Jumanji: Welcome to the Jungle (2017)

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Jake Kasdan
met Dwayne Johnson, Karen Gillan en Alex Wolff

Vier tieners vinden tijdens het nablijven op school een oude spelcomputer met het mysterieuze spel Jumanji erin. Ze besluiten één potje te spelen, maar worden dan letterlijk in het spel gezogen en belanden in de jungle. Eén voordeel: ze zitten in het lichaam van de door hun gekozen personages. In hun nieuwe lichamen moet het viertal nu proberen het spel te winnen, want enkel als ze Jumanji uitspelen, mogen ze het spel verlaten en terugkeren naar de echte wereld.

avatar van jOERI
Kan voor mij toch niet tippen aan de eerste film.

avatar van Graaf Machine
Eind deze week komt de sequel in de bioscoop. Omdat ik deze niet gezien heb wilde ik even kijken waar deze film over gaat, maar die kleine samenvatting hierboven is echt compleet onbegrijpelijk. Kan iemand die deze film heeft gezien daar niet een fatsoenlijke samenvatting neerzetten?

"Vier tieners zijn op avontuur in een jungle vol met neushoorns, zwarte mamba's en een eindeloze verscheidenheid aan valstrikken en puzzels in de jungle. Om terug te keren naar de echte wereld zullen ze dingen op een andere manier moeten bekijken om het spel te verslaan. Om te overleven transformeren ze zichzelf in karakters uit het spel."

??

avatar van Ajax&Litmanen1
Graaf Machine schreef:

??

Heel simpel, vier mensen belanden in een digitale wereld als hun avatars. Ofwel, in het lichaam van anderen. Een mooie meid is digitaal geloof ik Jack Black als ik het me nog herinner. De film zit dan ook vol met de mensen die niet kunnen wennen aan hun nieuwe lichaam en ze proberen de Jumanji wereld weer uit te komen.

Bijzonder geestige en knap geanimeerde film overigens.

Het plot van Moviemeter slaat inderdaad nergens op.

avatar van Chainsaw
Had eigenlijk gedacht dat de film enkel een vervolg was qua naam, maar deze Jumanji heeft inhoudelijk nog best wat overeenkomsten met die film uit 1995. In ieder geval meer dan het niet geheel officiële vervolg Zathura: A Space Adventure, dat eigenlijk Jumanji 2 zou zijn. Best een sympathiek idee en best geinig hoe men de boel een update geeft door er een computerspel van te maken. De film opent als The Breakfast Club, waarna we vervolgens in een avonturenfilm worden gegooid. Een vermakelijke avonturenfilm met best aardige actie. Helaas houden bij Jumanji: Welcome to the Jungle daar de pluspunten wel een beetje op.

De minpunten zijn overduidelijk dat de film leunt op een paar grappen en die tot in den treure blijft herhalen. Het begint al bij de introductie van de ‘echte’ hoofdpersonages waarbij vliegensvlug even moet worden vastgesteld waar we mee te maken hebben. Ofwel; een sportieve Koelkast, een angstige Jesse Klaver, een blonde bimbo en een grijze muis. Zodra dat bekend is, gaan ze het spel in en krijgen de avatars de taak om één kunstje steevast opnieuw te doen. Het is even grappig om The Rock een onzeker mannetje en Jack Black een dame te laten spelen, maar daar ben je vrij snel klaar mee. Na talloze minuten zijn het geschreeuw van Kevin Hart en de opmerkingen over de penis van Jack Black meer dan genoeg. Oftewel; na een half uur is alle creativiteit die het script in zich heeft wel voorbij gekomen en blijft er nog een anderhalf uur vrij inwisselbaar entertainment over.

