• 8.348.677 stemmen

Geregisseerd door: Josh Trank

Met onder meer: Dane DeHaan, Alex Russell en Michael B. Jordan

Releasedatum: 15 maart 2012

Plot Chronicle

"What are you capable of?"

Drie doodnormale middelbare scholieren doen een ongelooflijke ontdekking. Ze vinden in het bos een mysterieuze substantie waar ze aan bloot gesteld worden en waardoor ze superkrachten ontwikkelen. Als ze leren om de superkrachten onder controle te houden en ze te gebruiken in hun voordeel, beginnen hun levens uit de hand te lopen en hun duistere kanten naar boven te komen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Casey Letter

Michael Ernesto

Karen Detmar (stemrol)

scorsese

Goeie film waarin drie vrienden een vreemde ontdekking doen waardoor ze telekinetische krachten krijgen. Een originele draai aan de superheldenfilms wat goed uitpakt hier. Vooral ook omdat alles zo realistisch mogelijk wordt neergezet dmv cameragebruik, geen muziek en goeie special effects. Vooral ook vermakelijk om te zien hoe de drie vrienden hun nieuwe krachten gebruiken op het begin.

avatar van DiskjockeyEast

DiskjockeyEast

Stem verhoogd naar 5 volle sterren. Dit omdat het grootste deel van de 'mensen met bovennatuurlijke krachten"-films na deze film verschenen. Deze film blijft uniek en origineel. Goed geacteerd en het cameragebruik voelt lekker aan. Daranaast vind ik, vooral kijkende naar het onderwerp superpowers, de film bijzonder goed opgebouwd. Ik kijk deze film vaker..... en geniet...

avatar van jippie2010

jippie2010

Het is makkelijk om deze film met andere films te vergelijken.

Maar als je dat niet doet, en je kijkt naar de personages,

dan is deze film zeker grotendeels een drama-film,

alleen dan in een ander jasje. Het jasje stond em wel... *3,5

avatar van hijman1946

hijman1946

Kon me niet boeien deze film,ondanks dat ik n grote sf fan ben,wat overdreven geacteerd,schreewerig(vliegscene)gemiddelde film.

avatar van Spetie

Spetie

Het concept is erg leuk verzonnen, maar overall valt het toch ietwat tegen en had er zeker meer in gezeten.

Het eerste half uur is wel het leukst. Je leert de jongens een beetje kennen, ze ontdekken hun krachten en proberen die uit, waarbij je jezelf ook tegelijk afvraagt wat je zou doen, als je soortgelijke krachten bij jezelf zou ontdekken. Het idee om dit alles met een handheld camera te filmen is niet verkeerd. Je zit er als kijker veel meer bovenop en wordt er tegelijkertijd ook meer bij betrokken. De CGI is in orde en zorgt voor een paar aardige momenten. De vlieg scènes waren wel leuk om te zien, zeker het moment waarbij er ineens een vliegtuig tussen hen opduikt.

Het grootste probleem van Chronicle zit hem echter in de personages. Het acteerwerk is niet al te sterk, maar daarnaast gaat vooral de ontwikkeling van Andrew veel te snel. Van een gepeste nerd wordt hij binnen een kwartier een compleet gestoord iemand, die dood en verderf zaait. Dat is nogal ongeloofwaardig en te snel afgewerkt. Als de regisseur hier wat meer tijd aan had besteed, had dit waarschijnlijk beter gewerkt. Het einde is dan weer wel spectaculair en door alle actie verveelt het allemaal niet, maar indruk maken doet het nooit, terwijl die potentie wel aanwezig was.

Onderhoudend, maar lang niet zo goed als gehoopt.

avatar van notsub

notsub

Chronicle draait om een leuk idee, maar mist een duidelijke richting. Die superkrachten zijn best gaaf om te zien. De ethiek van het gebruik ervan is stukken interessanter, maar komt niet echt van de grond. Het loopt al snel uit de hand tot een grote spektakelshow, die niet erg functioneel is. Nee, er had veel beter gedoseerd moeten. Diepgang op de interessante aspecten ontbreekt helaas.

avatar van Ricardos

Ricardos

Op zich een goed verhaal maar verschrikkelijk slecht uitgewerkt. Slappe hap.

