Ghostland (2018)

Frankrijk
Horror / Drama

geregisseerd door Pascal Laugier
met Crystal Reed, Taylor Hickson en Emilia Jones

Een moeder van twee kinderen erft het huis van een tante. Ze gaat naar het huis en brengt er de nacht door. Gedurende de nacht krijgt ze te maken met moorddadige indringers en vecht ze voor de levens van haar dochters. Zestien jaar later komen de twee zussen, die inmiddels volwassen zijn, opnieuw samen in het huis. Al snel ontstaat er een vreemde situatie.

avatar van leatherhead
Sterke film van Laugier die zich geenszins met Martyrs kan meten, maar makkelijk boven het maaiveld der popcornhorrors uitkomt. Laugier maakt erg sterk gebruik van je verwachtingspatroon als kijker en de flashforward dagdromen (of whatever) geven de film een emotionele lading mee die redelijk uniek is binnen het horrorgenre. Verder versterkt door het goede acteerwerk.

Moet helaas wel bekennen dat, hoe effectief de 'twist' zelf ook was, ik toch ietwat teleurgesteld was in het verdere verloop van de film. Zeker richting het einde begint het zaakje toch wat af te glijden in clichématigheid. Ik had dan denk ik liever óf een volbloed slecht einde gehad, óf meer ruimte voor interpretatie willen zien. Na de twist is het duidelijk hoe de vork in de steel zit en kun je het verdere verloop redelijk uittekenen. Vind het lastig uit te leggen, maar na afloop voelde ik me dus toch een klein beetje bedrogen doordat de eerste helft een meer bijzondere film leek te vermoeden dan dat het uiteindelijk werd. Of zo. Buiten dat wel gewoon een sterk horrortje, maar lang niet de soulcrusher die Martyrs was.

avatar van Noodless
Eerlijk gezegd ben ik hier volledig blind in gegaan en dat lijkt mij ook het beste want voorspelbaar is het allerminst. Er zijn hier users die beweren dat ze de plot en twists al heel vlug door hebben en dat er zeker iets in de haak moet zijn als ze terug keert naar het huis waar al haar nachtmerries begon. Ja, natuurlijk...dat zal iedereen wel weten dat het niet zo is zoals het lijkt, anders had je ook geen verhaal. In ieder geval dacht ik dat moeder en zus geesten waren en dat er iets heel anders stond te gebeuren. Zat ik er even langs. Het mooie ervan vond ik bij de eindcredits dat ik toen pas zag wie de regisseur was en spontaan tegen mijn partner zei van nu weet ik waarom ik die film goed vind.
Soms is het gewoon fijn om niet al te veel over een film te weten te komen en dan van de ene verrassing naar de andere te gaan. Zoals bij deze film die van begin tot het einde weet te boeien door de originele insteek van het verhaal waarbij de spanningskracht en de horrorelementen rijkelijk aanwezig zijn. Lekker bruut, sfeervol en een creepy huis vol met poppen, kleine kamertjes en heerlijk spiegeltje aan de wand. De twee creepy indringers zijn gewoon top. Wat een freaks zijn me dat Ook het acteerwerk is behoorlijk met zangeres Farmer als mama die op een gegeven moment alle remmen los gooit. De wijze waarop het verhaal gecombineerd wordt met de poppen in het huis vond ik top. De scène dat Beth heel mooi wordt gemaakt zoals een pop en wacht op de freak die gek is op poppen is fantastisch. Naar het einde toe kan ik me wel vinden dat het iets meer mocht zijn. Al is de vlucht over de velden vanaf het huis prachtig in beeld gebracht, maar wat dan volgt is wat minder uitgewerkt. Hier kun je wat kritiekpunten geven zoals de tijd wanneer de agent (alleen) komt in het huis en de freak die eerst te voet is en dan toch met het wagentje de twee meiden terug naar het huis brengt. Deze combinatie was niet zo logisch. Maar enfin, zo zal er altijd wel iets zijn. Kortom, zeer geslaagde horrorprent die op heel wat vlakken punten weet te scoren en daarom gewoon in zijn genre een topper is. Voor mij tot nu toe de beste film van het jaar. 8,5/10

avatar van Filmkriebel
Eerder een zeer enge en oncomfortabele film en dat pakt bij momenten redelijk uit. Laugier geeft deze brutale home invasion een sterke psychologische dimensie mee en door de aanwezigheid van de poppen in dat huis (sfeer!) weet je al snel met welke ongeneeslijke psychoses de twee bruten opgescheept zitten. Het is een horrorfilm met een eigen logica.

