Elle (2016)

3,27

Frankrijk / Duitsland / Belgiรซ
Drama / Thriller

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Isabelle Huppert, Laurent Lafitte en Anne Consigny

Michèle (Isabelle Huppert) lijkt onverwoestbaar. Ze is hoofd van een toonaangevend videogamebedrijf en hanteert zowel zakelijk als privé dezelfde genadeloze houding. Maar als ze in haar huis wordt aangevallen en verkracht door een onbekende man verandert haar leven drastisch. Ze besluit zelf achter de dader aan te gaan en belandt in een spannend kat-en-muis-spel dat elk moment uit de hand kan lopen.

446 BERICHTEN 52 MENINGEN
avatar van Atheistus
geplaatst: 28 december 2016, 02:17 uur [permalink]
Earth schreef:
Film van het jaar bij het AD

Zegt meer iets over het AD.
Aardige film, maar geen topper. Beetje te lang en erg voorspelbaar.

geplaatst: 28 december 2016, 08:42 uur [permalink]
Atheistus schreef:

Zegt meer iets over het AD.
Aardige film, maar geen topper. Beetje te lang en erg voorspelbaar.

De film en Huppert hebben bij elkaar al 13 filmprijzen in Amerika gekregen. Voor sommigen is het dus meer dan een aardige film.

avatar van Zuster Stein
geplaatst: 28 december 2016, 09:51 uur [permalink]
In 1993 werd er in het IVF-laboratorium van het Academisch Ziekenhuis in Utrecht een tweeling geboren, waarvan één een blanke en de andere een donkere huid had. Pas na een jaar gaven de medici toe dat er een fout was gemaakt. Het is goed mogelijk dat Paul Verhoeven zich hierdoor heeft laten inspireren, bij onwaarschijnlijke scenes in zijn films dekt hij zich altijd in door erop te wijzen dat iets soortgelijks in de werkelijkheid al eens heeft plaatsgevonden.

avatar van AC1

AC1
geplaatst: 28 december 2016, 09:55 uur [permalink]
Geen Oscarnominatie helaas.

Volgens sommige niet meer dan een aardige film dus ... ๐Ÿ˜‰

avatar van Atheistus
geplaatst: 30 december 2016, 00:41 uur [permalink]
Earth schreef:

Als je filmprijzen serieus neemt dan heb je het ook niet helemaal begrepen. Wie denk je dat daar belang bij heeft? Het is gewoon de slager die zijn eigen vlees 'keurt'.

avatar van boemboem27
geplaatst: 30 december 2016, 11:42 uur [permalink]
warrige film van een warrige vrouw maar die toch op een of andere manier boeit
het is geen topper maar ach.
de gehele film blijft voor mij met wat vraagtekens zitten.
wat wil ze nu eigenlijk? en het antwoord is aan het einde van de film niet echt duidelijk geworden
daarom zeg ik ook warrig maar niet onaardig om eens gezien te hebben

geplaatst: 30 december 2016, 19:05 uur [permalink]
Had me van deze film wat meer voorgesteld.
Paul Verhoeven is voor mij best een goede regisseur, maar deze film vind ik tot nu toe toch het minste van wat ik van hem heb gezien.
Vond het ganse ding maar een saaie boel.
Er wordt wel goed geacteerd, en de locatie is natuurlijk ook mooi, Parijs, maar dan zijn we wel uitgepraat.

geplaatst: 30 december 2016, 20:45 uur [permalink]
Paul Verhoeven is inderdaad een prima regisseur. Daar heeft het bij deze film niet alleen gelegen. Eigenlijk is alles prima aan deze film, behalve het vreemde script.

geplaatst: 30 december 2016, 20:59 uur [permalink]
Ziegler schreef:

Verhoeven is vol bewust gegaan voor dit vreemde script. Het niet invullen van alle "gaten" is een bewuste keuze van het script en Verhoeven.

geplaatst: 30 december 2016, 22:19 uur [permalink]
Ik wil alleen maar zeggen dat de film op alle fronten prima is, op dat rare script na.
Ik ga er vanuit dat Verhoeven het een goed script vond.

avatar van Quentin
geplaatst: 2 januari, 12:41 uur [permalink]

avatar van ZenZin

geplaatst: 4 januari, 09:03 uur [permalink]
Atheistus schreef:

Zegt meer iets over het AD.
Aardige film, maar geen topper. Beetje te lang en 7erg voorspelbaar.

Heb Elle niet gezien maar kan onmogelijk slechter dan The Revenant zijn.

avatar van Zuster Stein
geplaatst: 4 januari, 17:31 uur [permalink]
Uit het hierboven aangehaalde artikel:

"It seems as if she can accommodate any trauma, since no experience can be as terrible as what had befallen her as a child."

