Jojo Rabbit (2019)

Verenigde Staten / Tsjechië / Nieuw-Zeeland
Komedie / Oorlog

geregisseerd door Taika Waititi
met Roman Griffin Davis, Thomasin McKenzie en Taika Waititi

Duitsland, tijdens de Tweede Wereldoorlog. Jojo is een rare jongen die wordt opgevoed door een alleenstaande moeder en maar één bondgenoot heeft, zijn denkbeeldige vriend Adolf Hitler. Zijn naïeve patriottisme wordt getest als een jong meisje zijn wereldvisie door elkaar gooit en hem dwingt om zijn grootste angsten onder ogen te zien.

• vanaf 2 mei te koop op dvd en blu-ray

DreamTech

Iemand die hem niet goed vond mag niets zeggen en jij, omdat je hem wel goed vond, wel?

avatar van Redlop
'Laat ik eens een film maken waarin nazi's, de hitlerjugend en Hitler in de zeik worden gezet, en laat zien hoe smerig er over Joden werd gedacht, want dat is nog nooit eerder gedaan. En dan speel ik zelf Hitler die steeds gekke bekken trekt, een grappig Duits accent heeft vol stemverheffing en een koddig loopje waarmee ik de lachers uiteraard op de hand zal krijgen', zal Taika Waititi gedacht hebben.

Thomasin McKenzie is een groot talent en haar aanwezigheid maakt het nog een beetje uit te houden. Als je gedachten afdwalen omdat je teveel moeite moet doen om het leuk te vinden, kun je je afvragen waar je haar eerder gezien hebt. Ze speelde de dochter van Ben Foster in Leave No Trace. De kinderen deden het uitstekend, daar lag het niet aan.

avatar van schumacher
rep_robert schreef:

Je snapt het overduidelijk niet. Waarom zou Hitler er in de fantasie van een jongetje realistisch uit moeten zien? Dat zou het juist ongeloofwaardig maken. Overigens gaat het hier om een tienjarig jongetje. Geïndoctrineerd en makkelijk beïnvloedbaar. Denkt iemand op deze aardkloot ook maar echt dat Jojo een fanatieke nazi is? Een jongetje die nog gelooft dat joden met hoorns op hun hoofden rondlopen. Het gaat juist om deze bewustwording van Jojo, die langzamerhand uit zijn fantasiewereld getrokken wordt. Zijn persoonlijke ontwikkeling.

Er zijn miljarden en dan nog volwassen mensen die nog steeds in sprookjes geloven, een achtergestelde boekje volgen. Niet alleen kinderen zijn beinvloedbaar, zelfs volwassenen zijn vaak zo nuts als maar kan zijn.

schumacher schreef:

Ik heb de film zelfs niet uitgekeken, trok op nieveel.

Snap niet in hoeverre dit betrekking heeft op mijn post? Ik reageerde op iemand die vond dat Hitler niet waarheidsgetrouw neergezet werd, wat logisch te verklaren is omdat hij het onzichtbare fantasievriendje van Jojo is.

Verder een gemis voor jou. Ik zie al een onderscheid tussen de reacties hier. Blijkbaar nemen mensen het leven soms te serieus. Ik heb in geen tijden zo erg gelachen als tijdens deze film.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ja hoor....

Wat een hoop gelul he? Overigens is het ook compleet onjuist dat de film pas het laatste kwartier serieus werd.

rep_robert schreef:
Wat er ten tijde van de Nazi's gebeurde was angstvallig serieus. Goed voor jou, dat je toch hebt kunnen lachen.

BBarbie schreef:

Dat kan ik makkelijk los zien van deze film. Zouden meer mensen eens moeten doen. Is ook iets dat je zou moeten kunnen. Juist in dit social justice warrior tijdperk is zoiets als dit een verademing, fuck politiek correctheid. En als je nog verder kijkt dan (je neus lang is) geeft deze film juist de boodschap dat oorlog verschrikkelijk is en het zelfs de onschuldige kinderen raakt. Dat is toch juist waar deze film om draait? Jojo die langzaam uit zijn bubbel getrokken wordt? Daar heb ik geen tranentrekker a la the Boy in the Striped Pyjamas voor nodig. Overigens vind ik ook niet dat de humor in deze film ten koste gaat van de Shoah en andere volkeren die zijn vermoord. De zelfspot waarmee Elsa in deze film met Jojo zijn idiote gedachtengang omgaat vind ik dan ook prachtig om te zien.

