Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Terminator Genisys (2015)

Alternatieve titel: Terminator Genisys 3D

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Alan Taylor
met Jai Courtney, Emilia Clarke en Arnold Schwarzenegger

Het is 2029, en de 'Future War' woedt in alle hevigheid tussen een groep van menselijke rebellen en het slechte A.I.-netwerk Skynet. John Connor is de leider van de opstand en Kyle Reese is zijn trouwe soldaat, opgegroeid in de ruïnes van het post-apocalyptische Californië. Connor zendt Reese terug naar 1984 om Connors moeder, Sarah, te redden van de Terminator die haar moet vermoorden zodat ze John niet krijgt. Eenmaal in 1984 aangekomen blijkt de wereld er toch heel anders uit te zien dan Reese had verwacht. Zo wordt Sarah sinds haar negende levensjaar opgevoed door de Terminator die haar oorspronkelijk moest uitschakelen...

Vergeet deel 3 en Salvation! Terminator Genisys is een direct vervolg op deel 2.

Net wat James Cameron zei en zo is het ook. Deel 3 en Salvation worden compleet genegeerd!

Ik moet bekennen dat ik wat nerveus was voor de film begonnen was. De marketing was in mijn ogen niet zo geslaagd en de punten op idmb en rotten tomatoes zijn voorlopig ook niet zo schitterend.

SPOILERVRIJ, dus lees maar gerust verder.

Ik was heel aangenaam verrast, zeker in het begin. Er zijn elementen die ik veelal herken uit deel 1 en 2. De fans zullen veel elementen ook wel herkennen. Ik moet wel zeggen: wie het verhaal niet kent op voorhand, zal het moeilijk krijgen om alles te begrijpen. Het is dus aan te raden om de eerste twee films te bekijken. Zeker om mee te zijn met de tijdlijn!

Arnold acteert hier echt wel goed, het is duidelijk dat hij plezier in zijn rol heeft. Het is zijn beste rol sinds zijn terugkeer als acteur! De special effects zijn echt wel goed: ze hebben werkelijk hun best gedaan. En dat terwijl ik CGI haat! Ook de humor sloeg aan bij mij. En dat terwijl de humor in deel 3 voor mij tenenkrommend slecht was. De kritiek op Jai Courtney vind ik echter wel onterecht. Iedereen verwacht dat hij Michael Biehn overtreft, waardoor men hem sneller afbreekt.

Minpunt: de eindtrailer met gigantisch veel spoilers en poster met Jason Clarke als slechterik kon echt wel vermeden worden. Er waren alternatieven genoeg om ons op het verkeerde been te zetten. Bijvoorbeeld Byung-Hun Lee als hoofdslechterik. Tijdens de film zou ik meer verrast zijn als blijkt dat John Connor ook een dolgedraaide Terminator is.

Ergens las ik dat Matt Smith de jeugdvriend van John Connor zou spelen. Dit was onzin: hij was gewoonweg Skynet. Het einde deed me eerlijk gezegd toch denken aan I Robot met Will Smith!

Mijn besluit over gans het traject: ik ben aangenaam verrast. Alleen mocht het Rated R zijn ipv PG13 en de marketing kon beter! De lage cijfers kan te wijten zijn aan het feit dat men niet goed mee is met het verhaal/tijdlijn. Daarom: deel 1 en 2 (opnieuw) bekijken!

Tip: blijf kijken tot na de aftiteling!

avatar van El ralpho
Ele voltou

Ele voltou, oftewel he is back, vrij vertaald vanuit het Braziliaans-Portugees. Doordat ik op dit moment woonachtig in Brazilië ben heb ik de gelegenheid gehad om deze een paar dagen eerder te kunnen zien omdat de release datum hier al op 2 juli lag in plaats van 8 in Nederland. Ik heb hier langere tijd naar uitgekeken, en wist van tevoren eigenlijk al dat ik teleurgesteld zou gaan worden. De vraag was echter hoe groot deze teleurstelling zou gaan zijn. Uiteindelijk kan ik hierover zeggen dat dit vervolg niet kan tippen aan het origineel, en nog niet eens in de schaduw kan staan van het legendarische tweede deel, maar het derde deel tippen doet hij dan weer wel. Ik vindt wel dat het derde deel en dit vervolg qua niveau wel heel dicht bij elkaar liggen en hij is gelukkig ook een heel stuk beter dan Salvation.

