- Home
- Films
- Au Revoir Là-Haut
- Filtered
Genre: Drama / Komedie
Speelduur: 117 minuten
Alternatieve titel: See You Up There
Oorsprong:
Frankrijk / Canada
Geregisseerd door: Albert Dupontel
Met onder meer: Nahuel Pérez Biscayart, Albert Dupontel en Laurent Lafitte
IMDb beoordeling: 7,4 (10.940)
Gesproken taal: Mandarijn, Frans en Duits
Releasedatum: 12 april 2018
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Bekijk via CineMember
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Au Revoir Là-Haut
November 1918. Een paar dagen voor de wapenstilstand redt Edward Péricourt Albert Maillard van een gewisse dood. De twee mannen hebben niets met elkaar gemeen, tenzij luitenant Pradelle door zijn bevel voor een zinloze aanval hun lot met elkaar verbindt. Op de ruïnes van het bloedbad van de Eerste Wereldoorlog zal iedereen proberen te overleven: Pradelle staat op het punt een fortuin te maken op de rug van de doden, terwijl Albert en Edward, veroordeeld om te blijven leven, zullen proberen om een monumentale oplichterij op touw te zetten.
Externe links
Acteurs en actrices
Édouard Péricourt
Albert Maillard
Henri Pradelle
Marcel Péricourt
Madeleine Péricourt
Pauline
Louise
Labourdin
The Police Officer
Joseph Merlin
Video's en trailers
Reviews & comments
De filosoof
-
- 2023 berichten
- 1405 stemmen
Het eerste half uur is indrukwekkend en veelbelovend waarna de film iets inzakt en eigenlijk niet meer het hoge niveau haalt maar hij blijft wel vermakelijk. Het verhaal hangt van toevalligheden aan elkaar en is dus weinig geloofwaardig maar het genre is dan ook zoiets als het wonderlijke/fantastische/sterke avonturenverhaal waar de ongeloofwaardige gebeurtenissen juist de fun zouden moeten vormen (maar ik genoot meer van de geloofwaardige episodes).
mrklm
-
- 8200 berichten
- 8198 stemmen
Een uur lang is dit pure perfectie en heeft het er alle schijn van dat dit de beste film van de eeuw kan zijn. Maar de stroom aan visueel verbluffende, intelligente ideeën raakt op en de laatste 45 minuten zijn conventioneel en - gezien alles wat eraan vooraf ging - ronduit teleurstellend. In november 1920 wordt Albert Maillard [Albert Dupontel], een oorlogsveteraan, in Marokko door een officier ondervraagd over een misdaad die hij zou hebben gepleegd. Dat verhaal begint op 9 november 1918, de dag waarop kapitein D'Haulney Pradelle [Laurent Lafitte], de commandant van de eenheid waartoe Maillard behoort, het bericht krijgt dat er mogelijk een wapenstilstand komt en dat hij nadere orders moet afwachten. Maar de oorlogszuchtige Pradelle veroorzaakt op sluwe wijze een list waarmee hij toch nog een veldslag uitlokt. Maillard komt bijna om het leven maar wordt gered door Edouard Péricourt [Nahuel Pérez Biscayart], die echter zelf zijn volledige onderkaak verliest. Maar nu de oorlog voorbij is kunnen de twee hun oude leven niet meer oppakken en moeten Albert en Edouard een plan verzinnen om te overleven... en, als het even kan, wraak te nemen op Pradelle.
Het trackingshot waarin een herdershond over het beruchte Niemandsland draaft om een boodschap af te geven, is al een visueel huzarenstukje en de scènes op het slagveld zijn duidelijk geïnspireerd door Paths of Glory en All Quiet on the Western Front (1930), de beste films over The Great War aller tijden. Het scenario weet je keer op keer te verbluffen met vaak inktzwarte humor - de 'gastarbeiders' op de begraafplaats, Alberts 'gevechten' met minder gelukkige oorlogsveteranen - een sterk romantische element en een prettige, ironische inslag. De zorgvuldig ontworpen, oogstrelende sets en de prachtige maskers maken dit tot een lust voor het oog. Maar zodra 'het plan' is gesmeed blijkt de koek op te zijn en voltrekt zich een vrij voorspelbaar melodramatisch verhaal af dat je doet afvragen waarom ze deze film niet een half uur hadden ingekort. Zit dicht tegen een meesterwerk aan, maar uiteindelijk overheerst de teleurstelling.
Movsin
-
- 7701 berichten
- 8096 stemmen
Gebasserd op de roman van Pierre Lemaitre die er mee de Prix Goncourt 2013 won.
Een wonderbaarlijk verhaal, met veel afwisseling, maar toch ook met heel wat onwaarschijnlijke toevalligheden, die echter alle een beschuldigende vinger richten naar de waanzin van de oorlog.
Verbluffende scènes van het front, de loopgraven en het onvermijdelijke leed dat er op volgt. Dit laatste deed me denken aan "La Chambre des Officiers.
Daarna slaat de film beurtelings een ernstige en een frivole toon aan.
Hierbij wordt veel aandacht besteed aan het visuele en dit blijkt dan ook één der grootste troeven van de film te zijn al mogen we ook de goede vertolkingen van een stel uitstekende Franse acteurs niet vergeten.
