Ghostland (2018)

Frankrijk
Horror / Drama

geregisseerd door Pascal Laugier
met Crystal Reed, Taylor Hickson en Emilia Jones

Een moeder van twee kinderen erft het huis van een tante. Ze gaat naar het huis en brengt er de nacht door. Gedurende de nacht krijgt ze te maken met moorddadige indringers en vecht ze voor de levens van haar dochters. Zestien jaar later komen de twee zussen, die inmiddels volwassen zijn, opnieuw samen in het huis. Al snel ontstaat er een vreemde situatie.

Zwolle84
John Milton schreef:
Ik moet die nog zien (ik zag Zwolle's praise) maar kan me dat niet voorstellen aan de hand van de trailer, dat die beter zou zijn.

De trailer doet geen recht aan de film. In de trailer lijkt het zich op de jump scares te storten, maar het is echt zo'n nare, zieke film die je mm voor mm binnenhengelt.

avatar van John Milton
Ben benieuwd man, ik ga hem zeker kijken. Weet alleen niet of bios nog lukt, zou wel leuk zijn.

avatar van John Milton
Erg fijn.

Ik ben zeker geen onverdeeld Laugier fan, aangezien ik van Martyrs voornamelijk de eerste helft erg goed vond. En ik wist niet wat ik hiervan kon verwachten. De eerste paar jump scares deden me even vrezen...

Ghostland is een rottige film om te bespreken met oog op spoilers, dus ik houd het kort. Net als Martyrs heeft Ghostland een psychologische component, en net als die film is het behoorlijk fucked up. Maar waar Martyrs me op het eind verloor, kreeg Laugier me hier volledig mee.
Miss JM pinkte zelfs een traantje weg, ongebruikelijk bij een horror.

Zwolle84 schreef:

Volgens mij blijkt er juist helemaal niets. Er zijn diverse scenario's mogelijk, waarbij geen enkele erdoor wordt geduwd. Die mag je als kijker zelf invullen. Het is zeker niet gezegd dat het allemaal een droom was.

Alhoewel ik de verschillende scenario's wel terugzie in de film, heb ik wel het idee dat er vooral heel sterk wordt gesuggereerd dat het gaat om een meisje dat door middel van dissociatie in een droomwereld vertrekt om zich te verstoppen van wat er gebeurd. Dit heb ik met name door de aanwezigheid van Howard Lovecraft, daardoor wordt er naar mijn idee weinig ruimte overgelaten voor het idee dat de toekomstwereld van Beth echt zou kunnen zijn. Daardoor had ik het idee dat een bepaald scenario wel degelijk door wordt geduwd. Of tenminste wordt één van de gesuggereerde scenario's zeer onwaarschijnlijk gemaakt.

Zwolle84
maithekke schreef:

Met dat hele stuk ben ik het eens. Het gaat mij vooral om de vraag of het een droomwereld binnen een realiteit is of dat het in zijn geheel fantasie is. Ze is immers amateur-horrorauteur en in de ambulance maakt ze een opmerking die je zou kunnen interpreteren als: alles, inclusief de bad guys, komt uit haar pen.

Volgens mij wordt het beantwoorden van die vraag aan de kijker overgelaten en dat vind ik persoonlijk erg fijn.

avatar van tattoobob
Het door de kijker zelf laten uitzoeken wat het verhaal betreft vind ik altijd een pluspunt,maar over het algemeen is deze film mij iets te rommelig.
Ik snap wel welke kant de regisseur op wilt met dit verhaal,maar soms is"less is more''bij deze film wat er mist.
Dat deze horror boven het gemiddelde uitsteekt is duidelijk maar had er toch wat meer van verwacht.
Ik had van Laugier ook iets meer verwacht op het gebied van gore en shock waarde .
Leuke wegkijker verder.....net aan 3,5 ster

avatar van perceived
Toffe Laugier!

Sfeervol en naar tegelijk. Alvast pluspunten voor het genre. Helaas geen super, maar wel een prima en goed uitgevoerd plot met overtuigende acteurs. Heeft ook best wat verrassinkjes in petto. De actiescenes vond ik wat onduidelijk in beeld gebracht, hoewel deze anderzijds goed de hectiek van het moment weten over te brengen.

