I Don't Feel at Home in This World Anymore. (2017)

Misdaad / Komedie

geregisseerd door Macon Blair
met Melanie Lynskey, Elijah Wood en David Yow

Een depressieve vrouw wordt het slachtoffer van een woninginbraak. Hierdoor vindt ze, samen met haar onaangename buurman, een nieuw doel in haar leven: het opsporen van de dieven. Ze komt echter al snel in gevaarlijke situaties terecht tegenover een stel ontaarde misdadigers.

avatar van Smugmarty
De film opent lekker vlot met leuke scenes die een beeld schetsen van onze wat sullige (in de tekst hierboven bestempeld als 'depressieve') hoofdrolspeelster die woont in soort van trailerpark achtige omgeving ... Melanie Lynskey.
Lynskey is een verpleegkundige die zowel op haar werk en haar privé-leven steeds de dupe is van de pestkoppen van deze wereld. Ze roept het bijna af over zichzelf door een gelaten afwezigheid van enige vorm van assertiviteit. Het biedt een geweldige opbouw voor zaligmakende wraak ...

Deze opmaat en scenes zijn leuk, herkenbaar en grappig maar Lynskey acteert wisselend in haar 'bleuigheid' waardoor het soms wat gemaakt overkomt en meer irriteert dan begrip oproept.
Voetnoot: Leuk om Wood in deze 'niet blockbuster/ winnaar van Sundance' te zien en ik waardeer zijn filmkeuzes ... al heeft hij nooit echt een richting weten te kiezen voor zijn vervolg carrière (hij maakte zijn filmdebuut reeds 30 jaar geleden in een bijrolletje in the 1989's Back to the Future part II , brak natuurlijk door als Frodo maar verscheen sindsdien in allerlei soorten rollen zonder ook maar enige duidelijke lijn in zijn ambities als acteur.

De tweede helft is sneller & vermakelijk maar biedt helaas niet de zo gewenste zoete wraak waarmee al het ying weer yang zou worden. Ondanks een grote dosis aan geweld (bijna gore) geeft het geheel geen echte voldoening doordat Lynskey maar weinig invloed uitoefent op de uitkomst en komt nogal onwaarschijnlijk over. Bekijk je de film ook op die manier (tamelijk absurdistisch met vermakelijke karakters) dan is het een prima prent. Verwacht je wat meer dan schiet het tekort.

avatar van karilem
Even ontspannen en af en toe lachen, meer niet

avatar van Shadowed
Best suffe boel allemaal.

De film opent best leuk, althans, de eerste 2 minuten. Wat daarna volgt is voornamelijk een bende vol met ongrappige, dommige en suffe momenten die gewoon saai en flauw zijn. Lynskey mag dan een perfect karakter hebben voor een film zoals dit, ze kan hier niets tegen doen.

Vooral Wood, wat is er toch met hem gebeurd na LOTR? Telkens weer een rol waar hij eigenlijk gewoon helemaal niet grappig is. Ook Levy had hier buiten moeten blijven, ik vind haar een leuke actrice, maar hier kan ze weinig mee. Na de eerste 10 minuten is de film zelfs saai.

Enorm suffe dialogen, waar je in slaap van kan vallen. Ik zie hier enkele recensies met "gewelddadig" en zelfs "ultragewelddadig" iets waarvoor ik de film juist wou zien, maar dat valt allemaal reuze, reuze mee. Slechts richting het einde is het plots wat actievoller, maar zo snel en niet-effectief in beeld gebracht dat het zo langs je heen gaat.

Hele suffe types ook, en de humor die na 15 minuten gewoon niet leuk meer is. Ik moest de minuten vaak gewoon doorworstelen, vooral omdat ik altijd wil weten hoe het eindigt. Ik wil niet zeggen dat dit groots of spectaculair gebracht moest worden, maar iets doen om het allemaal wat leuker te maken was welkom geweest.

Het haast onzichtbare cameragebruik, saaie omgeving en suffe momenten trekken dit nog verder omlaag. Jammer, want als dit om mijn watchlist stond, had ik er ook echt zin in. Dit is maar niks, suffige en trieste boel allemaal. Extra punten voor Lynskey, het leuke begin en laatste scene in de villa.

avatar van Donnie Vallermee
Tja, weet je wat het is?
Ik vind er eigenlijk geen ene fuck aan...

