The Meg (2018)

Verenigde Staten / China
Actie / Horror

geregisseerd door Jon Turteltaub
met Jason Statham, Bingbing Li en Rainn Wilson

Een onderzoeksduikboot - onderdeel van een internationaal diepzee-observatieprogramma - wordt aangevallen door een enorm wezen waarvan werd gedacht dat deze was uitgestorven. De duikboot met de bemanning ligt nu op de bodem van de oceaan, met de bemanning gevangen. Onder flinke tijdsdruk wordt de ervaren diepzeereddingsduiker Jonas Taylor ingeschakeld om de bemanning te redden van de enorme prehistorische 25 meter lange haai, bekend onder de naam megalodon.

Ik vond hem helemaal zo slecht niet al verwachtte in een soort kopie van Jaws, wat het vooral op het einde wel een beetje is.
Maar ik heb me vermaakt met deze film, mooie beelden, veel actie en een prima cast, waaronder een goede Jason Statham.
Ik vind dat de film veel slechte kritieken krijgt en dat verdient hij niet, je moet natuurlijk geen hoogstaand scenario verwachtten, gewoon een amusementsfilm en dan zit je met deze prent wel goed.

avatar van bjerik76
jamme, waarom laten ze toch altijd overkomen alsof wij, de mens " de kers op de taart" zijn voor de haai. alsof wij " het bon bonnetje" zijn waar ze helemaal op gefixeerd zijn, en er alles voor over hebben om ons op te eten i.p.v. een zeehondje of vis. ( en alsof ze altijd nonstop honger hebben.

Hoe dan ook, anders was er natuurlijk ook geen film, maar nu weet ik het wel.
Dan heb ik het nog niet over hoe een klein kind ook zomaar overal mag komen in deze hi-tech plaats zo diep onder water.
En alleen de opening al, ziet de zee er zo diep onder water echt uit als een overvol aquarium met alle soorten vissen en zeedieren op een vierkante meter ?

nee, mij is deze film iets te overdreven gemaakt

avatar van Graaf Machine
bjerik76 schreef:

Als zeehonden films konden maken, dan zouden zeehonden de kers op de taart zijn in dit soort films.

Normaal gesproken kun je niet zoveel fout bij mij doen met rampen-achtige films. The Meg heeft dan ook alle ingrediënten voor een leuke popcornfilm: een uit de kluiten gewassen dier/monster, een standaard verhaal wat precies binnen de lijntjes van het genre kleurt (inclusief happy ending) en Jason Statham. Maar het is het allemaal nét niet.

Achteraf gezien kan ik niet echt de vinger op de zere plek leggen, maar het voelt gewoon alsof er iets mist. De scene op het strand vond ik dan wel weer heel erg tof: dit was wat ik van The Meg hoopte toen ik de trailer zag.

*2.5

avatar van Baggerman
Graaf Machine schreef:

Als zeehonden films konden maken, dan waren ze vást niet zo slecht als deze!

Maar ergens was het toch nog wel vermakelijk als je niet met al te grote verwachtingen deze film ingaat. Gelukkig deed ik dit niet, want deze film leek mijn vrouw leuk (hopelijk leest ze dit nooit! Als we samen een film kijken zijn er in 90% van de gevallen achteraf maar twee gevolgen mogelijk:

- of ik geef hier een hoog cijfer en zij is in slaap gevallen
- of ik geef een héél laag cijfer)

Genoeg dingen om over te zeiken zoals het opleesacteren van Bingbing Li en hoe is het mogelijk dat de Meg na het opeten van een volwassen walvis nòg honger heeft?

Van tevoren raadde ik dat de dikke, de miljardair, de neger en de dokter zouden worden opgevreten en ik had er 3 van de vier goed! En bij het zwemmende hondje zei ik later toen Jason en de anderen terugvoeren: 'wedden dat ze dat hondje nog zien zwemmen' .... en inderdaad!

avatar van Rickyman
Beetje Jaws-achting filmpje, maar dit is natuurlijk nog ongeloofwaardiger. Het verhaal klopt van geen kanten, zo'n visje zal zich nooit zo gedragen. Allemaal erg overdreven dus, maar het ziet er wel aardig uit.
Flauw verhaaltje en de acteurs zijn ook niet echt denderend. Toch best jammer van Jason Statham, waarbij zijn carrière zo goed begon..

