Star Wars: Episode VII - The Force Awakens (2015)
Genre: Sciencefiction / Actie
Speelduur: 138 minuten
Alternatieve titel: Star Wars: The Force Awakens
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: J.J. Abrams
Met onder meer: John Boyega, Daisy Ridley en Harrison Ford
IMDb beoordeling:
7,7 (1.017.313)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 16 december 2015
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Star Wars: Episode VII - The Force Awakens
"Every generation has a story."
Dertig jaar na de overwinning op het Galactische Keizerrijk is er een nieuwe bedreiging: de kwaadaardige Kylo Ren en de First Order. Stormtrooper Finn loopt over naar het verzet, crasht op woestijnplaneet Jakku en ontmoet hier Rey. Zij heeft een droid die belangrijke geheime informatie bevat over de locatie van de laatst overgebleven Jedi Knight, Luke Skywalker. Het duo werkt samen met Han Solo om te zorgen dat het verzet deze informatie in handen krijgt.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,7 / 1017313)
- Trailer (YouTube)
- Spoilertopic
- Star Wars: The Force Awakens (BoekMeter)
- Star Wars: The Force Awakens (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 14,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Han Solo
Luke Skywalker
General Leia Organa
Kylo Ren / Ben Solo
Rey
Finn
Poe Dameron
Maz Kanata
Supreme Leader Snoke
General Hux
Video's en trailers
Reviews & comments
pandit
-
- 45 berichten
- 163 stemmen
Afgelopen donderdag de film in Pathé Imax bekeken. Koste wel wat, maar ik wou de ultieme filmbeleving ervaren. De eerste delen (uit '77) heb ik meerdere keren in de bioscoop bekeken en er toen van genoten. Nu viel me 3D is enorm tegen, onnatuurlijk, flikkerend en daardoor hoofdpijn verwekkend., en ik heb nauwelijks de film kunnen volgen, laat staan er van genieten. Wat heb ik kunnen volgen was heel erg voorspelbaar en lijkt erg op het eerste deel (episode IV). Ik hoop deze film spoedig in 2D te kunnen bekijken, en zal 3D voorlopig links laten liggen totdat dit volwassen ooit volwassen wordt. Ik heb Imax dit bij mijn evaluatie laten weten.
Jediron
-
- 111 berichten
- 70 stemmen
Heb hem ook in Pathé Imax bekeken en het 3D viel mij juist niet tegen. Geen hoofdpijn maar het is idd wel intensief kijken en niet zo dat je lekker achteroverleunend kan genieten van de film. Wat dat betreft wil ik hem nog zeker in 2D zien.
dan de film; als echte SW Fan van het eerste uur ging ik toch met een niet zo voldaan gevoel de bioscoop uit. Het verhaal is magertjes, de diepgang van de nieuwelingen is dat ook al. Daar had ik méér van verwacht. Rey vond ik best goed acteren, al kan je idd vraagtekens zetten bij wat ervan haar in beeld is gebracht. Dat ze ineens als de beste forces gebruikt en als een pro zwaardvecht, natuurlijk, daar kunnen we allerlei redenen bij verzinnen. Maar dat is meteen het grote gemis; waarom is dat niet in beeld gebracht? Kortom > weinig diepgang. Ren, ook al zo'n onafgemaakt personage. Bovendien ridicuul dat hij een masker dracht terwijl hij dat helemaal niet nodig heeft. Pure gimmick en belachelijk in mijn ogen. Dat middeleeuws tintje aan zijn saber is ook al zoiets; het is geen middeleeuws wapen, ga het dan ook niet pretenderen. Vond ik de saber met lights naar twee kanten nog wel stoer. Het gevecht met die twee jedi's was dan ook nog eens om te smullen. Maar hier? De lightsaber gevechten waren stompzinnig saai.