Dat inwisselbare zie je in extreme mate terug in de slechterik. Eén of andere charismaloze lulhannes zit achter de helden aan. Meer valt er eigenlijk niet over te zeggen. De helden zijn dus vooral op de vlucht voor deze schurk en zijn knapen op motors. Het feit dat ze in de jungle zijn is eigenlijk maar amper relevant, er duikt zo nu en dan ineens een neushoorn of nijlpaard uit de bosjes. Maar de locatie wordt amper benut, een groot deel van het verhaal had net zo goed op een industrieterrein of de parkeerplaats van een motorclub kunnen plaatsvinden. De actie is - zoals gezegd - soms best aardig, vooral het personage van Karen Gillan krijgt genoeg te doen. Alleen moet je je dan wel eerst door een enorm suffe en veel te lang gerekte grap over haar flirtgedrag zien te wurmen. Zo gaat de film tussen de actie steeds volledig op de rem om - in muziekloze onderbrekingen - grappen te vertellen die meestal geen seconde grappig zijn. Of die wel in het eerste half uur al tig keer voorbij zagen komen.

2,5 sterren.

avatar van FillumGek
Voordat ik woensdag de sequel ga bekijken deze nog maar eens opgezet en hij bevalt nog iets beter dan de vorige keer. De eerste keer was in het vliegtuig en dan is de kijkervaring toch altijd wat anders, mede door de krappe stoeltjes en het motorgeluid. Ik ben nog steeds van mening dat het origineel sfeervoller is, maar dit is een leuke avonturenfilm. Maar als een échte Jumanji aanvoelen doet ie niet.

Dat is vooral omdat de film met zijn tijd mee moet gaan. Hoe sfeervol het bordspel was, hoe hip is de vervangende videogame. Het maakt de film een totaal andere ervaring, want doordat de hoofdrolspelers in het spel worden gezogen belanden ze ook echt in de jungle. Terwijl ik in het origineel de combinatie jungle - stad zo leuk vond. Verder miste ik ook absoluut het gevoel dat het een spel betrof. Je hebt natuurlijk bepaalde features die verwijzen naar games zoals je levens en NPC's, maar de spanning die met een dobbelen gepaard gaat is nergens haalbaar.

De vier volwassen protagonisten maken er gelukkig het beste van, waar geen van allen er bovenuit springt óf uit de toon valt. Geinig om Johnson eens als kwetsbaar karakter te zien, hoewel hij nog steeds geen zwakheden heeft. Hart is grappig als sidekick en Jack Black krijgt de lachers altijd makkelijk op zijn hand. Gillan is het minst grappig, maar als je met zo'n lijf dance fighting als skill hebt dan ben ik ook tevreden.

De actie is kindvriendelijk en nogal staged met af en toe een belachelijke vondst zoals de helikopter, maar het straalt zoveel plezier uit dat het is vergeven. Twee uur is echter wel wat lang. Laat het liefdesgeneuzel en de te lange epiloog achterwege en hij was iets beter uit te zitten.

avatar van Basto
Jumandi doet eigenlijk alles goed dat het moet doen. De gameplay voelt heel logisch aan, de wisseling van de personages en hun karakters was leuk gedaan. En zowel de humor en actie passen goed bij het type film. Het blijft natuurlijk een kinderfilm en erg verrassend of origineel is het niet. Maar wel goed gedaan dus.

Wat me ook weer opvalt is dat The Rock een prima acteur is in komische rollen. In Pain & Gain vond ik m ook al erg geestig.

avatar van JoeCabot
De eerste film uit 1995 heb ik geskipt, die oogt wat kinderachtig. Niet dat het vervolg zó veel volwassener is, noem het gerust puberaal (inclusief de voor de hand liggende grap over staand plassen), maar het levert wel heerlijk popcornvermaak op.

Deze Jumanji 2.0 kun je nog het best omschrijven als een opgefriste versie van The Breakfast Club, in de jungle, met mensenetende nijlpaarden. Een atleet, een prinsesje, een nerd en een vrouwelijke nerd moeten nablijven. Ze beleven wilde avonturen en - je raadt het nooit - er ontstaat een hechte band, ondanks hun verschillende achtergrond.

Ik geef toe: qua meligheid grenst het soms aan de rand van het toelaatbare, maar gelukkig heeft deze film ook heel wat troeven. De actiescènes, gebaseerd op avonturengames uit de 90s, ogen spectaculair en de humor is best geslaagd. De keuze om het hierboven genoemde prinsesje de gedaante van Jack Black te doen aannemen, pakt goed uit. Black ziet er geen graten in om zich volledig voor lul te zetten. Wat mij betreft de ster van deze film.