Ik kan mij in grote lijnen wel vinden in het merendeel van jouw opmerkingen, rep_robert. Mijn probleem is evenwel dat WO II ook sporen heeft achtergelaten in mijn omgeving. Dat maakt het niet makkelijk om een satire als deze onbevangen te benaderen. De generaties na mij zullen daar wellicht minder moeite mee hebben.

avatar van Duiv
Wie zich niet laat misleiden door de trailer ziet een prima film waarin opgroeien in Nazi-Duitsland prima wordt weergegeven.

Een klungelig naïef 10 jarig jongetje die niks liever wilt dan een toegewijde nazi zijn,heeft een eigen versie van Hitler als denkbeeldige vriend.

Zonder te veel van het verhaal te willen prijsgeven kan ik wel zeggen dat ik deze film zeer geslaagd vond.
door de trailer had ik wel een andere idee van het verloop van deze film en het comedy gehalte.
eigenlijk is dit een hele serieuze film waarin de wreedheden van de nazi's maar ook de menselijkheid van andere personen getoond worden.
Dat de wereld niet zo zwart-wit is als veel mensen denken weten de meeste volwassenen er wel maar kinderen zijn wat dat betreft makkelijker beïnvloedbaar en makkelijk te manipuleren.De moeder in het verhaal geeft gelukkig de jonge fanatieke nazi hoofdrolspeler() de ruimte om te ontdekken dat er meer is dan blindelings een regime volgen en zijn eigen weg te vinden.
de kritiek op dat Hitler totaal over de top is kan ik ook niet begrijpen het is natuurlijk niet een echte vertolking van deze nazi leider maar slechts een karikatuur gezien door de ogen van een 10-jarige jongen.
zoals gezegd film is anders dan de trailer doet vermoeden en is een stuk serieuzer dan je verwacht maar ik heb genoten van deze film.

avatar van leidsehoodie
Vreemde combinatie van humor satire drama en tranentrekker. De band tussen jongen en meisje werd wel mooi opgebouwd. De humor was soms leuk maar als je de trailer hebt gezien ken je alle leuke grappen bijna al. Sommige acteurs vond ik niet zo overtuigend zoals het jongetje en die dikke vrouw, andere zoals het meisje dan weer wel. Kortom, geen pijl op te trekken maar zeker niet slecht.

avatar van Grunn-in-en-verkoop
Duurde bij mij eerst even voordat ik in de film zat, maar kon toch genieten van deze zo genaamde Komedie / Oorlog film, een echte komedie vond ik het niet, Oorlog, Tja speelde tijdens de 2de W.O.
Goed in beeld gebrachte film, prima gespeeld door de acteurs., zeker de moeite waard

avatar van devilsarea666
FillumGek schreef:

Zullen de rest van de bezoekers vast gewaardeerd hebben...
Zie het als een waarschuwing tegen tijdverspilling!

avatar van Ajax&Litmanen1
BBarbie schreef:

Wel ironisch dat je nickname er eentje is die we kunnen linken aan een afschuwelijke Nazi

Maar ook die naam is weer voor eeuwig gelinkt aan Rat Race

Rat Race (3/9) Movie CLIP - The Barbie Museum (2001) HD - YouTube

avatar van Ajax&Litmanen1
Maar ook die naam is weer voor eeuwig gelinkt aan Rat Race

Rat Race (3/9) Movie CLIP - The Barbie Museum (2001) HD - YouTube

Hehe, daar kende ik de man dan ook van

avatar van Actarus
Nou nou nou...Het 'in belachelijk trekkend' begin van de film, met flauw kolderig gedoe, dacht ik zelfs hem uit te zetten. Maar ik beet even door, want het tweede gedeelte van de film komt de klasse naar voor, het werd zelfs aangrijpend en mooi geschoten cinema...
Verwacht dus niet echte kolder als bv The Naked Gun'...volgens de trailer en het eerste kwartier heeft het daar alle schijn naar, maar uiteindelijk is dit wel drama met een komisch scherp kantje...3,75*

