Bohemian Rhapsody (2018)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Biografie / Muziek

geregisseerd door Bryan Singer
met Rami Malek, Gwilym Lee en Lucy Boynton

'Bohemian Rhapsody' volgt het verhaal van de Britse band Queen met leadzanger Freddie Mercury. De band, die in 1970 wordt opgericht, weet al snel door te breken met diverse hits als 'We Will Rock You' en 'Radio Ga Ga'. De band weet door de jaren heen een legendarische status te vergaren met als hoogtepunt het Live Aid benefietconcert in 1985.

avatar van Doerak40
Ik heb m vanavond gezien... Zonder alle commentaren hieronder gelezen te hebben!!!

Wat een heerlijke film!
De muziek bewijst zichzelf opnieuw. Ik weet weer waarom ik fan ben, en ik ben de muziek opgegroeid...
De acteurs waren ook geweldig gecast, niks mis mee!

avatar van soom
Ik heb ooit een werkstuk gemaakt over Queen, ergens in mijn middelbare schoolperiode, voor Engels.
Niets is daar van echt heeel erg blijven hangen, blijkbaar, want ik weet dus niet echt hoe en wat.

Dat hij aids kreeg wel..
En geweldige nummers maakte met Queen, die meer dan eens gecoverd te horen zijn geweest (Anne Hathaway, Gleee, Moulin Rouge).
Ik aarzelde (het was blijkbaar een populaire film want de zaal was redelijk gevuld), maar toch gegaan.
En hier had ik eens geen spijt van.

Geweldige vertolkingen, prachtig tijdsbestek, topmuziek.
Er zit één bepaalde scene in deze film, die waanzinnig goed geacteerd aanvoelt. Het moment met Paul en dat hij het uitmaakt met hem. Hoe hij, natgeregend en al, kalm wegwandelt en de gevoelens van Paul op zijn gezicht.
Drama ten top, absoluut, door de manier waarop hier omgegaan wordt met een vrij pijnlijk moment in iemands leven.

Ik houd er wel van. Heel veel zelfs.

avatar van APPEL68
3. Punt aftrek omdat er veel qua tijdlijn niet klopt en het teveel is opgepoetst.

avatar van ILDIB
Simpel maar prachtig inzicht in een deel van het leven van freddy. Muziek wordt prachtig gebracht. rami heeft helaas niet de sterke kop van mercury. wel de bewegingen. vraag me wel af wat voor einde ik liever had gezien.

avatar van Mark de Jong
Niet bij verveeld maar ook heel veilig. Een familiefilm over een rockband. Had wel wat rauwer gemogen.

Nogal braaf, oppervlakkig en weinig accuraat, maar er zit wel drive in, vooral door... de goeie muziek...

avatar van predator
Er kloppen allerlei dingen misschien niet, maar wat een film. In het begin even wennen aan Rami Malek, maar dat gevoel verdwijnt al snel. Geweldige kijkervaring, ga het zien.

avatar van ErimV
Inmiddels al 2 keer gezien en ook bij de 2e keer vond ik het jammer dat hij afgelopen was. Ik heb niet alle kritieken hier gelezen maar ik heb wel een aantal slechte beoordelingen voorbij zien komen. Ik kan niks anders geven dan de maximale score, ik ben opgegroeid met de muziek van Queen en was vanaf dag 1 al fan. Ik vind het heel dapper van Malek om zo'n uitdagende rol te spelen en ik vind dat hij het prima gedaan heeft. Mercury kan hij niet evenaren, die man was fenomenaal en zal denk ik nooit of te nimmer perfect door iemand nagespeeld kunnen worden. Maar de film geeft een goed beeld hoe 4 jonge mannen een legendarische band van Queen gemaakt hebben. Juist voor de generatie van nu een perfecte film om te zien wat een meesterwerken deze band gezongen heeft en hoe die tot stand kwamen . Ook mijn kinderen hebben genoten van het verhaal en de muziek en vonden het een geweldige film. Ik ga zeker nog een 3e keer om weer opnieuw die specifieke kippenvel momenten mee te maken. Absolute topfilm!

