Kursk (2018)

België / Luxemburg
Drama / Historisch

geregisseerd door Thomas Vinterberg
met Matthias Schoenaerts, Colin Firth en Léa Seydoux

De film vertelt het verhaal van de ramp in 2000 met de K-141 Kursk onderzeeër waarbij 118 Russische zeelieden stierven. Tijdens een Russische vlootoefening in de Barentszzee zinkt de onderzeeër na enkele explosies. 23 bemanningsleden overleven de ramp en wachten wanhopig op hulp, terwijl hun zuurstof op dreigt te raken. Ondertussen vechten familieleden wanhopig tegen politieke obstakels en onmogelijke kansen om hen te redden.

avatar van mixmaster
Jammer van de taal, dat had natuurlijk Russisch moeten zijn.
De film is verder wel realistisch en mooi gemaakt, goed acteerwerk ook.

Het is en blijft een schande dat de Russen destijds geen buitenlandse hulp wilden hebben, een beslissing die je de nabestaanden nooit uit kan leggen.

Beter dan ik had verwacht, dramatisch gezien best goed, wordt er uitgehaald wat er in zit. Achteraf realiseer je je best dat de makers zich wel erg veel creatieve vrijheid gunnen, want wat er in werkelijkheid precies aan boord bij de overlevenden gebeurde is niet bekend. We zullen het maar de klasse van Vinterberg en de zijnen noemen dat hun eigen invulling voortdurend aan de goede kant van de lijn blijft(alhoewel die slotscène waarin de mannen vlak voor hun zekere dood nog even samen krachtig een lied zingen, echt te veel van het slechte is) . Over het geheel genomen toch een behoorlijk evenwichtige film die werkt door de bijna documentaire achtige stijl en mede daardoor gelukkig nergens te sentimenteel word. Van de andere kant had je van deze eigenzinnige regisseur iets meer dan ook een eigen signatuur veracht, iets meer durf om de verplichte Titanic conventies te doorbreken. De stellingname dat de mannen gered hadden kunnen worden als die eigenwijze Russen de hulp van de vermeende vijand hadden geaccepteerd doet daarnaast ook wat geforceerd aan, voelt niet helemaal lekker, maar voor de rest meer dan geslaagd. Schoenaerts zet een prima hoofdrol neer(België heeft weer een echte filmster), Bond girl Seydoux huilt erg overtuigend, verrassende rol van Firth die eens niet achter de meisjes aanzit, en respect voor de inmiddels hoogbejaarde legende Von Sydow, die een ondankbare rol met zijn bekende waardigheid goed invult.

avatar van clubsport
Het is natuurlijk allemaal mooi en dramatisch verfilmd maar wel met een flinke dikke westerse bril op
en natuurlijk een hoop anti russische bureaucratische verhaal lijntjes eromheen .
In hoeverre dat op waarheid berust is natuurlijk lasig te bepalen maar wel is vast te stellen dat dit cliche een soort standaard is geworden van de huidige films over deze zaken .
Om nog een beetje onpartijdig over te koemn had men op zijn minst russisch sprekende acteurs kunnen casten .
Als drama prima geslaagd maar dat was natuurlijk moeilijk te verkloten met zo'n verhaal , als historische gebeurtenis is het een stuk minder indrukwekkend .

Goede film,
Vond alleen het einde iets te snel gaan... ongeloofelijk dat het zo is gegaan.

Goeie film waarin een Russische militaire oefening op zee misgaat en een duikboot zinkt. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal waarbij er wel wat meer had ingezeten mbt het politieke spel dat gespeeld wordt tijdens de reddingsactie. Ondanks dat Thomas Vinterberg hier aan het roer staat, is dit een vrij standaard rampenfilm. Onderhoudend van begin tot eind, soms spannend, een prima cast en het ziet er allemaal wel goed uit. Een nipte 3.5 sterren.

avatar van blurp194
Drama.

Als vertelling heeft de film weinig nieuws te brengen - alle conspiracy theories even daargelaten, komt het wel op me over dat de versie die de film geeft ondertussen wel algemeen geaccepteerd wordt. Wel een ietsje gedramatiseerd, en zoals gebruikelijk vraag ik me daarbij dan af waarom dat dan nodig gevonden is. Dat gaat dan vooral om de timing - want de arme stakkers waren al lang voor de eerste reddingspoging gestorven, en had het hoe dan ook weinig uit gemaakt omdat elke redding te laat was geweest.

Even los van de taal die natuurlijk niet klopt, slaagt Vinterberg er wel erg goed in om een behoorlijk sterke Russische sfeer neer te zetten. Vooral Schoenaerts en Seydoux komen daar wat mij betreft volkomen geloofwaardig mee weg, en daar valt de niet kloppende taal dan nauwelijks meer bij op. Net zoals Colin Firth zijn typecasting als romantische antiheld moeiteloos achter zich laat, en zomaar even een echte marineman laat zien. Sterke regie, zonder twijfel, en Vinterberg heeft de bekende scenes - waarbij de mevrouw een spuitje krijgt - ook goed onder controle, zodat het meer een echo is van wat je je nog herinnert dan dat je iets nieuws ziet.

Kortom, het verhaal is dan gekend en je moet er niet veel nieuws van verwachten, maar het is wel een sterke film geworden, met mooie rollen en strakke regie. En dan moet me even van het hart, het contrast van deze film met die andere onderzeebootfilm die ik van de week zag - Hunter Killer. Schrijnend.

Goede film over de ramp met de Kursk.
Met een internationale cast, waaronder vele Belgische namen naast hoofdrolspeler Matthias Schoenaerts.
Alles is prima in beeld gebracht en het verhaal op zich, uiteraard waar gebeurd is zo onthutsend, vooral de reactie van de Russische top, die door hun weigering hulp van buitenaf te aanvaarden de dood van de nog overlevende zeelui van dat moment op hun geweten hebben.
Wat me nu nog het meest verbaasde is het feit dat deze ramp in 2000 is gebeurt, dus al bijna 20 jaar geleden, ik heb de berichtgeving destijds op de voet gevolgd en het verbaasde me nu dat het al zo lang is geleden, het lijkt wel of het is de dag van gisteren gebeurt.
Kortom, mooie prent, die helaas een slechte afloop kent, maar dat wisten we dus al reeds 19 jaar...

mensen leven en politiek gaan niet samen. dit is het verhaal van de onderzeeër de boot die net zoals vele een naam kreeg dat hij onzinkbaar was waar hebben we dat nog gehoord? een film verteld het ware verhaal tot bijna bij de werkelijkheid of het ongeluk van een Russische duikboot dat vele mensen het leven kosten terwille van de politiek. prachtig gefilmd en in beeld gebracht goed geacteerd. een oefening loopt uit op een ramp das boot maar dan in het echt geen duitse maar Russische mensen geen oorlog maat vrede. gevangen in een ijzeren doos blik geen uitweg. zeer de moeite waard om hem gezien te hebben je leeft bijna geheel met de bemanning mee. spanning drama angst onder de zee.

avatar van Icer
Jammer, maar de Russische stereotypes en Engelse taal zijn een spelbreker van de bovenste plank.