avatar van macrobody
Ik vond dit een originele, komische en aandoenlijke film over een jongetje die opgroeit tijdens het nationaalsocialistische regime in het huidige Duitsland. Achteraf kijken we er op terug en vragen ons af waarom mensen zo idolaat kunnen zijn van een politieke figuur. Hetzelfde geldt natuurlijk voor het afgoden van popsterren en popgroepen, maar dat zal wel uitgezocht zijn in talloze psychologische studies. Hitler had het volk er weer helemaal bovenop gekregen na de vernedering die het na de eerste wereldoorlog had moeten ondergaan. Een oorlog die volgens Wikipedia ontstond mede door de moord op Frans Ferdinand en andere uiterst complexe redenen. Maar zo complex is het niet, het was zoals altijd een kwestie van wie heeft de macht en wie houdt de macht.
Maar JoJo weet natuurlijk niet beter en geloofd de propaganda die hij op school te horen krijgt, zoals dat eigenlijk nog steeds gebeurd. Gelukkig komt hij al snel tot de conclusie dat het allemaal een bak lulkoek is wat er wordt aangeleerd.
Wat ik wel een minpuntje vond waren de Amerikaanse acteurs die een soort van Duits accent probeerden te doen. Pak dan gewoon Duitse acteurs die Engels praten. Want hoe grappig Yorki ook was het was wel heel Engels wat hij sprak.

avatar van grid8400
Absurde satire, heerlijk zwarte humor, mooi ontroerend..... gewoon een dikke 4* en wat is dat jochie goed zeg.

avatar van grid8400
schumacher schreef:

Ik heb de film zelfs niet uitgekeken, trok op nieveel.

Hoe kan je dan een 1,5 beoordeling geven? Ik zat met een brok in mijn keel in de bios gisteren. Jammer dat je niet door de satire heen kon kijken naar het onderliggende serieus verhaal.

avatar van filmkul
Aparte film. Het verhaal zit best aardig in elkaar. Echter de uitwerking voelt niet als een geheel en mist daarom het echte drama gevoel. Het begin is vrij slecht en heb je als kijker bijna de neiging om de film uit te zetten. Even doorbijten dus. Na een half uurtje begint de film beter te worden en dat bouwt ook op richting het eind. Net als je idee hebt dat de film best ok is, zit de speelduur er al bijna op. Wat betreft het satirische gedeelte, dus erg matig met een irritante Waititi. Wat drama betreft een stuk beter. Als geheel dus een krappe voldoende. 3.0

avatar van assowise
Je bent geboren in 1934/5 en hebt alleen maar Nazi propaganda gekend. Als je 5 jaar oud bent is je land al in oorlog. Je gaat bij de Hitlerjugend want dat doet iedereen. Je hebt een denkbeeldige vriend en dat is Adolf H. (gespeeld door de regisseur en scriptschrijver Taika Waititi, half Maori en Engels-Joods).
De film speelt tegen het eind van de oorlog. Wij weten dat nu, de duitsers toen niet. Als je oplet wordt het wel duidelijk dat het einde nabij is.
Je vader is al twee jaar weg en je woont met je moeder (een prachtige Scarlett Johansson) maar je bent toch een beetje eenzaam. Dan ontdek je iets wat je wereldbeeld langzaam op de kop zal zetten.

Erg grappig, met name in de eerste helft, en naarmate de film vordert raak je steeds meer emotioneel betrokken bij de personages. De luchtige toon van de eerste helft wordt plots rauw doorbroken, maar er blijven grappen komen, zij het sporadischer.
Geweldig geacteerd door alle acteurs, met name Roman Griffin Davie en Thomasin McKenzie. En natuurlijk altijd fijn: Sam Rockwell.

Aanrader.
Geniet in de bioscoop, moedig dit soort films aan door te stemmen met je portemonnee.
Anders is het wachten op een "gritty re-boot" van de Fabeltjeskrant in het NPO-CU of zo.

avatar van IH88
“You're not a Nazi, Jojo. You're a ten-year-old kid who likes dressing up in a funny uniform and wants to be part of a club.”

