A Quiet Place (2018)

Drama / Horror

geregisseerd door John Krasinski
met Emily Blunt, John Krasinski en Noah Jupe

Een gezin moet sluipend, lippend en gebarend door het leven gaan. Het minste geluid kan hen overleveren aan geheimzinnige wezens die jagen op het gehoor. In het volle besef dat zelfs een voetstap of gefluister dodelijk kunnen zijn, proberen Evelyn en Lee een manier te vinden om hun kinderen koste wat kost te beschermen en hun loerende vijanden te overwinnen.

avatar van cantforgetyou
darkcity schreef:
Een frisse wind door het horror genre na al die Conjuring en Annabel bagger van afgelopen tijd! Simpel concept maar oh zo effectief! Net nu je dacht dat niemand in Hollywood meer origineel kon zijn. Halleluja!!!
Helemaal mee eens. Die duffe Annabel type films zijn zo slecht.

avatar van mcdaktari
Ik las vandaag dat er een 2e deel komt. Voor mij in ieder geval goed nieuws. Misschien dat we dan meer te zien krijgen hoe het zover gekomen is. Laat maar komen zou ik zeggen

avatar van Daan258
Sterke werkje.
Een film die best apart is omdat er nauwelijks in gesproken wordt en het vooral moet hebben van het geluid.

Een aantal dagen geleden in de bios mogen zien en gelukkig ook een bijna lege zaal en muis stil.
Dit is echt zo'n film die in de bios gewoon net wat extra's geeft.

Het is letterlijk vanaf seconde 1 spannend te noemen. De sfeer is zo fanatisch goed gedaan dat je zowat de gehele film op het puntje van je stoel zit. Het is bij vlagen ook echt rete spannend te noemen waar je met adem in naar het scherm zit te kijken. Daarnaast is acteerwerk van de gehele cast ook uitstekend, niks om op aan te merken.
Ja, misschien zitten er dan een paar kleine dingen waar sommige zich aan ergeren. Zoals bepaalde acties van de kinderen, de zwangerschap ( wat ik overigens helemaal niet zo gek vind ) en zo waren er nog wel een paar kleine dingen. Maar al met al vond ik dit zeker niet vervelend, want bij welke film is dit nou niet?
Misschien had het eind iets langer mogen duren omdat het nogal abrupt afgelopen was maar verder was dit echt een uitstekende film.

Mocht je de film nog niet gezien hebben raad ik iedereen aan om hem nog wel in de bios te bekijken.

Net geen 4,0* maar wel een dikke 3,5*

Kan niet wachten op het 2e deel.

7,5/10

Fijne film, met enkele schoonheidsfoutjes.

Het uitgangspunt spreekt aan. Een "stille" film maken is niet eenvoudig, zeker niet binnen het horror genre. Stilte, geluid en contrast zijn veelgebruikte stijlmiddelen binnen het genre, maar het de hele tijd stil houden vereist toch enig geduld en aandacht, iets wat niet meteen strookt met het doorsnee horrorpubliek.

Krasinski komt ook echt wel een eind. Hij weet een fijne spanningsboog op te bouwen, hij weet nuance aan te brengen binnen de stiltes (mensen die proberen stil zijn vs het lage gebrom bij het dove meisje), zadelt de kijker op met redelijk effectieve wezens en zorgt ervoor dat het nergens saai wordt, ondanks dat de film verder redelijk primair is.

Maar op elk punt mist de film ook net dat klein beetje genialiteit om het tot een echt hoog niveau te tillen. De wezens zijn net niet eng genoeg, daarvoor weegt hun handicap iets te hard door en ogen ze vaak net wat te dom, wat een beetje van de spanning wegneemt. Na een half uur wordt de film toch ook wat luider, waardoor het concept net niet strak genoeg aangehouden wordt.