En dan de oude garde; Han, die gepensioneerd zou moeten zijn op die leeftijd maar nee, hij heeft er niet veel van gebakken in 20jr, nog steeds de onbetrouwbare smokkelaar. Zo sim-pel. Jammer dat ze niet orginelers voor hem hadden kunnen verzinnen. Leia, helaas ook al weer zo'n simpele toevoeging zonder veel inhoud. En Luke als cliffhanger, daar kan je dan gelukkig weinig van zeggen. Chewbakka, die was dan nog de held van het stel.
Geef alsnog 3 sterren want het is geen slechte film, het had alleen zoveel beter kunnen zijn.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Niemand kan zwaardvechten de eerste keer. Niemand. Talent is echt iets anders. Ik vond dat iok een beetje storend aan de film.
Op de zandplaneet waar Rey leeft, heeft ze niet voor niets een wapen. (een lange wapenstok) Dat is kennelijk nodig omdat ze zichzelf zo nu en dan moet verdedigen. En er is bovendien een scène waarin je kunt zien dat ze best goed is met dat wapen. Nee, het is geen zwaardvechten, maar ze is dus niet 0,0 onervaren wanneer het op vechten met een wapen aankomt en daarbij, als Rey de dochter is van the Jedi Knight Caleb Dum, (Kannan) of een andere Jedi, dan is het al helemaal niet vreemd. Ik vind het hoe dan ook wel goed dat de ware identiteit van Rey nog wat mysterieus is.
Timothyvdmeer
-
- 1540 berichten
- 2391 stemmen
ja geweldige film. Kom maar op met deel VIII!.
Acteurs doen het goed. Ziet er geweldig uit...muziek is...adembenemend mooi.
wichfotografie
-
- 1 berichten
- 1 stemmen
Had er meer van verwacht n.a.v. alle ophef in de media. Vermakelijke film maar zeker niet de beste uit de serie. Ik snap dat die-hard fans het geweldig vinden om hun `oude vrienden` terug te zien maar dat is dan ook het enige spectaculaire in deze film. 3D voegde weinig toe helaas. Teleurgesteld!
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Ik snap dat die-hard fans het geweldig vinden om hun `oude vrienden` terug te zien maar dat is dan ook het enige spectaculaire in deze film. 3D voegde weinig toe helaas. Teleurgesteld!
Ooo, Han Solo en Chewbacca natuurlijk! Ja, die komen halverwege de film dan eindelijk in het verhaal. Maar om eerlijk te zijn, ik vind dat mijn 'oude vrienden' er nogal karig vanaf komen in deze nieuwe Star Wars. En weet je wat nou het grappige is, al is het verre van grappig.., ik vind de film juist minder worden vanaf het moment dat Han Solo en Chewie komen! Dat ligt niet specifiek aan hun hoor, maar de film zelf wordt minder goed.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Het verhaal is magertjes, de diepgang van de nieuwelingen is dat ook al.
Dit lees ik zo vaak. De nieuwe personages zijn niet goed uitgewerkt en zo. Vind ik zo'n onzin. Rey is juist een mysterie op zich. Waar komt ze vandaan? Wie zijn haar ouders? Wie heeft haar daar achtergelaten? Ze heeft voor zichzelf moeten zorgen en is daardoor een heel sterke scavenger geworden, die gaandeweg de film ontdekt dat ze Force-gevoelig is en al doende leert om haar duidelijk grote krachten te gebruiken. In het eerste deel met het gevecht met Ren blokt ze ook alleen maar. Pas in het laatste stuk, wanneer ze zich kalmeert met de Force, draait het gevecht. Het is niet dat ze dat ding aanzet en meteen als een pro vecht. De redenen daarachter komen vast nog. Ze moeten je wel lekker maken om naar de volgende films te gaan en niet alles in één film te stoppen. Als ze nou hier niets meer over zeggen in ep 8 en 9, zal ik je gelijk geven, maar voorlopig nog lang niet. Je moet dit niet zien als een standalone film. Dit is het eerste hoofdstuk van een trilogie.
Ren, ook al zo'n onafgemaakt personage. Bovendien ridicuul dat hij een masker dracht terwijl hij dat helemaal niet nodig heeft. Pure gimmick en belachelijk in mijn ogen.