Maar behalve enkele goede ideetjes voelt het helaas ook op sommige momenten aan als een doordeweekse slasher; de twee flikken die neergeknald worden tien minuten voor het einde zag ik hard lachend aankomen. En Mylène Farmer in een hoofdrol?

avatar van Alathir
Ghostland is de nieuwe van Laugier maar kan voor mij toch niet tippen aan Martyrs, dat veel meer gore had en waarbij het einde een soort van openbaring was. Het einde was mooi en walgelijk tegelijk, voor zover dat kan. Ghostland daarentegen vond ik nogal een B-film en ik had al snel door dat de Beth gespeeld door Crystal Reed (welbekend van Teen Wolf) een vlucht was naar een fantasiewereld. Ze verdringt alles wat er in de echte wereld met haar en haar zus gebeurd en leeft als het ware door in haar eigen droom.

Wanneer het dus duidelijk wordt in de film, is de lol er natuurlijk al af. Er waren teveel hints naar hoe de plot zich zou ontwikkelen en ook het einde is erg triviaal gekozen. Het cliché van de standaard slasher druipt er vanaf. Verder is het erg vaag en mist het uitwerking. Desondanks weet Laugier wel op een sfeervolle en angstaanjagende manier een angstig gevoel op te wekken in de onderbuik. Ben helaas bang dat dit een film is die mij niet al te lang zal bijblijven. Op dat vlak wil ik hem dan ook nog best belonen, want het merendeel van de horrorfilms slaagt hier niet in, maar voor de rest springt er niet echt iets bovenuit bij deze Ghostland.

avatar van mixmaster
Inderdaad niet zo heftig als Martyrs, toch slaagt Pascal Laugier wederom met vlag en wimpel met deze Ghostland.

Een film die je bij de strot grijpt en niet meer los laat, het acteerwerk is prima en de sfeer is zeer creepy te noemen.

Camerawerk vondt ik ook goed, ik heb genoten van deze Horror.

Nogal standaardfilmpje voor die Laugier, tenminste, ik heb verder alleen Martyrs van hem gezien.

Maar alles wat die film naar, hatelijk en nihilistisch maakte is hier vervangen door horrorcliché's.

Die ogre was er echt teveel aan...

Vreselijke irritante horror film waar twee zussen de hele film door krijsen brrrrrrrrrrrrrrrr

avatar van Filmkriebel
kos schreef:

Die ogre was er echt teveel aan...

Deed me teveel denken aan Sloth uit The Goonies. Dat kan ook de bedoeling niet zijn.

avatar van Actarus
Tussen al die horror-KOMEDIES (!) waar ik het schijt van krijg, eindelijk nog eens een bruut filmpje, en niet eentje die een lach op uw gezicht tovert, maar gruwel, en dat is waar horror om draait!
Heftig, knap gefilmd, fijne schrikmomenten, goede twist in het verhaal, achtergrondmuziek zoals het hoort en vooral een luguber sfeertje En vergeklijk aub Martyrs niet met dit, dat is Laugier's instant klassieker, maar hier brengt ie toch wat het moet zijn... DIT is horror!

avatar van Bob Gray
Zo wat een matigheid van de regisseur die eerder het brute maar geweldige Martyrs uitbracht.

Vanaf het begin is werkelijk waar alles cliché, van het krakend huis tot aan de lompe grote reus en de poppen, zucht. Tot overmaat van ramp wemelt het van de flauwe jump scares.

Niet alles hoeft vernieuwend te zijn in horror, maar ik vond dit wel een hele flauwe poging.

Forse tegenvaller na de positieve berichten hier.

avatar van schumacher
Kon er zeker mee door, dit zie ik alvast liever dan blair witch en rec die werkelijk op niks trekken.
Ik ben wel meer voor een saw en hostel, army of darkness 3, evil dead 1, demon knight en goeie zombie films das meer mijn ding..

avatar van Thomas83
Deze film geeft me echt een gevoel van deja-vu. Ook Martyrs werd enorm geprezen, begon veelbelovend en was visueel aantrekkelijk, maar werd daarna gaandeweg steeds eentoniger doordat je vooral een groot deel van de film loopt te kijken naar twee na al die tijd niet meer helemaal serieus te nemen antagonisten (dit soort Texas Chainsaw Massacre-achtige figuren moeten niet te veel in beeld komen) die twee jonge vrouwen af lopen te tuigen.