Beoordeling over: Bohemian Rhapsody

Inleiding

Mijn beoordeling gaat over de film Bohemian Rhapsody. De film draait nu in de bioscoop en gaat over Queen en het is een soort biografie over de band en dan met name over de zanger van de band genaamd Freddie Mercury. Ik heb voor deze film gekozen omdat ik Queen een leuke band vind en de film laatst heb gezien. Nu ga ik uitleggen wat ik goed of niet goed vond aan deze film

Verhaal

De film gaat over Queen en het is een ode aan de band en hun muziek. Volgens kijkwijzer is de film geschikt voor 12+, wordt er drugs in gebruikt en komt er racisme in voor. Omdat dat niet allemaal openlijk wordt getoond vind ik dat je de film ook op een iets jongere leeftijd kunt kijken. Het gaat over hoe de band succesvol is geworden en succesvol is gebleven. De film gaat met name over Freddie Mercury (de zanger van de band). Ik vond dat de film wel meer over de andere bandleden had kunnen gaan. Wel vond ik dat het verhaal van Freddie erg mooi is verfilmd en de makers goed hebben laten zien wat voor een persoon hij was en hebben laten zien hoe zijn leven als een rockster in en buiten de spotlights eruit zag. Ik vind het erg goed dat het in de film over veel verschillende soorten thema’s gaat zoals dat je jezelf moet zijn en nieuwe dingen moet proberen om succesvol te worden, maar ook over je seksualiteit en daarvoor uitkomen en de ziekte Aids.

Acteren en aankleding

Ik vond het acteerwerk heel goed. De rol van Freddie werd heel goed gespeeld door Rami Malek hij leek erg op Freddie en hij kon hem goed imiteren. Ook de rest van de bandleden waren erg goed na gedaan. Ze konden allemaal erg goed de optredens nadoen en acteren. De live optredens van Queen waren een van hun sterkere punten. In de film werd het gevoel van een live optreden van Queen erg goed weergegeven. Mijn favoriete scéne is de laatste waar Queen optreedt bij Live Aid. Veel mensen in de zaal (waaronder ik) raakte door die scéne geëmotioneerd, dat kwam volgens mij omdat veel mensen zich dat optreden nog herinneren van de tijd dat het in bijna elk land live werd uitgezonden op tv maar ik moest ook een beetje huilen omdat ik de liedjes en de uitvoering van de liedjes heel mooi vond. Na de film heb ik het echte optreden nog bekeken op YouTube en je kon zien hoe goed ze dat optreden na is gedaan van het origineel.

Soundtracks

Wat ik leuk vind aan de muziek van Queen is dat de liedjes erg vrolijk zijn, dat ze niet één stijl hebben en dat je het snel hoort wanneer een liedje van Queen is. Een mooi voorbeeld van een liedje van Queen is Bohemian Rhapsody (vandaar de naam van de film). Weinig mensen hadden vertrouwen in het lied omdat het 6 minuten duurde en anders was dan de liedjes die ze eerder hadden gemaakt. Toch is het een van hun grootste hits geworden. Mijn favoriete liedje van Queen is Don’t stop me now. Ik denkt dat je geen fan van Queen en hun muziek hoeft te zijn om de film te kijken, omdat de film over veel meer gaat dan alleen de muziek. Heel veel mensen zijn na het kijken van de film het pas leuke muziek gaan vinden.

Conclusie

Ik vind Bohemian Rhapsody een goede film en raad hem iedereen aan.

avatar van Ajax&Litmanen1
stella.broekhuizen schreef:
Wat ik leuk vind aan de muziek van Queen is dat de liedjes erg vrolijk zijn

Echt? Ik vind het toch wel vooral wat diepere muziek dat vaak ook nog best droevig is. Luister teksten van Bohemian Rhapsody of Love of my life eens. Wel hebben ze een vrij divers repertoire ja, dat kwam in de film ook wel naar voren. We will rock you werd bv gemaakt om het publiek een meezinger en klapper te geven.

avatar van Graaf Machine
Nou ja, bands als Queen en Boney M. en Milly Vanilly staan toch wel bekend om hun vrolijke hits. Daar kun je niet omheen.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Jij gelooft ook alles...

Het is een reactie op het Liverpool publiek dat You Never Walk Alone voor ze zong. Ze wilde toen een eigrn Anthem maken.

Zo zie je maar, het echte verhaal is 100 keer mooier dan dit kleuterfilmpje. Echt zo kinderachtig hoe ze het in de film vertellen.

Nou, als ik nu een album van Queen (liefst van vóór hun capitulatie voor de synthesizer) beluister dan valt me eigenlijk op hoe 'gay' Freddy de muziek maakte door zijn theatraliteit. En net als David Bowie gooide hij er een soort variété in waardoor het ook heel Brits dus 'sophisticated' klinkt.