Hij draagt een masker als eerbetoon aan zijn grote held Darth Vader. Zijn grote voorbeeld van de Dark Side. Lijkt me niets onzinnigs aan.
JacoBacoMijns inziens krijgen Leia en Luke nog wel een grotere rol in de volgende delen, want ook hier geldt weer dat dit pas het begin van een trilogie is. Han heeft deze film afscheid kunnen nemen, want Ford wilde in Jedi al dood, meen ik. Ik vond juist dat hij voor heel mooie momenten heeft gezorgd, maar uiteindelijk draait de film toch om de nieuwe cast. Finn, Rey, Ren en Poe. Daar gaan we nog veel meer van zien. Als je een Star Wars-film maakt zonder te laten zien wat er met de oude personages is gebeurd, krijg je nog veel meer backlash. Ik vond het prima zo. Mooie film om de fakkel mee door te geven.
Jediron
-
- 111 berichten
- 70 stemmen
Onzin. Je moet deze film beoordelen als fim ansich en niet als een trilogy. Alle voorgaande episodes zijn op zichzelf beoordeeld; en zo hoort het ook. Anders dan in Episode 1 en 2 (4-5 nieuwe stijl) moet je hier wel heel veel bij denken en afwachten wat er nog komen gaat. Toen waren de personages veel helderder neergezet, met Luke, Han Solo, Yoda enz.
ps: wichfotografie: Sommige diehard fans bedoel je, ik reken mijzelf ook tot die groep maar zelfs ik kan er absoluut geen 5 sterren film van maken; daarvoor is het verhaal en de dialogen en diepgang te mager voor. Dan stip ik ook even de "spanningsboog" aan; die was abrupt en leek nergens op de spanning die opgebouwd werd in eerdere episodes. Boom, the Sith blaast 5 planeten op; zo uit het "niets" en voor je het weet ging er weer een "death star" de lucht in. Ook daar rammelt het.
Cikx
-
- 2120 berichten
- 1083 stemmen
Onzin. Je moet deze film beoordelen als fim ansich en niet als een trilogy. Alle voorgaande episodes zijn op zichzelf beoordeeld; en zo hoort het ook. Anders dan in Episode 1 en 2 (4-5 nieuwe stijl) moet je hier wel heel veel bij denken en afwachten wat er nog komen gaat. Toen waren de personages veel helderder neergezet, met Luke, Han Solo, Yoda enz.
Toen Empire Strikes Back uitkwam kreeg deze film ook gemengde kritieken, met als meest voorkomende kritiekpunt dat het toch allemaal wel erg veel leek op de eerste Star Wars film. Het heeft even moeten duren, maar nu wordt het door het merendeel als de beste Star Wars film gezien. Maar ook als je bijvoorbeeld naar Darth Vader kijkt in A New Hope, je weet helemaal niks over hem, pas in de tweede film kreeg je meer over hem te weten. Met dat in je achterhoofd kijk je toch heel anders naar het karakter Darth Vader in de eerste film. Ik verwacht dat dit in deze trilogie ook weer gaat gebeuren waardoor je uiteindelijk toch anders naar deze film gaat kijken.
Chris Stuckmann gaat ook in op dat punt in zijn analyzed review. Aanrader mocht die nog niet gepost zijn! The Force Awakens and Star Wars Formula - Analyzed Movie Review - YouTube
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
AHWA, Ik ben het eens met Jediron. Ik beoordeel de film op wat het nu is en niet op wat het nog kan worden met betrekking op de vervolgen. Ja, ik geloof dus wel in het scenario dat je meer waardering voor de film kunt krijgen nadat de andere delen zijn uitgekomen. Maar op dit moment heb ik Star Wars: TFA inmiddels 2x gezien en de film is er niet beter of minder op geworden. En wat wichfotografie zegt.., daar ben ik het niet mee eens.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Onzin. Je moet deze film beoordelen als fim ansich en niet als een trilogy. Alle voorgaande episodes zijn op zichzelf beoordeeld; en zo hoort het ook. Anders dan in Episode 1 en 2 (4-5 nieuwe stijl) moet je hier wel heel veel bij denken en afwachten wat er nog komen gaat. Toen waren de personages veel helderder neergezet, met Luke, Han Solo, Yoda enz.