Ook deze film slaagt er wel echt goed in om je een machteloos en ongemakkelijk gevoel te geven, maar het zijn allebei vooral films die graag willen shockeren. En ik weet niet meer exact hoe het met Martyrs zat, maar in Ghostland staat Laugier bepaald niet boven makkelijk scoren met jump scares of eindeloos veel griezelige poppen. Ook de acteurs zijn niet best, en de dialogen zijn soms een makkelijk middel om de kijker op een onnatuurlijke manier te informeren over het dunne laagje plot en karakteruitdieping. 2.5*.

avatar van jeroentjuhhhhh
Grappig dat het altijd over Martyrs moet gaan (en ik doe lekker mee). Waarschijnlijk de minst typische Laugier-film... en toch z'n meest succesvolle. Je hoort zelden iemand over Saint Ange, laat staan The Tall Man (die ik nu heel graag wil herzien) en Ghostland past prima in het verlengde van die twee. Super (maar dan ook echt súper) stijlvolle genrefilm met een geweldig laawaierige geluidsband. Hij schuwt de genreclichés absoluut niet, maar buigt ze kundig om in z'n voordeel. Het voelt nergens aan als een ABC'tje. Het is precies waar het dit jaar nog aan ontbrak: een creatieve (in de details) take op een reeks bekende ideëen, vakkundig in elkaar gedraaid door een 'zeldzaam' bekwame moderne horrorregisseur. Meer van dit, gaarne!

avatar van Bob Gray
jeroentjuhhhhh schreef:

Als een regisseur zo'n goede film op z'n naam heeft staan brengt dat toch bepaalde verwachtingen met zich mee . Dus ja, vergelijken is misschien niet altijd eerlijk maar toch doe je het wel. Z'n overige films heb ik overigens niet gezien.

avatar van Left4Dead
Vera,...... what did you do to me?

Een standaard beginnetje waarbij je oren meteen gespitst staan, wat staat de soundscape er heerlijk op. En dan ben ik meteen in mijn noppies, ook het beeld is lekker in kleur en scherpte. Zover is het gedeelte techniek zeker op orde.

Veel horror laat ik tegenwoordig gretig aan mij voorbij gaan, slappe meuk overheerst in dit genre. Lovecraft wordt geëerd in het begin, geen slechte voorbode voor de kijker die een horrorprent wil gaan kijken. De vierde prent van Pascal Laugier, een verdienstelijke regisseur binnen het genre. Dus ik had wel een redelijke verwachting vooraf, gevaarlijk is dat in veel gevallen. Maar meteen werd ik wederom door de man het verhaal ingezogen.

Er is al snel actie te vinden die er lekker inklapt, zo zie ik dat graag. Zit nooit te wachten op oninteressante achtergronden en veel gebabbel van een dikke half uur tot een volle uur van een stel pubers. Dit zijn de horrorfilms waar ik van houd, iets wat een ieder gewoon kan overkomen als je op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plaats bent. Horror waar je jezelf in kunt plaatsen, hoe zou jezelf reageren en wat zou je doen in zo'n situatie.

Een relatief onbekende cast voor mij, Mylène Farmer viel mij op omdat ik haar ken van haar muziek en niet van de film. ben er achter gekomen dat zij dus wel veel film/seriemuziek maakt, de stap naar het doek was dus geen hele grote. Het gezin dat we volgen bestaat uit drie vrouwen, mamma met twee dochters met een geschiedenis. Het is Vera die grote problemen ondervindt door deze gebeurtenis, tenminste .........

Je wordt een beetje heen en weer geslingerd tussen wat is echt en wat weer niet, je wordt aan het puzzelen gezet. Het acteerwerk is van een aardige kwaliteit, de soundtrack weet de situatie steeds prima aan te voelen en te versterken. Rond het volle uur intrigerend naar de gebeurtenissen kijkend wordt je aardig benieuwd wie nu die gasten zijn waar het om draait in het leven van de meiden. Alleraardigst wordt je vanaf dat moment in een creepy circus gedonderd.

Het is een lekker werkje geworden. Niet heel vernieuwend of ijzersterk te noemen maar in totaal een mooi afgewerkte prent in beeld, geluid en noem het maar op. Kwaliteit gegarandeerd door de regisseur, dat moge wederom meer duidelijk zijn. De man weet hoe je een film de huiskamer binnen moet laten komen en ik heb genoten van zijn regie en het werk van de cameraman die hij heeft aangestuurd. Het verhaal zet je erg aan het denken van waar gaat dit nu allemaal om. Je blijft puzzelen en dat is voor mij een kers op de taart. Prachtige waanzin...... bijna een droomcyclus zoals H.P. het graag zou willen zien. Prima acteerwerk van de meiden.

avatar van notsub
Ghostland is best een lekker horrorfilmpje. Na een wat standaard aanvang is het al snel goed mis. Daarna wordt er flink gespeeld met een fantasie/wekelijkheid twist en wordt het opnieuw uiterst grimmig. Het geluid was wel iets te nadrukkelijk aanwezig en uiteindelijk is het niet allemaal bijster origineel, maar er zitten toch flink mooi aangeklede scenes en verknipte personages in. Ghostland heeft zeker van die originele elementen die je niet snel loslaten.

avatar van J filmrecent
geef een twee, maar dat komt waarschijnlijk dat ik horror films niet begrijp.

avatar van John Milton
J filmrecent schreef:
geef een twee, maar dat komt waarschijnlijk dat ik horror films niet begrijp.
Een beetje zelfkastijding op zijn tijd werkt louterend, is het zoiets?

avatar van Rickyman
Prachtige sfeervolle horrorfilm van Laugier, gewoon weer erg mooi gefilmd en gaat het er ook erg grof aan toe. Het is geen Martyrs, maar meer in de stijl van Saint Ange of die andere Franse film, ben ff de naam kwijt misschien kom ik er zo op..

