• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.521 films
  • 12.243 series
  • 34.029 seizoenen
  • 647.800 acteurs
  • 199.140 gebruikers
  • 9.379.683 stemmen
Avatar
 
banner banner

Bohemian Rhapsody (2018)

Biografie / Muziek | 134 minuten
3,71 2.014 stemmen

Genre: Biografie / Muziek

Speelduur: 134 minuten

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Bryan Singer

Met onder meer: Rami Malek, Gwilym Lee en Lucy Boynton

IMDb beoordeling: 7,9 (639.034)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 1 november 2018

Plot Bohemian Rhapsody

"Fearless lives forever"

'Bohemian Rhapsody' volgt het verhaal van de Britse band Queen met leadzanger Freddie Mercury. De band, die in 1970 wordt opgericht, weet al snel door te breken met diverse hits als 'We Will Rock You' en 'Radio Ga Ga'. De band weet door de jaren heen een legendarische status te vergaren met als hoogtepunt het Live Aid benefietconcert in 1985.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Freddie Mercury

Brian May

Roger Taylor

Mary Austin

Paul Prenter

Ray Foster

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van richiedoom

richiedoom

  • 378 berichten
  • 3729 stemmen

Ik vond het eigenlijk juist prima zo. Je ziet flarden van Freddie's privé leven (een groot feest in zijn huis, een bezoek aan een gaybar en nog wel een paar voorbeelden) en de 'suggestie' wordt gewekt dat Freddie bepaalde dingen uitvreet. Sommigen vinden de film op dat gebied te braaf maar dan vraag ik me oprecht af, zit je te wachten op een aaneenschakeling van seksscenes en massa orgies en weet ik veel wel niet wat?


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9807 berichten
  • 1421 stemmen

richiedoom schreef:
Ik vond het eigenlijk juist prima zo. Je ziet flarden van Freddie's privé leven (een groot feest in zijn huis, een bezoek aan een gaybar en nog wel een paar voorbeelden) en de 'suggestie' wordt gewekt dat Freddie bepaalde dingen uitvreet. Sommigen vinden de film op dat gebied te braaf maar dan vraag ik me oprecht af, zit je te wachten op een aaneenschakeling van seksscenes en massa orgies en weet ik veel wel niet wat?


Dat zou de film geen kwaad gedaan hebben, maar eigenlijk had ik liever gehad dat de film was doorgegaan na 1985. Het drama van Freddie kwam pas daarna. Dat is wat ik de makers kwalijk neem, het is een laffe film.


avatar van richiedoom

richiedoom

  • 378 berichten
  • 3729 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

Dat zou de film geen kwaad gedaan hebben, maar eigenlijk had ik liever gehad dat de film was doorgegaan na 1985. Het drama van Freddie kwam pas daarna. Dat is wat ik de makers kwalijk neem, het is een laffe film.

Ja dat kan ik me voorstellen, al begrijp ik de keuze van de filmmakers ook wel.

Laten we hopen dat er een filmmaker is die dit een keer aandurft. Lijkt me ook wel aangrijpend om zijn laatste strijd verfilmd te zien worden en de opnames van 'The Miracle' tot en met 'Made In Heaven' te zien.


avatar van Basto

Basto

  • 11967 berichten
  • 7415 stemmen

JacoBaco schreef:

(quote)

Ik begrijp het, maar jij behoort tot de uitzonderingen. Waar niets mis mee is, maar met uitzonderingen wordt in dit geval geen rekening gehouden. Pech voor jou, maar fijn voor de mainstream massa.

Daar ben ik het dus niet mee eens, want die mainstream massa roept jaar in jaar uit Bohemian Rhapsody uit tot hun nummer 1. Dus kennelijk kunnen ze het wel waarderen.


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2405 stemmen

Basto schreef:

(quote)

Daar ben ik het dus niet mee eens, want die mainstream massa roept jaar in jaar uit Bohemian Rhapsody uit tot hun nummer 1. Dus kennelijk kunnen ze het wel waarderen.

Het gaat om de film Bohemian Rhapsody. De mainstream massa heeft behoefte aan films waarvan o.a. de scherpe randjes vanaf zijn gehaald. Lekker toegankelijk, overzichtelijk en blabla, je kent de termen wel.

