ad

Geregisseerd door: Dexter Fletcher

Met onder meer: Taron Egerton, Jamie Bell en Bryce Dallas Howard

Releasedatum: 22 mei 2019

Over Rocketman

"Based on a True Fantasy"

'Rocketman' vertelt het waargebeurde verhaal van Elton John. Elton besluit als jonge jongen naar het beroemde conservatorium Royal Academy of Music te gaan, waarna hij vervolgens een muzikale samenwerking met Bernie Taupin aangaat. Uiteindelijk zal hij uitgroeien tot een wereldberoemde superster.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van GMember

GMember

Zo op verheugd, eindelijk gister bekeken..... Had van te voren niet de reviews gelezen en had dat beter wel kunnen doen...

Ik heb zo'n gruwelijk hekel aan musicals...

Zo jammer, had gehoopt op een verfilming zoals Queen.

avatar van MarcellaLibra

MarcellaLibra

Zelfde als vele anderen hier. Had geen musical verwacht maar meer een serieuzere biopic. Die surrealistische stukjes konden mij ook totaal niet bekoren. Erg jammer, had er veel van verwacht en dit was toch een behoorlijke teleurstelling.

scorsese

Goeie film over een jongen die al op vroege leeftijd piano leert spelen en uiteindelijk een grote naam wordt binnen de muziekindustrie. Ook al ben je niet echt bekend met het levensverhaal van Elton John, het verloop van deze wat conventionele biopic is voorspelbaar. Wel vlot verteld en mooi aangekleed (en dan heb ik het niet alleen over de flamboyante kostuums van Elton). Uiteraard bomvol muziek en de nummers zijn goed geplaatst en geven het verhaal vaak extra context.

avatar van Woland

Woland

In het begin zag ik de bui al hangen, toen dat jochie meerdere malen begon te zingen (Elton-als-kind), maar uiteindelijk heb ik me prima vermaakt met Rocketman. Genoeg te beleven, zonder al te veel pathetiek en heldenverering, en de muziek van Elton John is prima aan te luisteren. Niet heel verrassend verder, en ik ben ook wel een beetje klaar met die muziek-biopics, maar bij lange na niet zo kut als Bohemian Rhapsody.

avatar van domingotol

domingotol

BRRRRR Musicals, je moet er tegen kunnen maar in deze film had het een erg hoog poedersuiker slagroom gehalte, toch nog 3 sterren voor de originele clip van i'm still standing op het einde

avatar van schumacher

schumacher

Degelijke film maar ik had zeker een 4.5 gegeven had men dat veel te vele musical er van tussen gelaten.

Maar het gaf wel een leuke inkijk in zijn leven, moet echt wel zwaar geweest zijn zoals we ook zagen in de film met zo'n ouders, amaai zeg.

En tja, het is een natuurtalent die kerel en als je dan ene naast je hebt die goed nummers kan schrijven dan krijg je magic. Niet dat ik fan ben van Elton John maar ik ben wel met oa de song Nikita opgegroeid, ik vond het dan ook bizar dat dat nummer er niet tussen zat want die song was mega populair, is hier toen grijs gedraaid.

avatar van Bubblez

Bubblez

schumacher schreef:

Echt bizar is dat niet, gezien de film zich vóór de periode dat Nikita uitkwam afspeelt.

avatar van IH88

IH88

“I'm Elton Hercules John.”

“I thought you were Reggie Dwight.”

“I haven't been Reggie Dwight for years.”

Uitstekende biopic/musical over het leven van Elton John. Ik ben niet de grootste fan van zijn muziek, maar bepaalde nummers zijn natuurlijk wel fantastisch. En bij andere nummers was ik zelfs vergeten dat ze van John waren. Dexter Fletcher heeft gekozen voor een aanpak dat lijkt op een musical, en vaak zien we acteurs spontaan in zang en dans uitbarsten.