Graaf Machine schreef:

Ik de jaren 80 wel, toen werd het een (doorsnee) popbandje. De eerste 5 platen zijn weinig vrolijk.

avatar van Graaf Machine
Zelfs in de jaren '80 waren liedjes als Radio GaGa, I Want to Break Free en I Want it All, om maar iets te noemen, nog echt geen vrolijke hits.
Dat je een gedesillusioneerde Queen-liefhebber bent, spijt mij, maar wel even reëel blijven.

Graaf Machine schreef:

Ik vind dat wel allemaal blije nummers (Gaga heeft nog wel iets melancholisch, maar I want break free is vrolijke kolder, beetje van het niveau van deze film) . Zo ook Kind of Magic, Friends will be Frends, Crazy Little Thing en Headlong om er een paar te noemen.

Verder valt dat gedesillusioneerde best mee. Heb alle tours zonder Freddie gewoon bezocht.

avatar van Graaf Machine
OK, ik heb me ooit laten verleiden om I Want To Break Free te playbacken, inclusief rokje en stofzuiger, en voor mij wordt dat nooit meer een blij nummer.

avatar van Jolienepien
Hij viel me eigenlijk een beetje tegen. Onderhoudend dat wel, en voor een Queens-fan zeker genieten van de muziek, maar ik vond het verhaal niet helemaal goed tot zijn recht komen, ook al wordt er meer dan 2 uur voor uitgetrokken. Het was een beetje een formulefilmpje voor mij: beetje romantiek, een traantje, bombastische concertscènes,.... Het was een beetje te veel van alles in één film en daardoor kwam niks van dat echt goed tot ontwikkeling.

Verhaal lijn komt niet helemaal overeen met de werkelijkheid, verromantiseerd zoals de meeste “waargebeurde” verhalen / verfilmingen.

Acteer prestaties van de hoofd acteurs is zonder meer goed, en ze tonen grote gelijkenissen met de echte bandleden.

De muziek en de ontwikkeling van (hard)rock begin jaren tot pop rock aan het eind, komt redelijk goed in beeld.

Persoonlijke noot.
Er had van mij wel iets meer muziek in gemogen en het verhaal lijn meer naar de werkelijkheid.
Nu is het bijna een 12 in een dozijn waargebeurde Hollywood tranentrekker geworden.
En dat doet naar mijn gevoel echt iets te kort aan Farrokh Bulsara (Freddie) en de band Queen en hun muziek.
Omdat de muziek van Queen meer was/is dan bohemian rhapsody.
Echter hebben de overige echte bandleden volledig meegewerkt aan de tot standkomen van deze film.

Zou ik de film aanraden?
Als je verwacht een documentaire of biografie van Freddy Mercury te zien, zou ik hem afraden.
Als je een muziek film verwacht? Dan raad ik hem ook af.
Mocht je een avond vullende drama met komische elementen, die neigen de waarheid omtrent de band Queen te benaderen zoals de film Titanic ook verfilmt is?
Dan is het antwoord ja.

avatar van richiedoom
Eindelijk gezien afgelopen weekend en de film heeft mijn verwachtingen grotendeels waargemaakt.
Het was allemaal wel erg luchtig en de film ging niet heel diep in op bepaalde emotionele gebeurtenissen, het was meer een rollercoaster van diverse momenten in de geschiedenis van de band. Dat bepaalde zaken in de film dan niet kloppen met de werkelijkheid, dat kon ik gelukkig wel naast me neerleggen (wel kan ik me goed voorstellen dat mensen zich hieraan storen).
De vertolkingen van alle bandleden (met als uitschieter uiteraard Freddie) waren van topklasse. Heel erg genoten, de film vloog voorbij en ik heb meerdere keren met meters kippenvel op mijn stoeltje gezeten.

3,5* had ik in gedachten, echter een halfje extra omdat ik nou eenmaal gek ben op Queen.

avatar van Basto

Ik vind het ook niet zo erg (op die onzin na dat ze voor Kive Aid al drie jaar niet meer hadden gespeeld), maar het is leuk de verschillen te zien. Het zijn er vast nog veel meer, want geen enkeke scene klopt. Maar wat je zegt, het is geen docu. Ook geen goede film helaas, wel een gelikte commercial voor de muziek van Queen.

avatar van de grunt
Basto schreef:

Nu weet ik het wel.

avatar van JacoBaco
Het bestaan van Queen en Freddie Mercury vertalen naar film en dat in iets meer dan 2 uurtjes. Hoe pak je dat aan? Simpel, kies voor de bekende weg. Ik begrijp vrijwel alle gemaakte keuzes. Ze hebben dus o.a. de tijdlijn veranderd, maar dat past perfect in de film. Bijvoorbeeld de film te laten eindigen met het Live Aid optreden. De grote climax waar de film naartoe leeft. Dat wordt in de eerste minuten al duidelijk. Als dat halverwege de film had gezeten dan werkte het niet.

