Elle (2016)

3,29

Frankrijk / Duitsland / België
Drama / Thriller

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Isabelle Huppert, Laurent Lafitte en Anne Consigny

Michèle (Isabelle Huppert) lijkt onverwoestbaar. Ze is hoofd van een toonaangevend videogamebedrijf en hanteert zowel zakelijk als privé dezelfde genadeloze houding. Maar als ze in haar huis wordt aangevallen en verkracht door een onbekende man verandert haar leven drastisch. Ze besluit zelf achter de dader aan te gaan en belandt in een spannend kat-en-muis-spel dat elk moment uit de hand kan lopen.

439 BERICHTEN 49 MENINGEN
avatar van Ajax&Litmanen1

geplaatst: 9 januari, 19:49 uur [permalink]
Wel bizar dat je een Golden Globe kan winnen en niet eens bij de Oscar nominaties dan zit.

Wel heel erg tof voor Verhoeven. Op zijn oude dag eindelijk die erkenning in een internationale topprijs.

Ik moet Elle overigens nog zien. Wel benieuwd naar, nu nog meer.

avatar van badfans69
geplaatst: 10 januari, 17:36 uur [permalink]

avatar van Walter White
geplaatst: 11 januari, 08:49 uur [permalink]
Een hele slechte film snap niet dat z'n film golden globe heeft kunnen winnen.
En de actrice Isabelle Huppert snap de verhaal niet helemaal werd ze verkracht of vond ze het niet erg. Wat is de gedachte er achter van deze film, want na de verkrachting leek ze het heel normaal te vinden.

En ook helemaal niet bang of dat ze de politie belt of zelf wraak wilt nemen op de dader.
Had meer een wraak film verwacht en dat was het niet. Heb er wel genoeg van gezien van zulke films.

Ik vind het gewoon heel erg hoe vrouwen behandeld worden en als ze een film maken waar er wraak in zit geniet ik er wel van. Zo als film I Spit on Your Grave vond ik wel heel spannend.

geplaatst: 11 januari, 11:13 uur [permalink]
Walter White schreef:
Een hele slechte film snap niet dat z'n film golden globe heeft kunnen winnen.

Sorry, je hebt de achterliggende gedachten in de film niet begrepen. Jammer, maar je bent niet de enige. Het is niet zo zwart/wit zoals in vele films wel het geval is.

avatar van mcdaktari

geplaatst: 11 januari, 13:21 uur [permalink]
Vond het echt geen verkeerde film, alleen heel jammer dat het zo voorspelbaar was. Ik had al vrij snel door wie de man met het masker was. En de poging om meerdere verdachte te maken is imo niet gelukt.
Maar ondanks dat wist de film me toch te boeien, ik bedoel dat het lekker weg kijkt. Maar of het een terechte Golden Globe winnaar is? Tja, hij heeft hem wel gewonnen dus het zal wel terecht zijn in de ogen van de zgn experts.

geplaatst: 11 januari, 22:57 uur [permalink]
Datum blu ray release USA is naar 14 maart verschoven, waarschijnlijk om de film nog wat langer in roulatie te houden. Dit zou de voorkant worden (onder voorbehoud):

avatar van mcdaktari

geplaatst: 11 januari, 23:20 uur [permalink]
Earth schreef:

Wat een saaie niks zeggende cover zeg. 👎

avatar van henrygreenway
geplaatst: 12 januari, 18:46 uur [permalink]
😛

avatar van henrygreenway
geplaatst: 12 januari, 18:47 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Atheistus schreef:

Zegt meer iets over het AD.
Aardige film, maar geen topper. Beetje te lang en erg voorspelbaar.
😱

geplaatst: 15 januari, 16:08 uur [permalink]
Wellicht dat dit de voorkant wordt van de blu ray in Canada (en toch ook in de USA?): https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81K-plcKIfL._SL1500_.jpg

avatar van mistral59
geplaatst: 15 januari, 21:40 uur [permalink]
wat een waardeloze film, snap niet hoe hij aan zo,n hoog cijfer komt

avatar van Basto
geplaatst: 15 januari, 22:01 uur [permalink]
mistral59 schreef:
wat een waardeloze film, snap niet hoe hij aan zo,n hoog cijfer komt

Waarom vind je het een waardeloze film? Want dat begrijp ik dan weer niet.

geplaatst: 17 januari, 17:05 uur [permalink]

geplaatst: 17 januari, 19:56 uur [permalink]
Het winnen van de Golden Globe heeft behoorlijke invloed in de VS: van 36 naar 209 theaters!

geplaatst: 22 januari, 13:43 uur [permalink]
BlueJudaskiss schreef:
Net bij Pleinbios Rotterdam gezien. Meesterlijk. Laat dit nog even een nachtje bezinken en dan kom ik hier morgen oo terug.

Wachten wij daar op???....smiley....

geplaatst: 22 januari, 19:04 uur [permalink]
Ongelooflijke tegenvaller. Ik vind het meer een klucht dan drama/thriller (zoon met donkere baby). Na een drie kwartier weet je het verhaal wel , en na anderhalf uur begint het verhaal. Veel vulling met onnodige erotische shots, teveel sidelines..,.wat doet haar jeugd er toe??? ...en de scenes met haar moeder??? Mij een raadsel waarom deze een Golden Globe won. En niet de dader is gestoord,maar het slachtoffer.....

avatar van Quentin
geplaatst: 24 januari, 14:52 uur [permalink]
Huppert genomineerd voor Oscar beste actrice!

geplaatst: 24 januari, 15:25 uur [permalink]
Quentin schreef:
Huppert genomineerd voor Oscar beste actrice!