The Tall Man (2012) vond ik destijds een behoorlijke tegenvaller, iets wat ik van Ghostland gelukkig niet kan zeggen. De film voelt sowieso een stuk authentieker aan. Dat het deze keer geen Amerikaanse maar een Frans/Canadese productie betreft heeft daar wellicht aan bijgedragen.

Snap dat het niet ieders cupcake zal zijn. Denk wel dat je als liefhebber van het genre blij mag zijn dat films als deze nog in de reguliere bios verschijnen. 7.5/10*

Aardig

Wel een beetje een teleurstelling. Regisseurs die hun tijd nemen voor hun volgende project mogen dan ook wel met iets meer komen. Dit voelde weinig verzorgd en nogal snel gemaakt filmpje. Vond weinig liefde zitten in de setting. Het is een huis vol met poppen, maar het voelde alsof ze gewoon wat poppen neergelegd hadden op de zolder. Art direction was wat mager. Spelen met poppen is toch een onderdeel van de film, had het dan wat leuker aangekleed. Ik blijf ook geen fan van Fransen die in Amerika op stap gaan. Ze zijn de taal te onmachtig en dat merk je in het schrijf en acteerwerk altijd terug. Volwassen versie van Beth is werkelijk lachwekkend als schrijfster. Met haar typemachine en bril! Op zo een moment denk ik altijd dat ik een porno film zit te kijken. Het is een kort stukje, maar het is wel een beetje funest voor de sfeer. Het valt daarna met het porno gehalte gelukkig wel mee. Maar de stukjes met volwassen Beth blijven wat goedkoop aandoen.

Verhaaltje is wat gezocht maar wel leuk want Pascal zijn kracht ligt wel in het spelen met je verwachtingen en de genre cliches. Daardoor is het geen volbloed Texas Chainsaw Massacre geworden. Daar scoort de film wat puntjes. Helaas ontsnapt de film nooit geheel aan de cliches en domme acties van de personages. Waardoor ik hier echt geen nieuwe Martyrs zag. Ben bang dat ik dat ook nooit meer ga zien van Laugier. Of moet ik wachten tot hij weer in zijn moerstaal kan werken zonder Hollywood restricties?

Kleine 3 sterren.

avatar van Goodfella
Wat ik van hem begreep is dat ie hier ook zonder restricties werkte. Dit is gewoon echt de film die hij heeft willen maken. Kan me ook wel voorstellen dat je niet steeds iets Martyrs-achtigs ambieert. Het is geen Hollywood in ieder geval: gefinancierd met Frans geld, opgenomen in Canada.

avatar van Basto
Macmanus schreef:

Volgens mij is het bewust gedaan, dat het hele deel dat zich in ‘de toekomst’ afspeelt bewust enigzins onecht overkomt. Het is immers de fantasie van een jong meisje.

avatar van IH88
Ha, een nieuwe Laugier. Martyrs is één van mijn favoriete horrorfilms (favoriet klinkt iets te vrolijk maar oké), dus kom maar op.

avatar van Macmanus
Qua punch en emotie deed de reveal in Martyrs mij meer. Hier leek hij de kijker op een soort gelijke manier op een verkeerde been te zetten. Door te spelen met de genre cliches. Maar dat werkte hier door de b-film sfeer veel minder. Vandaar mijn vergelijking. Ik wil ook niet dat hij letterlijk altijd hetzelfde maakt hoor. Maar hij lijkt zelf graag in dit genre te bivakkeren dan kan een vergelijking niet uitblijven. Weet niet of Canada en Frans geld helemaal geen Hollywoodschool kan zijn, maar die kennis geeft mij nog wat minder hoop voor Pascal zijn toekomst. Hoopte dat het Hollywood zijn schuld was, maar hij is misschien toch die one day fly...

Het onechte was niet wat ik slecht vond. Je uitleg is lief maar veranderd natuurlijk niks aan hoe matig het werkt. Dat ze ook de bril afdoet in haar mond neemt en nadenkt. Jebus, ik had wel wat MST3K teksten verzonnen bij het zien van die scene. Het is zo b-film, geen klasse, waardoor de film toch erg blijft hangen in de b-sferen daardoor vond ik de twist ook wat matig op mij overkomen en was er zo goed als geen binding met welk personage dan ook. Het is ook de mix die jammerlijk is. Visueel is het niet verzorgd, acteerwerk wise is het te b-film categorie, qua verhaal mist het de nodige intelligentie. Teveel factoren die niet op niveau zijn om een regisseur die ik een warm hart toedraag alles te vergeven. Ben met die drie sterren nog mild...

