• 8.224.708 stemmen

Geregisseerd door: Dexter Fletcher

Met onder meer: Taron Egerton, Jamie Bell en Bryce Dallas Howard

Releasedatum: 30 mei 2019

Over Rocketman

"Based on a True Fantasy"

'Rocketman' vertelt het waargebeurde verhaal van Elton John. Elton besluit als jonge jongen naar het beroemde conservatorium Royal Academy of Music te gaan, waarna hij vervolgens een muzikale samenwerking met Bernie Taupin aangaat. Uiteindelijk zal hij uitgroeien tot een wereldberoemde superster.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van milan90

milan90

Bewaard voor een regenachtige dag en dat was vandaag. Ik ben niet zo bekend met het repertoire van Elton John maar herkende best veel liedjes. De film stak goed in elkaar, alleen vond ik de musical inslag vervelend. Op zich wel vermakelijk maar de verwachting na Bohemian Rhapsody vond ik wat tegenvallen in deze film. Het duet met Kiki Dee was geromantiseerd gezien beide de track los van elkaar opnamen. Er zal vast meer surrealistische momenten in de film gezeten hebben.

avatar van eRCee

eRCee (moderator nieuws)

Rocketman is zo'n film die bewijst dat de zogenaamd excentrieke, flamboyante figuren eigenlijk helemaal niet zo interessant zijn. De onvermijdelijk liefdeloze jeugd, ach gossie, dan het miskende talent, de muzikale samenwerking met een verwante ziel, vervolgens uiteraard de spectaculaire doorbraak, gevolgd door de voorspelbare val in drank, drugs en een manager/minnaar die slechts op geld uit is, goh, wie zou zo'n verhaal kunnen verzinnen. Het probleem hiervan is natuurlijk dat er helemaal geen tijd over blijft om Elton John als personage zelf uit te werken. Hij blijft een enorm vlak figuur over wie je eigenlijk bijna niks te weten komt. En sommige dingen kan je gewoon niet in een film stoppen, of het nu waar gebeurd is of niet: de zin 'je hebt er geen idee van hoe teleurstellend het is om je moeder te zijn' bijvoorbeeld, maar eigenlijk zijn al die gezinsinteracties van een tenhemelschreiende oppervlakkigheid en clichématigheid. De twee lijntjes waar Rocketman narratief had kunnen scoren, zijn de samenwerking tussen John en Taupin (hoe gaat dat schrijfproces nu precies in z'n werk? waar praten ze over?) en dat huwelijk met Renate: wat gebeurt daar nou eigenlijk? Maar goed, binnen de formulefilm die Rocketman is mag het geen verbazing wekken dat Fletcher juist hier nauwelijks aandacht aan besteed. In plaats daarvan moet het er allemaal overdreven vlot uitzien. Ik heb niks met die stijl. Het kijkt dus vlot weg, oke, en nu? De muziekscènes konden me geen moment meevoeren. Egerton doet z'n best maar zijn stem is erg vlak, terwijl die van Elton John juist vrij veel diepte heeft volgens mij (ook ik ben geen fan, vooral niet van z'n muzikale esthetiek, de melodieën vind ik wel sterk). Nou ja, het houdt gewoonweg niet over in het genre van de muziekfilm en Rocketman is bepaald geen aanwinst.

avatar van eRCee

eRCee (moderator nieuws)

Om toch nog even wat meer liefde voor de muziek van Elton teweeg te brengen, kan je deze analyse bekijken van de song Rocketman (Rick Beato, 'What makes this song great', begin vanaf 2:50). Best wel tof hoor.

avatar van Eekhoorn!

Eekhoorn!

Deze film eindelijk bekeken en helaas viel hij me op een aantal punten toch behoorlijk tegen.

Ten eerste heb ik me erg gestoord aan nogal wat slordige cuts. Vooral tijdens de dialogen leken de wisselingen tussen verschillende camerastandpunten nauwelijks te kloppen, wat me behoorlijk afleidde.

Ten tweede vond ik het verhaal erg plat en oppervlakkig uitgebeeld, waardoor de serieus bedoelde scènes op mij bijna als comedy-materiaal overkwamen. De telkens herhalende boodschap van de ouders die puur als ééndimensionale bad guys werden neergezet, die enkel clichézinnen leken te droppen om maar duidelijk te blijven maken hoe koud en hard ze wel niet waren, haalden voor mij alle emotie eruit.

Hetzelfde gold voor de eveneens herhalende scènes van Elton die zó geforceerd en nadrukkelijk als muzikaal genie werd neergezet (al speelde hij maar een paar simpele tonen), waar werkelijk iedereen in zijn buurt direct door omver geblazen werd, dat het er wat mij betreft veel te dik bovenop lag om ook maar enigszins realistisch, laat staan ontroerend, over te laten komen.