Schitterende film van Taika Waititi. Jojo Rabbit heeft weer de bekende Waititi humor, maar dit is toch vooral een tragisch, ontroerend en uiteindelijk hoopvol verhaal over een 10-jarige jongen (Griffin Davis) die helemaal wordt geïndoctrineerd door het gedachtegoed van Hitler en het Nazisme. Zijn moeder probeert hem zelf te laten ontdekken dat er meer is dan haat, oorlog en de Jodenvervolging, en wanneer Jojo ontdekt dat zijn moeder een Joods tienermeisje in hun huis verbergt voor de Duitsers moet hij zijn eigen vooroordelen onder ogen komen en snel volwassen worden.

Ik was bang dat de kolderieke scenes met Waititi (als denkbeeldige Hitler) de hele film zouden overschaduwen, maar dit was (gelukkig) verreweg het minst interessante gedeelte van de film. De sterkste en interessantste scenes zijn die tussen Jojo en zijn moeder Rosie (Johansson), en die tussen Jojo en Elsa (McKenzie). Deze drie acteurs vormen het hart van de film, en het zegt wat over Waititi dat hij zich hier ondergeschikt aan heeft gemaakt. Er zit een scene in de film waarin Johansson tegelijkertijd de moeder als de vader van Jojo moet (na)spelen, en na Endgame en Marriage Story dacht ik dat ik Scarlett dit jaar niet meer beter zou zien acteren. Maar ze weet zich hier (in een kleinere rol) toch nog te overtreffen. Ook Rockwell heeft weer een geweldige bijrol als Duitse officier die de vreselijkste dingen doet, maar uiteindelijk wel Jojo en Elsa redt van de dood. De scene met de vlinder, en wat er daarna gebeurd, zal me nog wel een tijd bijblijven. De gehele film door zie je de moeder van Jojo zijn veters strikken, en je weet gewoon dat Waititi hier iets mee gaat doen. De laatste scenes met Jojo en Elsa zijn dan ook hartverwarmend, en beide dansen letterlijk hun toekomst tegemoet.

Leuk man. Waititi laat met de heerlijk schurende openingsscene meteen duidelijk merken dat je bij hem geen heilige huisjes hoeft te verwachten. De hele film ridiculiseert hij Hitler en nazi's erg scherp en droog, maar bagatelliseert m.i. nergens.

Het eigenlijke verhaal is heel gevoelig, van een gevoelig jongetje met serieuze issues. En dat combineert mooi met het satirische. Net als Jojo zijn persoonlijk kleine, maar dan nog grote, dingen probeert te overschreeuwen met grote, maar eigenlijk voor zo'n jochie nog betekenisloze wereldse zaken. Een heel sterke kadering voor een in principe alledaags verhaal.

Het geheel is sterk uitgewerkt, degelijk. Grapjes zijn droog en soms scherp. Leuke stereotypetjes, terugkerende gebbetjes en meerdere verhaalelementen, slim met detail ingebracht, die aan het eind vaardig en bevredigend aaneen worden gebreit.

Ik vind Waititi als AH toch het fijnste personage. Hij zet het erg leuk neer, heeft goeie geintjes en het is gewoon heerlijk verfrissend om hem als zo'n patsy neer te zetten.

Vaardige, degelijke film waar lol en creativiteit van afspat.

avatar van timmienoelie
de fascist is de ander

avatar van extremezz
Ik moet hem nog zien maar wat een jankers zie ik hier nu al. Je moet met alles kunnen lachen punt.

Leuk.

Schande natuurlijk dat het zo lang geduurd heeft vooraleer de film hier eindelijk te zien was. Had er best wel wat van verwacht, maar 4 maanden extra wachttijd doet een film als deze niet veel goeds, al denk ik niet dat het veel in mijn eindwaardering had uitgemaakt.

Enerzijds verbaast het mij een beetje dat de film nog zoveel mensen op hun paard krijgt, anderzijds is verbouweerdheid hét kenmerk van deze tijd, dus dat was eigenlijk wel te verwachten. Maakt niet eens zoveel uit of het nu om een actueel onderwerp gaat of iets van 80 jaar geleden.