In deze postmoderne tijd lijkt niemand nog te proberen iets origineels te brengen: elke film is bovenal een collage citaten uit c.q. verwijzingen naar oudere werken hetgeen zeker voor het horrorgenre geldt. Van The Shape of Water (2017) - MovieMeter.nl tot Hereditary (2018) - MovieMeter.nl en Ghostland: het is allemaal ook een ode aan oudere films in het genre waarbij men bewust B-film-elementen, die het genre hebben gevormd, heeft overgenomen.

avatar van Macmanus
Voor iemand die zich de filosoof noemt kom je wel met erg open deuren.

Als hij het allemaal bewust doet maken dat voor mij allemaal geen geslaagde keuzes. Hij wil wel degelijk dat je een zekere emotionele binding hebt met de meisjes, maar dat werkt totaal niet, daardoor is groot deel van de film gefaald. Als hij dan door exceptioneel goede montage/camera/art direction mij nog had weten te overtuigen dan had ik wel wat door de vingers willen zien. Die twee films die jij noemt zijn op elk vlak beter dan deze film. Niet eens zo zeer scenario wise maar wel qua uitwerking!

Minder klasse pik ik alleen maar als je ook echt off grid gaat als maker en je mij zulke maffe/geweldige ideeën voorschotelt dat een wat lelijkere lens/kleurbewerking/art direction vergeven is. Maar daar hoort deze film echt niet bij hoor. Kom nou! Dit is binnen dat segment ook gewoon middelmaat at best.

Wat toffe film! Je zit er meteen midden in!
Aanrader voor iedereen die van horror houdt!

mauricez schreef:
Na de veelal positieve geluiden over Ghostland keek ik uit naar de nieuwe van Pascal Laugier. Martyrs kon ik destijds wel waarderen. Maar voor mij niet het horror meesterwerk dat vele er van maken, ik was dus wat voorzichtig in mijn verwachtingen. De trailer zag er al niet geweldig uit, maar toch. Doormede van reacties hier was mijn interesse wel degelijk gewekt. Dus vandaag toch maar even kijken, in een vrijwel lege zaal (heerlijk) met airco. Goed begin zeg maar.

De film begon voor mij gelijk slap. Het typische cliché van een gezin wat gaat wonen in een verlaten huis..oke even doorbijten dacht ik. Ik ging ervan uit dat de film met mijn verwachtingen zou spelen dus ik wachtte geduldig tot we door de clichématige spookhuis/home invasion molen gingen. Eng oud huis, “enge” porseleinen poppen met gebroken gezichtjes (gawd) en hier een daar een laf schrik effectje. Nou…spannend. Toen de aanval begon was mijn interesse wat meer gewekt. De aanval was bruut, en toch anders dan je meestal in dit soort films gewend bent, sowieso zo vroeg in de film, en het bracht me even terug naar hoe ik destijds Martyrs ervaarde.

Vervolgens begint de zogenoemde “mindfuck” van de film. Helaas werkte dit totaal niet voor mij. Ik had gelijk door dat er iets niet klopte. Alles was te perfect. Je zoontje Harlekijn noemen en ook daadwerkelijk aankleden als een Harlekijn...nope. Het lag er te dik bovenop. Vervolgens werd het alleen maar erger toen ze weer naar het huis ging waar haar moeder en zus nog steeds woonden. De hele situatie deed zo ongeloofwaardig aan, het moest dus wel om een fantasie wereld gaan. Het moment dat deze “reveal” kwam was ook zo lomp en zonder suspense in beeld gebracht dat ik alle hoop in de deze film verloor. De film verliep vervolgens met wat lomp heen en weer gehobbel tussen realiteit en fantasie stromppelend richting de eindstreep. Even hoopte ik nog op een boeiend einde, maar nee.