Beetje een kut film zeg maar.

Niet grappig, niet spannend, niet geil, niet ... nouja... snaptewel

(EDIT moderator: signature verwijderd)

avatar van Left4Dead
Moest even wennen aan Melanie Lynskey, zat te denken waar ken ik haar nu van. Dat was natuurlijk van Two and a half men als Rose. Dus dat was even wennen met haar in deze rol. Helaas kreeg ik meteen weer te weten aan het begin van de prent dat het een Netflix productie was, en daar ben ik aardig op afgeknapt langzaam aan.

Maar het plot deed me iets, ooit is er bij mij ingebroken en wist ik de dader te achterhalen. Dit via afschrijvingen die hij naar zijn eigen rekening stortte, de politie heb ik nooit weer iets van gehoord. Ja dan ben je pissed off kan ik je vertellen. Mijn aangifte kwam volgens de agent op de stapel van de veel plegende junkie te liggen, u hoort nog van ons.........

Terug naar de prent, het begint aardig, de humor is van goed tot middelmatig. En dan schuurt het allemaal al aardig snel, het is in de basis gewoon niet sterk genoeg. Zowel de humor, de zoektocht en het acteerwerk. Het is een film geworden die overall moeite had om mij geconcentreerd te houden. Vooral dat ik de karakters niet geweldig sterk vond, soms zelfs te kinderlijk.

En na een anderhalf uur ben je wel opgelucht dat het voorbij is. Daarom kom ik op mijn 2,5** beloning. Meer zit er echt niet in, weer een erg magere Netflix productie.

avatar van JoeCabot
Netflix-cinema in een notendop: een cool concept, maar een uitwerking die niet meteen overloopt van ambitie.

I Don't Feel at Home in This World Anymore is een soort revenge flick 2.0. Voor de verandering eens geen gekidnapt kind of vermoord familielid dat gewroken moet worden. Nee, de dame in deze film heeft het gemunt op de mensheid an sich. Nog een verschil: Lynskey gaat iets minder bloeddorstig te werk dan Liam Neeson en co.: een welgemeende sorry van de slechteriken volstaat. Wraak nemen kan dus ook op een empathische manier.

Best verfrissende cinema dus. En toch kan Macon Blair het niet laten om - in zijn debuutfilm nota bene - een groot blik clichés open te trekken. Zeker de finale voelt aan als een best of van wat B-thrillers in de jaren 90 te bieden hadden.

Maar goed, ik heb me wel gewoon prima geamuseerd. In amper anderhalf uur gebeurt er heel veel. Blair zorgt voor een prima mix van donkere humor, actie en slapstick.

Sterke rol ook van Melanie Lynskey die er in deze film zowaar mínder knap uitziet dan in het echt, dat moet een unicum zijn in Hollywood. Elijah Wood komt verder prima uit de verf als wannabe-badass.

Vermakelijk TV-filmpje met een niet-alledaagse feel-good-factor. 3,5*

avatar van Rmie
Had een aardige film kunnen zijn. Wat onevenwichtig en ook wat voorspelbaar. Jammer van het reli-element.

avatar van Daan258
Een 7,0 op IMDB? Ik begrijp er niks van!!

Vreselijk trage en oninteressante film die nergens weet te boeien. Totaal geen verhaal, grappig kon ik het ook niet noemen en actie was niet te bekennen.
Had echt wat beters verwacht maar helaas de zoveelste tegenvallende Neflix-original

Goede film maar wel iets te katholiek

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Melanie Lynskey, ik mag haar wel en zie haar graag in films! Vooral de eerste helft van de film doet het erg leuk, bizarre situaties en droge humor volgen elkaar in een goede balans af, ook de chemie tussen Melanie & Elijah komt redelijk goed uit de verf. Jammer dat de 2de helft en vooral met name de laatste 20/30 minuten het allemaal net een beetje te veel over de top gaat en hierdoor toch een helaas wat meer rommelige indruk geeft. Als of ze opeens te maken hebben met de boeven uit Home Alone.

Normaal met gemak 3 sterren, maar nu toch een halfje minder helaas.