The Meg (2018)

Actie / Horror

geregisseerd door Jon Turteltaub
met Jason Statham, Ruby Rose en Robert Taylor

Een onderzoeksduikboot - onderdeel van een internationaal diepzee-observatieprogramma - wordt aangevallen door een enorm wezen waarvan werd gedacht dat deze was uitgestorven. De duikboot met de bemanning ligt nu op de bodem van de oceaan, met de bemanning gevangen. Onder flinke tijdsdruk wordt de ervaren diepzeereddingsduiker Jonas Taylor ingeschakeld, om de bemanning te redden van de enorme prehistorische 25 meter lange haai, bekend onder de naam megalodon.

Filmkriebel schreef:

Turteltaub is een mietje. Heb echt geen zin in een PG - 13 haaienfilm

De laatste tijd lijken het allemaal wel mietjes daar in Hollywood, sta nergens meer raar van te kijken.

Haaienfilm 'The Meg' lijkt megaflop te worden | Filmtotaal filmnieuws

avatar van Shinobi
"Chew on this you ugly."

Het is jammer te noemen dat Eli Roth niet is aangebleven als regisseur, want dan hadden we een veel bloederigere film gekregen.

Enfin, Jason Statham mag hier komen opdraven als een ervaren diepzeereddingsduiker die de bemanning van een gezonken onderzeeër moet redden van een prehistorische megalodon. Een saillant detail is dat hij jaren geleden ook al oog in oog stond met dit gevaarte, maar niemand wou hem geloven. Het vormt de opmaat naar een hoop vermakelijke onzin.

'The Meg' kun je het best omschrijven als 'Jaws' op steroïden; alles is veel grootser en het moet imposanter overkomen. Daarbij is te zien dat er veelal gerefereerd wordt naar de bekende scènes uit dergelijke films. Hierdoor heeft het geheel geen eigen smoel, ondanks een aantal spectaculaire momenten. Toch wil de film maar nergens eng of echt spannend worden.

Het grootste minpunt blijft namelijk de opvallende bloedeloosheid. De megalodon is vanzelfsprekend niet te stoppen, maar de wijze waarop de slachtoffers haaienvoer worden is wel erg tam. Statham is gelukkig wel prima op dreef in zijn manieren om het gevaarte te neutraliseren. Bovendien zit er nog wat leuke humor in verwerkt dat net niet overdreven wordt.

Al met al een aardige horror die genoeg vermaak biedt, zolang je het gebeuren maar niet te serieus neemt. Maar het liefst had ik graag een volwaardige Rated R horror gezien die alle stoppen zou laten doorslaan.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van Psycho-M
Kondoro0614 schreef:

Haaienfilm 'The Meg' lijkt megaflop te worden | Filmtotaal filmnieuws

Zie je wel. Ik zei het toch al:

Psycho-M schreef:
Rainn Wilson zorgt in ieder geval voor de komische inslag.
Gisteren de trailer op het grote doek gezien.....dit wordt niks.
Volgens mij 1 van de grote zomer blockbuster flops.
Met een budget van 150 miljoen, zou het mij verbazen als ze uit de kosten gaan komen.

Y&T
moneymaker schreef:
wil je een prehistorisch monster zien. breng een bezoekje aan mijn schoonmoeder

als ze er net zo lekker uitziet als je profielfoto

Shinobi schreef:

Dat dacht ik al, jammer om te horen. Krijg steeds minder zin in de film.

leuke film,

Typische voorspelbare actie, humor film. Jammer dat het niet de horror kant op is gegaan. De film is vrijwel bloedloos.

avatar van The Widowmaker
leuke film,

Dat is jammer om te horen. Ik heb de film niet gezien maar in de trailer valt het mij op dat Megalodon in sommige shots qua grootte eerder op een witte haai lijkt. Is dit in de film ook zo? Of valt het mee?