Toch vond ik een aantal scènes vooral visueel wel erg geslaagd. Ik vond vooral de zwembadscène erg fraai en zo nog een aantal van dat soort verstillende momenten van reflectie, waar ik ook de muziek goed tot z'n recht vond komen.

Ook vond ik het goed gekozen dat een aantal arrangementen van bekende nummers hier en daar waren aangepast, waardoor het naast de herkenning toch ook iets eigens kreeg. Wel vond ik dat er uiteindelijk maar weinig hits aan bod zijn gekomen, maar dat heeft natuurlijk vooral te maken met de periode die gekozen is uit het leven van Elton John.

De dromerige, felgekleurde glittersfeer vond ik erg goed gekozen en bijdragen aan het genre (musical) over de flamboyante, in extravagante kostuums gehulde Elton John. Ik had het leuk gevonden als er nog iets meer inkijk was gegeven m.b.t. zijn markante kleding en accessoires, die de man toch voor een groot deel zo iconisch hebben gemaakt, dus dat miste ik nu een beetje.

avatar van stratmans

stratmans

natuurlijk zingt Elton John het veel beter, interessante film

avatar van Antonev

Antonev

Je bestelt een sappige biefstuk, maar je krijgt een droge karbonade.

Oftewel, de verwachtingen waren hoog, maar wat viel het tegen zeg. Na 15 minuten vervelend gebrachte liedjes en bijbehorende dansjes had ik er eigenlijk al een beetje de pest in. Jammer genoeg volgden de dansjes en liedjes elkaar redelijk vlot op.

Jammerlijk gefaalde film over het leven van EJ. Meer valt er eigenlijk niet over te zeggen.

avatar van bjerik76

bjerik76

moest even inkomen in deze musical, maar omdat het visueel wel mooi in elkaar zat was het aangenaam te blijven kijken.

Meestal zijn artiesten al aantal jaar overleden eer er een film/musical over uitgebracht word, dat gaf een wat raar gevoel, omdat het allemaal nog niet over en voorbij is dan op het eind van de film dat je nog even nadenkt over het hele oeuvre en leven.

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

Heb niet veel met de persoon Elton John - te kitscherig, te dramaqueenerig - alhoewel hij wel een aantal mooie liedjes heeft voortgebracht: Your Song, I'm Still Standing en natuurlijk de weergaloze soundtrack voor The Lion King, met hulp van Hans Zimmer en Tim Rice, wil ik er wel bij vermelden. Toch maakte hij ook heel veel muziek waar ik niet veel mee had, wat me altijd een beetje oubollig, easy listening-achtig in de oren klinkt. Ik heb ooit 1 cd van Elton John aangeschaft: The Very Best Of, en The Lion King uiteraard. Rocket Man in de versie van Kate Bush vind ik overigens beter dan het origineel.

Verder heb ik niet veel met mensen die járenlang drugs gebruiken, op zeker moment van die verslaving afkomen en daar dan een boek over schrijven en heel zielig gaan lopen doen, want ik had zo'n ellendige jeugd.. Ik heb niets tegen drugsgebruik, integendeel, maar dat psychologische gezever achteraf, brr.. Hij heeft ooit George Michael willen helpen met zíjn drugsverslaving, maar die stelde dat (zeer terecht) niet op prijs en riep in de pers dat Elton zich met zijn eigen zaken moest bemoeien.

Met lichte twijfel en tegenzin deze biopic dus aangeklikt op Netflix, die een musical bleek.. iew! De choreografie is echt belabberd slecht. De liedjes zijn niet eens origineel, niet door Elton John zelf gezongen, en zijn ook nog eens 'vermusicalt'. Egerton heeft bovendien niet echt veel weg van de onaantrekkelijke Elton John, eerder van Sjakie uit Flodder. Ook de flamboyante uitdossingen zeggen me helemaal niets: dat achterlijke verenpak bijvoorbeeld of dat rare dameshoedje met die veer.

Ook raar trouwens, hier wordt de suggestie gewekt dat Elton John al begin jaren tachtig zijn verslaving vaarwel heeft gezegd en die periode toepasselijk afsloot met 'I'm still standing', maar later lezen we dat hij inmiddels 28 jaar clean is, dat moet dus rond 1991 zijn geweest. En in het nummer Rocket Man het zinnetje 'I miss my wife' veranderen in 'I miss my life'.. kom op zeg!

avatar van Bubblez

Bubblez

Je doet je naam wel eer aan

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

Rocketman is een buitengewoon vlakke vertelling over het leven van Elton John. Zijn afstandelijke vader, zijn hobbelige vriendschap met tekstschrijver Bernie, een coming out, drank en drugs en een doorbraak. Het zit er allemaal in, maar het gaat nergens de diepte in. Bij de aftiteling ben je niets wijzer over de persoon Elton John.

