Keoma (1976)

Alternatieve titels: Django Rides Again | Django's Great Return | Keoma: The Avenger | Desperado | The Violent Breed

Italië
Drama / Western

geregisseerd door Enzo G. Castellari
met Franco Nero, Woody Strode en William Berger

Na de burgeroorlog keert halfbloed Keoma terug naar huis. Hij ontdekt dat zijn stad geterroriseerd wordt door de grootgrondbezitter Caldwell. De stad wordt geteisterd door de pokken en Caldwell heeft draconische maatregelen genomen: alle zieken worden met een gewapend escorte naar een afgelegen mijn getransporteerd om daar te sterven en de resterende inwoners blijven verstoken van voedsel en medicijnen. In de stad geldt enkel Caldwells wet en zieken die weigeren zich naar de mijn te laten brengen worden doodgeschoten. Als Keoma de zieke en zwangere Lisa tijdens haar transport bevrijdt, komt hij tegenover Caldwells mannen te staan. Helaas voor Keoma blijken ook zijn drie halfbroers tot Caldwells bende te behoren.

avatar van xgogax
Ramon K schreef:
Iemand nog een lijstje aantrekkelijke titels?

Resa dei Conti

El Chuncho, quién sabe? (een van de favorieten onder spaghetti-western-liefhebbers)

Il Grande Silenzio (7.9 op IMDB, allerbeste western van Sergio Corbucci)

I Quattro dell'Apocalisse (van Lucio Fulci)

Tempo di massacro (ook van Lucio Fulci)

Blindman (deze MOET je gewoon zien!)

Une corde, un Colt (Franse!!! spaghetti western)

Réquiem para el gringo (deze Spaanse western is weergaloos)

Per 100,000 dollari ti ammazzo

ook zijn de moeite waard: Un uomo chiamato Apocalisse Joe, Lo voglio morto, Mannaja.

Maar verwacht geen Sergio Leone of John Ford.

Bedankt!

Kan ik weer een tijdje gaan speuren.

avatar van xgogax
Graag gedaan en veel kijk plezier.

Wil iemand anders hier ook een lijstje plaatsten?

avatar van Quentin
Fijne cast en visueel geweldig, prachtig gedraaid door Castellari.

Is er trouwens een fatsoenlijke dvd met de Italiaanse geluidsband en Engelse ondertitels? Stoorde me toch wel aan de Engelse dub op de Anchor Bay dvd.

Waar is de originele poster gebleven?

avatar van Ramon K
en kijk ook eens naar de titel op de DVD cover
Keoma - Django Rides Again gewoon 2 titels door elkaar gebruikt
als ik een gouden postool had ...

Dat is volgens mij geen fout die je de distributeur kwalijk kan nemen. Onder deze titel is Keoma oa uitgekomen in Duitsland en Frankrijk destijds. Een valselijke connectie leggen met Django omdat die film succesvol bleek.

Herziening pakte weer een beetje beter uit trouwens. Grootste minpunt blijft de score. Tijdens de montage had Castellari muziek van Dylan (Pat Garrett & Billy the Kid) en Leonard Cohen (McCabe & Mrs. Miller) onder de voorlopige film geplakt. Toen kwam ie blijkbaar die twee gasten van de soundtrack tegen en Castellari wilde eenzelfde soort soundtrack. Nou, het lijkt in ieder geval nergens op. De muziek an sich is best goed, maar het kattengejank van de zangeres (is het wel een vrouw?) en zanger in kwestie doet letterlijk pijn aan de oren. Zo onzuiver, ritme klopt niet en de verhalende Engelse lyrics zorgen voor vele cheesy momenten.

Maar de film is wel erg cool. En ontieglijk mooi geschoten. Heel veel originele shots en camerabewegingen en vaak een heel mooi sfeertje. Het script werd destijds weggemieterd en Castellari en Nero verzonnen de scenes day by day. De acteur die 1 van de drie halfbroers speelt (degene die zoveel op Christian Bale lijkt) zorgde voor de dialogen. Een mooi allegaartje.

Castellari deed wat Tarantino nu doet. Hij refereerde (kopieerde) in elke scene naar regisseurs en films die hij bewonderde. De oude vrouw stond voor de dood en was een referentie naar Bergman, de slowmotion kwam uit de westerns van Peckinpah, en een kleine speech van die ene halfbroer (kan zijn naam nergens vinden) was een verwijzing naar Brando in Julius Ceasar. Brando is Castellari's favoriete acteur. De tragiek uit Keoma deed Castellari naar eigen zeggen denken aan het werk van Shakespeare. Maar laten we eerlijk zijn: het is wel wat minder diep.

