
Ghostland (2018)
Alternatieve titel: Incident in a Ghostland
Frankrijk
Horror / Drama
91 minuten
geregisseerd door Pascal Laugier
met Crystal Reed, Taylor Hickson en Emilia Jones
Een moeder van twee kinderen erft het huis van een tante. Ze gaat naar het huis en brengt er de nacht door. Gedurende de nacht krijgt ze te maken met moorddadige indringers en vecht ze voor de levens van haar dochters. Zestien jaar later komen de twee zussen, die inmiddels volwassen zijn, opnieuw samen in het huis. Al snel ontstaat er een vreemde situatie.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=tko6ofjGBuA
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (6,4 / 24626)trailer (YouTube, ondertiteld)koop op iTunes voor € 9,99huur bij MovieMAX voor € 2,99Google Play: € 5,99 / huur € 2,99Pathé Thuis: vanaf € 7,99 / huur € 2,99Moet helaas wel bekennen dat, hoe effectief de 'twist' zelf ook was, ik toch ietwat teleurgesteld was in het verdere verloop van de film. Zeker richting het einde begint het zaakje toch wat af te glijden in clichématigheid. Ik had dan denk ik liever óf een volbloed slecht einde gehad, óf meer ruimte voor interpretatie willen zien. Na de twist is het duidelijk hoe de vork in de steel zit en kun je het verdere verloop redelijk uittekenen. Vind het lastig uit te leggen, maar na afloop voelde ik me dus toch een klein beetje bedrogen doordat de eerste helft een meer bijzondere film leek te vermoeden dan dat het uiteindelijk werd. Of zo. Buiten dat wel gewoon een sterk horrortje, maar lang niet de soulcrusher die Martyrs was.


Soms is het gewoon fijn om niet al te veel over een film te weten te komen en dan van de ene verrassing naar de andere te gaan. Zoals bij deze film die van begin tot het einde weet te boeien door de originele insteek van het verhaal waarbij de spanningskracht en de horrorelementen rijkelijk aanwezig zijn. Lekker bruut, sfeervol en een creepy huis vol met poppen, kleine kamertjes en heerlijk spiegeltje aan de wand.


Maar behalve enkele goede ideetjes voelt het helaas ook op sommige momenten aan als een doordeweekse slasher; de twee flikken die neergeknald worden tien minuten voor het einde zag ik hard lachend aankomen. En Mylène Farmer in een hoofdrol?

Wanneer het dus duidelijk wordt in de film, is de lol er natuurlijk al af. Er waren teveel hints naar hoe de plot zich zou ontwikkelen en ook het einde is erg triviaal gekozen. Het cliché van de standaard slasher druipt er vanaf. Verder is het erg vaag en mist het uitwerking. Desondanks weet Laugier wel op een sfeervolle en angstaanjagende manier een angstig gevoel op te wekken in de onderbuik. Ben helaas bang dat dit een film is die mij niet al te lang zal bijblijven. Op dat vlak wil ik hem dan ook nog best belonen, want het merendeel van de horrorfilms slaagt hier niet in, maar voor de rest springt er niet echt iets bovenuit bij deze Ghostland.
Een film die je bij de strot grijpt en niet meer los laat, het acteerwerk is prima en de sfeer is zeer creepy te noemen.
Camerawerk vondt ik ook goed, ik heb genoten van deze Horror.
Maar alles wat die film naar, hatelijk en nihilistisch maakte is hier vervangen door horrorcliché's.
Die ogre was er echt teveel aan...
Deed me teveel denken aan Sloth uit The Goonies. Dat kan ook de bedoeling niet zijn.