Het werkt, vooral door de vlotte en flitsende manier waarop alles in beeld is gebracht. Maar ook de serieuze kanten van het leven van John worden belicht. De moeizame relatie met zijn ouders, het drank- en drugsgebruik, zijn nogal turbulente liefdesleven etc. Alles komt langs. Vooral de band tussen John en zijn beste vriend Bernie is sterk uitgewerkt, en Egerton en Jamie Bell hebben een fijne chemie. Egerton is sowieso fantastisch, en hij laat zien ook over een uitstekende zangstem te beschikken.

Tarkus

Prima biografische film over Elton John.

Een groot fan ben ik van de man nooit geweest, op een fantastische plaat na, Tumbleweed Connection. Het was ook de enige plaat die ik ooit van hem kocht.

Maar ik was wel bekend met zijn muziek later, dat kon moeilijk anders, want hij was steeds aanwezig op radio, TV en het uitgaansleven.

Toch was ik benieuwd naar deze film, en ik ben er best tevreden over, veel muziek, niet een musical zoals velen zeggen vind ik, maar de muziek op de gepaste tijden.

Het verhaal gaat vanaf het prille begin tot aan het einde van zijn verslavingen, want ook bij Elton John was alcohol en drugs de boosdoener die bijna een einde aan zijn carrière heeft gemaakt, gelukkig voor hem heeft hij er op tijd een halt aan toe geroepen.

Goede vertolking van Taron Egerton als Elton en ook Jamie Bell doet aardig zijn rol als Bernie Taupin.

Prima film dus die het ook vooral van de muziek moet hebben en op die muziek is totaal niets op aan te merken !! Ik zou nog bijna fan gaan worden na het zien van deze prent

Maar dat zal niet meer gebeuren denk ik

avatar van Neenet

Neenet

Gisteren prachtige avond van BLOFT!! Goed in beeld gebracht hoe beschadigend het is als je in je jeugd niet geliefd bent. En dat je op zoek gaat In je leven om deze liefde alsnog te vinden. Uiteindelijk vind je de echte onvoorwaardelijke liefde in Jezus, geboren met Kerst, aan ons gegeven. Bedankt team van BLOFT. Wij Hebben genoten en kijken uit naar de volgende avonden.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Neenet schreef:

Goed bericht. Volgende vraag: wat heeft het met Rocketman te maken?

avatar van Ste*

Ste*

Ik wist niet heel veel van Elton John (of zijn muziek, afgezien van de bekendste nummers), en dat is met dit soort films denk ik wel een voordeel, omdat je je dan minder stoort aan alles wat niet naar je zin is verfilmd.

Prima film, wel vrij standaard in het genre, ook qua rise and fall. Ik hou er wel van, en heb me er wel mee vermaakt, hoewel ik me voor kan stellen dat dit niet voor iedereen is. Het is qua uitwerking best wel musical, met mensen die op een musical-wijze in zingen uitbarsten (heb ik nooit moeite mee, maar schijnt voor veel mensen de hel te zijn, zucht), en die scène op het einde met zijn jongere zelf en zijn familieleden leek ook zo weggelopen uit een stage-musical. Wel zijn de meeste muzieknummers flitsend en leuk gedaan, en dus prima vermaak.

Het is qua sentiment misschien wat voorspelbaar uitgewerkt en op een gegeven moment wat veel van hetzelfde, maar wel ook met scènes die oprecht weten te raken, zoals die met het bezoek aan zijn vader op volwassen leeftijd en zijn 'zelfmoord' in het zwembad.

avatar van Thomas83

Thomas83

Goh, deze was zowaar zo verkeerd nog niet. Weer een wat brave formulefilm misschien, maar in elk geval is de regie echt goed. Voor een biopic is dit een verdomd vlotte film. De muzikale scènes zijn ook behoorlijk goed gedaan, vol flair en energie. Op zich is het wel wat kunstmatig om wat van de belangrijkste gebeurtenissen in Elton John zijn leven aan de bekendste hitjes op te hangen, maar als de uitvoering nog zo aardig is kan ik het een stuk meer hebben.