En terecht!

geplaatst: 25 januari, 12:14 uur [permalink]
Opvallend (?) is dat ook editor Job ter Burg voor een César genomineerd is. Zou dat voor het eerst zijn dat een Nederlandse editor hiervoor genomineerd is?

geplaatst: 29 januari, 17:21 uur [permalink]
Earth schreef:

En wat is de achterliggende gedachte dan. iedreen heeft het er over, maar niemand die het uitlegt, omdat ze het zelf eigenlijlk ook niet snappen.

geplaatst: 29 januari, 21:05 uur [permalink]
Wat een geweldige KUTfilm is dit. Elke prijs en onderscheiding die dit broddelwerkje heeft gewonnen is een belediging voor de cinematografie. Hier geef ik de volle nul sterren aan. Regisseur Paul Verhoeven had werkelijk geen idee waar hij mee bezig was. Of een thriller of een Franse neuzelarijfilm met veel navelstaardialogen waar de Fransen het patent op hebben. Met Isabelle Huppert als Michèle Leblanc, het meest ongeloofwaardige filmpersonage van deze eeuw. Ongetwijfeld de slechtste film van vorig jaar. Dit was dus echt twee uur pure tijdverspilling.

geplaatst: 30 januari, 00:16 uur [permalink]
Een film die mij 2 uur Lang heeft geboeid.... verhoeven laat zien dat ie het nog Lang niet verleerd is.golden globe meer dan terecht....Isabelle huppert schittert in deze film.chapeau !!!!!!!!!!!! 4 stars.

avatar van Zuster Stein
geplaatst: 30 januari, 11:33 uur [permalink]
lezertje

Het schijnt zo te zijn dat de achterliggende gedachte is dat er geen achterliggende gedachte is maar dat er een serie onsamenhangende scenes wordt vertoond waarna de kijker zelf de onderliggende verbanden mag aanbrengen zolang hij die maar niet naar buiten brengt want dan krijgt deze interpreterende kijker te horen dat hij die verbanden zelf heeft aangelegd en dat het nu juist de kracht van de film is dat er geen onderliggende verbanden of achterliggende gedachten zijn.

Of zoiets.

geplaatst: 30 januari, 14:59 uur [permalink]
Ik weet niet of je serieus bent, maar een film als deze lijkt toch echt vanuit een bepaalde idee gemaakt te zijn. Als een vrouw het fijn vindt om gewelddadig verkracht te worden (met alle verwondingen van dien) dan is daar gemakkelijk mee weg te komen als er sprake is van of humor of horror. In dit geval lijkt er sprake van een serieus verhaal. En dan raak ik nieuwsgierig naar de relevantie van dit gegeven. Waarom kijk ik naar het verhaal van deze vrouw? Geeft het inzicht in haar gedrag? Geeft het inzicht in de rol van de verkrachter? Waar geeft het inzicht in?
Ik heb deze film gezien en vond hem goed tot het moment dat ik door kreeg dat het een lege huls was. De vrouw gedroeg zich zo omdat ze als kind nare dingen had meegemaakt? Wat is het punt? Ik wil de vrouw dolgraag begrijpen, maar heb bij de aftiteling nog steeds geen idee.

avatar van Zuster Stein
geplaatst: 31 januari, 09:41 uur [permalink]
Ik was ironisch, dat word ik als ik mij kwaad maak, ik zal mij even verduidelijken. Ik ben bang dat ik het met je eens ben (de film is een lege huls), het verhaal draait om de vraag waarom de vrouw zich gedraagt zoals ze zich gedraagt, het enige antwoord dat aangereikt wordt is de gebeurtenissen in haar jeugd. Nu ben ik ervan overtuigd dat een dergelijke gebeurtenis een diepgaande invloed op je persoonlijkheid heeft (ook op vrouw van de dader en zijn kleinzoon), maar ik weet ook dat de meeste mensen van een dergelijke verklaring niks willen weten. Daarom had de film hier veel meer mee moeten doen. In het midden laten of haar verleden invloed heeft gehad is niet alleen zwak, maar de film als geheel slaat helemaal nergens op als dat niet zo zou zijn. Dan is het niets meer dan een freakshow. Vergelijk het maar met Basic Instinct, waar aan het eind van de film het nog steeds onduidelijk was of de vrouw de dader was of niet, maar waarvan Paul Verhoeven zelf gezegd heeft dat de vrouw natuurlijk de dader is want anders slaat de film nergens op. Een soort bewijs uit het ongerijmde.

avatar van arno74
geplaatst: 31 januari, 10:41 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het stuk over haar massamoordende vader past alleen in de film als verklaring van haar onbegrijpelijk gedrag. Vind het ook zwak en cliché maar dat is wel de reden die de film aandraagt, en het heeft ook alleen dat doel.

Terzijde, waar ik niemand over gehoord heb, op het einde legt ze bloemen bij het (lege) graf van haar moeder en die van haar vader, het lijkt alsof die voor vader zijn bedoeld, een teken dat ze hem vergeeft? Wel cliché dan, maar goed.

avatar van hoffhaan
geplaatst: 31 januari, 20:22 uur [permalink]
Ik had hier werkelijk veel meer van verwacht. Film viel erg tegen. Voorspelbare film. Er werd op zich wel goed geacteerd. 2.5

avatar van arno74
geplaatst: 4 februari, 23:16 uur [permalink]
En nog een prijs voor Elle: de Goya voor de beste Europese film.