A Futile and Stupid Gesture (2018)

Komedie / Biografie

geregisseerd door David Wain
met Will Forte, Martin Mull en Domhnall Gleeson

De naam 'National Lampoon' werd wereldwijd erkend na beroemde films als 'Animal House' en 'Caddyshack', en als de plek die de wereld liet kennismaken met komische sterren als Bill Murray, Chevy Chase, John Belushi en Gilda Radnor. Maar voor de gloriedagen was het een onsamenhangend comedy-magazine. De drijvende kracht achter National Lampoon was Doug Kenney, en zijn vreemde verhaal ontvouwt zich in 'A Futile and Stupid Gesture'.

Geschiedenislesje National Lampoon.

Ik kende National Lampoon wel, maar dan als melige en oubollige "iets" die met B-komieken erg slechte komische films maakte. Blijkt er een magazine achter te zitten, waarin men furore maakte met scherpe en aanstootgevende humor. En een hoop komieken die ik nooit eerder aan elkaar gelinkt zou hebben. En zelfs de oprichting van Saturday Night Live, toch een legendarisch programma.

Deze film verdient een bijbehorende docu, eentje die onderzoekt hoe het toch komt dat vele subversie zaken 40 jaar later nét het toonvoorbeeld van oubolligheid zijn gewroden. Maar de film zelf houdt het gewoon bij het leven van Doug Kenney, de man achter National Lampoon.

Wain verzorgt de regie en maakt een film die eerder naar de "oude" stijl van NL neigt, althans dat begrijp ik uit het beeld dat deze film schept. Wain leeft zich best uit als regisseur, met verschillende stijlintermezzos, aparte verteltrucjes en een enorme cast vol bekende gezichten, al zijn het dan vaak niet de grootste namen.

Het is allemaal best leuk, tot de onvermijdelijke fall begint. Dan wordt het weer een stukje te serieus en wordt er veel aandacht besteedt aan Kenney verslaving en eenzaamheid. Ik had meer interesse in het NL fenomeen dan in het level van Kenney, zeker wanneer er weer eens een comedy halverwege afgebroken moet worden om er wat meer drama in te proppen.

Maar verder wel een leuke en frisse film. Stukje Amerikaanse comedy geschiedenis waar ik helemaal niks vanaf wist en ook haaks staat op het huidige imago van National Lampoon. Hoe het kan verkeren.

Aardige film over een student die een humoristisch tijdschrift wil publiceren. Gebaseerd op het succesverhaal van National Lampoon. De leuke zelfbewuste humor van de film sluit naadloos aan bij de humor van National Lampoon zelf. Ondanks het vlotte tempo zakt het tijdens de tweede helft hier en daar wel wat in. Met gemak 3.0 sterren.

avatar van wwelover
Flauw maar vermakelijk. Kan de National Lampoon films waarderen en kende het verhaal er achter niet. Interessante manier van vertellen en een leuke cast. Aantal bekende gezichten die voorbij komen en Forte en Gleeson zijn beide erg goed.

avatar van john mcclane 2
Een verhaal waar je in Nederland niet zo stil bij staat ,maar een hele humor cultuur heeft ontwikkeld tot saterday night live aan toe .
En die vele talenten heeft voortgebracht .
De humor in deze biografische film is beduidend minder.
Slaat niet geheel de plank mis,en het is leuk om die onbekende geschiedenis te “ ervaren “
Maar echt erg goed kan ik dit niet noemen .

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Toch wel een aangenaam filmpje met een fijn tempo en grotendeels geslaagde grappen! De acteurs die andere acteurs uit die tijd spelen lijken dan wel voor geen meter, maar worden wel erg leuk uitgevoerd. Vooral Rodney Dangerfield is herkenbaar neergezet.

Het einde voelde een klein beetje dubbel en hier en daar verliest de film wat van zijn scherpte en snelheid, maar over het algemeen een vermakelijk stukje film met een interessant verhaal.