Beetje raar dat Waititi met een Anderson-achtige film komt, vind ik niet meteen 100% bij hem passen. Toch gaat het hem wel goed af. Waititi zelf is leuk, de rollen worden erg tof ingevuld, er zitten voldoende geslaagde grappen in en ook het drama krijgt mooi vorm. Maar op de één of andere manier is de som van het geheel niet meteen groter dan dat van de aparte delen.

Af en toe misschien net iets te gezapig, net iets te braaf, misschien omdat het ook allemaal al een keertje eerder gedaan is. Maar da's mijn enige kritiek, verder een erg leuke film die op geen enkel moment verveelt. Alweer uitkijken naar Waititi's nieuwe film. Hopelijk ditmaal zonder extra wachttijd.

avatar van MJP10
Voor generaties terug kan het een film zijn die vooral pijn doet. Een film die ‘spot’ met het verleden en de oorlog neerzet als bijzaak. Ik zelf vind het een film is die in de huidige tijdsgeest past. Hoe gruwelijk het verleden ook is geweest, een onderwerp op een nieuwe en andere manier belichten is helemaal niet verkeerd, mits je weet waar je het over hebt.

Een film met een boodschap, als je de juiste bril op kunt doen. 3,5*

avatar van fred1946
Flauw smerig en goedkoop over andermans rug.
Gebruiken ze ook nog kinderen voor.

het eerste gedeelte moest ik echt doorkomen, maar daarna werd het een prachtig verhaal.

avatar van Thomas83
Echt zo mooi dat Waititi in zo'n rap tempo is uitgegroeid tot een gerespecteerde regisseur/schrijver in Hollywood. Snap alleen niet zo dat uitgerekend deze film dan zoveel lof en erkenning in het prijzenseizoen krijgt. Ik ben een fan van hem hoor Waititi, maar dit vond ik gewoon echt een mindere film van hem. Het is vaak wel erg geforceerd allemaal. Waititi is als acteur niet goed genoeg om een grappige versie van Hitler te kunnen spelen, en de film herhaalt toch vaak dezelfde trucjes. Steeds die hardop uitgesproken kinderlijke fantasieën, kinderen die dingen zeggen of doen die ongepast zijn voor een kind, en een soort van "je moet leven, niet oorlog voeren"-boodschap. Ik denk ook niet dat je het perspectief van een kind nodig hebt om te tonen hoe absurd oorlog is.

Waititi blijft natuurlijk wel een goede schrijver van grappen, en de film zit er zo vol mee dat er ook nog genoeg leuks overblijft. Eigenlijk iedere visuele grap is een schot in de roos, en ik vond de bijrolletjes van Wilson en Yates werkelijk hilarisch. Hun personages vond ik veel meer een match met de toon waar de film voor ging dan veel van de andere acteurs. Spijtig dat ze niet meer scènes hebben gekregen. Ik vond die twee en Davis een stuk leuker dan al die grotere sterren die op een of andere manier in de film moeten zitten. De Oscarnominatie van Johansson is ook echt een groot raadsel voor mij.

De film wordt wel wat beter, serieuzer ook, zodra Jojo verliefd wordt. Ook doordat we dan lekker veel scènes krijgen met McKenzie, die zo geweldig was in Leave No Trace (misschien wel de meest onderschatte film van 2018). De plotselinge dood van Jojo's moeder is me dan wel weer een afslag te ver. De film wordt dan ineens wel radicaal grimmiger. Ik snap het idee, Jojo ontwaakt uit zijn fantasie zogezegd, maar ik vond die botte overgang totaal niet werken, hoe elegant de gebeurtenis ook van te voren werd aangekondigd.

Uiteindelijk eindigt de film nog wel op een mooie manier, alleen verandert dat niet veel meer aan hoe ik tegen de film aankijk. Ik weet niet of ik nou echt tegen een humoristische benadering van een film over de nazi's en de holocaust ben, maar in deze film voelt het vaak wat hol en misplaatst. Ik vind dat als je een film over de holocaust maakt je wel met iets nieuws moet komen om dat te rechtvaardigen. Een specifiek verhaal dat nog niet verteld is, een intelligente invalshoek, of wat dan ook. Anders voelt het al snel een beetje als makkelijk scoren met gegarandeerd drama. Ik moest nu af en toe aan La Vita É Bella denken, en dat is geen vleiende vergelijking. 2.5*.