Chronicle (2012)

3,15

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Josh Trank
met Dane DeHaan, Alex Russell en Michael B. Jordan

Drie doodnormale middelbare scholieren doen een ongelooflijke ontdekking. Ze vinden in het bos een mysterieuze substantie waar ze aan bloot gesteld worden en waardoor ze superkrachten ontwikkelen. Als ze leren om de superkrachten onder controle te houden en ze te gebruiken in hun voordeel, beginnen hun levens uit de hand te lopen en hun duistere kanten naar boven te komen.

376 BERICHTEN 75 MENINGEN
Goeie film waarin drie vrienden een vreemde ontdekking doen waardoor ze telekinetische krachten krijgen. Een originele draai aan de superheldenfilms wat goed uitpakt hier. Vooral ook omdat alles zo realistisch mogelijk wordt neergezet dmv cameragebruik, geen muziek en goeie special effects. Vooral ook vermakelijk om te zien hoe de drie vrienden hun nieuwe krachten gebruiken op het begin.

Stem verhoogd naar 5 volle sterren. Dit omdat het grootste deel van de 'mensen met bovennatuurlijke krachten"-films na deze film verschenen. Deze film blijft uniek en origineel. Goed geacteerd en het cameragebruik voelt lekker aan. Daranaast vind ik, vooral kijkende naar het onderwerp superpowers, de film bijzonder goed opgebouwd. Ik kijk deze film vaker..... en geniet...

avatar van jippie2010
Het is makkelijk om deze film met andere films te vergelijken.
Maar als je dat niet doet, en je kijkt naar de personages,
dan is deze film zeker grotendeels een drama-film,
alleen dan in een ander jasje. Het jasje stond em wel... *3,5

avatar van hijman1946
Kon me niet boeien deze film,ondanks dat ik n grote sf fan ben,wat overdreven geacteerd,schreewerig(vliegscene)gemiddelde film.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het concept is erg leuk verzonnen, maar overall valt het toch ietwat tegen en had er zeker meer in gezeten.

Het eerste half uur is wel het leukst. Je leert de jongens een beetje kennen, ze ontdekken hun krachten en proberen die uit, waarbij je jezelf ook tegelijk afvraagt wat je zou doen, als je soortgelijke krachten bij jezelf zou ontdekken. Het idee om dit alles met een handheld camera te filmen is niet verkeerd. Je zit er als kijker veel meer bovenop en wordt er tegelijkertijd ook meer bij betrokken. De CGI is in orde en zorgt voor een paar aardige momenten. De vlieg scènes waren wel leuk om te zien, zeker het moment waarbij er ineens een vliegtuig tussen hen opduikt.

Het grootste probleem van Chronicle zit hem echter in de personages. Het acteerwerk is niet al te sterk, maar daarnaast gaat vooral de ontwikkeling van Andrew veel te snel. Van een gepeste nerd wordt hij binnen een kwartier een compleet gestoord iemand, die dood en verderf zaait. Dat is nogal ongeloofwaardig en te snel afgewerkt. Als de regisseur hier wat meer tijd aan had besteed, had dit waarschijnlijk beter gewerkt. Het einde is dan weer wel spectaculair en door alle actie verveelt het allemaal niet, maar indruk maken doet het nooit, terwijl die potentie wel aanwezig was.

Onderhoudend, maar lang niet zo goed als gehoopt.

avatar van notsub
Chronicle draait om een leuk idee, maar mist een duidelijke richting. Die superkrachten zijn best gaaf om te zien. De ethiek van het gebruik ervan is stukken interessanter, maar komt niet echt van de grond. Het loopt al snel uit de hand tot een grote spektakelshow, die niet erg functioneel is. Nee, er had veel beter gedoseerd moeten. Diepgang op de interessante aspecten ontbreekt helaas.

Op zich een goed verhaal maar verschrikkelijk slecht uitgewerkt. Slappe hap.

avatar van JoeCabot
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat als Superman niet helemaal lekker is in zijn bovenkamer? Wel, dan krijg je een erg gave film!

Die hele found footage hype van de laatste jaren is ietwat aan mij voorbijgegaan. Dankzij Chronicle krijg ik wel zin in meer. Echt een knaller dit

Een verhaal is er niet echt, eerder een concept. Chronicle moet vooral een belevenis zijn en slaagt daar meer dan aardig in dankzij een shitload aan spectaculaire effecten. Gezien je meekijkt door de camera's van de hoofdpersonages wordt je als kijker extra meegezogen in het spektakel. Die betrokkenheid krijgt nog eens een boost door het naturel acteerwerk.