Toch een leuk filmpje. Strode is ok, Nero acteert intense en de film bevat een aantal memorabele scenes. Zelf vind ik de '4 bullets' scene erg cool. Nero houdt zijn hand op en duwt 4 vingers 1 voor 1 naar beneden: vier slachtoffers verschijnen. Het lijkt simpel, maar het is erg leuk gevonden. Ook vind ik het cool dat de flashback-wereld en de realtime-wereld door elkaar heenlopen. Werkt erg goed. Beetje abstract zelfs. Symboliek in de film is verder wel leuk, maar werkt niet echt lekker. Montage van de climax vind ik een beetje onsmakelijk. Film eindigt een beetje met een domper.

Toch ga ik naar 3,5*

Ramon K schreef:

Maar de dvd cover is er een van Django 2: il grande ritorno, een hele andere film. http://images.americanas.com.br/produtos/item/169/6/169673g.gif

De oude vrouw stond voor de dood en was een referentie naar Bergman.

Aan Shakespeare lijkt me...

Hand van Castellari, trouwens.

avatar van Ramon K
Aan Shakespeare lijkt me...

Aan Ingmar Bergman. Uit Castellari's mond op de commentaartrack. Hij is een bewonderaar.

Uiterst stijlvolle en harde spaghetti western. Niet over de gehele speelduur even goed, maar vooral tegen het eind steeds beter en af en toe echt geniaal. Je moet er van houden en dat begint in mijn geval steeds meer zo te zijn. 4 sterren.

avatar van rokkenjager
Jesus, wat een teleurstelling. Bij wijlen voelt dit niet eens aan als een spaghetti western. Vooral door de vreselijk vreselijke soundtrack.Weg met gave melodie/deuntjes en verwelkom een Pijnlijk en zeurig onding (die vrouwelijke stem, brrrr). Lachwekkend nog dat het een ethische waarde blijkt te hebben tot betrekking met het verhaal.

De flashback's en slow motions zijn gewoon duf en irritant en hebben geen enkel toegevoegde waarde. Verder is Keoma gewoon een saaie personage. Ik heb ook veel liever een stoere cowboy in de hoofdrol in plaats van een Indiaan. Wat rest is een zeer fraaie shootout en paar mooie shots van de landschappen. Al verneukt die soundtrack wel een hoop sfeer.

Bélon
Wat een meevaller. Geweldige soundtrack. Heerlijk over-the-top. Even letten op die vette bijna 2 minuten lange tracking shot. Is wel een cult geval en ik begrijp waarom. Zeker niet de beste Western ooit, maar deze schopt echt wel kont. Lekker nostalgisch. Must voor genre fans.

avatar van Die Hard,Willis
Wat is de beste release om te kopen ?

De Koch Media release ziet er goed uit.

avatar van Quentin
Volgens mij heeft KOCH geen Keoma DVD uitgebracht, er is wel een prima Duitse uitgave van een andere distributeur.

Quentin schreef:
Ik zag die op een webshop staan. Keoma - Kinowelt Release. (Label: Koch Media) Zal wel een fout op die site zijn dan.

Wel een goede release dus. Volgende week bestellen.

avatar van Quentin
Lijkt me inderdaad een fout, Kinowelt is 'gewoon' de distributeur. Volgens mij wel geen Engelse subs of dub.

avatar van Die Hard,Willis
Die release bevat wel een engelse dub.

KINOWELT - Keoma - Melodie des Sterbens

avatar van as
as
Is de DFW uitgave verder goed of kan ik beter de Kinowelt versie bestellen? Ik zag op de laatste wel wat extra's staan. Formaat is hetzelfde.

avatar van Drs. DAJA
Heb vandaag de DFW DVD gekocht en die geeft credits aan Anchor Bay, dus dat zal dezelfde versie zijn.

*De cover van die DVD heeft overigens geen hol van doen met de film.

avatar van Drs. DAJA
Waanzinnige film. Diep onder de indruk van wat Castellari hier neerzet. Weinig keren zó'n perfecte westernvertelling gezien. De découpage, de slowmotion, de beweging in beelden en de perfecte compositie die dit vormt ter functie van het verhaal maken dit tot een absolluut meesterwerk. Keoma is één van de beste spaghettiwesterns die ik heb gezien.

avatar van mikey
Allereerst de soundtrack: nogal bombastisch en niet mijn smaak. Maar het past wel bij de film. Er is bijzonder veel energie en denkwerk in de regie, timing en de montage gestopt. (zoals de flashback scenes) Dat ziet er op zich keurig uit. Maar de valkuil is een teveel aan heroiek tot en met 'Jezus symboliek' aan toe.
De aanklacht tegen racisme is onbehoorlijk: let bijv. op nero die '''nikker''' zegt tegen zijn oude makker. Nero, trouwens, lijkt zich helemaal uit te leven als emotionele held met het moraal aan zijn zijde. En dat is niet altijd even gemakkelijk om serieus te nemen.