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Wat als Superman niet helemaal lekker is in zijn bovenkamer? Wel, dan krijg je een erg gave film!

Die hele found footage hype van de laatste jaren is ietwat aan mij voorbijgegaan. Dankzij Chronicle krijg ik wel zin in meer. Echt een knaller dit

Een verhaal is er niet echt, eerder een concept. Chronicle moet vooral een belevenis zijn en slaagt daar meer dan aardig in dankzij een shitload aan spectaculaire effecten. Gezien je meekijkt door de camera's van de hoofdpersonages wordt je als kijker extra meegezogen in het spektakel. Die betrokkenheid krijgt nog eens een boost door het naturel acteerwerk.

Het verloop is rechttoe-rechtaaan. Het mag duidelijk zijn dat deze popcornlol in de eerste plaats bedoeld is voor een publiek met een beperkte aandachtsspanne. De jonge "superhelden" laten er in ieder geval geen gras over groeien: onschuldig geklooi met legoblokjes luidt al snel een brokkenparcours vanjewelste in. Met als finale pure mayhem. Erg vet, maar anderzijds ook niet verrassend genoeg om me voortdurend van mijn sokken te blazen.

Tip: bekijk deze film met het verstand op nul. Je moet immers het een en ander door de vingers zien. Dat de pubers in kwestie echt zo dom zijn om niet eens een bezoekje aan de dokter te brengen, bijvoorbeeld. De film oogt en klinkt ook veel te glad om opgenomen te zijn met een camera van een paar 100 dollar.

Maar dat mag de pret niet bederven. 4*

avatar van Proeneke

Proeneke

Echt een goeje film, die meteen laat zien waarom mensen zulke gaven niet hebben.

avatar van moviebrielen

moviebrielen

Valt tegen en er had zeker meer in gezeten.

avatar van david bohm

david bohm

Aanvankelijk een originele leuke film met een frisse, jonge cast maar zodra de term apex predator is gevallen ontspoort het verhaal en verslapte mijn aandacht.

avatar van amedeeus

amedeeus

Leuke film Op het einde wat overdreven naar men gevoel, maar dat mag soms eens

avatar van dualcia

dualcia

Jaren terug een keer in het vliegtuig gezien en ik was toen wel positief verrast. Het leukste aan de film is wanneer de boys gaan spelen met hun krachten en daarin ontdekken steeds verder te kunnen gaan. Het found footage gebeuren werkt hierbij en het is heel vermakelijk om naar de drie te kijken. Als er andere personages bijkomen, zoals het bijverhaal met die Casey of gewoon dat hele gedoe op dat feest, is het een stuk minder boeiend. Het hele spektakel op het einde is tof, maar draaft wel een beetje door. Ik vond found footage hier wat minder passend.

Tof concept en door de korte speelduur houdt het goed stand.

Verhoging van een *3 naar een *3.5, omdat ik in een goede bui ben.

avatar van Zwolle84

Zwolle84

'There's something wrong with Andrew.'

Chronicle is bij vlagen een leuk en fris filmpje dat echter niet helemaal weet te overtuigen.

De pluspunten mogen duidelijk zijn, met het heerlijke uitgangspunt voorop. Er wordt vaker geprobeerd om superheldenfilms persoonlijk te maken, maar deze Blair Witch-achtige benadering is een gouden vondst. Je kijkt letterlijk door de ogen van het drietal dat beetje bij beetje zijn superkrachten ontdekt.

Voor zo'n semi-found footage (niet alles is door Andrews camera gefilmd) ziet het er bovendien strak uit, wat eveneens aan het 'realistische' karakter van de film bijdraagt. Wel is het jammer dat het inmiddels een bewezen feit is dat amateurfilmers al-tijd onuitstaanbare figuren zijn. Ook hier zitten de acteurs een beetje vast in die stijve, clichématige rollen.

Vooral bij Dane DeHaan - een van de interessantste acteurs van deze generatie - valt dat op. Het moge duidelijk zijn dat hij voor zijn rol als Harry/Green Goblin in The Amazing Spider-Man 2 gescreend is vanwege Chronicle, want het zijn eigenlijk compleet identieke personages, inclusief Het Grote Omslagpunt. Alleen is het hier een stuk minder overtuigend uitgewerkt, vooral op het dramavlak.