En jij gaf aan: ''Ik had veel liever een 'verrassend', 'meeslepend, 'origineel', 'gedurfd, 'artistiek' meesterwerk dat alle regels doorbrak, gezien. Een beetje zoals Bohemian Rhapsody ooit deed... Dat was voor mij de juiste manier geweest.''

Jij hebt het daar dus over de film. Ja, ik begrijp dat jij daar behoefte aan hebt, maar de mainstream massa een stuk minder. Het muzieknummer Bohemian Rhapsody werd ook niet meteen gewaardeerd. Dat kwam toch ook later pas?

Sowieso, wat ze ook proberen, de mainstream massa zal altijd domineren met de bekende behoeftes. Zit toch wel behoorlijk vastgeroest inmiddels.


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 14540 berichten
  • 4522 stemmen

JacoBaco schreef:

Het muzieknummer Bohemian Rhapsody werd ook niet meteen gewaardeerd. Dat kwam toch ook later pas?.

Juist wel. In veel landen op 1 (in Nederland 3 weken lang) en al snel hoog in aller tijden-lijstjes. Zie onder meer: Top 100 Aller Tijden / All Time Top 100 - top100-allertijden.nl. In 1977, 2 jaar later dus, al op 3.

Ik vraag me ook af, achteraf, hoe gedurfd dat nummer was. Het is vooral de combinatie van elementen en de lengte en een stukje opera-achtig maar waar Queen al eerder wat succes mee had. Maar de losse onderdelen - ballad, hardrock, glamrock- waren best populair in die tijd.


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2405 stemmen

mjk87

Ok, maar dan nog.. Ik begrijp Basta zijn punt. Het nummer Bohemian Rhapsody was gedurfd en succesvol. Dus voor de film hadden ze ook meer lef moeten tonen zoals het nummer Bohemian Rhapsody dat ooit deed. Maar muziek en films zijn 2 verschillende werelden. Ze gaan goed samen, maar omdat het nummer ooit extra lef/moed toonde, betekent niet dat het dan ook zo voor film werkt. Althans, meestal niet.. Denk ik, gezien de mainstream massa. < Daar zijn ze weer.

En ballad, hardrock, glamrock muziek zijn inmiddels niet meer zo populair. Dus er is ook veel veranderd in de muziekwereld. De massa heeft behoefte aan Justin Bieber. Met films heb ik net iets meer behoefte aan mainstream, maar met muziek totaal niet. Ik luister o.a. naar metal.


avatar van kos

kos

  • 46702 berichten
  • 8857 stemmen

Bohemian Rhapsody scheen ook commercieel goed te werken omdat het 1 van de eerste videoclips was. (wooo effectjes)


avatar van Basto

Basto

  • 11967 berichten
  • 7415 stemmen

Ik vind het echt bizar dat men hier beweert dat wanneer Bohemian Rhapsody een goede film was geweest, het dan geen commerciele hit had kunnen zijn. Als PTA de film had gemaakt was die vast 10 keer beter geweest en was het Queen publiek nog steeds toegestroomd en enthousiast geweest.


avatar van kos

kos

  • 46702 berichten
  • 8857 stemmen

Nou.. om eerlijk te zijn, de mensen die ik ken die naar deze film zijn geweest zijn nou niet bepaald arthouse liefhebbers.


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2405 stemmen

Basto schreef:

Ik vind het echt bizar dat men hier beweert dat wanneer Bohemian Rhapsody een goede film was geweest, het dan geen commerciele hit had kunnen zijn. Als PTA de film had gemaakt was die vast 10 keer beter geweest en was het Queen publiek nog steeds toegestroomd en enthousiast geweest.

PTA had hoogstwaarschijnlijk ook onder de studiodruk gestaan voor het maken van een zeer toegankelijke film.

En natuurlijk komt er sowieso volop publiek af op een film over Queen. Fans en geen fans. In dit geval is er gekozen voor een typische (bekende) filmaanpak omdat dit vaak het beste werkt. Mensen een goed gevoel geven. Op z'n Disney's.