De geloofwaardigheid krijgt ook wat deukjes, vooral omdat de familie na 450+ (-1 eigenlijk) dagen vlotte stilte toch écht wel een hoop lawaai maakt op die ene dag dat we ze volgen. Net iets teveel keuzes die leiden tot spannende momenten, eerder dan dat deze op een natuurlijkere manier naar voren komen. En uiteraard het einde, waar de oplossing net wat té makkelijk aangeboden wordt. Veel van die zaken zijn op zichzelf niet ernstig genoeg om een film als deze af te waarderen, maar alles over de gehele lijn zorgt er toch voor dat dit niet het kleine meesterwerk is wat het had kunnen zijn.

Krasinski heeft verder wel talent, de film is erg solide en een bioscoop bezoekje meer dan waard. Maar de koning van de horror is Krasinski absoluut nog niet, daarvoor mag er net iets meer gedaan worden met de premisse (nu is er enkel de zwangerschap die als blijde verwachting leuk gecontrasteerd wordt met een naderend doemmoment) en mogen de horror elementen net wat scherper uitgewerkt worden.

Maar een nieuwe poging verdient hij absoluut, fijn filmpje.

avatar van Walter S.
Donderdagavond 21.40 in Pathé gekeken, dan neem je een risico, maar het kwam goed. Het was stil in de zaal.

Na alle lovende recensies en lovende woorden hier viel het mij toch wat tegen. Ten eerste zit je de eerste 20-30 minuten te kijken naar mensen die stil zijn en gebeurt er eigenlijk vrijwel niks, een paar jumpscares daargelaten. Als de film dan wel op gang komt en het spannender wordt vind ik het allemaal iets te clichématig en hier en daar zelfs wat sentimenteel. Al met al niet de bijzondere film die ik verwacht had.

avatar van John Milton
Jammer man. Ik had wel verwacht dat je hier meer uit zou halen, net als jij.

Ach ja, it happens.

avatar van m1chel
Het horrorgenre kenmerkt zich de laatste jaren vooral door formulematige en weinig opzienbarende films die steevast in dezelfde valkuilen lijken te vallen. Gelukkig is daar nu het ijzingwekkende en muisstille A Quiet Place van John Krasinski. Het concept van de film is bijzonder genoeg, maar door de vele stiltes ligt saaiheid op de loer. Je moet als maker dan ook van goede huize komen en Krasinski toont hier zijn vakmanschap en brengt de film op werkelijk fenomenale wijze. Zo is er het eerste half uur van de film nagenoeg geen geluid te bekennen, maar zorgt Krasinki ervoor dat de kijker onafgebroken op het puntje van zijn of haar stoel zit. Het zal menigeen verbazen dat Krasinki als regisseur relatief onervaren is, met enkel twee matige komedies en drie afleveringen van The Office op zijn naam. Het maakt zijn prestatie des te knapper, zeker aangezien hij zelf ook nog eens de vaderrol op zich neemt en wordt geflankeerd door zijn vrouw Emily Blunt. Het maakt van A Quiet Place niet alleen een razend interessant project, maar ook voor de makers een heel bijzonder project.

Naast het puike spel van Blunt en Krasinski vallen ook de acteerprestaties van de kindacteurs in de film op. Met volle overtuiging weten ze het geheel prima aan te vullen en de film naar een ongekend niveau te trekken. Vooral de onervaren (en dove) actrice Millicent Simmonds springt in het oog als dochter Regan, wat erg knap is als je bedenkt dat dit pas haar tweede film is. De chemie van de kinderen onderling is ongekend en soms lijkt het er op dat de kinderen daadwerkelijk doodsbang zijn, wat de akelige sfeer van de film behoorlijk ten goede komt. Het eerste half uur van de film wordt je als kijker ondergedompeld in een doodse stilte. Een gewaagde keuze, want even lijkt er maar geen vaart te komen in het verhaal. Toch is dit broodnodig voor de ontwikkeling hiervan en de binding die je als kijker met de karakters krijgt. Wel zorgt het er tevens voor dat A Quiet Place geen film is die ieder zal weten te waarderen.

