Shade (2003)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Damian Nieman
met Gabriel Byrne, Melanie Griffith en Sylvester Stallone

In de schimmige onderwereld van gokkers en professionele kaartspelers is The Dean een legende. Bij zijn pokerspel gaan bedragen om van 100.000 dollar en meer. Maar is The Dean onverslaanbaar? Vernon denkt van niet. Hij heeft een plan bedacht om The Dean te verslaan en een fortuin te winnen. Daarvoor heeft hij de hulp nodig van een stel oplichters en een jonge arrogante pokerspeler. Vernon en zijn partners-in-crime staan op het punt hun slag te slaan, maar in een wereld waarin iedereen zijn brood verdient met bedrog, is niemand te vertrouwen...

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Leuk vermakelijk maar standaard filmpje.. die goed kijkbaar is door de degelijke cast.
Gewoon een leuk tussendoortje.. geen topper.. en een beetje standaard.. maar wel leuk
3 sterren.

avatar van lucdecoster
lowhusky schreef:
Welk kaartspel spelen ze op het eind?

Het was volgens mij een pokervariant.

confucius
Een film die niet aanzet tot een tweede kijkbeurt. Van een - gok en poker - film moet je kunnen genieten. Ik heb deze moeten "ondergaan!"
Deze 'drab' draagt het label "cremeer mij na bezichtiging." Zij die iets van poker afweten - en dat doe ik toevallig - is het zeker geen zalige film, au contraire. Zelfs de grote Merlijn - toch ook niet de eerste de beste tovenaar - zou er niet in slagen deze truuks tot een goed einde te brengen, het ging me te ver. En het verhaal sloeg ook al nergens op. wat een stelletje klungelaars.
Confucius zei het 2500 jaar geleden al:
"Wat is het leven toch simpel wanneer je de dingen naar je hand kunt zetten." Een Half Souke voor deze verpletterende zatte zever.

confucius schreef:

Confucius zei het 2500 jaar geleden al:
"Wat is het leven toch simpel wanneer je de dingen naar je hand kunt zetten."

Bij Confucius!

Mmm, tijdje geleden dat ik em heb gezien, maar mij is bijgebleven dat ik de actie rondom de film interessanter vond dan de pokerpotjes..

Maar weer eens tijd voor kijkbeurt, dan maar.

beter dan verwacht

SvV
Mwah.. vond er niet zoveel aan, gewoon voor tussendoor misschien aardig. Leuk verhaaltje enzo maar gewoon niet echt mijn film.

avatar van snuiter5
Dit is tenminste geen film waarvan er 13 in een dozijn passen. Zeer origineel en zeker de moeite waard om hem de te zien.

avatar van Sportingerke
Lijkt zeer sterk op een lang uitgesponnen aflevering van de BBC-serie Hustle, maar aangezien die er later kwam, kun je deze con-movie niet als plagiaat bestempelen
De "artiesten" in deze film zijn wel net iets minder scrupuleus en spelen gevaarlijker spel dan het zootje ongeregeld in Hustle.

Sterke plot en even sterk einde.

avatar van Kr!kke
Goede misdaadfilm met een meesterlijk einde!

avatar van ®Tc
Volgens films is iedereen die een boek kaarten heeft een cheater.

Shade is opnieuw z'n poging tot Rounders. Film is zeker amusant en z'n kaarttrucs zijn best wel cool maar het heeft weer zo weinig om het lijf. Er wordt eerder voor een zachte aanpak gekozen. Vooral dan Stallone zijn personage dat toch werd afgeschilderd als iemand erg speciaal blijkt als een erg gewoon iemand over te komen. Normaal kan Stallone wel charisma in z'n personages steken maar laat het ons hier maar laten op een miscast. Stuart Townsend heeft wel een leuke kop en Thandie Newton is naar goede gewoonte weer hoogst middelmatig. Beste van de hoop is nog Gabriel Byrne.