De film is overigens wel nogal van de simplistische amateurpsychologie. De scènes met de jonge Elton en zijn moeder, vader en oma leken wel op een sitcom. Zulke bordkartonnen personages. Je ziet nog wat van die bekende biopic-scènes waarin het genie van de artiest zich openbaart, maar in elk geval is het niet zo erg als in Bohemian Rhapsody, dat aan elkaar hing van dat soort gekunstelde momentjes van spontane genialiteit.

Na een uur of wat komt de klad er wel een heel klein beetje in, ook al wordt het nooit echt slecht. Vond de film hier en daar ook wel wat al te snel gaan. Dat gaat beter samen met de flitsende musicalscènes dan met zo'n gebeurtenis als dat kortstondige huwelijk met Renate Blauel. Dat was zo'n klein momentje dat ze het net zo goed weg hadden kunnen laten. Aan Edgerton ligt het overigens niet. Die doet het meer dan leuk. 3.0, vooruit dan maar.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een pak beter dan Bohemian Rhapsody, waar het vergelijk snel mee gemaakt is. Die film had Rami Malek en werd geprezen voor zijn rol als Freddie Mercury. Taron Egerton is verrassend eens zo goed. Het verschil zit in de rest van de film. Rocketman kent een ongelofelijke dynamiek die ik miste bij de Queen biopic. Elton John met zijn extravagante podiumacts en kostumering maar ook drugsgebruik, krijgen snelle beelden en een flitsende montage. Er zit voldoende vaart in het verhaal.

Belangrijker is wel de verwerking van de songs. Het is een halve musical geworden met de nummers verwerkt in het verhaal en met een passend arrangement. Dat Elton John als executive producer mee achter de schermen stond te kijken is duidelijk merkbaar.

Een biopic met zo'n bekende artiest draait deels op de gekende formule van rise & fall natuurlijk, maar Rocketman doet dat zeer sterk. Creatieve beelden waar La La Land nog wat van kan leren en Bohemian Rhapsody te weinig liefde voor muziek uitstraalde. En ook gedurfd! Zijn geaardheid en verslavingen worden niet weggestoken of terloops verteld, maar zijn prominent aanwezig. Toch een verschil met Bohemian Rhapsody. Nooit gedacht dat de biopic van Elton John zo interessant zou zijn. Een heerlijke film!

Beter als bohemian Rapsody. Geen foefjes om d'r een Hollywood verhaal van te maken.

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Het begon leuk, maar halverwege begon ik mijn aandacht te verliezen. Ik ben lang niet altijd in de stemming voor een musical, ik was er denk ik een beetje klaar mee, en het verhaal boeide mij minder naarmate hij groter werd. Wel mooi uitgewerkt, goed gespeeld, helder beeld. Kleurrijk, ondanks het vaak triest is. Een kleine voldoende (6). 3*

avatar van Thombino

Thombino

Film kijkt lekker weg en heeft toch de aandacht behouden tot het einde. Ondanks dat ik zo 1,2,3 vrij weinig van Elton Johns muziek kon benoemen, kwam tijdens de film toch het een na het andere 'oja'-momentje!

Grappig hoe de overgang tussen musical (korte fragmenten) overgaan in filmmomenten, erg leuk gedaan en niet echt hinderlijk als je niet van musicals houdt.

avatar van macrobody

macrobody

Een stuk minder dan Bohemian Rapsody. Geen kippenvel momenten wanneer je een echt steengoede klassieker te horen krijgt zoals bij de nummers van Queen. Candle in the wind misschien, maar die zat niet in de film. Mijns inziens ook iets te uitbundig met het tonen van mannen die elkaar bespringen. Leuk voor de gay community maar voor mij hoeft het niet. Beetje subtiliteit mag ook in 2020 wel.