Ook onzin dan
. Er is van tevoren aangekondigd dat het drie films worden, net als bij de prequel trilogy, net als bij Lord of the Rings, etc. Het verhaal is nog niet af, dus je mag het ook niet zo beoordelen. En wat wil je dan met je personages? Van Yoda weten we ook helemaal niets als we hem zien in Empire. Wat voor diepgang krijgt hij dan? Van Han Solo weten we in Hope dat hij een smokkelaar is die de Kessel Run in 12 parsecs doet. Weet je er dan meer over? We weten nu juist al wat Ren drijft, wat Rey drijft, waarom Finn doet wat hij doet. Maar er is ook veel wat we nog niet weten, omdat ze dat bewaren voor de volgende delen. Ik vind de kritiek op de nieuwe personages en het verhaal erg onterecht, maar mijn verwachtingen voor de film zijn dan ook waargemaakt. Bij jou/jullie dus niet. Dat kan. Maar dat maakt jouw/jullie/mijn mening geen feit.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Dit lees ik zo vaak. De nieuwe personages zijn niet goed uitgewerkt en zo. Vind ik zo'n onzin. Rey is juist een mysterie op zich. Waar komt ze vandaan? Wie zijn haar ouders? Wie heeft haar daar achtergelaten?
Ik kan mij beter vinden in de kritiek die ze krijgt. Alles wat Rey doet is meteen perfect en dat maakt haar net zo oninteressant als heldin. Ik kan niet meevoelen met iemand die alles meteen perfect doet.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Dat vind ik dan weer niet. Voor mij hoeft een held niet flawed te zijn.
Laatste bericht hier, want ik schrijf toch alleen maar hetzelfde
. Op naar Rogue One!
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Maar AHWA, de volgende film (VIII) komt pas in 2017. Star Wars: TFA is waar we het nu mee moeten doen en daar kun je de film toch op beoordelen? Ik vind de rol van Luke Skywalker en Leia in deze film veel te mager. wichfotografie zegt: ''Ik snap dat die-hard fans het geweldig vinden om hun 'oude vrienden' terug te zien maar dat is dan ook het enige spectaculaire in deze film.'' Maar de meeste zijn amper in beeld en hij zegt het zelf al ''in deze film''. Ja, ik beoordeel deze film op wat ik gezien heb en wat ik nu weet en dat lijkt mij ook de bedoeling. 
Maar nog even voor de duidelijkheid.. Met betrekking tot wat wichfotografie zegt.. Mijn 3,5* is niet specifiek gebaseerd op de deelname van de oude personages, maar op Star Wars: The Force Awakens in zijn geheel en ik reken de vervolgen niet alvast mee.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
JacoBacoDeze film draait mijns inziens ook niet om Luke en Leia, maar om Poe, Finn, Ren en Rey. Dit is hun introductie in de Star Wars-filmreeks. Ik ben het eens met hoe de makers dat gedaan hebben, want als Luke al eerder in de film zou zitten, of langer in de film zou zitten, zou automatisch alle aandacht naar hem gaan. Dat is niet de bedoeling. De makers willen dat je van de nieuwe personages gaat houden, en dat is bij mij gelukt.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
AHWA, ik kreeg alleen de indruk dat jij de indruk kreeg dat ik de film iets vind tegenvallen omdat de oude personages zo weinig te zien zijn. Maar dat is niet het geval hoor.
Ik vind vooral de opmerking van wichfotografie een beetje raar.. Dit: ''Ik snap dat die-hard fans het geweldig vinden om hun `oude vrienden` terug te zien maar dat is dan ook het enige spectaculaire in deze film.'' Terwijl ze dus amper te zien zijn. 