Wat ik absoluut miste in deze film was suspense. Het knalde maar van het ene in het andere totaal niet effectieve schrikmoment. De film schuwde geen geweld, dit leverde dan wel een aantal effectieve scenes op, echter waren de “monsters” zo oppervlakkig en zonder enige diepgang dat het geheel weer eens in een fantasieloos gebeuren ontspoorden. Niet dat alles een achtergrond, rede of uitleg nodig heeft. Maar het voelde als de zoveelste sadistische domme reus (Texas chainsaw massacre bedankt) die maar wat afmartelt voor de lol. Gewoon een excuus om een paar jonge meiden te terroriseren met wat “enge” oude poppen op de achtergrond…meh

Helaas werkte deze film dus niet voor mij. En dat is jammer, want in het psychose concept zie ik echt wel wat. Als dit wat subtieler en vooral met meer suspense en stijl was uitgewerkt had ik het waarschijnlijk wel kunnen waarderen. Daarnaast moet gezegd worden dat de acteer prestaties redelijk waren. De muziek middelmatig, en sound design ronduit irritant (van het soort dat elk schrikmoment aankondigt en onderstreept). De cinematografie was ook totaal niet interessant, en soms gewoon lelijk.

Voor mij dus niet een horror hoogstandje. Helaas. Ik kijk uit naar Hereditary. Daar heb ik wel wat meer vertrouwen in.

Perfect verwoord .

avatar van Corcicus
Steengoede horrorfilm, één van de betere die ik al heb gezien. Brutaal, goed geschoten, dolle twists, prima geacteerd. Het was er allemaal, gewoon fantastisch.

13 In een dozijn filmpje meer kan ik er niet van maken. De film wordt gedeeltelijk gevuld met flashbacks/fantasieën van Beth en de rest van het verhaal is vreselijk standaard. Wel zaten er wat schrikmomentjes in maar het was verre van spannend.

avatar van john mcclane 2
wat een gruwelijke goede horror film, een van de grootste verassingen ( betreft horror dan ) dit jaar .
Je word er al snel door gepakt ,mede door het spel van de desbetreffende dames , maar de regie van Pascal Laugier die het nog net iets betere Martyrs (2008) afleverde , volgens vele een van de heftigste meesterwerkjes die er is afgeleverd het afgelopen decennia,drukt hier zeker ook zijn stempel .

gewoon erg goed . en hard , en intens .
8,5

avatar van filmkul
Redelijk sterke horrorfilm. Het verhaal is vrij standaard maar de uitwerking is erg sterk. Het spelen met tijd werkt prima en zet de kijker soms op het verkeerde been. Beetje jammer is dat de twist al snel verklapt wordt. Verder is de film nagelbijtend spannend en ook dit keer weet Laugier de kijker goed te raken met een paar pittige scenes. De aankleding is prima en visueel is een het echte horror film met een goede setting. Toppertje. 4,0

avatar van Fortune
Indrukwekkend! Pascal snapt dingen.

Pascal is de beste toch in het genre? Hij steekt zelfs een stuk boven het maaiveld uit. Wie o wie is er beter dan Pascal? Niemand! In het begin had ik het gevoel dat het allemaal maar matig zou zijn maar het script is behoorlijk goed en zet je op het verkeerde been. Maar het allerbelangrijkste en dat geldt ook voor Martyrs (beste horror ooit imo) is EMOTIE en Pascal snapt dat.

Pascal snapt ook dat de kijker, liefhebber het gevoel van 'oe dit is wel erg gruwelijk' wil hebben en nu is deze film zeker niet zo gruwelijk als Martyrs maar het heeft wel zijn momenten van oe dit is wel erg gruwelijk... en daar doen we het uiteindelijk wel voor! Klinkt ziek misschien maar gewenning treedt op en het moet harder of origineler of beter of uitzonderlijker.

Pascal snapt ook en daardoor onderscheidt hij zich door hoop te geven en het dan helemaal weg te nemen. Bij de 1e flashforward/droom sequence die erg lame lijkt voor de bovengemiddelde kijker om dan weer helemaal terug te gaan naar het huis waar de keel van de moeder wordt doorgesneden en het meisje op de grond valt en 'mommy, mommy' roept. Dat is emotie en hoop wegnemen en het gevoel geven van oe dit is best wel gruwelijk...