Dat is precies wat mij interesseert aan deze film: een trauma verandert je persoonlijkheid in die mate dat je een soortgelijke pijn niet meer kunt voelen. De toekijkende kat, dat is zijzelf. Ze (Michelle) vecht, en tegelijkertijd kijkt ze toe, onaangedaan. Ze vind het vervelend wat er gebeurt, meer niet. Het voelt ongeveer alsof er iemand met zijn auto tegen jou auto aan is gereden, of alsof je per ongeluk een tandenstoker in je mond voelt.

avatar van Arri
geplaatst: 5 januari, 22:15 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Stukje uit DIT boeiende artikel over editor Job ter Burg:

Anders dan gebruikelijk bij een Paul Verhoeven film is er wel een half uur materiaal op de vloer van het montagehok beland. Normaal gaat het bij hem hooguit om een paar minuten. Zo is de grote scène uit Elle het diner op Kerstavond voor vrijwel het complete ensemble; bijna alle personages treffen elkaar. Aanvankelijk zou deze setting zich op Oudjaarsavond nog eens zo ongeveer herhalen, en dat is ook wel gedraaid, maar die late-avond-borrel bleek voor het verhaal niet meer zo nodig. Ook de seksuele escapades van Michèle Leblanc met haar geheime minnaar Robert (Christian Berkel) zijn uiteindelijk drastisch ingekort. Kill your darlings, zoals dat in vaktermen heet. 'Ik citeer Alex van Warmerdam dan altijd maar. Hij zegt: 'Op zeker moment gaat een film ook terugpraten, zelf eisen stellen.' Als het verhaal in de steigers staat, wordt het een entiteit die iets gaat verlangen of iets niet verdraagt. Bij het redigeren van een roman zal het niet anders zijn. Zo ging in het scenario de kat nog dood, maar Paul heeft dat er tijdens het draaien uitgehaald. Nét een dode te veel, zei hij. Vogel verslonden door de kat, Michèle's vader dood, haar moeder overleden, hij was het wel even zat met die dood. Én het werd naar zijn smaak te lang, allemaal. Het is geloof ik niemand opgevallen, maar die kat keert dus niet meer terug in de film. Nou ja, dat is wat katten doen, hè?'

avatar van Earth
geplaatst: 7 januari, 11:13 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Die kat is inderdaad een portret. Het deed me denken aan het gezegde "Look what the cat dragged in"

avatar van Earth
geplaatst: 8 januari, 00:09 uur [permalink]je hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar
Arri schreef:
Stukje uit DIT boeiende artikel over editor Job ter Burg:

Bij Soldaat van Oranje is er ook een half uur op de grond beland...maar goed is al even geleden. Bij Zwartboek is er wat ik heb begrepen ook weinig tot geen restmateriaal.

avatar van Noodless
geplaatst: 8 januari, 15:48 uur [permalink]
De film wist mij van begin tot het einde te boeien door het geweldige acteerwerk van Isabelle Huppert die haar vertolking van haar bizar en mysterieus personage perfect weet weer te geven.
Zonder haar zou de film zeker al minder scoren. Subliem ! 7/10

avatar van Cikx
geplaatst: 9 januari, 03:40 uur [permalink]
Elle heeft zojuist de Golden Globe gewonnen voor best foreign film. ๐Ÿ™‚

geplaatst: 9 januari, 06:12 uur [permalink]
Fantastisch. Een Golden Globe.

avatar van mjk87
geplaatst: 9 januari, 06:57 uur [permalink]
Leuk voor Verhoeven, maar zo goed vond ik deze niet. Globe voor Huppert is wel volledig terecht.

avatar van de grunt
geplaatst: 9 januari, 07:27 uur [permalink]
Gelukkig zit jij niet in de jury ๐Ÿ˜‰

geplaatst: 9 januari, 08:21 uur [permalink]
mjk87 schreef:
Met beide beweringen ben ik het volledig eens.

avatar van john mcclane 2
geplaatst: 9 januari, 09:43 uur [permalink]
Volkomen terecht ,,,,belachelijk dat hij niet eens genomineerd was bij de Oscars .

geplaatst: 9 januari, 16:28 uur [permalink]
Benieuwd of er nieuwe bezoekers op af komen:

avatar van badfans69
geplaatst: 9 januari, 17:13 uur [permalink]

avatar van cucciolo

geplaatst: 9 januari, 17:55 uur [permalink]
Zo blij voor em!

avatar van 606
geplaatst: 9 januari, 18:25 uur [permalink]
Ben blij voor Paul, alleen ik vond er niks aan.

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 9 januari, 19:04 uur [permalink]
Het schijnt zelfs dat Huppert genomineerd gaat worden voor een Oscar, wat terecht zou zijn.

avatar van IH88
geplaatst: 9 januari, 19:11 uur [permalink]
Ze zou zomaar eens de grootste concurrent van Emma Stone kunnen worden. Alhoewel de Oscars wel een stuk Amerikaanser zijn dan de Globes. Dat Elle geen kans maakt op een Oscar maar Erdmann wel is waanzin. Ik vind het allebei geen sterke films, maar Elle is toch nog wel een stuk beter.