Dungeons & Dragons (2000)

Verenigde Staten / Tsjechi√ę
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Courtney Solomon
met Jeremy Irons, Thora Birch en Marlon Wayans

De jonge keizerin van Izmer, Savina, wil gelijkheid en voorspoed voor haar onderdanen. De slechte Magiër Profion is op haar macht uit. Om Profion de baas te blijven moet Savina op zoek naar de staf van Savrille. Als ze deze in haar bezit heeft, heeft ze de macht over de machtige Rode Draken.

Let niet op de comments dit is juist een hele mooie film daarom geef ik hem een 5

avatar van SouthParkFan
wat een waardeloze film. heb me mateloos geergerd aan die twee rotjongens en lag helemaal in een deuk toen wayans het loodje legde

avatar van notorious_kim
Vandaag na jaren herbekeken:

Ik snap niet wat deze film doet bij de flop 100 op moviemeter. Ik geef toe, dit is geen hoogvlieger van een film, maar voor mij haalt deze wel een mooi gemiddelde.

Het verhaal is tof, na alle lord of the rings, eragon, ... verhalen een beetje cliché, maar mij blijft het wel boeien. Het is een verhaal vooral naar een jeugdig publiek gericht, en ik hou er wel van, ookal is het zeer voorspelbaar. Enkel het einde snap ik niet zo goed :-s.

De cast was middelmatig, ik hield veel van Thora Birch in haar rol, maar vond dat ze iets te weinig in beeld kwam. De rest van de cast was middelmaat, maat niet slecht, ik heb al veel slechter gezien.

De inbeeldzetting is wel een flop. Digitaal bekeken trekt deze film op niets, het komt allemaal zeer fake over. De shots die gebruikt worden zijn ook niet altijd even schitterend en nauwelijks origineel te noemen, maar hier en daar zat er wel een aardig beeld in, deze regisseur heeft zeker potentieel, misschien met het juiste budget, dat hij meer zou kunnen doen.
Door deze inbeeldzetting verliest de film natuurlijk zijn overtuigingskracht en daarmee ook zijn impact die het op je achterlaat. Maar ik vond het wel een genietbare film!

avatar van Donkerwoud
Het zijn sowieso nooit de echt slechte films die de flop100 halen, maar de slechte films die iedereen gezien heeft.

avatar van woeler82
Ik vond deze film niet slecht, soms wel erg voorspelbaar
Ik hou van fantasy films en deze was best redelijk te kijken.

Jammer dat mensen van vandaag teveel op de details letten
en als iets te kitch overkomt , het meteen onderwaarderen.

Echt kitch vind ik die karate films waar ze over huizen springen en dergelijke en bijna de hele film ermee volproppen.

Kitch vind ik soms wel oke , maar niet overdrijven

88Fabian
Zeker wel een leuke film.

MarcieMarc
Hoe ken deze mooie leuke vette film zo laag cijfer hebben ik vind het een 4,5 waard maar het krijgt een 5

avatar van elmo4ever
hij staat onterecht in de flop 100!!! echt waar het is zeker niet een van de beste films maar zeker niet een van de 100 slechtste!!!
goed is anders maar super slecht is die ook niet!!! het is namenlijk een geweldig verhaal maar idd slecht geacteerd beetje makkelijk gedacht over alles! maar ja!

Script / Verhaal:................ 3,5
Acteerwerk:....................... 0,3
Regie / Speelduur:...........3,0
Realisme:......................... 1,0
Cinematografie:............... 2,8
Naam/Poster:................... 2,9
--------------------------------------
Eindcijfer:........................... 2,7

Onterecht door bijna iedereen afgekraakt.

De special effects zijn wel redelijk, de acteerwerk idd slecht , maar dat vind ik niet echt storend, vond die Marlon Wayans nog best wel grappig.

En die draakjes zijn ook wel grappig.

@elmo4ever, hoe kan je nou het realisme beoordelen als het een fantasy film is

Ik moet eerlijk zeggen dat ik na het lezen van alle negatieve reacties eigenlijk geen zin had om de film nog te bekijken. Maar aan de andere kant wekte dat wel mijn nieuwsgierigheid dus ik dacht ik ga even een stukje kijken. Na dat stukje heb ik de film toch maar helemaal afgekeken en vond ik de film best nogal meevallen.

Verhaallijn was simpel en inderdaad heel voorspelbaar maar de dingen er omheen zoals de decors vond ik best wel aardig gedaan al kan het altijd wel wat beter.

De acteerprestaties waren gewoon slecht en dan vooral Irons die totaal niet uit de verf kwam in zijn rol. De rest van de acteurs waren iets beter maar zeker niet goed genoeg.

Wat wel heel goed was dat was de dvd-uitgave. Beeldkwaliteit was ruim voldoende en het geluid (DTS) klonk gewoon super en kwam van alle kanten op je af.

Voor mij is de film geen voldoende waard maar is die ook niet zo slecht als het gemiddelde en daarom geef ik de film 2,5*

ik vond hem spannend en leuk en ik heb en zelf ook en ik kijk hem zo nu en dan en hij blijft wel leuk

sweinsteiger

avatar van supadragon8
sweinsteiger schreef:

realisme 1.0
het is wel genre fantasy

idd lol. dat is de bedoeling van fantasy

sweinsteiger
Goed gezien.

avatar van mnrk
Dit was nog best een redelijke film....

Het verhaal was niet zo heel bijzonder,maar de aankleding van de film was wel in orde.
Persoonlijk had ik liever meer gezien van de tekenfilm waarmee ik "vroeger" ben opgegroeid.

Het acteerwerk was ook redelijk, maar gelukkig hadden we Kristen Wilson ( met Madonna outfit en Zoe McLellan ....en als bad guys Bruce Payne en Jeremy Irons.

