The Report (2019)

Alternatieve titel: The Torture Report

geregisseerd door Scott Z. Burns
met Adam Driver, Annette Bening en Jon Hamm

In de nasleep van de aanslagen op 11 september 2001 maken CIA-agenten gebruik van extreme ondervragingstactieken op de verdachten van de terreuraanslagen. Deze praktijken komen uiteindelijk aan het licht en worden fel bekritiseerd. Hierop volgt een onderzoek door de media en het congres.

• Vanaf 7 november in de bioscoop

Vanaf 7 november in de bioscoop (The Searchers)

Teaser trailer geplaatst

avatar van tbouwh
uitgebreide recensie rond de vraag van propaganda en politieke invloed.

The Report presenteert in de persoon van Daniel Jones een held die de feitelijke waarheid, inclusief morele rechtvaardiging, koste wat het kost op tafel wil brengen en daar – spoilers onvermijdelijk inbegrepen – glorieus in slaagt. Hierdoor is er nauwelijks ruimte voor nuance en sleept de film zich nogal plichtmatig voort – het “hoe” is al vanaf het begin ondergeschikt aan het “wat”. Burns doet zo sterk zijn best om de CIA tegen de inspanningen van Jones af te zetten dat iedere vorm van ambiguïteit ontbreekt. Dit roept ook de vraag op waarom deze film gemaakt moest worden en, dat vooral, waarom nu.

avatar van sinterklaas
Wordt vast wel weer zo'n gortsaaie praatfilm.

avatar van hvdriel
Niks geen gortdroge praatfilm, maar een behendig en sluw gemaakte film van Amerikaanse makelij die een ongenuanceerde lofzang is op het zelfreinigende vermogen van de Amerikaanse democratie, enkel en alleen door de inzet en vastberadenheid van 1 individuele held, en hierbij weet te ontsnappen aan typisch Amerikaanse filmvalkuilen, zoals een romantisch liefdesdraadje in het weefsel van het hoofdverhaal, en met een aftiteling waarvan de vormgeving mij deed glimlachen.

Ongenuanceerd? Zeker. De CIA wordt afgeschilderd als dé boosdoener die als grootmacht vecht tegen de eenzame engel in de persoon van Daniel Jones. Het geopperde dilemma - is alles geoorloofd om een volgende aanslag op Amerika te voorkomen? - doet geen filmkijker meer twijfelen. Alle sympathie ligt al snel bij de held die na jarenlang zwoegen een rapport schrijft van 7.000 pagina's dik dat natuurlijk uit de openbaarheid gehouden moet worden. . Er is niet veel fantasie voor nodig om te raden hoe dit afloopt.

Lofzang? Zeker. Alle modder die de afgelopen jaren naar boven is gekomen als het gaat om racistisch optreden van politie, martelpraktijken van de CIA, wapenbezit van de Amerikaanse burger, etc. etc, al die modder wordt weggespoeld met het welriekende badschuim van het systeem dat het toch maar mooi mogelijk maakte om die modder naar boven te halen. Aldus creëert Amerika een vrijbrief voor onheus gedrag, mits de waarheid uiteindelijk maar boven tafel komt.

Deze film is hiervan een wel heel geslaagd voorbeeld, waarnaar je geboeid kijkt en waarna je beseft dat je je mond moet spoelen.