Heftig, knap gefilmd, fijne schrikmomenten, goede twist in het verhaal, achtergrondmuziek zoals het hoort en vooral een luguber sfeertje En vergeklijk aub Martyrs niet met dit, dat is Laugier's instant klassieker, maar hier brengt ie toch wat het moet zijn... DIT is horror!
Vanaf het begin is werkelijk waar alles cliché, van het krakend huis tot aan de lompe grote reus en de poppen, zucht. Tot overmaat van ramp wemelt het van de flauwe jump scares.
Niet alles hoeft vernieuwend te zijn in horror, maar ik vond dit wel een hele flauwe poging.
Forse tegenvaller na de positieve berichten hier.
Ik ben wel meer voor een saw en hostel, army of darkness 3, evil dead 1, demon knight en goeie zombie films das meer mijn ding..
Ook deze film slaagt er wel echt goed in om je een machteloos en ongemakkelijk gevoel te geven, maar het zijn allebei vooral films die graag willen shockeren. En ik weet niet meer exact hoe het met Martyrs zat, maar in Ghostland staat Laugier bepaald niet boven makkelijk scoren met jump scares of eindeloos veel griezelige poppen. Ook de acteurs zijn niet best, en de dialogen zijn soms een makkelijk middel om de kijker op een onnatuurlijke manier te informeren over het dunne laagje plot en karakteruitdieping. 2.5*.
Grappig dat het altijd over Martyrs moet gaan (en ik doe lekker mee). Waarschijnlijk de minst typische Laugier-film... en toch z'n meest succesvolle. Je hoort zelden iemand over Saint Ange, laat staan The Tall Man (die ik nu heel graag wil herzien) en Ghostland past prima in het verlengde van die twee. Super (maar dan ook echt súper) stijlvolle genrefilm met een geweldig laawaierige geluidsband. Hij schuwt de genreclichés absoluut niet, maar buigt ze kundig om in z'n voordeel. Het voelt nergens aan als een ABC'tje. Het is precies waar het dit jaar nog aan ontbrak: een creatieve (in de details) take op een reeks bekende ideëen, vakkundig in elkaar gedraaid door een 'zeldzaam' bekwame moderne horrorregisseur. Meer van dit, gaarne!
Als een regisseur zo'n goede film op z'n naam heeft staan brengt dat toch bepaalde verwachtingen met zich mee

Een standaard beginnetje waarbij je oren meteen gespitst staan, wat staat de soundscape er heerlijk op. En dan ben ik meteen in mijn noppies, ook het beeld is lekker in kleur en scherpte. Zover is het gedeelte techniek zeker op orde.
Veel horror laat ik tegenwoordig gretig aan mij voorbij gaan, slappe meuk overheerst in dit genre. Lovecraft wordt geëerd in het begin, geen slechte voorbode voor de kijker die een horrorprent wil gaan kijken. De vierde prent van Pascal Laugier, een verdienstelijke regisseur binnen het genre. Dus ik had wel een redelijke verwachting vooraf, gevaarlijk is dat in veel gevallen. Maar meteen werd ik wederom door de man het verhaal ingezogen.
Er is al snel actie te vinden die er lekker inklapt, zo zie ik dat graag. Zit nooit te wachten op oninteressante achtergronden en veel gebabbel van een dikke half uur tot een volle uur van een stel pubers. Dit zijn de horrorfilms waar ik van houd, iets wat een ieder gewoon kan overkomen als je op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plaats bent. Horror waar je jezelf in kunt plaatsen, hoe zou jezelf reageren en wat zou je doen in zo'n situatie.
Een relatief onbekende cast voor mij, Mylène Farmer viel mij op omdat ik haar ken van haar muziek en niet van de film. ben er achter gekomen dat zij dus wel veel film/seriemuziek maakt, de stap naar het doek was dus geen hele grote. Het gezin dat we volgen bestaat uit drie vrouwen, mamma met twee dochters met een geschiedenis. Het is Vera die grote problemen ondervindt door deze gebeurtenis, tenminste .........
Je wordt een beetje heen en weer geslingerd tussen wat is echt en wat weer niet, je wordt aan het puzzelen gezet. Het acteerwerk is van een aardige kwaliteit, de soundtrack weet de situatie steeds prima aan te voelen en te versterken. Rond het volle uur intrigerend naar de gebeurtenissen kijkend wordt je aardig benieuwd wie nu die gasten zijn waar het om draait in het leven van de meiden. Alleraardigst wordt je vanaf dat moment in een creepy circus gedonderd.
Het is een lekker werkje geworden. Niet heel vernieuwend of ijzersterk te noemen maar in totaal een mooi afgewerkte prent in beeld, geluid en noem het maar op. Kwaliteit gegarandeerd door de regisseur, dat moge wederom meer duidelijk zijn. De man weet hoe je een film de huiskamer binnen moet laten komen en ik heb genoten van zijn regie en het werk van de cameraman die hij heeft aangestuurd. Het verhaal zet je erg aan het denken van waar gaat dit nu allemaal om. Je blijft puzzelen en dat is voor mij een kers op de taart. Prachtige waanzin...... bijna een droomcyclus zoals H.P. het graag zou willen zien. Prima acteerwerk van de meiden.
geef een twee, maar dat komt waarschijnlijk dat ik horror films niet begrijp.

of die andere Franse film, ben ff de naam kwijt misschien kom ik er zo op..
Haute Tension (2003)?