- Dit is trouwens de eerste western die ik zag waarin je letterlijk een kogel ziet vliegen. -

avatar van Brix
Een van de betere spaghetti westerns.
Franco Nero is ook hier weer indrukwekkend, zowel qua spel als uiterlijk.
Hij schittert in de actiescènes, waarin hij de meeste stunts ook zelf uitvoerde, zoals gebruikelijk.
Helaas is zijn Italiaanse accent in de Engelse dub versie duidelijk hoorbaar.
Maar hij durfde het in ieder geval wel aan om die in te spreken, hetgeen de emotie in de dialogen ten goede komt.
Ook een mooie rol van Woody Strode.

De landschaps-opnames zijn adembenemend.

Helaas werd ik knettergek van de vreselijke zangeres; die met haar kattengejammer veel van de muziek in de film naar de knoppen hielp, en daardoor enorm afbreuk aan het geheel deed.
Ook de zanger, met zwaar accent en domme teksten, hadden ze voor mij mogen lynchen.
Deze muziek is maar weer eens 'te danken'aan die vreselijke De Angelis broertjes, die met hun muzikale gewrochten al menige film bedierven.

Een schande dat een dergelijk goede film niet eens een passend dvd hoesje meekreeg.
Gelukkig is de beeldkwaliteit prima.
De prijs van de dvd zo mogelijk nog beter...€2,50 bij de Media Markt (waar ook 'Django' voor dezelfde spotprijs te grabbel ligt)

avatar van brucecampbell
Western is nooit mijn favoriet genre geweest en zal het waarschijnlijk ook nooit worden, maar na het zien van deze film is mijn interesse opgewekt om nog meer gelijkaardige films te zien. Het verhaaltje is niet echt iets bijzonders, maar de sfeer is er wel. Veel close-ups en slow-motions van neergeknalde mannen oogt altijd leuk! Leuke rollen van Nero en Strode. Als iemand tips heeft over gelijkaardige films hoor ik het graag.

erik1677
goddomme en ik moest django strikes again hebben.
Mooi dat ze deze verkochte met het hoesje van strikes again.
deze is beduidend minder

erik1677 schreef:
goddomme en ik moest django strikes again hebben.
Mooi dat ze deze verkochte met het hoesje van strikes again.
deze is beduidend minder

Vreemd dat je 'Django strikes again' verkiest boven deze film.
Heb je die wel al gezien?
Ik ken niemand die dat een goede film vond.
Volgens mij was ' D. strikes again' de slechtste western (die niet eens een western was in feite) waarin Franco Nero ooit speelde.

erik1677
ja tis eigenlijk een beetje jeugdsentiment.
Denk dat het daar mee te maken heeft.
heb deze nu voor de helft afgekeken, geef p een cijferals ik hem helemaal heb afgekeken.
Maar inderdaad vindt het geen slechte film

erik1677 schreef:
ja tis eigenlijk een beetje jeugdsentiment.
Denk dat het daar mee te maken heeft.
Maar inderdaad vindt het geen slechte film

Je hebt natuurlijk wel gelijk wanneer je boos bent door de misleidende cover op het DVD doosje.
Dat is ook stupide, en komt helaas vaker voor.

jazekers brix
Komt het veel te veel voor.
het is duidelijk ook nog een heel erg gekopieerdt hoesje.
Maar was bij de music store dus dacht; het zal wel in orde zijn.
Maar als jij nog meer western tips heb,hoor ik het graag.
Hou wel van een beetje ruige westerns.

jazekers brix
Komt het veel te veel voor.
het is duidelijk ook nog een heel erg gekopieerdt hoesje.
Maar was bij de music store dus dacht; het zal wel in orde zijn.
Maar als jij nog meer western tips heb,hoor ik het graag.
Hou wel van een beetje ruige westerns.

Hm, niet zo makkelijk om iets aan te bevelen, want smaken verschillen.
Maar heb je ' The Wild Bunch' al gezien? (waarschijnlijk wel)

erik1677
Nope,the wild bunch nog nooit gezien.
Hoor er veel goeie verhalen over,ga hem zeker uitchecken.
Laat ik wel weten hoe ik hem vind

erik1677 schreef:
Nope,the wild bunch nog nooit gezien.
Hoor er veel goeie verhalen over,ga hem zeker uitchecken.
Laat ik wel weten hoe ik hem vind

Leuk. Ik ben benieuwd naar je beoordeling.
Veel kijkplezier alvast.