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Bijna vergeten om er iets over te schrijven. Niet dat de 61ste review er dan nog toe doet, maar dit is natuurlijk ook een beetje persoonlijke administratie.
The Force Awakens is in elk geval een film waarvoor ik naar de bioscoop gegaan ben. Zegt in wezen niet zoveel, ware het niet dat ik filmhuizen oversla, tenzij ik een film in kwestie heel graag wil zien. Normaliter vind ik het niet erg om een paar maanden extra te wachten om gewoon thuis een prent te kunnen zien. Ik voelde me weer even een kind dat bijv. op de nieuwe Jurassic Park of de nieuwe LoTR zat te wachten. Ik verslond iedere teaser en elke trailer. Meerdere keren zelfs en dat terwijl ik ook echt getwijfeld heb of Star Wars bij Disney in de juiste handen was.
In dat opzicht is The Force Awakens een flinke meevaller. De film voelt wel wat anders aan dan de originele trilogie, maar wat mogen we in onze handjes wrijven dat de invloed van George Lucas minimaal was. Dikke plus voor de vieze omgevingen. Ik voelde me hier na tien minuten al thuis, terwijl de prequels daar nauwelijks in slaagden. Jakku voelt aan als Tatooine, maar de gecrashte star destroyer staat op mijn netvlies gebrand. Echt ongelooflijk gaaf!
Er valt natuurlijk wel wat te zeggen over het verloop van de film. Dat deze sterk overeen komt met die van A New Hope is inderdaad wel wat jammer. Toch zien we ook veel nieuwe dingen, zoals een handvol nieuwe personages met wie we nu weer kunnen meeleven. Ik ben ook wel gevallen voor de (anti)charme van Rey, maar ben bovenal benieuwd naar wat Kylo Ren in petto heeft en wat Snoke allemaal gaat doen. Daarnaast heeft Harisson Ford een glansrol te pakken. Niet eerder was Han Solo zo gaaf. Nieuwe personages, nieuwe werelden, andere tijden en een nieuwe death star. Het zit natuurlijk net in een ander jasje, maar ach, het kan me eigenlijk ook niet heel veel schelen. Alleen de dogfights waren niet zo aan mij besteedt.
Wat ik eigenlijk mistte, was wat achtergrond info. Wat is er gebeurd in de dertig jaar na de battle of Endor? Dat je de achtergrond van Rey in het ongewisse laat, snap ik wel. Ik vind het toch wel weer jammer dat ik op internet moet gaan speuren wat er gebeurd zou kunnen zijn. Al met al levert J.J. Abrams een fijn spektakel af dat nimmer verveelt. Hij voelt dit universum goed aan, al vind ik het erg lastig om een waarde-oordeel te geven aan The Force Awakens. Voorlopig dus een 4,5/5, omdat de terugkeer naar Star Wars echt goed voelt. Het zijn vooral sentimentele sterren die slechts ten dele door het spektakel bepaald worden. Het zou zomaar een volle ster kunnen zakken als de vervolgdelen tegenvallen. Ik denk dat je pas echt kan oordelen als de andere twee delen uitgebracht zijn en The Force Awakens in de juiste context geplaatst kan worden. Tot die tijd is het lekker discussiëren en fantaseren over wat gaat gebeuren.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
AHWA, ik kreeg alleen de indruk dat jij de indruk kreeg dat ik de film iets vind tegenvallen omdat de oude personages zo weinig te zien zijn. Maar dat is niet het geval hoor.
Ik vind vooral de opmerking van wichfotografie een beetje raar.. Dit: ''Ik snap dat die-hard fans het geweldig vinden om hun `oude vrienden` terug te zien maar dat is dan ook het enige spectaculaire in deze film.'' Terwijl ze dus amper te zien zijn.