Ik ging in elk geval niet uit mijn dak bij deze film.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Ik wist wat me te wachten stond, dat deze film wat overdreven werd neergezet met musical achtige scene’s. Ik vond het toch irritant in het begin, maar later kon ik het meer los laten. Toch hadden ze beter kunnen kiezen voor de manier zoals Queen is verfilmd. Wat serieuzer en meer aandacht aan de achtergrond hoe liedjes zijn ontstaan en hoe de productie in de studio er aan toe zou zijn gegaan. Dat leek me wel interessant. Over het algemeen toch wel een aardige film. Maar er had veel meer uit gehaald kunnen worden. Helaas.

avatar van Boneka

Boneka

De keuze om de musicalachtige scenes erin te stoppen was geen goede keuze achteraf. Had het puur gelaten bij zijn muziek. Daarin is Bohemian Rapsody echt een betere film die ook wel zijn minpuntjes had. Ik weet het het is moeilijk zijn hele leven te beschrijven in amper twee uurtjes. Daarin hebben ze vooral gekozen voor het eerste deel van zijn leven en zien we vooral zijn successen in het tweede gedeelte niet. Misschien was het lastig om een look alike George Michael te vinden ik weet het niet. Maar veel hits horen we niet helaas. Vond ook dat de film soms wat te fragmentarisch overkwam en hij swingt behoorlijk van links naar rechts. Niemand die deze film dan ook makkelijk kan uitleggen. Het zijn plotjes aan elkaar gelast van het een naar het ander. En zoals gezegd had het musical gedeelte weggelaten. Dat past gewoon niet bij Elton John. Wel grappig dat hij zijn tweede naam heeft afgeleid aan John Lennon die hij per toeval zag op een schilderij bij de platenproducent.

Maar afgezien van de minpunten, toch ook pluspunten. Zo zijn alle liedjes zelf gezongen door Taron Egerton die 'm best goed nadoet. Ik had alleen soms het gevoel dat ik naar Robbie Williams zat te luisteren. De liedjes zijn best wel sad geweest in het begin. Nooit echt bij stilgestaan dat dit ook zo bij zijn leven hoorde. Zelf vind ik "Don't let the sun go down on me" ook droevig trouwens een van zijn mooiste hits. Maar vooral bij Oleta Adams. Waanzinnig vertolkt. De schreeuwerige versie met George Michael is zeker ook mooi maar veel minder ingetogen natuurlijk. De kleine Elton zag er trouwens verdomd goed uit in vergelijking met de foto's van vroeger. Jammer genoeg is er voor hem maar een klein rolletje weggelegd. Wat naast de muziek ook mooi is (ben wel een liefhebber van zijn songs) waren de droombeelden. Met name in het zwembad. Fantastisch mooi gemaakt kan niet anders zeggen. Lekkere droomwereld. De seks met zijn mannen komt iets minder aan bod. En het pillengebruik zien we maar heel even in beeld.

Wat blijft over is een aardig geslaagde biografische film van Elton John die er bij momenten best heel aardig uitziet. Zowel qua muziek als beeld. Maar de downstemming is net even iets teveel naar het einde toe. Zeker geen onvoldoende voor The Rocketman, maar de keuzes hadden beter gemogen. De film verdiend een happy end. Helaas dat zien we niet echt. De aftiteling ten spijt.

Film 3.0

Beeld 4.5 (4K)

Geluid 4.5

BBarbie

Binnen het genre biopics over rock- en filmsterren is dit naar mijn smaak niet meer dan een middenmoter. Het verhaal over de opkomst van Elton John en het eerste deel van zijn carrière kent ondanks zijn turbulente leefstijl amper interessante gebeurtenissen. De film moet het daarom vooral hebben van de soundtrack en daar is uiteraard weinig mis mee. Al met al toch wel een beetje een tegenvaller.

avatar van Serpicos

Serpicos

Erg oppervlakkig uitgewerkte biopic die de zware thema's alleen via vals sentiment lijkt te kunnen aanpakken. De songs zijn echter creatief geïmplementeerd en de scene in de lucht en die onder water waren leuk.

