Chinatown (1974)

Mystery / Misdaad

geregisseerd door Roman Polanski
met Jack Nicholson, Faye Dunaway en John Huston

Hollis Mulwray is een rijke landeigenaar. Ida Sessions, die doet alsof ze zijn vrouw Evelyn is, vraagt privé-detective Jake Gittes om zijn overspel te onderzoeken. Jake neemt foto's van Hollis met een jonge vrouw. Wanneer Hollis wordt vermoord, besluit Jake de moord te gaan onderzoeken. Hij vindt meer dan waar hij naar op zoek was...

avatar van El  Loco
Inderdaad, de soundtrack van Goldsmith mocht er best zijn, net zoals de broeiige, hete sfeer. Het verhaal is misschien niet altijd even boeiend, maar qua sfeer en muziek zit het zeer goed.

Vanaf 18 april te koop op blu-ray!

avatar van Dogie_Hogan
Mooie stills en posters: The Making of Chinatown.

kappeuter schreef:
Is de blu-ray al aangekondigd? Bij uitstek een film die ik op blu-ray wil hebben.
Ja en ik lees positieve berichten over de transfer.

Story OK, maar vind Nicholson een vreselijke acteur en heb de DVD jaren terug al verkocht. Moet de Blu-ray helaas aan mij voorbij laten gaan.

PS
Blu-ray review.

avatar van trebremmit
Wow die blu-ray moet ik zeker hebben, ziet er erg goed uit.

erck
Dogie_Hogan schreef:
Mooie stills en posters: The Making of Chinatown.

avatar van Boneka
Uitstekende film die wat traag begint, maar daarna zijn vorm begint te krijgen. De opbouw en plot zijn goed al had het geheel wat sneller kunnen verlopen. Anno 2012 had er zeker meer vaart in gezeten. Het is wel goed opletten geblazen. Rollen worden goed gespeeld en heeft een perfect broeierig sfeertje in LA. De blu ray ziet er inderdaad goed uit, al heeft de ned. editie geen extra's helaas.

Een variant op de klassieke film noir dat met zijn verbazingwekkende vertelstijl weet te boeien en fascineren. Het compliceerde en slim uitgedachte plot vraagt de nodige concentratie van de kijker. De dialogen zijn werkelijk uitstekend, van een bijna onovertroffen gehalte. Jack Nicholson lijkt geboren voor de rol van de smerige, wat louche en toch sympathieke privédetective en Faye Dunaway, als femme fatale, is zo genuanceerd, dat je nooit weet aan wiens kant ze staat. De beelden van het hete droge Los Angeles van de jaren dertig zorgen voor een ongelooflijk gesloten sfeer.

avatar van oscaron
Een buitengewoon broeierige film!

Dit is zo'n ingenieuze film die nog dagenlang onder de huid blijft hangen.
De sfeer is goed getroffen, een warme zomer in LA, de droogte en hitte zijn bijna voelbaar.
Jack Nicholson, als jonge 'private eye'' hond, die zich op een brutale manier vastbijt in een klus, een klus met ranzige kantjes, blijkt al snel. Veel mensen hebben van alles te verbergen en de duistere details komen langzaam aan het licht.
Zo ontvouwen zich de contouren van ''a dirty drama'' met hoofdletters.
Nicholson is een vrijpostige man die met een flinke dosis bravoure onder de mensen begeeft om zijn verhaal rond te krijgen. John Huston de nietsontziende,patriarch om wie het universum draait en Faye Dunaway als beeldschone, classy, jonge diva die zichzelf met haar aangeboren stijl overeind tracht te houden, dat valt niet mee, blijkt al snel.

Een film om te koesteren, met liefde en stijl gemaakt door Polanski.

Al een oudje ondertussen deze film, maar het blijft een hoogtepunt uit Polanski's carrière.
Prima cast ook, met op kop natuurlijk Jack Nicholson, maar ook Faye Dunaway, een van mijn favoriete actrices, doet het alweer uitstekend.
Na lange tijd nog eens opnieuw bekeken deze film en er opnieuw van genoten.

avatar van james_cameron
Onverwoestbare klassieker, een ultieme film noir, met een heerlijk cynische rol van Jack Nicholson. Prachtig in beeld gebracht en met een sterk plot, dat zich op prettige wijze langzaam ontvouwt. Opmerkelijk bijrolletje van regisseur Polanski zelf. Gewaagde keuze ook om Nicholson de halve film te laten rondlopen met een enorme pleister op zijn neus. Je moet maar durven.

avatar van mjk87
Vol lof, geen kritiek, en dan geef je maar 4*?

avatar van Badalamenti
mjk87 schreef:
Vol lof, geen kritiek, en dan geef je maar 4*?