Complete afknapper in de film is zonder twijfel die voice-over van Stallone op zijn jongere versie. Compleet belachelijk.

Ochja nog even aan toevoegen omdat mensen door de hype denken dat poker per definitie hold'em is: Het poker dat hier gespeeld wordt is 5 card stud.

avatar van Cleanshot
Een keer een andere rol van Stallone, grappig en aardig geacteerd.
Vermakelijke film.

Hoe een idee uit een biergesprek in de kroeg tot het filmdoek leidde: 2.00 (2.20)
Eenvoudige, doch redelijke vermakelijke prent. Hoewel het script zeer doorzichtig in elkaar steekt, en de film verder nogal amateuristisch oogt, worden er aan de speeltafels zowaar toch een paar aardige scenes geschoten. Wat met name te danken is aan de positieve, goed getroffen sfeer. Daarnaast zien we de nodige sterren voorbij komen in enkele bijrolletjes, wat zeker niet onaardig uitpakt. Jammer is het dan ook dat de onervaren Nieman werkelijk geen idee heeft hoe hij de film meer uitdagender had kunnen maken, hetzij door een cinematografische impuls, danwel het script van een extra dimensie te voorzien; want hier prik je veel te gemakkelijk doorheen. Maar misschien is het ook juist deze blueheid waardoor het redelijk fris en ongecompliceerd oogt. Toch blijft een voldoende ver weg.

avatar van John Lee Hooker
Nogal slecht acteerwerk en een saai script. Ik zat me te ergeren aan de verschillende gesprekken die gewoon totaal niet goed waren.

Zelfs Stallone was 'n beetje geforceerd, en Gabriel Byrne deed overdreven stoer.

Het pokeren zelf is matig in beeld gebracht. Raise, call, fold zonder maar effe te twijfelen.
Er wordt zelfs zo'n chef van het casino bijgehaald om de fiches all-in te schuiven. In de praktijk werkt dat helemaal niet zo. Z'n tegenstander schoof daarna ook gewoon z'n chips zèlf naar voren. Sorry maar dat was echt dom.

Het was redelijk verzorgd allemaal en ik kan me voorstellen dat je deze film prima kunt wegkijken onder het genot van wat jenever ofzo. Aangezien ik gisteravond nuchter was viel Shade nogal tegen.

avatar van moviemafketel
Ik vond het een vermakelijke film. Redelijk voorspelbaar, maar het zou net zo goed anders hebben kunnen aflopen. De kaart-trucjes van de mechanicus zijn cool. Sowieso zijn films met het pokerspelletje erin verwerkt vaak wel aan mij besteed.

Acteerwerk weinig op aan te merken. Was wel blij dat Foxx er vrij snel uit werd geknikkerd. Heb weinig tot niks met die acteur. Stallone in een totaal andere rol als we van hem gewend zijn was wel een leuke toevoeging.

De film kabbelt lekker door en heeft de juiste speelduur. Ik heb mij prima vermaakt.

avatar van RonMathijs
Aardige film, vond de opbouw van de film niet goed.. Verder vond ik het einde wel mooi bedacht, als het ware een dubbel bedrog.. Acteer prestaties waren redelijk, niets bijzonders. Voor mij net een voldoende door Sly

avatar van DonOswaldo
Degelijk. Ben sinds ik 21 zag eigenlijk altijd wel in voor kaartspel-filmpjes. Jamie Foxx is prima in z'n rol al is de rol wat kleinschalig, Sylvester Stallone heeft de juiste uitstraling voor z'n rol, zo ook Thandie Newton voor de rol van bedrieglijke vrouw en ook de rest van de casting heb ik niet veel op aan te merken. Einde vond ik wel wat jammer, aangezien ik toch niet echt enige binding had met de mensen, had ik het leuker gevonden als The Dean ze echt hun geld afhandig had gemaakt, dus ook Vernon. Verder geen ernstige smet op de film.

leuke film, maar geen topper.
Eén ding vind ik wel gek: Vernon neemt zijn 'partners' op een gegeven moment mee naar de Magic Castle, waar hij later, nadat hij hun geld heeft ook naartoe gaat. Vroeger of later zullen ze naar hem op zoek gaan. Dan gaan ze toch eerst bij de Magic Castle kijken??