Ik val meer over het feit dat hij dat het enige spectaculaire noemt aan de film.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik kan mij beter vinden in de kritiek die ze krijgt. Alles wat Rey doet is meteen perfect en dat maakt haar net zo oninteressant als heldin. Ik kan niet meevoelen met iemand die alles meteen perfect doet.
Mee eens. Ik heb ook helemaal niets met een Mary Sue personage, al helemaal niet als dat (nog) niet goed uitgewerkt is. Ik zie ze het ook nog niet zo snel plausibel verklaren.
Thomas83
-
- 4028 berichten
- 3633 stemmen
Bepaald niet teleurgesteld. De trailers en voorstukjes maakten me ook al enthousiast, en Abrams en zijn team kunnen de gecreëerde verwachtingen waarmaken. Eindelijk weer eens een goede Star Wars-film. Dit is na A New Hope en The Empire Strikes Back de beste film van de reeks. Ok, dat zijn dan ook de enige twee écht goede films, maar de prequels hebben aangetoond hoe het ook had kunnen lopen. Wat ik misschien nog wel het meest knap vind is dat deze film eindelijk eens moderne visuele pracht toont. Wat ze in de prequels niet begrepen doen ze hier wel goed: alles ziet er gebruikt en vuil uit, en wordt daardoor een stuk interessanter en geloofwaardiger. Ook is men heel trouw aan de oude designs gebleven, die er in een nieuw jasje alleen maar erg tof uitzien. De nieuwe lightsabers zijn bijvoorbeeld erg tof en BB-8 is ook leuk. Oude ontwerpen gaan goed samen met nieuwe inbreng (alleen die Minions vond ik wat minder), en Abrams weet vooral veel visuele pracht toe te voegen in de vorm van mooie shots en prachtige special-effects, die ook een goede mix van oud en nieuw vormen.
De kritiek dat The Force Awakens een soort veredelde remake van A New Hope is klopt wel, en Abrams slaat duidelijk wel veel te veel door in verwijzen en vereren, maar in elk geval is voor de goede film als inspiratie gekozen. Het avontuur en de vaart zijn weer helemaal terug. Genoeg scènes in de ruimte en we gaan in een heerlijk tempo van de ene naar de andere fraaie locatie. De actie is opwindend zat en wordt ook nooit te lang uitgesmeerd. Als op zichzelf staande blockbuster werkt The Force Awakens ook echt heel goed.
Wel mis ik wat aandacht voor de personages. Die hadden wel wat meer uitgediept mogen worden. Rey en Finn zijn best leuk, Ridley behoorlijk leuk zelfs zolang haar personage het houdt bij vooral de zwijgzame actieheld te spelen en vooral niet probeert een soort kibbelend chagrijnig personage zoals Leia te zijn, maar ze kunnen natuurlijk niet tippen aan het oude clubje. Al zien we ze eigenlijk allemaal weer voorbijkomen. Carrie Fischer is weliswaar niet zo best (was ze nooit eigenlijk) en er logischerwijs niet mooier op geworden, maar het is met iedereen toch een aangenaam weerzien. Zelfs Peter Mayhem is van de partij. En die reünie is natuurlijk vooral wat betreft de terugkeer van Harrison Ford fantastisch. Je zou hem in iedere blockbuster haast wensen. Hij krijgt niet eens zulke hele leuke teksten, de oneliners en humor zijn toch een beetje net niet, maar hij maakt er nog wat van.
Het clubje van The Dark Side bevalt me wel wat minder. Driver maakt Kylo Ren al intrigerend zonder dat we nou veel over hem te weten komen, maar ik zie niet echt een reden waarom Kylo Ren nou in zo'n Darth Vader-achtig kostuum rond moet lopen. Lijkt nu vooral weer zo'n opzichtige verwijzing. Snoke vond ik ook niet zo boeiend eigenlijk (niet geheel toevallig is hij ook een van de zeldzame CGI-gedrochten), en Gleeson viel me nog best mee als Hux maar kan daarvoor natuurlijk niet compenseren, en de First Order doet nu wat al te veel aan het naziregime denken. Die Starkiller Base is ook wel erg suf. A la Return of the Jedi komen met een nieuw superwapen in de vorm van een grotere versie van een eerder wapen. In de film wordt zelfs nog letterlijk de vergelijking met de Death Star gemaakt door even te laten zien hoeveel groter dit nieuwe speeltje is.