En dat laatste is ook gelijk mijn grootste kritiekpunt; de film weet geen fijne balans te vinden. Daardoor gaat het al snel slepen en voelen de krappe 90 minuten lang aan. De skills zijn leuk uitgewerkt, de humor kan er ook mee door, maar de drama voelt te geforceerd en misplaatst. Ik leefde tenminste geen moment mee met de perikelen van de hoofdpersonen, en dan houdt het snel op.

Vooral een film met heel veel potentie, kortom, dat er slechts gedeeltelijk uitkomt. Met de hakken over de sloot een zesje, maar de zure nasmaak overheerst.

avatar van keimpeS

keimpeS

Voor de 2e maal gezien en het blijft een leuke film, die me ook wel een beetje doet denken aan de animatie Akira. Het begin is me wel wat te traag, maar als eenmaal de super-krachten op gang komen is het even knallen op je scherm. Ook leuk om te zien hoe de drie jongens zich verschillend ontwikkelen gezien hun achtergronden.

avatar van Captain.janek

Captain.janek

Een pretentieloze, prettig wegkijkende hapklare brok.

Fijn vermaak voor een groot publiek maar ook wel een beetje de ''onzinshow met een verlengsnoer'' natuurlijk deze film. Seatle heef heel wat te verduren zo tegen het einde

Maar gelukkig beschikt hoofdpersoon Matt nog wel over een goed functionerend moreel kompas.

Een prettige bijkomstigheid in een film als deze ...

Er zitten absoluut leuke vondsten in de film, die verder flinterdun is.

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2045 stemmen

Vandaag was ik persoonlijk even aan het rondsnuffelen wat het aanbod van ‘Film 1’ op dit moment was en tot mijn verbazing stonden hier ook een paar titels tussen die ik graag wou herzien. Dit natuurlijk om mijn statistieken op een mooi even aantal te brengen. Toen ik ‘Chronicle’ tussen het aanbod van ‘Film 1’ zag staan was ik eigenlijk meteen verkocht, een film die ik al langere tijd wou herzien omdat de eerste keer dat ik deze film zag, ik deze film eigenlijk erg gaaf vond. Toch in de herziening is gebleken dat ik de film toch wat minder aantrekkelijk vind dan dat ik heb gevonden en zeker de CGI zag er echt niet uit in de film, met als mooiste voorbeeld de Lego toren die ze met hun krachten op wouden bouwen zag er natuurlijk echt niet uit en was amateuristisch in elkaar gezet.

‘Chronicle’ is nergens echt héél erg bijzonder, waar het acteerwerk er niet altijd even fijn is en het camerawerk er niet altijd even fijn uitziet heeft de film wel een fantastisch concept dat de film weet af te maken en waar de film wat aan heeft, het concept is dan ook wel echt heel belangrijk in deze film en buiten al die slechte clichés om was het concept wel erg leuk. De keuze tot het maken van een film wat centraal staat om found-footage vind ik niet geslaagd en dat werkt heel erg slecht uit.

Dane DeHaan speelt een uitzonderlijk leuke rol waar hij als acteur in kan slagen, een jonge dat veel gepest word en mishandelt word door zijn vader die na zijn vondst van zijn krachten door draait en het gebruikt met verkeerde bedoelingen. Ik vond Dane wel een geknipte persoon voor de rol van Andrew Detmer, goed om te zien. Alex Russell vind ik persoonlijk een wat mindere acteur, en ook in deze film vond ik hem niet geweldig acteren. Michael B. Jordan deed het over het algemeen nog wel leuk en dat waren toch wel de drie hoofdpersonen.

Wat dat betreft is ‘Chronicle’ soms iets te dramatisch. Natuurlijk zijn veel gebeurtenissen in de film niet tof om te zien noch mee te maken in het echt, ik stond er niet echt op te wachten. Wat dat betreft heeft Josh Trank er een wisselvallig werkje van gemaakt die ik aan de ene kant erg sterk vond maar aan de andere kant was het geen topper.

