Elle (2016)

3,30

Frankrijk / Duitsland / België
Drama / Thriller

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Isabelle Huppert, Laurent Lafitte en Anne Consigny

Michèle (Isabelle Huppert) lijkt onverwoestbaar. Ze is hoofd van een toonaangevend videogamebedrijf en hanteert zowel zakelijk als privé dezelfde genadeloze houding. Maar als ze in haar huis wordt aangevallen en verkracht door een onbekende man verandert haar leven drastisch. Ze besluit zelf achter de dader aan te gaan en belandt in een spannend kat-en-muis-spel dat elk moment uit de hand kan lopen.

372 BERICHTEN 43 MENINGEN
avatar van mayhemblik

geplaatst: 12 november 2016, 19:09 uur [permalink]
handelaar schreef:
Mijn interesse voor vrouwen als lustobject is even wat minder geworden na het zien van deze film.

Gratis tip, kijk de film elke dag en wie weet zal je dan ooit genezen zijn van deze kwaal.
Nog een vraagje tot slot, hoort er geen ''vrouwen'' voor je profiel naam te staan?

avatar van john mcclane 2
geplaatst: 16 november 2016, 20:22 uur [permalink]
Elle.

Wat is verschrikkelijk goed en natuurlijk op zijn verhoevens eigenzinnge film.
De regisseur laat naast zichzelf met name zijn vrouwelijk hoofdrol schitteren .
Deze wat kille Michèle een genadeloze houding,berekenend ,,en toch wekt zij empathie op.
De film laat je regelmatig totaal verbaasd staan,met de richtingen die zij volgt.
En de twists die de film neemt zijn niet heel vaak heel raar,,het is de manier waarop.
En het is een acteer werk waar je U tegen zegt.
Ook de soundtrack mag er wezen,,net als basic instinct .
Dit moet toch wel een oscar opleveren?

vond "by the way "the uitleg van earth of beter zijn toelichting erg goed,en verhelderend .

avatar van Corcicus
geplaatst: 17 november 2016, 01:01 uur [permalink]
De avonturen van een wat oudere maar nog steeds appetijtelijke Parisienne die door Jan en alleman al dan niet vrijwillig genaaid wordt. Voor het overige vrij saai scharminkel.

avatar van Rickyman
geplaatst: 19 november 2016, 15:59 uur [permalink]
Aardig filmpje van Verhoeven met een uitstekend acterende Isabelle Huppert, maar viel me toch wat tegen.
Had een sterker verhaal verwacht, dit was me te ongeloofwaardig en langdradig.

avatar van 606
geplaatst: 19 november 2016, 16:04 uur [permalink]
Sorry Paul, maar deze film kan me niet bekoren, te vaag en rommelig. Op een paar spannende scene's was de film ook veel te langdradig.

avatar van IH88
geplaatst: 20 november 2016, 11:55 uur [permalink]
Elle

Vreemde film. De film zit propvol met onuitstaanbare personages die rare beslissingen nemen, en een aangename filmervaring levert het niet op. Voor een Paul Verhoeven film vond ik het ook opvallend tam en preuts.

Toch krijgt de film van mij een voldoende en dat heeft een paar redenen. Het personage Michéle is een wat naargeestig personage die discutabele beslissingen neemt, maar intrigerend is ze zeker. Dat komt ook door Huppert, die een geweldige acteerprestatie neerzet. Het is ook allemaal uitermate sfeervol en de regie van Verhoeven is sterk. Verhoeven laat veel over aan de interpretatie van de kijker en dat kan ik altijd wel waarderen. Het einde is vreemd en kon me niet echt bekoren. Maar Elle zal ik niet snel vergeten, en dat telt ook mee.

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 22 november 2016, 20:55 uur [permalink]
Gedurende de film en na afloop ervan bleef ik met vragen zitten, en snapte ik de film niet. Wel, achteraf blijkt dat ik de film wel goed gevolgd heb, en dat alles wat ik dacht dat gebeurd was, ook gebeurde en ik het niet verkeerd begrepen had of verkeerd gezien had. Dit is echt compleet gestoord. En deze film zit vol met toevalligheden en onwaarschijnlijkheden, en dat kan ik in het algemeen absoluut niet waarderen. Jammer omdat het met de rest van de film wel goed zat, door de realistische en goed uitgekozen settings, de op een bepaald vlak goed uitgewerkte personages en de sterke acteerprestaties. Maar als geheel maakt deze het toch niet waar, het slaat gewoon nergens op.