Het verloop is rechttoe-rechtaaan. Het mag duidelijk zijn dat deze popcornlol in de eerste plaats bedoeld is voor een publiek met een beperkte aandachtsspanne. De jonge "superhelden" laten er in ieder geval geen gras over groeien: onschuldig geklooi met legoblokjes luidt al snel een brokkenparcours vanjewelste in. Met als finale pure mayhem. Erg vet, maar anderzijds ook niet verrassend genoeg om me voortdurend van mijn sokken te blazen.

Tip: bekijk deze film met het verstand op nul. Je moet immers het een en ander door de vingers zien. Dat de pubers in kwestie echt zo dom zijn om niet eens een bezoekje aan de dokter te brengen, bijvoorbeeld. De film oogt en klinkt ook veel te glad om opgenomen te zijn met een camera van een paar 100 dollar.

Maar dat mag de pret niet bederven. 4*

avatar van Proeneke
Echt een goeje film, die meteen laat zien waarom mensen zulke gaven niet hebben.

avatar van moviebrielen
Valt tegen en er had zeker meer in gezeten.

avatar van david bohm
Aanvankelijk een originele leuke film met een frisse, jonge cast maar zodra de term apex predator is gevallen ontspoort het verhaal en verslapte mijn aandacht.

Leuke film Op het einde wat overdreven naar men gevoel, maar dat mag soms eens

avatar van dualcia
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Jaren terug een keer in het vliegtuig gezien en ik was toen wel positief verrast. Het leukste aan de film is wanneer de boys gaan spelen met hun krachten en daarin ontdekken steeds verder te kunnen gaan. Het found footage gebeuren werkt hierbij en het is heel vermakelijk om naar de drie te kijken. Als er andere personages bijkomen, zoals het bijverhaal met die Casey of gewoon dat hele gedoe op dat feest, is het een stuk minder boeiend. Het hele spektakel op het einde is tof, maar draaft wel een beetje door. Ik vond found footage hier wat minder passend.

Tof concept en door de korte speelduur houdt het goed stand.

Verhoging van een *3 naar een *3.5, omdat ik in een goede bui ben.

avatar van Zwolle84
'There's something wrong with Andrew.'

Chronicle is bij vlagen een leuk en fris filmpje dat echter niet helemaal weet te overtuigen.

De pluspunten mogen duidelijk zijn, met het heerlijke uitgangspunt voorop. Er wordt vaker geprobeerd om superheldenfilms persoonlijk te maken, maar deze Blair Witch-achtige benadering is een gouden vondst. Je kijkt letterlijk door de ogen van het drietal dat beetje bij beetje zijn superkrachten ontdekt.

Voor zo'n semi-found footage (niet alles is door Andrews camera gefilmd) ziet het er bovendien strak uit, wat eveneens aan het 'realistische' karakter van de film bijdraagt. Wel is het jammer dat het inmiddels een bewezen feit is dat amateurfilmers al-tijd onuitstaanbare figuren zijn. Ook hier zitten de acteurs een beetje vast in die stijve, clichématige rollen.

Vooral bij Dane DeHaan - een van de interessantste acteurs van deze generatie - valt dat op. Het moge duidelijk zijn dat hij voor zijn rol als Harry/Green Goblin in The Amazing Spider-Man 2 gescreend is vanwege Chronicle, want het zijn eigenlijk compleet identieke personages, inclusief Het Grote Omslagpunt. Alleen is het hier een stuk minder overtuigend uitgewerkt, vooral op het dramavlak.

En dat laatste is ook gelijk mijn grootste kritiekpunt; de film weet geen fijne balans te vinden. Daardoor gaat het al snel slepen en voelen de krappe 90 minuten lang aan. De skills zijn leuk uitgewerkt, de humor kan er ook mee door, maar de drama voelt te geforceerd en misplaatst. Ik leefde tenminste geen moment mee met de perikelen van de hoofdpersonen, en dan houdt het snel op.

Vooral een film met heel veel potentie, kortom, dat er slechts gedeeltelijk uitkomt. Met de hakken over de sloot een zesje, maar de zure nasmaak overheerst.

avatar van keimpeS
Voor de 2e maal gezien en het blijft een leuke film, die me ook wel een beetje doet denken aan de animatie Akira. Het begin is me wel wat te traag, maar als eenmaal de super-krachten op gang komen is het even knallen op je scherm. Ook leuk om te zien hoe de drie jongens zich verschillend ontwikkelen gezien hun achtergronden.

avatar van Captain.janek
Een pretentieloze, prettig wegkijkende hapklare brok.
Fijn vermaak voor een groot publiek maar ook wel een beetje de ''onzinshow met een verlengsnoer'' natuurlijk deze film. Seatle heef heel wat te verduren zo tegen het einde

Maar gelukkig beschikt hoofdpersoon Matt nog wel over een goed functionerend moreel kompas.
Een prettige bijkomstigheid in een film als deze ...

Er zitten absoluut leuke vondsten in de film, die verder flinterdun is.