Waar jij naar verlangd had ook gekund en dan waren waarschijnlijk de echte fans dik tevreden en de doorsnee filmliefhebber wellicht een beetje teleurgesteld. De film had dan alsnog een commerciële hit kunnen zijn, maar minder groot dan nu. Ze zijn 100% op safe gegaan door zich op de doorsnee filmkijker te richten. En in het geval voor een film over Queen snap ik die keuze heel goed.


avatar van Basto

Basto

  • 11967 berichten
  • 7415 stemmen

Dus je blijft erbij dat ‘een goede film’ tot teleurstelling leidt bij het doorsnee publiek.

Vind jouw vrouw 6 minuten ook lang?



avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2405 stemmen

Basto schreef:

Dus je blijft erbij dat ‘een goede film’ tot teleurstelling leidt bij het doorsnee publiek.

Nee ik blijf erbij dat deze aanpak het grootste succes opleverd en wat jij graag wil wat minder succesvol.


avatar van Basto

Basto

  • 11967 berichten
  • 7415 stemmen

JacoBaco schreef:

(quote)
Nee ik blijf erbij dat deze aanpak het grootste succes oplevert en wat jij graag wil wat minder succesvol.

Dat is een aanname die jij net zo min kunt staven als ik. Ik vind het wel jammer dat er zo (beperkend) gedacht wordt, terwijl de mogelijkheden om het anders te doen oneindig zijn.


avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

  • 6030 berichten
  • 2454 stemmen

Hoewel opgegroeid met Killer queen, Sheer heart attack en Somebody to love heb ik niets meer met Queen, integendeel zelfs, maar met deze biopic heb ik me toch uitstekend vermaakt: lekker vlot verteld met leuke muzikale momenten en goed ingevulde bijrollen. Historische onjuistheden neem ik wel voor lief, maar hoewel ik begrijp dat eenvoudigweg lang niet àlles aan bod kan komen miste ik toch een beetje de rol van producer Roy Thomas Baker – maar zo zal iedereen wel íéts (of zelfs een heleboel) hebben. Malek is uitstekend (hoewel hij met twintig centimeter extra lengte nóg beter zou gelijken), Gwilym Lee een huiveringwekkend exacte Brian May.


avatar van perreke

perreke

  • 40 berichten
  • 49 stemmen

Prima film en zeker een die je gezien moet hebben.


avatar van DaKKiE1984

DaKKiE1984

  • 46 berichten
  • 185 stemmen

Ik geef 4 sterren voor de acteurs.

De muziek is een heel universum aan sterren waard, mijn god wat een band was dit toch.

Ik wist van tevoren al dat het verhaal niet zou kloppen, dus daar stoorde ik me niet zo aan.

Dat laatste half uur is wel echt kippenvel....


avatar van Hans Gruber

Hans Gruber

  • 256 berichten
  • 717 stemmen

Wat een geweldige film is dit zeg. Muziek top, de acteurs tonen angstaanjagend veel gelijkenissen met de originele leden. Vooral Gwilym Lee is een kloon van Brian May. Dat het verhaal niet helemaal op waarheid berust, neem ik voor lief. De enige reden dat hij geen 5 sterren krijgt is het middenstuk, waar net even teveel inzak momentjes inzaten. Laatste halfuur was natuurlijk echt kippenvel met het optreden op Live Aid. Voor mij de perfecte afsluiter van de film.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

mjk87 schreef:

(quote)

Juist wel. In veel landen op 1 (in Nederland 3 weken lang) en al snel hoog in aller tijden-lijstjes. Zie onder meer: Top 100 Aller Tijden / All Time Top 100 - top100-allertijden.nl. In 1977, 2 jaar later dus, al op 3.

Ik vraag me ook af, achteraf, hoe gedurfd dat nummer was. Het is vooral de combinatie van elementen en de lengte en een stukje opera-achtig maar waar Queen al eerder wat succes mee had. Maar de losse onderdelen - ballad, hardrock, glamrock- waren best populair in die tijd.

De genres bestonden, maar niet in één nummer. Daarnaast bevat het nummer geen refrein. Dat is redelijk ongehoord en niet standaard. Wat je zelf eigenlijk ook al hint. Het maakt een nummer wat mij betreft wel gewaagd. Buiten het hele productie proces om wat de grenzen van muziek maken tartte.