Na het zien Death Wish tegengekomen bij het avondlijk zappen. Deed me toch goed om opnieuw zo'n pure kop als die van Bronson te zien in een authentieke actieprent.

avatar van blurp194

blurp194

Leuk.

Het ligt wel ietwat voor de hand om een parallel te zoeken met Bohemian Rhapsody, dus daar begin ik dan maar mee. Waar die film me behoorlijk in het verkeerde keelgat schoot door de slordige omgang met de geschiedenis en de wat al te mooie vertelling, stoort me dat hier niet - niet dat het hierin echt beter is misschien, maar ik weet eigenlijk te weinig van Elton John om daar iets van te zeggen.

Het is ook echt mijn muziek niet - met uitzondering van een of twee liedjes die nog net wel zijn blijven hangen, maar ook niet op mijn playlist staan. Toch is het best leuk om te zien hoe ze hier opgevoerd worden, en - alweer net als in Bohemian Rhapsody - in het verhaal van Elton John verweven. En ja, ook daar is dan waarschijnlijk wel wat dichterlijke vrijheid bij gebruikt. Inhoudelijk wordt er weinig gebracht, zover kom ik ook wel. Maar wel een paar erg knappe shots, waarvan vooral een van de scenes met Elton als kind me nu door m'n hoofd schiet. En de opening is ook best sterk, met het absurde pak waarmee onze held over straat loopt - en, als ik genoeg in m'n geheugen graaf, herinner ik me die periode ook nog wel ietwat - de ophef over de gezondheidsklachten die er indertijd op de radio was.

Al met al best een aardige film, en wellicht vooral doordat ik er zonder enige verwachting in ging.

avatar van K. V.

K. V.

Eindelijk deze ook eens bekeken en vond het wel een goeie film. Het was wel wat meer musical dan verwacht, zeker in het begin.

Het verhaal werd wel goed gebracht en heel goed gedaan van Taron Egerton die ook instond voor de zang.

Het waren wel meer de oudere liedjes die de revue passeerden. Visueel was het ook wel een goeie film, met ook enkele opmerkelijke scènes. Ook de langere speelduur stoorde zeker niet, hij mocht gerust nog wat langer duren.

avatar van Basto

Basto

Waar Queen er met de Bohemian Rhapsody ervoor koos het leven van Freddie Mercury te verfilmen als een bombastische leugen, is Rocketman een confessie in de vorm van een surrealistische koortsdroom. Nu houd ik meer van de muziek van Queen, maar kan Rocketman veel meer waarderen. De vorm past zoveel beter, en de insteek is veel oprechter.

Bij herziening bleef de film dan ook fier overeind. Kleine verhoging zelfs.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

• 2027 stemmen

Teleurstellend.

Ik ben niet bepaald de grootste Elton John-fan, maar de combo Dexter Fletcher + Taron Egerton had met Eddie the Eagle toch al een geslaagde film opgeleverd dus zag ik deze ook wel zitten.

Maar het is direct duidelijk dat het als biopic het wat anders wil doen dan gewoonlijk (iets wat ik voor alle duidelijkheid aanmoedig), maar het is een wat onevenwichtige mix geworden tussen sfeerschets en musical.