Nee die film is het niet Zwolle84, het gaat over een meid die een oude rijke vrouw gaat verzorgen in een afgelegen oud huis, ze gaat er later In de nacht langs met twee vrienden om in te breken. Dan gebeuren er uiteraard allerlei enge dingen. Het deed me aan deze film denken, die ook nog 'ns veel àpannender was.. Kan er alleen niet opkomen..
Nog één poging dan:
Livide (2011)

Alhoewel ik de verschillende scenario's wel terugzie in de film, heb ik wel het idee dat er vooral heel sterk wordt gesuggereerd dat het gaat om een meisje dat door middel van dissociatie in een droomwereld vertrekt om zich te verstoppen van wat er gebeurd. Dit heb ik met name door de aanwezigheid van Howard Lovecraft, daardoor wordt er naar mijn idee weinig ruimte overgelaten voor het idee dat de toekomstwereld van Beth echt zou kunnen zijn. Daardoor had ik het idee dat een bepaald scenario wel degelijk door wordt geduwd. Of tenminste wordt één van de gesuggereerde scenario's zeer onwaarschijnlijk gemaakt.
Dat de "droomwereld" echt is, is inderdaad geen mogelijkheid. Wat nog wel mogelijk is, is dat de gehele film een geschreven, fictief verhaal van Beth is. Voor de kijker maakt dat verder niet veel uit, natuurlijk. Het verklaart wel de keuze van de regisseur voor een aantal clichés en extremen.

Dat de "droomwereld" echt is, is inderdaad geen mogelijkheid. Wat nog wel mogelijk is, is dat de gehele film een geschreven, fictief verhaal van Beth is. Voor de kijker maakt dat verder niet veel uit, natuurlijk. Het verklaart wel de keuze van de regisseur voor een aantal clichés en extremen.
Dit inderdaad precies. Zoals zo’n verdwaalde jumpscare die helemaal niet in de setting past. Het is een beetje zoals Eminem die op Bad Guy bewust amateuristische flowkeuzes maakt om een beginnend rapper uit te beelden.
Ik heb zo uitgekeken naar de film maar hij wist mij niet zo goed te vermaken als ik gehoopt had.
Dit vooral omdat ik het verhaal nogal wazig vond. Ik begrijp er niet heel veel van. Dit is wel zeker een film die ik een keer opnieuw zal bekijken om hem goed te berijpen. Ik snap dan deels wel dat Beth haar soort droomwereld had maar dit alleen omdat ik na de film echt even op internet moest kijken van hoe en wat. Voor mijn gevoel heb ik veel gemist. ( ik was dan ook ontzettend moe tijdens het kijken van de film dus dat ik dingen gemist heb verbaasd me niks

De sfeer en acteerwerk was erg sterk en geloofwaardig.
Ik kan er nu niet veel meer over zeggen, zal gewoon een 2e kijkbeurt nodig hebben.
Helaas voor nu een 2,5*
Wat een flinke tegenvaller voor mij.
Ik heb zo uitgekeken naar de film maar hij wist mij niet zo goed te vermaken als ik gehoopt had.
Dit vooral omdat ik het verhaal nogal wazig vond. Ik begrijp er niet heel veel van. Dit is wel zeker een film die ik een keer opnieuw zal bekijken om hem goed te berijpen. Ik snap dan deels wel dat Beth haar soort droomwereld had maar dit alleen omdat ik na de film echt even op internet moest kijken van hoe en wat. Voor mijn gevoel heb ik veel gemist. ( ik was dan ook ontzettend moe tijdens het kijken van de film dus dat ik dingen gemist heb verbaasd me niks

De sfeer en acteerwerk was erg sterk en geloofwaardig.
Ik kan er nu niet veel meer over zeggen, zal gewoon een 2e kijkbeurt nodig hebben.
Helaas voor nu een 2,5*
Jammer! Als je hem helemaal snapt hoop ik dat je 'm iets leuker vind.
Ik zal hem over wat maandjes opnieuw proberen.