Ondanks dat het hier een geweldige film betreft, is er wel ook het een en ander op de film aan te merken. Zo is het gebruik van stilte niet altijd even consequent. Een goed voorbeeld hiervan zien we aan het begin van de film als Lee vrij enthousiast door een aantal kranten ritselt. De wezens die gezegend zijn met een supersonisch gehoor nemen dit niet waar, terwijl ze direct in de startblokken staan zodra iemand over een takje loopt. Het zijn kleine puntjes als deze waar iets meer aandacht aan besteed had mogen worden, want nu dreigt het soms de geloofwaardigheid van het geheel wat in de weg te zitten. Ook lijkt de film soms wat leentjebuur te hebben gespeeld bij films als 10 Cloverfield Lane en Netflix-serie Stranger Things. Grootste minpunt is echter het open einde, waarbij de deur wagenwijd open wordt gezet voor een vervolg, wat gezien het succes van de film vast niet lang op zich zal laten wachten. Zoals gezegd zijn het kleine puntjes, want A Quiet Place is een bijzonder interessante film die vooral met een wat groter gezelschap zal zorgen voor een uitdagende kijkervaring.

A Quiet Place doet zijn titel eer aan en zorgt ervoor dat je als kijker soms zelf bijna je adem inhoudt om ieder geluid te voorkomen. Mede door de doodse stilte komt de film wat traag op gang, maar gaandeweg zal je erachter komen dat juist dit nodig is om het verhaal goed uit de verf te laten komen. Het maakt de film uniek in dit genre, waarbij er een akelige sfeer wordt opgebouwd. De film wordt daarnaast geholpen door sterke acteerprestaties, waarbij vooral de kindacteurs een flinke duit in het zakje doen. Wel zijn er wat kleine minpuntjes aan de film. Zo is de film in basis zeer origineel, maar komt die originaliteit soms op de tocht te staan door leentjebuur te spelen bij genregenoten. Ook lijkt een tweede film onvermijdelijk, niet alleen door het succes van deze film maar ook door het open einde. Al met al is A Quiet Place een indrukwekkende film en een bijzondere kijkervaring, zeker in een volle bioscoopzaal. Wellicht is het in dit geval zelfs zo dat de film nog beter tot zijn recht komen in een, wat makkelijker stil te houden, thuisbioscoop.

Echt een must see!
Bijzondere film echt van genoten

m1chel schreef:

Want het was ooit anders ... ?

avatar van Guines
Verfrissend concept, alhoewel het natuurlijk niet helemaal nieuw is zoals we in I am legend gezien hebben en daarvoor meende ik het ook in een Aziatische horror gezien te hebben.

Makkelijk voor de acteurs hoorde ik een maat van me zeggen die naast me zat. Juist niet vond ik, vergis je niet, niet praten is juist veel moeilijker, al is het maar om gebaren taal te leren.

Monsters zien er erg gaaf uit moet ik zeggen en de spanning wordt vakkundig opgebouwd. Het is allemaal wat te braafjes om echt grote indruk te maken en de setting is iets te gelikt ( wat wil je ook ) maar mede door een sterke soundtrack word er naar een heel sterk einde toegewerkt.

4* en een dikke pluim voor Krasinski.

Indrukwekkende film die absoluut in de bioscoop moet gezien worden.
TIP! Koop geen chips want niemand durft er van te eten uit schrik teveel gehoord te worden.
In dit genre één van de beste films die ik ooit gezien heb.

vinny70 schreef:
Indrukwekkende film die absoluut in de bioscoop moet gezien worden.
In dit genre één van de beste films die ik ooit gezien heb.