avatar van Shaky
Behoorlijk waardeloze actiefilm. Werkelijk ieder cliché wordt uit de kast getrokken en het wordt nergens spannend, origineel of zelfs maar interessant. Karakters wekken irritatie op en het acteerwerk is ver beneden peil. Daarbovenop duurt de film véél te lang voor het flinterdunne verhaaltje en had er gemakkelijk een goede drie kwartier vanaf gekund. Ik ging met redelijk hoge verwachtingen de filmzaal binnen, maar kwam van een koude kermis thuis. Slecht.

avatar van Graaf Machine
Vond het best wel meevallen nog, na de toch wel slechte recensies. Ja, de film is bloedeloos, en eigenlijk vallen er wat mij betreft ook te weinig doden, dat beest had flink te keer moeten gaan daar bij dat strand. In elk geval dat verwende dikke jochie en dat keffertje mee moeten happen. Ook die wetenschapper die niet kon zwemmen had aan de beurt mogen komen, irritante man vond ik dat.

Maar verder: zeker het begin van de film, als ze nog onder water zijn, heeft best sfeer, en de rest is ook niet echt komisch. Een paar grappige opmerkingen daargelaten is het zeker geen komische actiefilm geworden. Een horror is het ook zeker niet overigens. Gewoon een lekker filmpje voor tussendoor.

Overigens vind ik de titel wel heel lelijk. Gewoon "The Megalodon" klinkt heel wat stoerder dan dat softe "The Meg".

The Widowmaker

Op 1 filmposter lijkt hij echt mega groot, met al die zwemmende mensen boven zich maar dat was dus totaal niet zo. Op zich valt het wel mee maar inderdaad soms leek hij inderdaad op een grote witte haai.

The Widowmaker

Het waren er twee. Een iets kleinere en die hele grote. Dat was toch echt geen grote witte haai - formaat hoor. Ook die kleinere niet, die slikt gewoon die hele haaienkooi naar binnen. Dat kan Jaws niet.

Overigens wordt de lengte van een grote witte haai ook vaak overschat. Met zo'n meter of 6 houdt dat wel op. Dat Jaws 7,5 lang was (25 feet), was al zwaar overdreven.

Graaf Machine schreef:
Gewoon "The Megalodon" klinkt heel wat stoerder dan dat softe "The Meg".

Eens. Jammer genoeg dat we het hier mee moeten doen, lekker soft zoals Hollywood nu waarschijnlijk over wil komen.

avatar van Thorongil
Hopen dat ze r-rated versie op br uitgeven

Kondoro0614 schreef:

Hé, had ik net die spelfout verbeterd, komt ie in de quote alsnog boven water.

Graaf Machine

klopt maar niet elke shot klopte qua formaat, bijvoorbeeld aan het einde neemt de grootste een hap uit een dode walvis en dan hangt die baas naast de tandafdrukken...die leek echt niet super groot terwijl hij daarvoor een walvis zo door de helft beet.

Graaf Machine schreef:

Hé, had ik net die spelfout verbeterd, komt ie in de quote alsnog boven water.

Spelbreker of niet? Ik wil hem ook wel stiekem voor je verbeteren .

Graaf Machine

jaws was misschien ook wel overdreven groot maar ja dat maakte hem wel en daardoor vond ik deze megalodon afentoe wel een beetje tegen vallen

avatar van mrklm
Alleen de muzikale score Harry Gregson-Williams krijgt een voldoende in een haaienfilm die probeert herinneringen op te roepen, maar helaas veel meer schatplichtig blijkt te zijn aan Sharknado. Alarmbellen beginnen te rinkelen wanneer blijkt dat hoofdpersoon Jonas Taylor [Jason Statham] ondanks het feit dat hij de hele dag bier drinkt toch 'in perfecte conditie' blijkt te zijn voor een levensgevaarlijke missie. Vrouwelijke hoofdrolspeler Bingbing Li beheerst het Engels onvoldoende en Shuya Sophia Cai is het 9-jarige meisje dat niet alleen veel wijs is voor haar leeftijd, maar blijkbaar ook overal in het geheime onderwaterlab mag rondlopen zonder dat een haai er naar kraait. De karakteriseringen zijn ronduit slecht, de pogingen tot humor kansloos en de enkele momenten van spanning lopen op niks uit. Een stompzinnige film gemaakt voor een publiek dat iedere vorm van intelligentie probleemloos kan en wil uitschakelen.