avatar van Ebenezer Scrooge
Een superhaai van wel 25 meter lang (de blauwe vinvis is ongeveer even lang, dus zo exorbitant lang is dat nou ook weer niet, ook al betreft het dan een haai) die totaal geen enge indruk achterlaat.
Waardeloze film. Het alom bekende jaren negentig rampenfilm riedeltje wordt weer eens afgespeeld, maar nu met bar slechte special effects. Malle pretparkachtige duikbootjes en alleen maar onbekende b-acteurs met van die net-niet hoofden, op Jason Statham na dan. De gebruikelijke plot, een groepje wetenschappers: een klootzak, een held, een lekker wijf en een nerd (Statham is de held natuurlijk en heeft ook nog eens de meest originele naam: Jonas ) ontdekken vanuit een hypermoderne onderzoeksduikboot nieuw leven - of beter gezegd oud leven - op de bodem van de oceaan, waaronder dus een prehistorische haai (maar natuurlijk). Je kunt op je vingers natellen dat deze ontdekking op een ramp uitdraait en dat alles naar de haaien gaat.. Flauw grapje, maar dat is de film ook, dus eigenlijk wel toepasselijk.
Dan is er nog een klein hondje dat luistert naar de naam Pippin en natuurlijk in de bek van de haai belandt. Ik dacht meteen aan het hondje van de bekakte buurvrouw uit Flodder, Pepita haha.. Precies hetzelfde hondje ook.
De film eindigt met het woord FIN. Dat vond ik dan nog wel grappig, vooral ook omdat het toen allemaal voorbij was.

avatar van =EL!ZE=
Foi...wat slecht geacteerd. Nou vind ik Statham zowiezo slecht. De acteurs om hem heen waren nog slechter. De plots zie je van mijlen ver aankomen. Ook valt de grote van de meg helemaal niet op. Een 1 voor de gave filmposter!

avatar van remorz
Vermakelijke actie.

Heeft nergens de pretentie om een echte nagelbijter te zijn en dat is nog niet eens zo slecht, maar wat je dan over lijkt te houden is een handvol spectaculaire actie-scenes en veel overbodig (oerserieus gebracht) drama, awkward comic relief en (je verzint het niet) wat love interest. Terwijl je op voorhand toch wat meer tongue-in-cheekgehalte zou verwachten, soort B-pulpsplatter misschien. Neenee, het moet allemaal veel te serieus met dingen als emoties, voorhistorie en slow-motion. Het leidt af van de fun.

Dat de actiemomenten best wel op weten te roepen namelijk: fun. De vormgeving van het beest lijkt wel te vaak op een normale haai, dus echt effect van drie keer zo groot is niet altijd aanwezig, maar bijvoorbeeld een scene als het fake einde is best imposant. Sub par CGI over het algemeen maar wel effectief ingezet.

Scoort bijtijds hoog op vermaak, maar besteedt teveel tijd aan misplaatste serieux. Bovendien ben ik van mening dat als je Jason Statham van zijn natuurlijke accent en quirky grapjes gaat beroven, je dan net zo goed een andere acteur had kunnen casten. 2,5*

Fun fact pippin is een verwijzing naar Jaws waarbij de hond(pippen) wordt opgegeten vlak voordat Alex dat jongetje jaws van dichtbij meemaakt en het dus niet overleeft. Mooi dat er een soort van eerbetoon is naar de beste haaienfilm aller tijden. Als je MEG het boek heb gelezen van steve alten heb je het als een soort van film ervaren die vele mate beter is dan deze verfilming. Maar leuk vermaak!

avatar van Duke Nukem
Jonas and the whale... eh, the shark!
Typisch een zomerse blockbuster met tamelijk goede CGI en wat mooi onderwaterbeelden. Ook leuk om aziatische mensen hun eigen taal te horen spreken. Jason Statham is natuurlijk geen steracteur maar hij doet waar hij goed in is, wat stoer lopen doen en met zijn ontblote bovenlichaam pronken. Er had wat mij betreft wat meer blood and gore in deze film mogen zitten, het is allemaal erg braafjes en kindvriendelijk. Ik begrijp niet waarom er horror bij de filmbeschrijving staat.