De finale viel me ook niet tegen. In het begin van de film (het beste deel denk ik wel) vreesde ik dat we een clichéverloop zouden krijgen met Rey die boos wordt op Finn omdat hij niet vertelde dat hij een Stormtrooper was, waarna we ze dan uit elkaar zouden zitten gaan tot op het laatste moment de een de ander komt redden en zich hiermee definitief als held bewijst, maar vrij snel is al duidelijk dat hier niet voor wordt gekozen. Vond het wel een flauwe keuze dat Kylo Ren de zoon van Han Solo en Leia blijkt, maar ook hier wordt niet helemaal voor de voorspelbare weg gekozen als Kylo Ren zijn vader doodt. Best pijnlijk om te zien als fan van het personage en de acteur, maar Ford was vast ook niet te porren voor meerdere Star Wars-films en deze nieuwe Star Wars kan wel zo'n dramatisch sterfgeval gebruiken. Al weet de film de impact niet helemaal over te brengen en vraag ik me af of de volgende film wel echt zonder Ford kan.
De open eindjes maken me wel al gelijk hongerig naar een nieuwe film. Han Solo sterft en R2-D2 herrijst, we zien Luke Skywalker gevonden worden door Rey, en waarschijnlijk zal zij dan wel door hem getraind worden terwijl Kylo Ren training krijgt van Snoke. Ik hoop dat een volgende film vooral de personages nu meer uit zal diepen. Over Rey, Finn en Kylo Ren valt toch nog een hoop meer te vertellen. Als de film ergens een kans heeft gemist is het hier. Er hadden wat verwijzingen voor opgeofferd mogen worden. Ik wil Rey een eigen karakter en achtergrond mee zien krijgen in plaats van haar op momenten als een soort fangirl zien fungeren, met teksten als "dus de legende is waar, Han Solo was een rebel!".
Hoe dan ook, een heerlijke film. Als op zichzelf staande blockbuster én als onderdeel van een groter geheel. Had ik hem eerder gezien dan was hij zeer hoog in mijn top-10 over 2015 geëindigd, maar ik ben blij dat ik eerst rustig de eerdere films heb kunnen kijken om nu goed te kunnen vergelijken. Dan heeft deze in vergelijking met de originele trilogie dan wel minder leuke karakters en niet zoveel scènes die je echt zullen bijblijven, maar het werkt allemaal bijzonder goed als ongecompliceerd vermaak. Dat de volgende episode de boel meer gewicht moge geven, en voor de nieuwe trilogie zal zijn wat The Empire Strikes Back voor de eerste is. 4.0*.
IH88
-
- 9733 berichten
- 3185 stemmen
Daarom vind ik het zo jammer dat in het originele script (zie inderdaad de boeken) stond dat Rey tijdens het laatste gevecht ook stemmen hoorde net zoals Luke Obi Wan hoorde in A New Hope. En dat ze dat materiaal niet gebruikt hebben (of gewoon geknipt) is a shame. Had veel discussies de kop ingedrukt. Nu krijg je dat Mary Sue gezeik tot mei 2017. Gelukkig zal het daarna wel verstommen want het eerste wat Rian Johnson doet (na alle discussies) is het verhaal van Rey vertellen tot aan conceptie toe
.
firepotatoe
-
- 104 berichten
- 198 stemmen
Afgelopen weekend in de bioscoop gezien.
Ik vond deze film echt zwaar tegenvallen. Alle Star wars films heb ik tot nu toe gezien. Die vond ik allen veel beter. Je merkt heel sterk dat Disney de rechten voor deze film heeft gekocht en deze film heeft gemaakt. Zit veel te veel een zoetsappig disneysausje overheen. Wat dat betreft zou Marvel deze film veel beter kunnen maken.