Sluit me hier volledig bij aan. Niemand die van z'n popcorn durfde eten, de meeste hielden zich zelfs in om te hoesten tot wanneer ze water op de achtergrond hoorden ofzo. Heerlijk Zelden meegemaakt in een cinemazaal op vrijdagavond.

avatar van Fisico
Net terug van een avondje cinema in Gent. Geen kinepolis, maar een meer alternatieve cinema. Een lege zaal behoudens mijn gezelschap. Geen storende geluiden dus en dus ideaal om de film aan te vatten. A quiet place is een sterke horror/thriller geworden. De openingsscène met de overhoop gehaalde winkelrekken en tradtionele troosteloze winkelkar is niet nieuw, maar Krasinski zorgt toch voor een mooie boeiende intro.

Zeker geen feilloze film, daarvoor bevat de film hier en daar wat foutjes (de stilte wordt bvb niet altijd even consequent toegepast). Het lijkt me overigens ontzettend moeilijk een horrorprent te maken rond stiltes/geluid zonder foutjes, onmogelijk zelfs. Stilte, het is het codewoord om te overleven. En de stiltes werken ook voor de kijker. Je focust je automatisch op de kleine geluiden: voetstappen, geritsel, ademen, wind, enz ... Hier en daar de gebruikelijke schrikmomenten die je van ver zag aankomen. Ook de evidente voorspellingen met de raket en de nagel passeren de revue, maar stoorden me eigenlijk nooit. Alles is gewoon erg netjes in beeld gebracht en er wordt mooi met het geluid gespeeld (waterval, de dochter, gebarentaal, Ipod, ...). Ik was trouwens erg benieuwd hoe zich ze zich uit de slag gingen trekken als de compensatiebaby ging geboren worden. Krijg zo’n kleine maar eens stil ... .

De beesten zelf zagen er behoorlijk dreigend uit, beetje Alienachtig, maar nog wendbaarder. Die maisvelden en boerderij-omgeving deden me zelfs wat aan Signs denken van Shyamalan. Één keer ging de film écht uit de bocht met die onder water gelopen kelder en dat verstopte beest erin. Hoe kwam dat daar? En even voordien converseerde het koppel nog met elkaar ... Ook die graansilo vond ik maar zus en zo. Soit, dat bederft de pret helemaal niet, want voor de rest was het uitstekend, zeker de ellenlang durende bevallingsscène, letterlijk bloedstollend. Of toch, die kookwekker was een redmiddel, maar waarom jezelf niet bewapenen met bvb kleine bommetjes of andere geluidstriggers om de beesten op een verkeerd spoor te brengen als je in het nauw zit???.

Soit, meer dan degelijke film, pluspunt om hem te zien in de zaal, liefst met zo weinig mogelijk geluid. Jammer van de draaiende airco ...

avatar van hannes64
Hele bijzondere, spannende en stille film.
Deze moet `t echt van de muziek hebben.
BTW: De ondertitelaar had hier een makje mee.

cantforgetyou schreef:
Helemaal mee eens. Die duffe Annabel type films zijn zo slecht.
Dan heb jij echt helemaal geen verstand van films als je zegt dat conjuring/Annabel een slechte film 'IS'. Dat je er niet van houd dat kan , maar dat je er een feit van maakt dat het slecht is, is klinklare onzin.

schenkowiets schreef:

Z’n user name staat er toch boven. Zou vermoeiend worden als je overal ‘Ik vind dat’ voor moet gaan zeggen.

Zwolle84 schreef:

Ja oke zo kan je t ook zien maar als je deze beregoed vind en de conjuring een flutfilm , heb je niet echt verstand van goede films.

avatar van schenkowiets
Ik snap echt de hoge waardering niet van deze film . Het duurt veel te lang voor er iets gebeurd en zo ongeloofwaardig als de pest . De ene fout na de andere fout, want er kloppen absoluut dingen niet. Bijvoorbeeld dat een baby zonder enig geluid geboren kan worden slaat 3 keer nergens op . En zo kan ik nog wel een paar dingen opnoemen . Echt jammer want had er veel van verwacht .

