Animal House (1978)

Alternatieve titel: National Lampoon's Animal House

geregisseerd door John Landis
met John Belushi, Tim Matheson en Mark Metcalf

Faber College heeft een studentenvereniging die iedereen lid maakt die maar zin heeft om lid te worden. Bij een andere studentenvereniging zitten alleen rijke leden en dus word je niet zomaar lid van deze vereniging. Natuurlijk botst het tussen deze twee verenigingen.

avatar van Sergio Leone
Rommelig.

Animal House gaat overal en nergens naartoe. De film is eigenlijk een aaneenschakeling van losse scènes en situaties, hetgeen zorgt voor een serieus onevenwicht. Sommige stukken zijn fantastisch in hun flauwheid (het paard), andere stukken zijn vreselijk loom.

Door de wirwar aan 'verhaal'lijnen lopen er ook behoorlijk wat acteurs rond. John Belushi is veruit de grappigste van de hoop, andere acteurs zijn ofwel onopvallend ofwel zwak.

Animal House speelt zich klaarblijkelijk af in 1962 maar het tijdsbeeld dat ik in gedachten had tijdens het kijken is er eentje van minstens 10 jaar later. De soundtrack bevat evenwel een paar leuke niemendalletjes.

avatar van Mescaline
Blijft ook bij een 2de keer kijken erg vermakelijk en leuk!
Vooral Bluto(John Belushi) is in deze film hilarisch, de soort gezichten die hij trekt lieten mij met momenten al hardop lachen..
Het einde is misschien net een tikkeltje te lang maar ach, echt storend is het verder ook niet.
Animal House is in mijn ogen een terechte klassieker.

3,5 sterren blijven gewoon staan.

Zeer matige film. Zit weinig humor in waar ik om kon lachen. Er zeer veel betere highschool-films dan deze. Misschien komt het ook omdat hij de tand des tijds niet goed is doorgekomen.

Erg mee oneens. Snap sowieso het lage gemiddelde niet als ik zie wat hier allemaal goed scoort. Het is niet alleen een stuk origineler en frisser dan al die vervelende highschool films van nu, maar wat mij betreft ook beter geschreven, geestiger en beter geacteerd. Er zitten tal van scenes in die schaamteloos zijn gekopieerd in latere films. Met name de 78 vervolgen van American Pie hebben hier zorgvuldig de krenten vanaf gehaald en wat dat betreft is Animal House dus juist helemaal niet gedateerd of wat dan ook. John Landis was eind jaren '70 begin jaren '80 in topvorm. In Amerika is dit een grote klassieker en ik snap derhalve dan ook niet dat ie hier niet wat meer bijval krijgt.

avatar van Insignificance
Anarchie en lang leve de lol met met de jongens van ΔΤΧ. Klassieker die voelt als een slachtoffer van zijn eigen status en succes. De kans bestaat dat, ook als je 'm nog niet gezien hebt, het gevoel ontstaat dat je alles al eens gezien hebt. Maar goed, dan weet je in ieder geval waar het toga feestje vandaan komt. Leuk optreden van Otis Day and the Knights daar. Verder komt het tijdsbeeld wat moeilijker uit de verf. Het is even fronsen als blijkt dat het zich in de zestiger jaren afspeelt.

Ander minpuntje is dat, afgezien van Belushi (alleen die kop al), de cast enkele grijze muizen heeft als het gaat om de wat grotere rollen. Valt toch ietwat tegen in de wetenschap dat de film veel te danken heeft aan de herkenbaarheid van z'n personages. Neemt niet weg dat het in elke vezel plezier uitstraalt en met een aantal grappen nog altijd aardig scoort. Zoals het paard en het meisje met de handschoentjes, om maar te noemen. Een sympathieke film, veel verder komt het niet (meer).

avatar van K. V.
Deze stond in één of andere lijst als één van de beste komedies, dus maar eens geprobeerd. 'k vond het eigenlijk maar matig. Er zaten wel wat leuke dingen in, maar 'k heb toch eigenlijk nooit plat gelegen van het lachen.
Misschien is de muziek ook nog het vermelden waard, die was zeker niet slecht.
Leuk om eens mee te pikken via tv of zo, maar toch niet veel meer.

JvB Lucas
Animal House
alternatieve titel: National Lampoon's Animal House

Ja als je eenmaal samen met al je maten, met wat biertjes en vodka, zit te dansen op klassiekers van "Earth, Wind & Fire", "The Tramps" en "The Beatles" op de nacht van nieuwjaar, tja dan moet er natuurlijk ook ruimte gemaakt worden voor een film in die jaren '60-'70 stijl. Daar is Animal House natuurlijk de perfecte film voor: deze film is de hoogste tak van de top van screwball cult-komedies. Een absolute klassieker!

