn pijlen heeft gericht op de jeugd, en deze proberen over te halen om de films leuk te vinden want met dit soort meuk zijn ze gewoon echt geen concurrent met Marvel, die het vooralsnog wat beter weet te doen.

Ik denk dat voor mij het enige moment in de film is wanneer ik het leuk vind (en dat was zeldzaam), is wanneer ze met die draak aan de gang gaan. Ik vind dat soort wezens altijd wel vermakelijk om te zien en daar hou ik wel van. Helaas dat dit nauwelijks deze film weet te redden want het blijft een draak van een film, en vooral eentje die ik snel wil vergeten en nooit meer op ga zetten. Leuk voor de jochies van 15, niet voor mij.

avatar van Number23

Number23

Ook het vervolg is best matig te noemen. De kinderachtige insteek blijft aanwezig, al heb ik het idee dat de kids toch wat minder in beeld zijn. Al is het niet perse beter om die volwassenen te zien acteren als kinderen.

De humor blijft ook allemaal maar flauwtjes en zelfs actrices als Liu en Mirren kunnen maar weinig met zo'n script.

avatar van cinematic81

cinematic81

Net als de 2e Wonder Woman gewoon een slechte en kinderlijke sequel. DC weet gewoon niet wat het doet. De eerste Shazam vond ik oprecht vermakelijk, deze niet.

scorsese

Redelijke film waarin de kinderen van een pleeggezin nu allemaal in superhelden kunnen veranderen. Dit vervolg is een stuk minder fris en ook wat minder avontuurlijk. Het hele plot omtrent de Griekse mythologie wist me ook minder te boeien. Maar er valt nog wel genoeg te lachten en de kinderen als superhelden blijven vermakelijke personages.

avatar van DragQueen

DragQueen

Daar waar het eerste deel nog best verfrissend was, volgt deze vervolgfilm weer een beetje de standaardformule. Toch is het niet slecht te noemen. Ik vond het nog best een vermakelijk filmpje. De cast doet het leuk, de effecten ogen goed en er zijn wat humoristische momenten. Minder dan de eerste, maar wat mij betreft toch nog een voldoende. 3 Sterren.

avatar van DonR4mon

DonR4mon

Apster schreef:

Het gemiddelde iq van een Amerikaan is ook rond de 75. Het is dat er zoveel mensen wonen dat het soms wat minder opvalt.

avatar van macrobody

macrobody

Lekker onzinnig kijkvoer, meer was het niet.

avatar van tukkerstein

tukkerstein

DonR4mon schreef:

Countries by IQ - Average IQ by Country 2023 - worldpopulationreview.com is 97 en daarmee hoger dan bijvoorbeeld Noorwegen, Zweden en Frankrijk. Je maakt een saaie, generaliserende opmerking die bovendien feitelijk onjuist is.

Wist je trouwens dat je volledige top 10 bestaat uit Amerikaanse (co-)producties?

avatar van DonR4mon

DonR4mon

tukkerstein schreef:

Daar zit ik dan met mijn 119 nog steeds ruim boven

En ja ondanks hun iq maken ze ook goede films, waar ze ook budget voor hebben, door mensen boven hun gemiddelde. Neem nog een Grolsch hoofdpijnbiertje

avatar van redfish71

redfish71

Verschrikkelijk slecht en irritante film. Zit echt vrijwel niks goed in, misschien af en toe de humor waarin de film zichzelf niet serieus neemt.

Deel 1 vond ik erg leuk en amusant en origineel als een superheldenfilm van een onbekwaam iemand. Een frisse kijk op het superheldengenre.

Dit keer moeten we het vooral van de dynamiek tussen de karakters hebben, maar het is gewoon niet grappig, Billy als leider is niet geloofwaardig en de cgi is ronduit slecht en de bad guys zijn zo eendimensionaal als maar kan.

Kwam er bijna niet doorheen.

1.5/5 omdat ik soms nog een paar keer gelachen heb, maar skip deze maar gewoon, is verspilling van je tijd (en / of geld).

avatar van Shadowed

Shadowed

Oké, laat regisseur David F. Sandberg na het floppen van deze film alstublieft terugkeren naar horrorfilms. Het mag ondertussen duidelijk zijn dat dit soort kinderachtigheid gewoon niet aan hem is besteedt. Shazam! Fury of the Gods voelt voortdurend aan alsof twee films (My Little Pony en Hellboy) elkaar van het toneel proberen te duwen, omdat kinderachtigheid en volwassenere ideeën voortdurend in de clinch liggen. Ik heb het concept van de hele familie die nu superhelden zijn in de eerste instantie matig geslikt, maar uiteindelijk kan je er niet meer omheen dat ze gewoon centraal staan in het tweede deel. Gelukkig was dat nog prima te doen en daarnaast heb ik genoten van de verschijning van Rachel Zegler. Uiteraard een clichématig vormgegeven figuurtje (met een interessante kracht), maar ze is nu eenmaal de rising star van 2023 (dankzij meer dan aardig acteerwerk alleen maar begrijpelijk) en dat ondersteun ik zonder moeite. Sandberg propt zijn film verder vol met tempo en humor. Toegegeven, soms weet die humor best aardig te werken (De brief), maar hij propt Shazam ook vol met de meest belachelijke scenes die je maar kan indenken. Toen dat kleine ettertje de eenhoorns begon te temmen met skittles en daaropvolgend zelfs oneliners ging schreeuwen op de rug van die beesten heb ik echt even moeten zuchten. De slotfase zelf voelt ook wat onafgemaakt aan en de schurkenrollen van Lucy Liu en Helen Mirren zijn werkelijk te stuitend voor woorden, maar visueel voelt het niettemin fris aan en dankzij de grote hoeveelheid aan gebeurtenissen kijkt het degelijk weg. Nu dit deel geflopt is wordt het hoog tijd dat Sandberg zich weer met andere dingen bezig gaat houden. Het signaal lijkt me nu meer dan gegeven.

avatar van Noodless

Noodless

Och ja, iets meer te pruimen dan het eerste deel gezien een aantal spectaculaire scènes en dat het geheel wat minder belachelijk wordt neergezet. Niet dat de grappen werken, maar het lijkt hier minder storend.

De openingsscène in het museum is goed wat ook geldt voor de scènes met de draak. Hier en daar ook nog wat mooie beelden, maar helaas ook heel wat over the top scènes met onnodige belachelijkheid zoals bv. de eenhoorns. Storend in deze superheldenformatie is het gegeven dat Shazam ook een ander stel kinderen unieke krachten heeft gegeven wat al in deel 1 al gevormd werd en dat die dan gewoon ouder zijn als ze een superheld gaan spelen. 6/10