avatar van The Widowmaker
Doom4 schreef:

En dat allerlaatste shot als hij omhoog komt, lijkt hij echt GIGANTISCH ineens. In dat springbreak achtige shot vol mensen als hij naar een rubber bootje hapt, lijkt het maar net te lukken. Was dat allerlaatste shot trouwens alleen om ''spectaculair'' te doen voor de trailer, of zat het ook werkelijk in de film? Want dan lijken er wel 20 van die bootjes makkelijk in te kunnen verdwijnen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Thorongil schreef:
Hopen dat ze r-rated versie op br uitgeven

Doodzonde dit ja. Neem Piranha 3D, die was juist zo heerlijk door de r-rating. Stomme keuze.

volgens mij niet....

avatar van Graaf Machine
Wat ik overigens niet goed begreep: Die megalodon (of die beide megalodons), komen uit die laag water onder de Marianentrog, die afgedekt werd met een hatseflatsgoedje. Dat goedje werd even doorbroken en daar kwamen die vissen dus door. Maar in het begin van die film heeft Jonas al te maken met een megalodon (althans, dat wordt gesuggereerd) bij het redden van een onderzeebootbemanning. Waar kwam die megalodon dan vandaan?
Natuurlijk is in dit soort actiefilms dergelijke onlogica schering en inslag, maar dat had toch net iets beter uitgewerkt kunnen worden.

avatar van Shinobi
Graaf Machine schreef:
Maar in het begin van die film heeft Jonas al te maken met een megalodon (althans, dat wordt gesuggereerd) bij het redden van een onderzeebootbemanning.Waar kwam die megalodon dan vandaan?

Omdat ze toen ook een dergelijke diepe duik maakten.

avatar van Basto
Ik wilde gaan morgen, maar als ik dit zo lees denk ik laat maar. Wel jammer, want Hollywood zal nu nog minder risico durven nemen en enkel op franchises inzetten.

Basto schreef:

Ga dan juist en geef je eigen mening, dan hebben films ten minste nog wel een kans

Shinobi schreef:

Omdat ze toen ook een dergelijke diepe duik maakten.

Ok, had ik niet begrepen. Ik dacht dat die Japanners de eersten waren die door die rare laag heen gingen en dat onbekende gebied betraden.

Graaf Machine

ja klopt nu je dat zo zegt....

avatar van rep_robert
De film belooft precies wat je vooraf verwacht van dit type film. Veel stereotypjes, clichés, matig acteerwerk (al heeft Statham wel charisma), veel flauwe momenten die af en toe aanslaan, veel vermakelijke onzin en actie. Het enige dat vooral blijft wringen is - zoals eerder ook al gezegd- is de PG-13 rating. De film had er meer uit kunnen halen als de ledematen in de rondte zouden vliegen, er waren veel momenten voor.

Dit is typisch zo'n vermakelijk onzin filmpje die ik wel vaker zou willen zien.

avatar van rep_robert
Graaf Machine schreef:

Ze waren diep in de openingsscene, maar niet door die laag heen. Ze zeiden dat nog duidelijk toen die ex van Statham met haar crew erdoorheen ging, dat zij nu als eersten onder die laag zouden komen en niet weten wat hun te wachten zou staan. De haaien zaten tot aan die explosie ook gewoon onder die laag. Gewoon iets in de film dat niet klopt. Door de immense druk vh water zou al dat kleurrijke leven ook niet mogelijk moeten zijn zo diep. Dus flinke korrel zout met alles.

avatar van Basto
Lennert schreef:

Als ik lees dat de kills saai en bloedeloos zijn, sla ik m over. Laat ze maar iets goeds en spannends maken, dan geef ik het een kans. Ga geen 15 euro neerleggen voor middelmaat.