Pascal delivert gewoon. Zeker niet zo goed als Martyrs. Dat is ook wel een klinische narigheid maar Pascal wordt ouder en dan word je ook wel softer. Het einde voelt een beetje afgerafeld maar ik kan er ook niet echt om klagen eerlijk gezegd, omdat ik ook wel ouder word misschien dus geef mij maar een beetje hoop dat het goed komt met die meisjes.

En visueel heeft het ook wel zijn momenten moet ik zeggen. Die scene dat de meisjes het huis uitrennen en de muziek verandert is zeer tof, zeer kunstzinnig en apart. Pascal snapt dingen! Ook dit is hoop geven en wegnemen al zag ik dit wel aankomen. Ook de scene dat die figuur in de poppenkamer al die stemmen hoort, stemmen van zijn kindertijd ofso geeft eigenlijk precies genoeg psychologische diepgang voor dat figuur om het realistisch te maken.

De meisjes acteren ook wel erg goed net zoals in Martyrs eigenlijk. Als het acteerwerk ergens door de mand valt dan zakt de hele film in elkaar. Erg goed acteerwerk. Al bij al is het heel erg goed. Acteerwerk, script, EMOTIE en audiovisueel interessant en momenten van oe dit is best wel gruwelijk. Als totaalplaatje is hier gewoon erg goed over nagedacht en dat is wat ik waardeer. Soms is het zo goed net zoals Martyrs dat het ergens persoonlijk wordt, dat Pascal zelf iets aan het verwerken is...

Pascal snapt dingen!

avatar van ambrosini
Een film met een belangrijke keerpunt. Deze film gaf mij eerst weinig hoop, maar goed dat ik bleef kijken.

Een horror film met smaakjes uit verschillende bekende films. Zeker het kijken waard.

avatar van Cinzano
Deze film heeft mij positief verrast! Eindelijk weer eens een goeie horror met een leuke wending

avatar van james_cameron
Tegenvallend horrorwerkje van de regisseur van het voortreffelijke en onvergetelijke Martyrs. Ditmaal zit hij helaas opgescheept met een vlak en rommelig script, matige akteurs en een nogal voor de hand liggende setting. Hier en daar zijn er wel wat raakvlakken met Martyrs en bij vlagen is de film best intens en eng, maar overwegend is het allemaal erg voorspelbaar en, tja, saai.

avatar van Leland Palmer
Misschien dat 'Martyrs' eens een tweede kans moet krijgen, die is (helaas) toch altijd wat blijven hangen. Tot die tijd blijf ik het een kutfilm vinden. Met dat in gedachte, toch maar aan deze 'Ghostland' begonnen.

Eén van de beste elementen van deze 'Ghostland' vind ik toch de fantasiewereld van Beth die door Laugier heel goed en passend door het verhaal wordt verweven. Ik geloofde in 1e instantie echt jaren verder te zijn. Al realiseer je direct na de twist dat dit succesvolle leventje natuurlijk veel te perfect was. Verder is het volgens mij typisch Laugier om niet eng, maar vooral keihard en gruwelijk te willen zijn.

Waar Laugier wat mij betreft prima in slaagt met de echte, kille sfeer. Qua psychologische diepgang maakt-ie zich er nogal makkelijk van af, maar dat stoort niet echt. De bad-''guys'' zijn fucked up, dat geldt ook voor de poppen fetisj en het standaard horror-huis. Het einde is wat normaaltjes, maar het werkt prima.

avatar van Walter White
Dit is een goede thriller waar ik van begin tot einde punt van me bank zat te kijken.
Ik vond het een zieke film voor al het slaan van de dames vond ik best eng aan het worden.

En af en toe ergerde me ik zo erg dat ik hoopte dat de daders zo erg aangemaakt zouden worden.
Dat ze spijt krijgen waar ze aan begonnen waren.