Had deze nog over van mijn Stallone marathon. Valt niet tegen, maar zoals al meer gezegd is, niet meer dan een aardig filmpje.

Sobere film met leuke rollen voor Jamie Foxx en Sylvester Stallone.

Leuke film over een stel zwendelaars in het pokerspel. En het zijn natuurlijk ook de zwendelaars die elkaar ook oplichten. Redelijk voorspelbaar dat dit dus gebeurd, maar het zit uiteindelijk wel goed in elkaar en de film kijkt lekker weg. Ook helpt het wel dat de cast bestaat uit flink wat bekende namen die hier allemaal prima werk leveren binnen hun bereik.

De oplichterstruc met de verloren ring is later nog eens gekopieerd in Zombieland.

avatar van daxclusive
Super film weer van Stallone.

Redelijke film, wel erg voorspelbaar. Jammer genoeg geen texasd hold m en de stringbetts waren ook ongeloofwaardig

avatar van K. V.
Een pokerfilm kan er bij mij af en toe wel in, dus deze eens geprobeerd.
Een goeie film met een aantal verrassende wendingen. De film duurt zo'n 90 min en verveelde niet. De bekende cast was leuk meegenomen en kon goed met de kaarten overweg.
Deze een tijdje voor 1€ gekocht (5 voor 5€) en hij is zeker geen miskoop. Het bekijken waard als je een filmpje wil zien met enkele leuke twists.

avatar van Brabants
Shade is een lekkere gok c.q. pokerfilm met een lekker sfeertje en een solide verhaal. Diverse plotwendingen die onlosmakelijk met zo'n verhaal verbonden zijn, zorgen ervoor dat je als kijker niet tekort komt. De trucs met gemarkeerde kaarten op zo'n hoog niveau en met een hoog inzetlimiet zijn wel opmerkelijk, maar blijkbaar slechts een detail. Het mag de pret niet drukken.

avatar van DjFrankie
Leuk in elkaar gezet, deze film. Kijkt ook lekker weg.

avatar van SmackItUp
Onderhoudend filmpje met weliswaar een mager verhaal, maar door de vlotte pace i.c.m. de speelduur nergens slepend. Tevens sfeervolle beelden van Las Vegas, met een passend einde.

Meer dan prima wegkijker, 3,5*.

Goede film met een puike cast.
Eigenlijk wel een simpel verhaaltje, maar de cast maakt er een prima film van, echter geen hoogvlieger, maar is een film die vlot weg kijkt.

avatar van Roger Thornhill
Leuke film met een sterke rolbezetting en meer dan voldoende twists om de kijker tot en met de slotscène geboeid te houden. Maar die meer-dan-voldoende twists worden er eigenlijk op een gegeven moment wat te veel, en mede daardoor is het moeilijk om me echt bij de personages betrokken te voelen, want wie in de eerste scène nog de oplichter is kan in de tweede al het slachtoffer zijn. Niets mis mee, maar als er niet alleen met de kaarten maar ook met de personages zó gegoocheld wordt, geldt dat overdaad voor mij schaadt, zodat ik na de laatste ronde denk: nou ja, het zal wel, o ja, déze onderlinge verhoudingen worden óók nog een keertje door elkaar gehusseld en op hun kop gezet, de regisseur/schrijver trekt nog maar eens aan een paar draadjes en de marionetten beginnen weer te stuiptrekken... Wel een compliment voor Stallone, die er in zijn chique pak fraai uitziet en als sluwe speler verrassend overtuigend overkomt.