YouTube - DUNGEONS AND DRAGONS Cartoon Intro
Maar dit blijft toch nog steeds de originele en betere Dungeons & Dragons.

avatar van Savvaniah
Voor mij een geliefde film, omdat het zich in de Forgotten Realms afspeelt, de wonderbaarlijke werelden van Bioware Rpg's als Baldur's Gate, Icewind Dale en mijn alltime Favorite op GamesMeter: Neverwinter Nights. Dus dat de film voor mensen bagger is boeit me niet..er zijn genoeg aanrakingspunten naar de games toe...dat in mijn ogen alles weer goed maakt.

avatar van RuudC
Als hier nou geroepen werd dat Dungeons And Dragons de lelijkste geanimeerde draken heeft uit de filmgeschiedenis, dan zou ik het daar volledig mee eens zijn. De slechtste film aller tijden is Dungeons And Dragons zeer zeker niet! Ik snap wel dat deze film niet op een warm onthaal hoeft te rekenen, maar veel reacties slaan wel erg door. Dungeons And Dragons is geen goede film. Sword and sorcery is ook geen goed genre, omdat het een verzameling is van slechte elementen waar ook nog eens een gay elfensausje over gegoten wordt. Er zijn echter mensen (waaronder mezelf) die dit soort dingen alleen tamelijk briljant vinden. Zou Dungeons And Dragons tien jaar eerder uitgekomen zijn, dan hij absoluut meer waardering gehad hebben. In 2000 kon je hier namelijk echt niet mee aankomen.

Ik behoorlijk zelf tot het selecte clubje dat graag meedoet met een sessie van het (rollen)spel dungeons & Dragons. Het zal best meetellen in de beoordeling. Doorgaans zijn dergelijke avonturen niet veel beter dan dit soort films. De personages zijn van bordkarton. Je ziet direct wie de slechterikken zijn en wie goed zijn. Het acteerwerk is er ook wel naar. Alleen Jeremy Irons doet het goed en lijkt er nog flink wat plezier in te hebben. De rest straalt vooral lol uit. Nogmaals, ikzelf heb daar in dit soort films snel genoeg aan, maar ik kan me voorstellen dat ik daar weinig medestanders in heb. Desondanks zien de decors er (met uitzondering van alles wat digitaal is) prima uit. D&D’ers zullen een aantal dingen herkennen, maar er zijn ook genoeg elementen die totaal niet kloppen. Beetje jammer dat er wel een beholder in zit, maar verder alleen maar voorbij zweeft. Bovendien heb ik het makkelijke tuig (orks, goblins en dergelijke) gemist, al is Dungeons & Dragons over het algemeen een best vermakelijke film. Erg voorspelbaar ook natuurlijk.

avatar van psycholamp
Nog steeds niet heel goed, maar wel beter genietbaar, is het vervolg. (Wrath of the Dragon God) Daar komen zeker meer elementen naar voren, die vanuit het spel herkenbaar zijn. En geen Ghettodudes die hun Middeleeuwse petje achterstevoren ophebben en met piepende stem praten. Want, laten we wel wezen, dat personage verklooit zo'n beetje deze hele film.
Als ik DM was, zou ik het ook niet pikken, dat iemand zo'n personage speelt in een party. Maar ook de andere spelers heb ik niet erg hoog zitten. Jeremy Irons staat constant met gekromde klauwen de slechterik uit te hangen, met een staf waarmee hij draken kan oproepen. Machtige, intelligente wezens, die sterven zodra er een deur op hen valt... En dan nog Tora Birch, die daar als een soort verlepte Queen Amidala uitziet en totaal niet overtuigend overkomt.
Soms heb je van die films, die leuk worden van slechtheid. Maar dat gaat hier echt niet op. Bij zo'n film reken ik op eendimensionale karakters, good vs. evil en hoop monsters. Maar hier werkt het gewoon niet! En die laatste zijn echt niet om over naar huis te schrijven. De draken zijn echt lelijk en als je dan een herkenbaar figuur ziet (een beholder) vliegt ie precies de andere kant op.
Een enorme drakentand, lijkt me zeker tientallen kilo's wegen, wordt opgetild alsof ie een paar gram weegt. En zo volgen er meer onlogische keuzes, ongeloofwaardige acties en mislukte en misplaatste humor. Dat tegen oerlelijke decors en met slechte CGI maken dit een ware achtbaan der irritaties om naar te kijken.

avatar van RuudC
Toch is sword and sorcery een genre bij uitstek waar je een zooi slechte clichés op een hoop kan gooien en er (in principe) mee weg kan komen ook. Ik til niet zo zwaar aan onlogische dingen. Ik heb er zelfs geen seconde op gelet. Tijdens het rollenspel heb ik ook vaak wel genoten van rare typetjes. Het is niet serieus te nemen natuurlijk, maar het voegt wel veel kleur aan een avontuur toe. Natuurlijk heeft de film een hoop verbeterpunten. Zo'n Beholder had inderdaad een grotere rol moeten krijgen dan simpelweg even voorbij te flitsen.

RuudC schreef:

Mocht je het onthouden voor de volgende keer: als ik een beholder inzet en je leidt hem af door een steen ergens heen te gooien krijg je daar 5 bonuspunten xp voor.

Daarna ga je vanzelfsprekend dood als alle ogen jouw kant op gaan

avatar van RuudC
Ik zorg wel voor iets dat als spiegel kan fungeren. Ik ken mijn Griekse mythologie wel.

Griekse mythologie is geen bron van juiste D&D kennis

ze kunnen beter de Cartoon verfilmen, die groep kinderen tegen Venger maakt een veel leukere film dan dit gebeuren