Uiteraard is Jumanji één groot kitschfestijn. En ja, de saaie studiezaal van de Breakfast Club levert veel memorabelere cinema op dan de jungle waar deze gestrafte kids in terecht komen. Maar ik ben toch blij dat deze film er gekomen is. 3,5*

avatar van Simon Belmont
Net als het origineel uit 1995, vind ik dit een hele goede film. Dat deze keer is gekozen voor de insteek van een computerspel, vond ik erg goed. Net als het gegeven dat ze in het spel terecht kwamen i.p.v. dat alles uit het spel kwam, vond ik goed bedacht.

Daarnaast vond ik dat de volwassenen erg goed een kind 'neerzette'. Met Dwayne Johson als absolute topper. Dat gaf een extra toevoeging aan het verhaal, die ik enorm waardeerde.

De film is dus geen remake of opvolger van Jumanji, maar een film op zich. Die op hetzelfde idee is gebasseerd. Wat extreem goed uitpakte.

avatar van jippie2010
Jack Black zit normaal gesproken redelijk in mijn irritatie zone. Maar eerlijk is eerlijk: hij speelde zijn rol overtuigend. De beste in een toch al leuke cast. Het verhaal zelf is middelmatig, niet dezelfde magie als het origineel. Maar al met al prima vermaak. *3.0

avatar van Filmreiziger
Soms ga je een film kijken terwijl je eigenlijk al weet dat je dat beter niet kunt doen. Meestal heb je daar achter ook reuze spijt van (had ik mijn tijd niet beter anders kunnen gebruiken?). Soms wordt je positief verrast. Dat laatst was het geval bij Jumanji. Ik heb het origineel niet gezien en dat kan impact hebben op mijn review. De analogie (vooral in het begin) met de Breakfast Club is leuk gekozen. De personages kun je één op één op de leden van de Breakfast Club mappen . Ik was bang dat het daarna een herhaling van flauwe humor zou worden, maar ook dat was niet het geval. Ik ben niet zo van de komedie, maar ik vond deze grappig serieus leuk. Er zaten ook genoeg andere elementen in: actie, wat Romantiek, wat levenslessen (ja, op z'n Hollywoods). Ik vond het acteerwerk verrassend goed. De acteurs maken een perfecte mix van hun originele persoonlijkheid en de eigenschappen van de avatar die ze zijn geworden. En ze kunnen soms razendsnel en volledig geloofwaardig hiertussen schakelen. Er zat ook karakterontwikkeling in de film (nee, het is geen drama waarin de hoofdrolspelers door een emotionele achtbaan gaan, maar de karakters zijn aan het eind van de film ontegenzeggelijk anders dan aan het begin.... iets dat in de meeste komedies überhaupt niet gebeurt). Sommige grappen herhalen zich (zoals hierboven ergens opgemerkt) maar ik vond het dit keer juist heel goed werken (soms worden grappen flauw bij herhaling, maar soms versterkt het de humor juist). Ook de sfeer van een video game is perfect behouden. Minpuntjes: de slechterik is wat over de top neergezet en de helpers van de slechterik evolueren in het geheel niet. Daar had je meer uit kunnen halen. Ik heb me erg vermaakt bij deze film en ben ook benieuwd geworden naar het origineel. Voor nu zeker vier verdiende sterren voor deze geslaagde remake.

Filmreiziger schreef:

De "slechteriken" zijn dan ook geprogrammeerde personages uit de game. Logisch dat die zich niet evolueren. Vandaar ook dat ze bv ook steeds de zelfde teksten herhalen.
het tegendeel was juist gek geweest.

Flauwe en saaie maar vooral suffe film. kan totaal niet tippen aan het origineel. hier zit te weinig spanning in en heel de opzet slaat nergens op.

avatar van Filmreiziger
wavanbuuren schreef:

het tegendeel was juist gek geweest.

Ik heb het bv. over de scene waarin een scrolpioen uit de mond komt kruipen om een bendelid te doden. Ze hadden deze filmbeelden wellicht beter kunnen weglaten of het ook presenteren als een 'film' in de game zoals in het begin. Ik vond het niet passend in het concept.

avatar van ILDIB
Dikke 3.5. Gewoon vermakelijk en mooi gemaakt. Leuke rollen ook.