Wel verhaalt de aftiteling over de stichting van Elton en dat hij al 28 jaar 'sober' is. Voor als je nog niet door had dat een biografische film nooit bij leven gemaakt moet worden: het resultaat is altijd glad, gepolijst en kritiekloos.

Elton en zijn echtgenoot willen deze film al 20 jaar maken en hadden aanvankelijk Justin Timberlake op het oog, daarna Tom Hardy en uiteindelijk dus Egerton. Door bemoeienis van de hoofdrolspelers zelf, was Bohemian Rhapsody ook al zo'n braaf Kameleon jongensboek-filmpje.

Het enige wat de film boven het maaiveld doet uitsteken, is een homo-seksscène, die overigens buitengewoon kuis gefilmd is. Die zou aanvankelijk in Amerika eruit geknipt worden om een lagere rating te krijgen (dus een breder publiek, dus meer opbrengsten). In kneuterige landen als Rusland, Maleisië, Samoa en Egypte is daadwerkelijk in de film geknipt of is hij zelfs geheel verboden.

In die zin is de film maatschappelijk relevant als je zelfs een waargebeurd verhaal van een wereldberoemde zanger niet kunt vertellen, wanneer er homoseksualiteit in voorkomt. Maar het is wel treurig als het belangrijkste wapenfeit van een film voorkomt uit achterlijkheid in bepaalde landen, in plaats van kwaliteit van de film zelf.

Hoewel Taron Egerton niet echt lijkt op Elton John zingt hij wel aardig, maar Elton John heeft zo'n uniek stemgeluid en een heel specifiek timbre wat bijna niet te imiteren is. In die zin is het wel slim dat er niet steeds studio-versies te horen zijn, maar soms akoestische varianten of andere speelse versies waardoor de overbekende muziek toch fris aanvoelt.

Tegenvallende reclamespot van en voor Elton John zelf.

Vergelijk dit eens met Walk The Line; toen die film gemaakt werd was Johnny Cash tenminste dood. En mede daardoor is zijn biopic duizend keer beter.

2,5 sterren

avatar van Bxian32

Bxian32

Normaliter houd ik niet zo van dit soort muziekfilms, echter vond ik dit toch goed te doen. Vooral de surrealistische scenes vond ik mooi gedaan en zeker wat toevoegen. Ik weet niet in hoeverre de film aangedikt is. Had nooit het idee van Elton als verslaafde rock & roller in deze mate.

avatar van Elchapo

Elchapo

Biopic à la bohemian rhapsody,alleen vind ik die wel beter.Maar deze Elton John verfilming was zeker niet slecht,alleen jammer van die musical achtige vertelling.Ik heb nix met musicals,je krijgt mij er normaliter nog met geen 10 Heineken paarden naartoe.Maar zoals gezegd: de film is goedin elkaar gezet en het acteerwerk is prima.3.5 stars.

avatar van panax

panax

egerton speelt geweldig een elton john,lijkt er ook op

bekende nummers wisselen elkaar af,in een musical style...........

mooi portret van deze gweldige artiest

film deed me denken aan de bohemian film over queen

de samenwerking met bernie taupin heeft gezorgd voor prachtige tijdloze nummers

mooi gemaakt deze film over elton john

avatar van ILDIB

ILDIB

Verrassend om te zien hoeveel goede muziek eigenlijk door t duo is gemaakt. De film is op en af. Weet niet altijd te boeien.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Voor de derde keer gezien en inmiddels en verder overtuigd geraakt en de film raakt me meer en meer. De musical-achtige episodes blijven lastig en is tanden op elkaar werk. Toch blijft de film verbazen met zijn muzikale inhoud en het gebruik van een aantal prachtige nummers als Your Song, Rocketman, Tiny Dancer en misschien wel de mooiste met Sorry seems to be the hardest word.

Is het beeld van de moeilijke jeugd, de val van de ster, en het te verwachten sterrengedrag met drugs en drank cliché? Ja, wellicht. Gaat het de diepte in rond Elton? Neen. Is dat de bedoeling van Fletcher? Nee, lijkt me niet want dan maak je er geen film van met musical-achtige momenten. Het doel was kennelijk vooral een muzikale ode die wat mij betreft prima slaagt. De mix tussen een beetje achtergrond, muziek en emotie, in een flamboyant en aandoenlijk jasje, slaat bij mij toch inmiddels wel aan, en dat aan de hand van een uitstekende Edgerton.

Trouwens wel zo grappig dat Rocketman hetzelfde ontvangen wordt als Bohemian Rhapsody en The Dirt over Motley Crue, namelijk dat je het goed vind of helemaal niets.