Men probeert wel om het druggebruik en de wrevel m.b.t. z'n homoseksualiteit als de nodige hordes neer te zetten, en ik geloof ook wel dat het dat was, maar het is onderhand al zo vaak getoond bij rise-and-fall verhaaltjes. Als je dan z'n songs ook maar gewoon degelijke popsongs vind, wordt het al snel niet wat je verwacht had. De manier waarop Egerton z'n gezang zelf doet en ook nog aardig als Elton John klinkt, vind ik dan nog het meest verrassende.

avatar van JJ_D

JJ_D

Ik sta eerlijk gezegd altijd huiverachtig tegenover musical, maar verdorie: ‘Rocketman’ kon er mee door. Niet in het minst omdat de muziek van Elton John behoorlijk onweerstaanbaar is. Een nieuwe wereld voor mij, want om God weet welke redenen hebben m’n ouders – nochtans notoire rockfanaten, zo blijkt uit hun platencollectie van weleer – nooit iets van zijn werk aangeschaft. Homofobie, was dat het motief?

Fijn is dat de biopic verteld wordt in de stijl van de muzikant: uitbundig, ritmisch niet voor verbetering vatbaar, randje sentimenteel en nooit echt te serieus. Bijgevolg niet onvergetelijk, wel het equivalent van een hit op de radio. Je bent ‘m meteen vergeten, en toch blijft er ergens iets zoemen.

avatar van Malibu Stacy

Malibu Stacy

Ik moest effe schakelen omdat het een musical was, maar verder een prima verhaal.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Ai! Hier begon ik toch met veel plezier aan, een film als Bohemian Rhapsody ingedachten en ik had al eens de scene gezien waarin hij achter de piano zit te pingelen en Your Song ontstaat, een scene die indruk maakte. Maar dan enkele minuten na het absurdistische begin, de switch naar de jonge Reggie en iedereen begint te zingen en te dansen? Oh mijn God! Ik heb toch zeker geen musical gekocht?

Rocketman gaat absurdistisch en humoristisch van start met een groepsgesprek die symbolisch is en waar vervolgens chronologisch het leven in naar voren komt. In die beginfase komt al snel naar voren dat het leven van Elton op zijn minst bewogen was waarop de eerste korte musical episode naar voren komt. Ik hoop dan nog dat dit ongelukje is, maar 45 minuten later, en de teller reeds op 3 weet ik wel beter. Vooral het segment in het huis waar het hele gezin, vader, Elton, moeder en oma hun verhaal moeten doen in een hoogst repetitief liedje is nu net de reden waarom ik zo'n verschrikkelijke hekel heb aan musicals. Regelmatig sluit ik daarna eens even de ogen als er weer zo'n moment aanbreekt.

Ondanks deze voor mij lastige elementen weet Rocketman wel degelijk te boeien en zijn zowel de huiselijke problemen als de verandering van de jongen interesant te zien. Sowieso wordt erg fraai met de muziek gewerkt en wordt de fantasie en muzikaliteit mooi gebracht zoals de scene waar hij op zijn bed zit te dirigeren. Fraai is de intrede van Egerton en diens eerste stappen binnen de wereld van de muziek als onderdeel van een soul band. De gebruikelijke strijd van de meeste artiesten om door te breken of juist een agent te overtuigen volgt, met het belangrijkste nogwel de ontmoeting en partnership met Taupin, met recht een gouden combinatie.

Toch blijkt de ruggegraat van de film alle ellende en onzekerheid te zijn die in het wereldje en het bolletje leeft van Elton. De extravagante kostuums en de vele lachwekkende brillen blijken niet meer dan een façade om de aandacht af te leiden van alle twijfel en angst ingegeven door de afkeuring van vader en de vele sneue opmerkingen van mams. Voeg daar een manager aan toe die misbruik maakt en het plaatje is wel compleet. Hoewel de tendens halverwege van luchtig naar serieuzer verschuift, wordt de sfeer niet heel zwaar, en wordt er erg mooi gewerkt met de vele herkenbare nummers. Momenten als het zwembad met Rocketman, het ontstaan van Your Song en zelfs het korte musical momentje met Sorry seems to be the hardest word zijn best wel erg fraai.