(dank ook aan de reacties die even klaar en duidelijk uitgelegd hebben wat er gebeurd is, en ik daardoor toch weet dat ik alles goed gezien had).

ik heb er een beetje een interstellar kater aan overgehouden, en dat zal het raten ook moeilijk maken, want ik kan nog altijd geen cijfer geven aan die film.

geplaatst: 29 november 2016, 08:35 uur [permalink]

geplaatst: 3 december 2016, 13:22 uur [permalink]
Volgens de producent zijn er wereldwijd nu meer dan 1 miljoen bezoekers voor Elle.

avatar van Corcicus
geplaatst: 3 december 2016, 16:40 uur [permalink]
Earth schreef:

Er zijn steeds een heleboel mannen bereid geld te betalen om naar 130 minuten softporno te kijken. Het verbaast me dat het er slechts 1 miljoen zijn.

geplaatst: 3 december 2016, 17:45 uur [permalink]

Softporno? Mannen? ????

avatar van Cikx
geplaatst: 3 december 2016, 18:02 uur [permalink]
Corcicus schreef:

Als je dit al softporno noemt ben ik benieuwd wat je van een film als The Handmaiden vindt.

avatar van AC1

AC1
geplaatst: 4 december 2016, 13:50 uur [permalink]
Elle is gedeeltelijk Paul Verhoeven, gedeeltelijk Hitchcock, gedeeltelijk Woody Allen maar wordt na een tijdje ook gedeeltelijk een beetje saai. 6/10

avatar van missl
geplaatst: 7 december 2016, 03:49 uur [permalink]
Isabelle Huppert speelt fantastisch maar ook zij kan niet voorkomen dat dit (zeker richting het einde) een langdradig verhaal wordt. De spanning is mooi opgebouwd maar deze is finaal weg richting het eind. Jammer.

avatar van TheDiningDead
geplaatst: 7 december 2016, 12:27 uur [permalink]
Corcicus schreef:

Nu snap ik waarom ik het een meer dan aardige film vond. Niet vanwege het onderkoelde spel van Huppert, niet vanwege de tegelijk zwartgallige en lichtvoetige humor, niet vanwege de schaamteloze manier waarop Verhoeven taboes in beeld brengt ... Nee, niks van dat alles; ik heb klaarblijkelijk een dikke twee uur kunnen drooggeilen op softporno.

Wie had dat gedacht in een tijd waarin de meest exotische erotomane uitspattingen maar een vingerklik verwijderd zijn. Bedankt voor dit inzicht.

avatar van ValAktaion
geplaatst: 7 december 2016, 22:33 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Rommelig filmpje van Verhoeven. Het begint met een verkrachting (motief geheel volgens Hannibal Lecter's: "How do we begin to covet Clarice. (...) We covet by what we see everyday.") maar de uitdieping van de psychologische gevolgen blijft minimaal. In plaats daarvan krijgen we een soap opera voorgeschoteld met relaties en affaires waarbij clichés allerminst worden geschuwd. Toch kijkt dit alles lekker weg, zoals eigenlijk elke in Frankrijk gesitueerde film lekker wegkijkt. Conclusie: te makkelijk script en karakterisering, maar zeer kijkbaar.

avatar van mjk87
geplaatst: 10 december 2016, 16:16 uur [permalink]
Een schaatswedstrijd op de achtergrond, zomaar in een film: dat moet wel van een Nederlandse maker zijn dan.

Aparte film. Dit is geen film over de gevolgen van een verkrachting, of een echte karakterschets. Daarvoor zijn de personen en situaties allemaal te vreemd. Nee, dit is gewoon een prent van Verhoeven die wil vermaken (en allicht shockeren) en daarbij geholpen wordt door een fenomale Huppert die in al het belachelijke nog zowaar geloofwaardig blijft en iets echt menselijks meebrengt. Haar mimiek, een kleine glimlach soms als het moet, haar zwart-witdenken in stiekem alle nuance. Geweldig personage, door een nog steeds bijzonder appetijtelijke vrouw op leeftijd. Maar een goede film kan ik dit noemen, noch een film die een bepaald punt wil duidelijk maken. En film die iets wil vertellen. Hij vermaakt uiteindelijk wel, maar het blijft wel een lege huls die je al snel vergeten bent. 3,0*.

geplaatst: 12 december 2016, 14:41 uur [permalink]

avatar van Cikx
geplaatst: 12 december 2016, 14:45 uur [permalink]
Isabelle Huppert genomineerd voor Golden Globe

geplaatst: 12 december 2016, 16:18 uur [permalink]
Cikx schreef:
Isabelle Huppert genomineerd voor Golden Globe
De film ook (Foreign Language).

avatar van Ebenezer Scrooge
geplaatst: 12 december 2016, 17:01 uur [permalink]
Blu-ray van deze film heeft een mooi zwart doosje, zag ik net in de winkel.

avatar van AC1

AC1
geplaatst: 12 december 2016, 17:03 uur [permalink]
Ik hou van zwarte doosjes.

avatar van Ebenezer Scrooge
geplaatst: 12 december 2016, 17:06 uur [permalink]
😂

geplaatst: 16 december 2016, 06:34 uur [permalink]
Geen Oscarnominatie helaas.

geplaatst: 18 december 2016, 09:06 uur [permalink]
Onaangename film over een koppige, eigenzinnige vrouw die tamelijk raadselachtig reageert op een verkrachting. Paul Verhoeven zal het allemaal wel schertsend bedoeld hebben, maar ik kan de humor daarvan niet inzien. Dat neemt niet weg dat Isabelle Huppert op indrukwekkende wijze invulling geeft aan haar veelzijdige rol. Dat acteerwerk is dan ook veruit het beste aspect van deze tegenvallende film, die je voorstellingsvermogen nogal uitdaagt. Verhoeven heeft betere films gemaakt.

avatar van DVD-T
geplaatst: 19 december 2016, 13:22 uur [permalink]
Waar gaat het nu over?