Goede film, niet altijd evenwichtig en op één lijn, maar hoe dan ook onderhoudende cinema
david bohm
-
- 2928 berichten
- 3204 stemmen
Visueel dik in orde en ook de cast met een aantal bekende gezichten uit de cinema is goed. Verhaal is ook weinig mis mee. Naar mijn smaak hier en daar toch echt wat te kluchtig.
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4695 stemmen
Deze heb ik destijds gemist in de bioscoop, dus keek er nu wel naar uit om te zien. Het is wel eens interessant om een film te zien vertrekkende vanuit de "gueules cassées", de oorlogsoverlevenden die zwaar verminkt waren in het aangezicht. Hun overlevingskansen waren sowieso niet hoog, maar dankzij de betere medische zorgen konden deze onfortuinlijke soldaten overleven. Er ontstond een nieuwe markt in de medische wereld en er werd volop geëxperimenteerd met plastische chirurgie. Het slachtoffer stond hierbij vaak niet centraal en maar al te vaak werden ze misbruikt als proefkonijnen. Het mentale en psychologische effect dat dergelijke verwondingen had, werd nauwelijks behandeld. Niet onlogisch dat velen ofwel zelfmoord pleegden of zich in de anonimiteit terugtrokken (in de revalidatiecentra). Op eigen vraag werden zelfs nabestaanden in het ongewisse gelaten en dacht men dat hun dierbare was overleden.
Dit laatste zien we ook in deze film terugkomen met Edouard. Visueel ziet het er allemaal prima uit en het slagveld werd in het eerste half uur goed weergegeven. Ook het Franse interbellum krijgt mooi vorm. Overlevenden trachten letterlijk te overleven en proberen op welke manier dan ook geld te verdienen. En de oorlog is daar een perfect slachtoffer voor. In dat opzicht verschilt Pradelle niet zo heel veel van Albert/Edouard.
De vriendschap tussen Albert en Edouard is eveneens interessant om te volgen. De film is eveneens humoristisch. Een uitgangspunt die ik net jammer vind. Ik had liever meer dramatiek gezien waarbij Edouard centraal ging staan met zijn emoties naar zijn vader en zijn eigen gevoelens. Bij momenten is het meer een vaudeville en verdwijnt de subtiliteit. Hier en daar ook iets te veel toevalligheden, maar al bij al heb ik me zeker vermaakt met de film.
K. V.
-
- 4105 berichten
- 3594 stemmen
Deze film eens bekeken en vond hem wel geslaagd. Toch wel een boeiend verhaal. Ook de cast was goed op dreef en de film zag er goed uit. Ondanks het thema oorlog (die me meestal minder boeit), vond ik deze wel goed te doen.
Toch wel de moeite om gezien te hebben.
Filmkriebel
-
- 8946 berichten
- 4129 stemmen
Echt een meesterwerk. Ik hield ervan! Een post WO I verhaal waarbij de echo van de oorlog verder blijft nagalmen (zoals de verwerpelijke officier Pradelle). De sprookjesachtige, soms zelfs lichtkomische benadering vormt een goed tegengewicht voor het achterliggende familiale melodrama. Het verhaal wordt helemaal in flashback verteld door soldaat Maillard, die om onbekende redenen verhoord wordt.
Hij vertelt hoe hij aan het front gered wordt door een andere soldaat die kort daarna een deel van zijn gezicht verloor in het midden van de strijd. Hij vertelt hoe hij zich over dit arme slachtoffer ontfermde en zijn vriend werd. En hoe ze samen de moeilijke jaren na de oorlog doorkwamen via oplichterij, daarbij geholpen door een weesmeisje die bij hen kwam inwonen. Ik had het gevoel dat het allemaal klopte. Al zitten er geen grote inzichten of boodschappen in de film, het voelt absoluut aan als een eerbetoon aan die vele soldaten die onnoemelijk leed meemaakten. Veel sterke beelden en scènes ook. Wederom een pareltje op Canvas.
T.O.
-
- 2206 berichten
- 2462 stemmen
De combinatie van romantiek, ironie en Franse frivoliteit deed mij aan Jeunet denken. Maar ik kreeg niet hetzelfde soort gevoel bij deze film. Visueel dus zeer aantrekkelijk, maar bij het verhaal had ik soms: waar gaat dit eigenlijk over? Erg verrassend dat dit dan gebaseerd is op een prijswinnende roman. Neem aan dat die wat beter in elkaar steekt.
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10189 stemmen
Goeie film over twee mannen die met elkaar samen werken, nadat ze gediend hebben in de oorlog. Een originee (wraak)-verhaal dat zich afspeelt na de eerste wereldoorlog. De film blijft hier dan ook onderhoudend door. Een prima aankleding en als geheel ziet het er allemaal mooi uit. Emotioneel wist de film me echter niet echt te grijpen. Desondanks een kleine 3.5 sterren.
Bekijk ook
La Jaula de Oro
Drama, 2013
38 reacties
Das Schweigende Klassenzimmer
Drama / Historisch, 2018
23 reacties
Jusqu'à la Garde
Drama, 2017
37 reacties
Der Hauptmann
Historisch / Drama, 2017
118 reacties
Réalité
Misdaad / Komedie, 2014
24 reacties
Aus dem Nichts
Drama / Misdaad, 2017
65 reacties
Gerelateerde tags
parijs, frankrijkschildereerste wereldoorlogmaskerbankergay interestpost world war iweesgraveyardsculptorswindleno man's land homo
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.