Het verhaal deed me ook niet echt bepaald veel. We volgen het leven van Andrew Detmer, een jonge die net een nieuwe camera heeft gekocht waaronder hij van plan is zijn hele leven mee vast te leggen. Andrew is een jonge die te maken heeft met huislijkgeweld en pesten op school. Wanneer hij samen met zijn neef naar een feest gaan ontdekken ze iets onder de grond wat er niet hoort. Wanneer ze op onderzoek uitgaan en knock-out gaan blijkt het dat hun speciale krachten hebben gekregen, een soort telekinese. Wanneer ze er achter komen dat ze dingen kunnen laten vliegen en later zelfs dat ze zelf kunnen vliegen gaat het uiteindelijk totaal mis en verliest Andrew de controle over zijn kracht.

Ik ben moe dus ik eindig hierbij de mening wat korter dan verwacht, al om al is hij me tegengevallen en dan zeker tegenover de eerste kijkbeurt. Met een ontzettend clichématig einde weet deze film me niet te overtuigen.

avatar van Shadowed

Shadowed

Goed!

Een film waar ik eigenlijk maar weinig van had verwacht. Maar ik heb ondanks een redelijk korte speelduur toch heel erg hiervan kunnen genieten. Mag ik je even eraan herinneren dat dit ook precies de rede is waarom mensen geen superkrachten bezitten

DeHaan vond ik prima, en de rest ook. Cast kwam niet altijd enorm geloofwaardig over maar het was prima. Waar ik meer van kon genieten waren de superkrachten zelf. Zag er erg goed uit, kwam ook met veel realisme op mij over. Ook al is het idee verre van.

Dan is het einde nog enorm over de top. met al die nieuws en beveiligingsbeelden was ik helemaal vastgeklampt aan de film. Heb hier erg van genoten.

avatar van Mark de Jong

Mark de Jong

Vermakelijke film. Het eerste kwartier wou ik het nog afzetten maar de film werd steeds boeiender. Met plezier uitgekeken.

avatar van SmackItUp

SmackItUp

Cool !

De film moet even op gang komen, maar wanneer de superkrachten hun intreden doen is het genieten. Met name natuurlijk de stukken waarin gevlogen wordt zien er wonderbaarlijk goed uit. Gelukkig blijft het ook de volledige film aan, ook al heeft het een redelijk voorspelbaar verloop.

Dikke 3,5*

avatar van VanRippestein

VanRippestein

Wat een prutfilm. Het is eerst een grappige found footage film, maar na ongeveer 1/4 van de film lijkt het alsof de makers dachten: kak, het was een found footage film. De meest debiele manieren van filmen worden aangehaald: iemand gaat in zijn volste woede een lange dialoog filmen, een romantisch setje leek het een goed idee om elkaar de hele tijd een camera in elkaars gezicht te schuiven, overal was net een cameraman bij, en de telekinetische krachten worden grotendeel gebruikt om craneshots te maken. Het is werkelijk bijzonder om te zien door wat voor bochten men zich wringt om het found footage concept aan te houden.De reden voor deze stijlvorm wordt trouwens nooit uitgelegd, en tegen het einde van de film worden er ook maar nieuwsbeelden, en willekeurige beveiligingscamera's aan toegevoegd. Waarom? Ik heb geen idee.

fans van Marvel films vinden dit vast te gek, want superpowerfantasies en pubers. Helaas zijn de SFX wel een stuk slechter hier. Ook hier een vreemde keuze van de makers om de effecten alsnog zo nadrukkelijk in beeld te brengen, wetende dat ze er niet al te best uit zien: je kunt ook gewoon suggestief zijn, of je film van een grappige knipoog voorzien, maar nee: de film neemt zichzelf bloedserieus en plaats de SFX in volledig in beeld.

Mocht je op zoek zijn naar een science fiction film, dan ben je hier aan het verkeerde adres. Science is ver te zoeken en denkvoer levert dit ook allemaal niet op... Een film waaraan ik me stom heb ge-ergerd.

avatar van remorz

remorz

Heerlijk fris en aanstekelijk.

Drie jongens die vrienden worden omdat ze bovennatuurlijke krachten ontwikkelen. Het zou de kick-off van een superheld-origin story kunnen zijn maar de stijl, de personages en plot wijken af van gebaande paden om deze film een uniek en fris karakter te geven.

Het handheld-camerawerk is subliem. Misschien niet altijd in kwaliteit maar wel qua effect. Inleving door een gevoel van nabijheid maar later, als ook beveiligings- en nieuwsbeelden ingezet worden, verleent het de film een documentaire-achtige feel die misschien wat meer afstand tot de personages schept maar nog altijd een werkelijkheidsgehalte heeft dat spanningsverhogend werkt.