Een vraag die een aantal keren door mijn hoofd ging tijdens het kijken naar Elle. De focus op het verhaal verandert heel erg vaak. Soms werkt dat goed, soms niet. Veel verhaal lijnen zijn best overbodig en de film duurt daardoor onnodig lang. Dit had best nog een half uurtje ingekort kunnen worden. Het kat en muis spel wordt ook behoorlijk naar de achtergrond gedrukt zo af en toe. Toch blijft de film op best intrigeren en is de film erg vermakelijk. Michèle is best een interessant personage. Hoe ze op een erg gelaten manier met haar verkrachting omgaat. Alsof het haar helemaal niets kan schelen, hoe ze met haar verleden omgaat en de mensen om haar heen. En we krijgen later in de film nog wel de meest boeiende ontwikkeling in het verhaal.

Het viel me vooral op hoe Nederlands de film is. Het verhaal rondom de intriges van de familie en vriendengroep, de situatie rondom de baby, de schaatswedstrijd op de achtergrond, de humor, het geweld en de platte seks scenes. In de eerste minuut een verkrachting laten zien is ook typisch Verhoeven. Het taalgebruik is net zo plat als we in eerdere films van Verhoeven als Spetters hebben gezien. Je kunt je bijna voorstellen hoe het was geweest als deze prent in Nederland was gemaakt met Monique van de Ven in de hoofdrol die die vreemde teksten uitspreekt.

Maar nergens zou ze in de buurt komen van het niveau wat Huppert hier laat zien. Een fantastische prestatie. Ze weet je helemaal mee te nemen in de situatie en wereld waar zij in leeft. De rest van de cast kan bijna niet tegen haar op, maar ze doen wel erg hun best.

Verhoeven is een goede regisseur. Hij weet hier echt zijn stempel op te drukken. We krijgen hier erg veel typische Verhoeven dingen te zien. Alleen hij kan het op deze manier. De film is erg conventioneel geschoten en verder is er qua mise-en-scene niet veel bijzonders te ontdekken. De muziek is best verrassend. Niet helemaal wat je zou verwachten bij een film als deze.

En dat geld voor de gehele film. Je krijgt iets heel anders voorgeschoteld dan je zou verwachten, je wordt in scenes constant op het verkeerde been gezet en laat ze een heel andere kant op gaan waar je als kijker niet meteen aan zou denken. Ondanks wat minpunten is dat juist wat de film zo goed maakt.

avatar van Thomas83
geplaatst: 23 december 2016, 20:34 uur [permalink]
Het zou misschien niet moeten werken zoals Verhoeven hier een loodzwaar onderwerp als seksueel misbruik behandelt in een film die hilarische zwarte humor afwisselt met drama en een vleugje suspense. Alles ook in een behoorlijk provocerende film die ook nog eens met regelmaat een onverwachte richting in weet te slaan, nog aardig wat personages heeft (en sommigen met een bizarre achtergrond) en onmogelijk niet een of andere reactie bij de kijker oproept. Maar Verhoeven verliest geen moment zijn grip en het werkt allemaal gewoon écht.

Met zeer grote dank aan een fenomenale Huppert overigens. Ze is slachtoffer en dader in een, bitcherig, grappig, complex en eindeloos interessant. Er zijn nog wel wat films die ik wil zien voor het einde van het jaar, maar als mijn geheugen mij niet in de steek laat komt geen actrice ook maar in de buurt van haar prestatie hier. Wellicht is de rol en de film zelf te controversieel voor de Academy, maar dit is een Oscar-waardige prestatie.

Ik had best een goede film verwacht, maar niet zo'n unieke en enorm gewaagde. Ongelofelijk dat Verhoeven dit op inmiddels toch wel bejaarde leeftijd flikt. Misschien is het niet helemaal eerlijk een vrije geest als Verhoeven te vergelijken met een conservatieveling, maar als je ziet wat Clint Eastwood voor veilige en brave films maakt de laatste pakweg krappe tien jaar en dat dan naast dit werk van Verhoeven zet is het een verschil van dag en nacht. Jammer dat zo'n schijtfilm als Under Sandet de shortlist van de Oscars haalt en Elle niet. Ik had het wel geweten. 4.0*.

geplaatst: 24 december 2016, 01:28 uur [permalink]
De film vanavond voor de 4e keer gezien. Wat mij betreft Oscar-waardig.

geplaatst: 27 december 2016, 18:54 uur [permalink]