Eindresultaat is dan ook een 'muziekfilm' die even lijkt uit te monden in een musical maar buiten een aantal korte momenten toch aardig de aandacht weet beet te houden. Egerton doet het meer dan uitstekende en laat zien niet alleen serieuze rollen aan te kunnen maar ook spraakmakende en lastige rollen zoals deze natuurlijk met de seksuele voorkeur van Elton in gedachte. Een onderdeel van de film waar veel kritiek op geweest is naar ik begreep. Verder kenmerkt de film zich als aanstekelijk, soms ontroerend en met veel charme, en mag alle herkenbare en fraaie muziek die deze man gemaakt heeft niet vergeten worden. Om leuk te eindigen met de na gemaakte clip van I'm Still Standing. Toch blijft de vraag wat de film geweest zo zijn zonder de musical momenten en meer nadruk op iets anders. Het is ook de reden van het niet al te hoge cijfer ondanks dat de film toch best vermakelijk was.

avatar van Luc & Hanny

Luc & Hanny

Queen verfilming geweldig....Rocketman waardeloos.....2,0

avatar van milan90

milan90

Bewaard voor een regenachtige dag en dat was vandaag. Ik ben niet zo bekend met het repertoire van Elton John maar herkende best veel liedjes. De film stak goed in elkaar, alleen vond ik de musical inslag vervelend. Op zich wel vermakelijk maar de verwachting na Bohemian Rhapsody vond ik wat tegenvallen in deze film. Het duet met Kiki Dee was geromantiseerd gezien beide de track los van elkaar opnamen. Er zal vast meer surrealistische momenten in de film gezeten hebben.

avatar van eRCee

eRCee

Rocketman is zo'n film die bewijst dat de zogenaamd excentrieke, flamboyante figuren eigenlijk helemaal niet zo interessant zijn. De onvermijdelijk liefdeloze jeugd, ach gossie, dan het miskende talent, de muzikale samenwerking met een verwante ziel, vervolgens uiteraard de spectaculaire doorbraak, gevolgd door de voorspelbare val in drank, drugs en een manager/minnaar die slechts op geld uit is, goh, wie zou zo'n verhaal kunnen verzinnen. Het probleem hiervan is natuurlijk dat er helemaal geen tijd over blijft om Elton John als personage zelf uit te werken. Hij blijft een enorm vlak figuur over wie je eigenlijk bijna niks te weten komt. En sommige dingen kan je gewoon niet in een film stoppen, of het nu waar gebeurd is of niet: de zin 'je hebt er geen idee van hoe teleurstellend het is om je moeder te zijn' bijvoorbeeld, maar eigenlijk zijn al die gezinsinteracties van een tenhemelschreiende oppervlakkigheid en clichématigheid. De twee lijntjes waar Rocketman narratief had kunnen scoren, zijn de samenwerking tussen John en Taupin (hoe gaat dat schrijfproces nu precies in z'n werk? waar praten ze over?) en dat huwelijk met Renate: wat gebeurt daar nou eigenlijk? Maar goed, binnen de formulefilm die Rocketman is mag het geen verbazing wekken dat Fletcher juist hier nauwelijks aandacht aan besteed. In plaats daarvan moet het er allemaal overdreven vlot uitzien. Ik heb niks met die stijl. Het kijkt dus vlot weg, oke, en nu? De muziekscènes konden me geen moment meevoeren. Egerton doet z'n best maar zijn stem is erg vlak, terwijl die van Elton John juist vrij veel diepte heeft volgens mij (ook ik ben geen fan, vooral niet van z'n muzikale esthetiek, de melodieën vind ik wel sterk). Nou ja, het houdt gewoonweg niet over in het genre van de muziekfilm en Rocketman is bepaald geen aanwinst.

avatar van eRCee

eRCee

Om toch nog even wat meer liefde voor de muziek van Elton teweeg te brengen, kan je deze analyse bekijken van de song Rocketman (Rick Beato, 'What makes this song great', begin vanaf 2:50). Best wel tof hoor.