avatar van mobistar
Film viel me ook wat tegen... heb me weer laten vangen door de lovende kritieken in de (sociale) media. Die waren ongetwijfeld terecht maar voor mezelf heeft hij de verwachtingen niet helemaal ingelost.
Het uitgangspunt was nochtans goed, maar teveel scènes deden me denken aan andere films ...The walking dead, Jurassic parc, War of the Worlds, Alien...
Het monster/alien leek op een combinatie van een velociraptor en een t-rex en maakte nagenoeg dezelfde geluiden. Had origineler gekund.
Het feit dat het beest heel goed kan horen maar wel blind is was te verwachten, anders zou de film na 15 min al gedaan zijn wegens geen overlevenden meer, maar dit was toch iets te gemakkelijk van de regisseur.
Leuk om naar te kijken vanwege de effecten maar het verhaal zelf is allesbehalve meeslepend of beangstigend. Het einde v/d film laat sterk vermoeden dat er nog een sequel zit aan te komen.

Niets bijzonders aan wat je hier vaak leest. Dat er het eerste gedeelte niet wordt gesproken, maakt de film niet bijzonder, het stil zijn is het hoofdonderwerp van de film namelijk. Zeker geen slechte film maar de eerste 40 minuten duren wel lang. Daarna wordt het beter en komt er wat actie en blijkt het een standaard horrorfilm.

Debo schreef:

Die gedachtengang volg ik niet. Het is niet bijzonder omdat het het onderwerp is? Dus een film met een optocht van roze olifanten is niet bijzonder als het onderwerp roze olifanten is?

avatar van mcdaktari
schenkowiets schreef:

Oke, dus bij conjuring/Annabel klopt alles en is niets ongeloofwaardig?? Ik vond aan Annabel en Conjuring helemaal niks aan, dus dan zal ik wel geen verstand van films hebben.

avatar van blurp194
Best origineel.

Daar is het dan ook wel een beetje mee gezegd wat mij betreft. Want hoewel er best een paar erg leuke jumpscares tussendoor komen had ik toch behoorlijk moeite om bij de les te blijven. Het verhaal is ook wat aan de dunne kant, en misschien ook niet precies overal even geloofwaardig. Krasinski speelt overigens wel goed, en dat is wel wat bijzonder - het is niet iedereen gegeven om zichzelf behoorlijk te regisseren tenslotte. En Blunt is een van mijn favoriete actrices, dat is ook wel weer een pluspunt.

De soundtrack - of beter, het gebrek aan geluidsmuur - is een erg opvallende gimmick. Dat had wat mij betreft nog veel extremer doorgevoerd mogen worden, er kwam toch best snel wat 'gewoon' geluid vond ik.

avatar van max cady
blurp194 schreef:
Best origineel.

Nou daar sluit ik me zo ongeveer dan maar bij aan. Aardig filmpje maar ik dicht dat mijn verwachtingen weer eens te hoog waren. Ik trap er zo vaak in ...

Zwolle84 schreef:

Dat bedoel ik niet. Ik heb hier in de berichten gelezen dat sommigen de film zo bijzonder vinden vanwege het feit dat er de eerste helft niet in gesproken wordt. Waarom zou dat een film bijzonder maken?

Debo schreef:
Waarom zou dat een film bijzonder maken?

Omdat in vrijwel elke film wel (veel) gesproken wordt.

Ongeloofwaardig slecht en clichématig

ik was ook verbaasd van de hoge score's dacht die film gaat goed zijn,maar viel enorm tegen,nee kon me niet bekoren.

avatar van Melksnor
flurk schreef:

Je kiest je films ook wel uit, 122 stemmen uitgebracht waarvan ongeveer 100 keer een 1 ? ?
Ik vond de film best origineel, prima geacteerd en duurde niet te lang.. 7,5 wat ik afrond naar een 8

mcdaktari schreef:

Dat is een kwestie van smaak denk ik . Ik denk dat de conjuring 100 keer beter in elkaar zit dat deze film . Of dat het geloofwaardig is mag iedereen zelf uitmaken, de 1 gelooft daar in de ander niet .