De uitwerking van de superkrachten en hoe de jongens het ontwikkelen wordt stapvoets, speels maar bovenal naturel en aanstekelijk in beeld gebracht. Eerst voornamelijk aangewend tot het verrichten van puberale grapjes of gemakzucht - zoals van jongens van deze leeftijd verwacht kan worden - als dan de eerste daad uit irritatie/boosheid zijn intrede doet, worden de kampen moreel verdeeld. Wederom wordt de tijd genomen om je eerst mee te nemen in het creatieve kattenkwaad (Maria in de soep ) maar ook het fundament wordt gelegd voor de uiteindelijke ontsporing van Andrew, een jongen die door zijn thuissituatie, opeengestapelde gevoelens van isolatie en tegenslagen voelbaar een koorddans van mentale stabiliteit aan het uitvoeren is doorheen de film. Als hij dan knapt, gebeurt dat weliswaar snel, maar komt het zeker niet onverwacht.

Tegenvallende elementen waren de overdreven rol van Michael Kelly, een acteur die hier niet uit de voeten kon als de dronken, verbitterde vader van Andrew en het uitblijven van een apotheose die de film een klassiekerstatus had kunnen verlenen. Er lijkt vooral in de eindfase flink wat van Akira afgekeken te zijn maar het ontbreekt de film aan een bizar of over the top ontwikkeling die het slotstuk van Akira zo een krachtige meerwaarde wist te verschaffen. Acteerwerk van met name DeHaan in deze fase schiet misschien ook wat tekort door spoortjes van overdaad maar ik kon er nog altijd prima in mee.

Ik heb hier, boven verwachting, enorm van genoten. Misschien wat gul gezien de eerdergenoemde schoonheidsfoutjes, maar de film heeft wat mij betreft de gunfactor dubbel en dwars mee. 4,5*

avatar van IH88

IH88

“I can fly!”

Prima film van Josh Trank. Chronicle is een eigenzinnige en originele coming of age/superheldenfilm, en vooral de eerste 45 minuten zijn zeer vermakelijk. Naar drie personages kijken die hun nieuwe superkrachten ontdekken is altijd wel vermakelijk, en Jordan, DeHaan en Russell acteren sterk en hebben een prima chemie. Vooral DeHaan moet een hele karakterontwikkeling ondergaan, en je ziet de gekte en moordlust steeds meer toenemen. Chronicle wordt steeds meer een psychologische thriller, en ook op deze momenten weet de film te overtuigen. Net zoals de uitstekende special effects.

avatar van mjk87

mjk87

Film begint wel oké met een aardig clubje jongens (die jonge Jordan had ik zo snel niet eens herkend) en wat ongein als ze hun nieuwe krachten leren kennen. Maar dan ontwikkelt de film een kant uit die weliswaar potentie heeft, maar nogal snel gaat. Zeker die jongen die verandert in een halve psychopaat maakt wel een heel snelle ontwikkeling door. Dan is zijn thuissituatie wel erg goedkope psychologie om dat als verklaring te geven. Ondanks dat er dan wat actie bijkomt, wist de film me steeds minder te interesseren. Visueel wel oké, het lage budget is er niet aan af te zien. 2,5*.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

hijman1946 schreef:

Dan krijgt de film toch nog een behoorlijke stem van jou, voor een film die jou niet kon boeien.

avatar van mrklm

mrklm

Vlakbij het huis waar ze voor een feest zijn uitgenodigd stuiten drie vrienden op een krater waarin zich een mysterieus gesteente bevindt. Kort daarop blijken ze over bijzondere gaven te beschikken die ze aanvankelijk inzetten om studentikoze grappen uit te halen. Al gauw merken ze dat er nauwelijks grenzen zijn aan hun krachten maar Andrew [Dane DeHaan] gebruikt die krachten om af te rekenen met de emotionele schade die hem door de jaren heen is aangedaan. Goed opgebouwd verhaal ontwikkelt zich op geloofwaardige wijze van hilarische komedie tot psychologisch SF-drama dankzij de sterk spelende jonge cast en indrukwekkende special effects.