Er zijn later natuurlijk heel veel National Lampoons films gemaakt, maar al die opvolgende films doen er niet toe. Dit is de topper, dit is de klassieker. Er bestaat, denk ik, geen film die absurder is dan wat er hier gebeurd. De jeugd kon niet meer stuk en de eindscène is daar een perfect voorbeeld van. Qua film is dit natuurlijk een echte 70s film, maar de sfeer van de 60s voelt hier enorm authentiek. Heerlijk, en in combinatie met de grappen leidt dit tot een hilarische, krankzinnige film. Tenslotte ik kan natuurlijk zeggen dat de toga-parties in deze film een fenomeen op zich zijn geworden na uitgave van deze film maar gister avond was het bij m'n vrienden ook zowat een. Dat zegt al genoeg.

Animal House is vaak geïmiteerd, nagedaan en alles maar nooit geëvenaard. Een absolute topper!

In de slipstream van deze Amerikaanse cultklassieker is de filmmarkt overstroomd met een schier onafzienbare rij imitaties, veelal van een inferieur niveau. Niet direct het soort humor dat mij aanspreekt. Niettemin heeft deze film tenminste twee dingen voor op andere studentenkomedies. Ten eerste de lekkere soundtrack met muziek uit mijn eigen tienertijd en ten tweede John Belushi in topvorm, zonder meer dé ster van deze film. Leuk om de film na zoveel jaren weer eens gezien te hebben, maar een enthousiaste liefhebber van dit genre zal ik wel nooit worden.

avatar van Roger Thornhill
Tjonge, wat had ik hier een goede herinneringen aan, en wat heb ik nu een spijt dat ik deze film na al die jaren nogmaals heb bekeken, want zelfs de momenten waar ik me het meest op verheugde (Belushi's bierblikje, de latex handschoenen in de auto, het engeltje en het duiveltje) konden nog geen flauwe glimlach op mijn gezicht toveren. Nee, dit uithoekje van mijn filmgeheugen had ik met rust moeten laten.

Leuke komedie met paar goede grappen, vooral leuk om zoveel jonge bekenden gezichten te zien van veel acteurs die eind jaren 80 begin jaren 90 aardig bekend waren.

avatar van Spetie
Op zijn tijd kan ik dit soort films met studentenhumor wel waarderen, mits het goed uitgevoerd is.

Animal House oogt op sommige momenten wel wat gedateerd, maar heeft gelukkig voldoende leuks te bieden. Het verhaal is simpel, maar een goede opzet voor de grappen. Niet alles is even geslaagd, maar ik kreeg gelukkig vaak genoeg een glimlach op mijn gezicht. De cast doet het naar behoren en het is ook leuk om hier enkele piepjonge bekende acteurs in te ontdekken, zoals bijvoorbeeld een Kevin Bacon.

Er is bier, er zijn leuke meiden, er is bloot, er zijn vervelende leraren, er is flauwe humor en er is een erg fijne jaren zeventig soundtrack. Verder is het ook duidelijk te zien, dat latere soortgelijke films, hier de nodige inspiratie uit gehaald hebben.

avatar van W.V.
Animal house, de film die je als tiener eind jaren 70 gezien moest hebben en naar nu blijkt later een grote stroom spinoffs kreeg, waarvan ik alleen american pie 1 en 2 nog vind te pruimen. Alleen al de scenes met Belushi zijn geweldig, dus onlangs de film nog maar eens bekeken en nog steeds vind ik de film op sommige momenten hilarisch. Ik snap wel dat er mensen zijn die de film gedateerd vinden, maar je moet de film ook waarderen in de periode waarin deze is gemaakt, toen er, vooral technisch gezien, nog lang niet zoveel mogelijk was als tegenwoordig. Deze film blijft ook voor liefhebbers van jaren 70 muziek, zoals ik dus een absolute aanrader.

avatar van John Milton
Niet voor mij qua humor, en soms pijnlijk verouderd, met de schijnbare verdediging van (de aanrandingscultuur in) fraternities als zijnde een onderdeel van het Amerikaanse educatieve stelsel als hoogtepunt. En dat het bekritiseren ervan in feite een aanval is op de Verenigde Staten van Amerika. Flikker toch op.

Is die kritiek op dat soort aspecten van de film eerlijk? Nee, je kunt van een film uit 1978 niet verwachten dat hij rekening houdt met de verschoven opinie van bijna veertig jaar later. Maar ik kan het ook niet negeren. De tijdgeest verandert, en daarmee humor ook, zoals recentelijk bleek bij de Netflix release van Friends.

Ik heb één keer hardop om Belushi gelachen, maar dat was het dan ook. Snel weer vergeten dit.