Forget it Martijn, it's Chinatown

avatar van frolunda
Elk shot in de film ziet er fantastisch uit,het scenario van Towne zit ingenieus in elkaar.Daarnaast is het acteer van een erg hoog nivo zodat er maar één conclusie kan zijn:Chinatown is een tijdloos meesterwerk.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Tijd om de film nog eens te herzien. Hij bleef niet echt hangen in mijn geheugen en ik kon me er niets memorables meer bij voorstellen...

Polanski is zo'n regisseur die z'n werk wel goed doet, maar niet echt vrolijke films maakt. En ergens wil ik toch wel een beetje vrolijkheid (al was het als zwarte humor) in een film-noir als dit. Dat pretendeert het toch te zijn, maar het draait niet echt goed uit. En het duurt te lang om een gewone detective te zijn. Als boek moet dit wel interessant zijn, maar als film toont het weinig meerwaarde.

Nicholson zal nooit mijn favoriete acteur zijn. Hij is de ruwe bolster van Hollywood die de nodige charme ontbreekt om echt een aangename acteur te zijn in films. Psychopatische rollen in The Shining of Batman passen hem wel goed, maar niet als detective. Deze film 20 jaar eerder met Bogart had heel anders geweest. Ook ontbreekt het aan chemie tussen Nicholson en Dunaway.

De film zelf is niet slecht natuurlijk, Polanski is een vakman en een regisseur met een duidelijke stempel. Maar het boeit niet helemaal en komt nogal kleurloos over. Hij heeft dan wel z'n klassieke status, maar dat maakt hij niet een film die leuk is om zien. Voor mij toch niet.

avatar van RuudC
Ik zie niet helemaal in waarom dit een onbetwiste klassieker zou zijn. Het zal wel het (misdaad)genre zijn, waar ik in de regel toch ‘iets’ minder mee heb dan de gemiddelde filmliefhebber. Het zijn voor mij vooral de film noir knipogen waar ik nog best van kan genieten. Ook in het volle daglicht blijft die indruk staan. Het verhaal vind ik ‘wel aardig’. Chinatown stikt natuurlijk van de afrekeningen, afpersingen, leugens, sabotage en weet ik wat. Het zijn alleen de onderwerpen die me nooit écht kunnen boeien. Wat dat betreft ben ik er wel blij mee dat de situatie duidelijk wordt door mee te kijken met een prive-detective. Samen met het puike camerawerk onder de regie van Roman Polanski vormt dit de ruggengraat van Chinatown. Het kijkt allemaal net wat lekkerder weg dan de gemiddelde misdaadfilm. Ook het acteerwerk van Jack Nicholson mag er zeker wezen. Van Faye Dunaway ben ik eigenlijk ook wel onder de indruk. Van het verhaal vind ik voornamelijk de mystiek rondom haar karakter het interessantst. Mede daarom ben ik best tevreden met de ontknoping (al vind ik het wel jammer dat juist zij het loodje moet leggen). Tezijnertijd zal er heus wel een herziening komen. Ik sluit dan ook niet uit dat de waardering dan hoger zal uitvallen.

Film Pegasus schreef:
Mee eens.

avatar van Angelo2
Wat een heerlijk filmpje dit. De hele tijd hangt er een mysterieuze sfeer waar je door de prachtige soundtrack helemaal in mee wordt getrokken. Jack Nickolson en Faye Dunaway zijn een genot om naar te kijken. Het verhaal pakte me meteen en hoe verder we in de film kwamen hoe meer ik op de punt van me stoel ging zitten. Het is wel goed opletten geblazen. Ik wil nog wel is de draad kwijt raken met dialogen waar allerlei verschillende namen worden genoemd. De hele film, het verhaal, het plot ...het zat gewoon allemaal erg goed in elkaar. Een dikke 8,5

avatar van dvdfreak123
Goeie film
Nicholson en dunaway zetten beide goede acteerprestatie neer.
Film geeft een fantastische sfeer en geeft me gans de film geboeid.
De muziek is trouwens ook fantastisch en past perfect bij de film.
Zeker een aanrader deze.

avatar van wihu61
Meesterwerk.

Acteerwerk, sfeer, kleur, muziek... alles perfect in balans.