Het is nou eenmaal zo dat agent de held moest zijn van deze film

avatar van joolstein
‘Great, Rob Zombies house,’

Bij het horen van die woorden vroeg ik me eigen af of regisseur Laugier zich misschien enigszins verwant voelde met Zombie. Want beide ondervinden nogal problemen om een horrorfilm van de grond te krijgen en alles wat ze uitbrengen wordt langs de lat van hun succesvolle tweede film gelegen. En dat terwijl beide heren binnen het genre juist goede en constanten factoren zijn! Enfin het gaat om deze film:

En die film begint met een literaire verwijzing naar H.P. Lovecraft en Howard Phillip komt later zelfs ook nog even in persoon voorbij. Zo vinkt regisseur Pascal Laugier al spelend met de kijker alle bekende horror-elementen af, om binnen die grenzen met een vrij akelig verhaal te komen. Beth (Emilia Jones, Brimstone,High-Rise,Youth), een in zichzelf gekeerd meisje dat griezelverhalen schrijft is op weg samen met haar moeder Pauline (gespeeld door de Franse popzangeres Mylene Farmer) en haar zus Vera (Taylor Hickson) naar het oude huis van tante Jourda. Voordat ze aankomen bij dat afgelegen spookhuis hebben ze al een enge ijsco- en snoepwagen gezien en gehoord over een actieve seriemoordenaar. Eenmaal in het huis zien we een interieur vol enge poppen Ook de boodschap op de spiegel of de Jumpscares ontbreken niet. Echter vraagt de film ook iets meer van de kijker dan enkel het veroorzaken van zoveel mogelijk schrikmomenten. Grote pluspunt hierbij is dat elke vorm van dramatiek wordt verbannen en we enkel pure horror zien!

Een andere grote troef van "GhostLand" is het heerlijk ouderwetse decor die werkt enorm sfeer versterkend. Daardoor levert regisseur Pascal Laugier wederom een bovengemiddelde en ditmaal lekker onsmakelijke horrorfilm af.Hopelijk hoeven we dit keer niet zo lang te wachten!

avatar van IH88
Ghostland

Gelukkig is Laugier weer terug. Hij maakt weinig films en zoals we met Ghostland ook weer zien, dat is zonde. Ghostland is net zoals Martyrs niet echt eng, maar bruut, schokkend en expliciet is het wel weer. Subtiliteit komt in het woordenboek van Laugier niet voor, en gelukkig maar. Want hij weet de gruwelijkheden ook te combineren met een persoonlijk verhaal over overleven, en de band tussen twee zussen en hun moeder.

Er zit ook nog een twist in het verhaal, maar op zich is het al snel duidelijk wat echt is en wat er zich in het hoofd van Beth afspeelt. Je zou je nog kunnen afvragen of niet alles en droom/psychose van Beth is, en Laugier laat dat aan de interpretatie van de kijker over. En hij kiest hier voor een soort van hoopvol einde, en dat is ook wel eens fijn. Laugier weet na Martyrs toch nog te verrassen, en hopelijk hoeven deze keer niet al te lang te wachten op zijn nieuwe film.

Gelaagde en goede film. Het einde lijkt goed in elkaar te vallen, maar de allerlaatste opmerking in de film vind ik iets te gemakkelijk en pretentieus.
Wel een aanrader voor liefhebbers van onhollywoodse horrorfilms.

avatar van Ajax&Litmanen1
Martyrs behoort tot mijn all-time favorites in het horrorgenre, dus ik ben zeker geïnteresseerd als de maker van die film met wat nieuws komt. Helemaal als de reviews ook nog eens vrij positief zijn. Gelukkig is Ghostland niet slechts gehyped vanwege de regisseur, maar is het ook echt een vrij boeiende film geworden waar des te verder in het verhaal een steeds meer vervelende sfeer komt te hangen en waar diverse scene's vrij ongemakkelijk zijn om te kijken. Maar toegeven, het niveau van Martyrs haalt de film op geen enkel vlak. Ik vond vooral het begin bijzonder sterk (als er op moeders wordt ingebeukt krijg ik weer even een flashback naar de gevangenis van Martyrs, zo rauw en bruut komt dit in beeld), net als het einde.

Al is het absolute slot misschien weer een tikje voorspelbaar. Maar het middenstuk viel me wel wat tegen, nogal wazig en vergezocht. De twist van de film is niet slecht, maar het maakt de film ook weer niet perse beter dan dat 'ie voor mij al was. Sterk acteerwerk overigens. Ghostland heeft ieder geval genoeg bestaansrecht op basis van eigen kwaliteiten, maar is tegelijk ook een typisch Laugier-product geworden.
Hopelijk komt er in de toekomst nog meer van hem.