Verhaal vond ik flinterdun en personages vielen zwaar tegen. Vooral als je bedenkt hoeveel geld erin is gestoken. Maar budget heb ik niet meegenomen in de beoordeling anders had de film van mij een 1,5 gekregen.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Daarom vind ik het zo jammer dat in het originele script (zie inderdaad de boeken) stond dat Rey tijdens het laatste gevecht ook stemmen hoorde net zoals Luke Obi Wan hoorde in A New Hope. En dat ze dat materiaal niet gebruikt hebben (of gewoon geknipt) is a shame. Had veel discussies de kop ingedrukt. Nu krijg je dat Mary Sue gezeik tot mei 2017. Gelukkig zal het daarna wel verstommen want het eerste wat Rian Johnson doet (na alle discussies) is het verhaal van Rey vertellen tot aan conceptie toe
. Boek besteld! Ben benieuwd!
Cikx
-
- 2120 berichten
- 1083 stemmen
Afgelopen weekend in de bioscoop gezien.
Je merkt heel sterk dat Disney de rechten voor deze film heeft gekocht en deze film heeft gemaakt. Zit veel te veel een zoetsappig disneysausje overheen.
Misschien dat het volgende deel je dan wat beter zal liggen. Als we Boyega mogen geloven wordt dat deel veel donkerder dan TFA.
Star Wars: Episode 8 is ‘Much Darker’ According to John Boyega - screenrant.com
firepotatoe
-
- 104 berichten
- 198 stemmen
Misschien dat het volgende deel je dan wat beter zal liggen. Als we Boyega mogen geloven wordt dat deel veel donkerder dan TFA.
Star Wars: Episode 8 is ‘Much Darker’ According to John Boyega - screenrant.com
Top
thnx voor het doorgeven
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Afgelopen weekend in de bioscoop gezien.
Ik vond deze film echt zwaar tegenvallen. Alle Star wars films heb ik tot nu toe gezien. Die vond ik allen veel beter. Je merkt heel sterk dat Disney de rechten voor deze film heeft gekocht en deze film heeft gemaakt. Zit veel te veel een zoetsappig disneysausje overheen. Wat dat betreft zou Marvel deze film veel beter kunnen maken.
Verhaal vond ik flinterdun en personages vielen zwaar tegen. Vooral als je bedenkt hoeveel geld erin is gestoken. Maar budget heb ik niet meegenomen in de beoordeling anders had de film van mij een 1,5 gekregen.
Marvel is van Disney. 
Daarnaast wat vond je er 'Disney'aan in vergelijking met de andere zes films?
Pre- en sequels

Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker
2019
1.081 reacties

Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi
2017
970 reacties

Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith
2005
2.022 reacties

Star Wars: Episode II - Attack of the Clones
2002
783 reacties

Star Wars: Episode I - The Phantom Menace
1999
775 reacties

Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi
1983
706 reacties

Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back
1980
723 reacties

Star Wars
1977
1.066 reacties
Gerelateerd nieuws

Nieuwe 'Star Wars' trilogie aangekondigd met Simon Kinberg aan het hoofd

Marcia Lucas, Oscarwinnende 'Star Wars'-editor, heeft snoeiharde kritiek op recente sequels

'Star Wars'-actrice Daisy Ridley gecast voor WOII-film 'Women in the Castle'

'Star Wars'-acteur Andrew Jack overleden aan de gevolgen van het coronavirus
Bekijk ook

I Swear
Drama, 2025
8 reacties

Roger Waters the Wall
Documentaire / Muziek, 2014
27 reacties

Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back
Fantasy / Sciencefiction, 1980
723 reacties

Dune: Part Two
Sciencefiction, 2024
349 reacties

Star Wars
Fantasy / Sciencefiction, 1977
1.066 reacties

Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi
Fantasy / Sciencefiction, 1983
706 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