Dus ja, geschiedenisvervalsing, want de film verkoopt zichzelf als een biografie en dat wil zeggen > het is non-fictie! Echter, de film correspondeert dus niet met de realiteit. En toch ben ik blij met de veranderingen, want op deze manier werkt dat het beste. De film is gestructureerd/overzichtelijk en dat is prettig om naar te kijken. Voor een film als deze is het gebruik maken van clichés uitermate geschikt. De film wil je een goed gevoel geven en dat kan haast alleen maar met deze aanpak. Bohemian Rhapsody had op 1 manier gemaakt moeten worden en dat is op deze manier.

avatar van richiedoom

Dan zit ik even dat lijstje door te nemen met al die 'joekels' van fouten, en dan denk ik bij mezelf: waar kan een mens zich druk om maken zeg! Een bepaald nummer is in de film 4 jaar eerder opgenomen dan in de werkelijkheid, luidt het alarm! Paniek!
Nee 'effe' zonder gekheid: Zoals ik eerder al schreef, ik kan me goed voorstellen dat mensen zich storen aan bepaalde zaken maar het grote deel van dat lijstje gaat het over dingen waarvan ik denk, mensen waar maak je je druk om?

Ook het feit dat de filmmakers de ziekte van Freddie wilden behandelen snap ik heel goed. Natuurlijk hebben ze dit niet waarheidsgetrouw gedaan, want Freddie was vóór Live Aid (hoogstwaarschijnlijk) nog helemaal niet ziek / hij wist nog niet dat hij ziek was. Echter vond ik het een mooi idee om de film te laten eindigen met Live Aid. Als dit waarheidsgetrouw was verfilmd inclusief het einde op Live Aid, dan was de ziekte van Freddie nooit aan bod gekomen.

M.a.w: ik snap de keuze van de filmmakers, ook al is dit een belangrijk onderwerp in de geschiedenis van de band...

Dan nog zoiets: Brian May en Roger Taylor hadden een grote vinger in de pap wat betreft deze productie, ik kan me echt niet voorstellen dat ze dit soort 'fouten' bewust hebben laten gebeuren en dat ze vast hele goede redenen hadden om op momenten, in samenwerking met de filmmakers, de waarheid te verdraaien. Ze zullen toch immers nog steeds het beste met Freddie voor hebben?

Shoot me...

JacoBaco schreef:

Ik wilde hier niet meer reageren, maar hier kan ik het niet laten....

De film had natuurlijk op honderden manieren gemaakt kunnen worden en termen als 'bekende weg','begrijpelijk', 'gestructureerd', 'duidelijk', 'vol clichés' zijn nu niet bepaald zaken waar ik een goed gevoel van krijg als filmliefhebber.

Ik had veel liever een 'verrassend', 'meeslepend, 'origineel', 'gedurfd, 'artistiek' meesterwerk dat alle regels doorbrak, gezien. Een beetje zoals Bohemian Rhapsody ooit deed... Dat was voor mij de juiste manier geweest. Kan me niet voorstellen dat je het daar niet eens mee bent.

Basto schreef:

Ik wilde hier niet meer reageren, maar hier kan ik het niet laten....

Ik begrijp het, maar jij behoort tot de uitzonderingen. Waar niets mis mee is, maar met uitzonderingen wordt in dit geval geen rekening gehouden. Pech voor jou, maar fijn voor de mainstream massa.

avatar van Graaf Machine
Uiteindelijk was de muziek van Queen natuurlijk ook gewoon muziek voor de mainstream massa. Wat dat betreft slaat de film wellicht de juiste toon aan.

avatar van JacoBaco
Ja dat is ook zo. Queen was een commerciële geldmachine en ik denk dat 99% van de wereldbevolking de muziek van Queen op z'n minst waardeert. Het is denk ik vooral Freddie zelf. Hij is de extravagante factor. Daar zien we zo goed als niets van terug in de film. Omdat het anders niet zal matchen met het oogmerk wat betreft de film. Dus een film gemaakt voor het grote publiek en ja, dan moet men als filmmaker voorzichtig zijn. Ik begin ook in herhaling te vallen, dus ik laat het hier bij.