Commercieel was het nummer een redelijk groot succes inderdaad. Bij critici werd het nummer wel wisselend ontvangen, waar volgens mij ook de basis ligt van de slechte relatie van Queen met de media.

Ik zit even te denken. Ik weet niet of ik het ook in mijn recensie heb genoemd, maar ik vind het jammer dat de film niet verder ingaat op het Top of the Pops verhaal. Met Killer Queen in het begin komt goed naar voren dat ze een hekel hadden aan het playback concept van TOTP. Het was wachten op het moment dat de videoclip van Bohemian Rhapsody gemaakt werd en ze een middelvinger zouden opsteken naar TOTP. Gemiste kans voor mijn gevoel. Het leek echt alsof ze een opzetje gaven naar dit moment toe. Iets dat zeker in de film had gemoeten in mijn ogen.


avatar van Jan met de pet

Jan met de pet

  • 998 berichten
  • 1182 stemmen

Geweldige film, niet meer en niet minder 4,5


avatar van DaKKiE1984

DaKKiE1984

  • 46 berichten
  • 185 stemmen

De documentaire op RTL 8 nu is geweldig...


avatar van Bubblez

Bubblez

  • 2060 berichten
  • 2504 stemmen

DaKKiE1984 schreef:

De documentaire op RTL 8 nu is geweldig...

Absoluut! Queen: Days of Our Lives (2011)


avatar van DaKKiE1984

DaKKiE1984

  • 46 berichten
  • 185 stemmen

Ah bedankt! Had er niet eens aan gedacht om te kijken of hij op mm stond.


avatar van Bubblez

Bubblez

  • 2060 berichten
  • 2504 stemmen

Deze is ook top, gaat meer over Freddie:

Freddie Mercury - The Great Pretender (2012)


avatar van DaKKiE1984

DaKKiE1984

  • 46 berichten
  • 185 stemmen

Dankje, zal ik zeker gaan kijken.


avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

  • 1067 berichten
  • 98 stemmen

Wikken, wegen. Ik breng niet vaak een stem uit, maar deze blijft hangen. Ik praat er nog veel en vaak over na met andere mensen die hem ook gezien hebben. Ik raad ook anderen om deze te gaan zien.

Magic dus. Volle mep ! Vandaag de 27e sterfdag van Mercury. 5 sterren.


avatar van Elchapo

Elchapo

  • 1008 berichten
  • 1925 stemmen

Gisteravond in de bioscoop gezien en ik ben het met de meeste hier op M M eens: geweldige film met geweldig gecaste acteurs,ze lijken sprekend op de bandleden van queen!!!! Eens te meer wordt duidelijk dat we hier te maken hebben met een band/ muziekanten zoals je ze tegenwoordig niet meer hoort of ziet...ook Coldplay niet??? NEE ze zouden de schoenveters nog niet mogen strikken van deze muzikale helden.ironisch gezien is er maar 1 nummer wat ik van queen niet uit kan staan: bohemian rapsody!!! Voor mij te bombastisch met teveel drama,maar alle andere pareltjes zijn van wereldklasse.natuurlijk zijn niet alle feiten natuurgetrouw kloppend in deze film,maar had je alle uitspattingen van Freddy hier moeten benoemen had je een film van pakweg ? Een uur of 6 moeten maken.....4.5 stars.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Een 3,89 na 226 stemmen. Ik vind het wel mooi dat deze film toch hoog scoort, ondanks de kruistocht van een aantal in dit topic om de film omlaag te praten. Ben ook best benieuwd naar wat de film over een paar weken wereldwijd op heeft gebracht.

2 weken later, 3,90 na 319 stemmen. De stemmers hier zijn vrij consistent

Ik weet ook zeker dat ik deze op bluray ga kopen. De film zit na weken nog steeds helemaal in mijn hoofd. En sindsdien zit ik bijna elke dag weer Queen op Youtube te luisteren haha.


avatar van Kondoro

Kondoro

  • 11526 berichten
  • 2867 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

En sindsdien zit ik bijna elke dag weer Queen op Youtube te luisteren haha.

Hier heb ik ook een beetje last van. Na dat ik de film heb gezien, heb ik langzamerhand alle liveshows van deze heren ook weer bekeken die op YouTube staan, haha!