Na een wat vertwijfeld begin waarin ik Chinatown het voordeel van de twijfel gaf, moet ik bekennen dat het naarmate de prent vordert steeds minder boeit. Het tempo ligt laag en het plot intrigeerde me nauwelijks. De cast overtuigd wel met de goede Nicholson voorop, geruggensteund door overwegend goede dialogen. Verder drukt ook Polanski zijn stempel met de uitstekende sfeer die hij in de film legt. Toch blijft het voor mij persoonlijk ver verwijdert van een top-250 notering; film-noir is gewoon niet zo mijn ding. Toch een voldoende, ik zie wel alle goede bedoelingen.

avatar van xgogax
henkies schreef:
Alleen de muziek tijdens de intro al.weet meteen waar je aan toe bent.
Inderdaad , kippenvel !

film intro to Chinatown (1974)

avatar van dreambrotherjb
Vond hem zeker niet slecht, maar had er toch weer net iets meer van verwacht.
Lekker sfeertje wel, bij zo'n film vraag je je af waarom het bij ons niet de norm is om in pak + hoed rond te lopen;-)

Ik hoef niet te zeggen dat Nicholson een uitstekend acteur is zeker? (maar we zien hem misschien net iets té vaak in een rol van 'nonchalant persoon')

avatar van remorz
Herziening doet deze film geen kwaad, al kan het de vermeende klassiekerstatus nog altijd niet blootleggen.

Het genre waar Polanski leentjebuur speelt, wordt in Chinatown weliswaar goed geïmiteerd als het gaat om de plot. Een complex web van intriges en complotten wordt langzaam maar zeker door een volhardende hoofdpersoon ontvouwd. Jammer genoeg weet Polanski de daarbij horende spanning niet voldoende te implementeren.

Is het een gebrek aan sfeer? Het uiterst zakelijke camerawerk en dito belichting? Of incorporeert Polanski teveel politieke poeha, wat een directe identificering in de weg staat? Feit is dat Chinatown voor mij een nogal droge film-noir imitatie neerzet, die qua aankleding, en misschíen muziek en dialoog, wellicht zijn inspiratiebronnen weet te evenaren maar toch op enkele essentiële punten kwaliteit mist.

Fijn om Nicholson een keer behoudend te zien spelen maar de voortreffelijke prestatie, hier geroemd door velen, ontgaat mij volledig. Op vele momenten mist hij de timing en nuance die zijn personage echt tot leven hadden kunnen brengen, bijtijds acteert hij simpelweg stroef (als hij die mop vertelt). De tragiek die achter zijn Chinatown-verleden zou moeten schuilen (wel mooi verwerkt in het einde, dat moet gezegd) blijft ook erg oppervlakkig.

Al met al een degelijke nabootsing van een geliefd genre maar zonder enkele belangrijke elementen komt het mij wat zielloos over. Ik blijf bij 3*

avatar van wihu61

Dat, en nog wat andere dingen, ontgaat je inderdaad. Ik ga hier niet met een berg argumenten komen, het is inderdaad zoals je zèlf zegt: in dit onmiskenbare meesterwerk ontgaat je het één en ander.
Anders geformuleerd: je ziet het niet.
Wellicht gewoon niet je genre? Te moeilijk? Niet moeilijk genoeg???
Ik zou het anders niet kunnen verklaren, dat meen ik.

avatar van Leo1954
Tuurlijk wihu61, gewoon een meesterwerk, films die maar heel zelden in je leven aan je voorbij komen. Snap je dat niet, ik ga geen discussie aan. Zinloos, tijdverspilling. Ik vind dit ook de film met de meest krachtige en veelbetekenende scene ooit, de mes scene. Dit waren Jack Nicholson en Polanski op hun hoogtepunt. Discussies zijn leuk, maar soms is het leven simpel. Zo is het en zo zie ik het. Punt.

avatar van remorz
Nee, je zou eens een discussie met argumenten aangaan, stel je voor. Daar is een forum als dit bovendien toch niet de plek voor.

avatar van rokkenjager
Voelen de heren zich verheven? Volgens mij beargumenteert hij het allemaal prima.

avatar van Leo1954
Niets met verheven te maken, je kunt als argument best zeggen dat je Jack Nicholson niet goed vindt spelen. Alleen wat heeft dat voor zin om te zeggen dat ik dat meesterlijk vond. Wat voor discussie kan je daar over voeren. Leentjebuur spelen, een slecht argument, maar het zal me zo een zorg zijn. Een nabootsing? Is het maken van een thriller, een western of wat voor genre dan ook een nabootsing? Gebrek aan sfeer? Geweldig juist.
Een film die in je geheugen genesteld is als een klassieker en bij herbekijken niets aan waarde verliest, zo zie ik die film.