Rickyman schreef:
of die andere Franse film, ben ff de naam kwijt misschien kom ik er zo op..

Haute Tension (2003)?

avatar van Rickyman
Nee die film is het niet Zwolle84, het gaat over een meid die een oude rijke vrouw gaat verzorgen in een afgelegen oud huis, ze gaat er later In de nacht langs met twee vrienden om in te breken. Dan gebeuren er uiteraard allerlei enge dingen. Het deed me aan deze film denken, die ook nog 'ns veel àpannender was.. Kan er alleen niet opkomen..

Rickyman schreef:

Nog één poging dan:

Livide (2011)

Ja, Livide inderdaad...

avatar van EVIL '84
Best leuke horror die de kijker op het verkeerde been probeert te zetten, wat aardig lukt. De film begint gelijk goed met een gewelddadige home invasion, hierna zakt het verhaal iets in, waarna je er weer keihard ingezogen word! Geen geweldig verhaal, wel een goede twist. De badguys hadden wel wat origineler en creatiever gemogen; (Sloth uit ''The Goonies'' en een travestiet in een ijscowagen?! Had ik ook kunnen verzinnen Verder prima kijkvoer.

avatar van Glacius
maithekke schreef:

Alhoewel ik de verschillende scenario's wel terugzie in de film, heb ik wel het idee dat er vooral heel sterk wordt gesuggereerd dat het gaat om een meisje dat door middel van dissociatie in een droomwereld vertrekt om zich te verstoppen van wat er gebeurd. Dit heb ik met name door de aanwezigheid van Howard Lovecraft, daardoor wordt er naar mijn idee weinig ruimte overgelaten voor het idee dat de toekomstwereld van Beth echt zou kunnen zijn. Daardoor had ik het idee dat een bepaald scenario wel degelijk door wordt geduwd. Of tenminste wordt één van de gesuggereerde scenario's zeer onwaarschijnlijk gemaakt.

Dat de "droomwereld" echt is, is inderdaad geen mogelijkheid. Wat nog wel mogelijk is, is dat de gehele film een geschreven, fictief verhaal van Beth is. Voor de kijker maakt dat verder niet veel uit, natuurlijk. Het verklaart wel de keuze van de regisseur voor een aantal clichés en extremen.

Glacius schreef:

Dit inderdaad precies. Zoals zo’n verdwaalde jumpscare die helemaal niet in de setting past. Het is een beetje zoals Eminem die op Bad Guy bewust amateuristische flowkeuzes maakt om een beginnend rapper uit te beelden.

avatar van DjFrankie
Beste horror film van dit jaar so far. duurde ff voor we het begrepen maar geweldige wendingen en moves in deze film. Psychologische horror van de hoge plank.

avatar van Daan258
Wat een flinke tegenvaller voor mij.

Ik heb zo uitgekeken naar de film maar hij wist mij niet zo goed te vermaken als ik gehoopt had.
Dit vooral omdat ik het verhaal nogal wazig vond. Ik begrijp er niet heel veel van. Dit is wel zeker een film die ik een keer opnieuw zal bekijken om hem goed te berijpen. Ik snap dan deels wel dat Beth haar soort droomwereld had maar dit alleen omdat ik na de film echt even op internet moest kijken van hoe en wat. Voor mijn gevoel heb ik veel gemist. ( ik was dan ook ontzettend moe tijdens het kijken van de film dus dat ik dingen gemist heb verbaasd me niks )
De sfeer en acteerwerk was erg sterk en geloofwaardig.

Ik kan er nu niet veel meer over zeggen, zal gewoon een 2e kijkbeurt nodig hebben.

Helaas voor nu een 2,5*

avatar van n00r
Daan258 schreef:
Wat een flinke tegenvaller voor mij.

De sfeer en acteerwerk was erg sterk en geloofwaardig.

Helaas voor nu een 2,5*

Jammer! Als je hem helemaal snapt hoop ik dat je 'm iets leuker vind.

avatar van Daan258
n00r schreef:

Jammer! Als je hem helemaal snapt hoop ik dat je 'm iets leuker vind.

Ik zal hem over wat maandjes opnieuw proberen.