Genisys ging wat mij betreft niet gelijk goed van start. Om te beginnen vind ik het echt enorm kansloos dat de reeks nu voor 12 jaar en ouder geproduceerd wordt omdat het ongecensureerde geweld er toch wel een beetje bijhoort. Ook is een van de grootste mankementen van de reeks dat John Conner voor de zoveelste keer weer door een andere acteur vertolkt dient te worden. Want wat was er mis met het behouden van Nick Stahl? Al zal dit vermoedelijk te maken hebben met het feit dat de evenementen van Terminator 3 buiten beschouwing worden gelaten. Ook Sarah Connor wordt hier nu vervangen en ook al is deze keuze een stuk logischer, dan nog steeds is het wennen met Emilia Clarke en lijkt de rol haar nooit echt helemaal 100% te passen.

Wie gelukkig wel gewoon terug is, is Schwarzenegger maar deze reeks behoort dan ook gewoon aan hem toe en is ook niet compleet zonder hem. Ik vond wel dat ze hem iets jonger hadden mogen laten blijven lijken zoals hij was in 1984 (niet zijn slechte versie welteverstaan), want in 2017 begin je toch net iets te goed te zien dat de jaren toch echt al de nodige tijd geleden duidelijk begonnen te tellen. Byung-hun Lee die hier een kleinere rol speelt dan ik had verwacht, zet een vergeetbare rol als terminator neer al vond ik zijn uiteindelijke ondergang dan wel weer heel erg gaaf gedaan. Ik heb veel kritiek gehoord over de rol van Jai Courtney, en hoewel hij geen onderscheidende rol neerzet is hij een prima acteur voor de vertolking van een van de hoofdpersonages.

Als ik puur naar de inhoud ga kijken (waar het natuurlijk uiteindelijk wel allemaal om draait!) vond ik het jammer dat de storyline bij het begin niet echt lekker liep en een beetje een gezapig verloop had. Het grijpt je gewoon niet en dit voelde voor mij ook veel te overgeproduceerd aan. Als het verhaal echter wat meer begint te lopen wordt het allemaal een stuk beter, en het middenstuk van de film is dan ook beslist het beste. Er komen hier een aantal sterke scene's voorbij die de kijker zeker zullen weten te vermaken. De kwaliteit neemt echter wel weer af in de finale, waarbij het geheel teveel een CGI spektakel blijkt te worden. Dit voelde veel te groot en overgeproduceerd aan en en het echte Terminator gevoel ontbrak hier dan ook volledig. Heel slecht was de finale zeker niet, maar wel veel te duidelijk gericht op een popcorn publiek die gewoon zoveel mogelijk explosies wil zien. De films hebben natuurlijk altijd boordevol actie gezeten maar hier mistte het toch een bepaalde stijl en nuance.

Op zichzelf staand is Genisys gewoon een vermakelijke film, mits je hem niet teveel met de eerste twee delen wilt gaan vergelijken. Je doet dit echter toch, en hierdoor ben ik mij wel gaan realiseren dat het oude gevoel van de eerste twee delen gewoon waarschijnlijk nooit meer terug zal gaan komen. Teveel vergelijken zal dan ook teleurstelling oproepen en ik heb dit dan ook zo min mogelijk proberen te doen. Er valt namelijk ook nog genoeg te genieten hier, zelfs met vergelijking. Ook al is het allemaal wel een flinke slag minder. Zo is Schwarzenegger hier nog steeds vermakelijk en speelt hij zijn rol nog steeds goed, maar hij is zeker niet meer de man die hij ooit was. Als fan van de reeks moet je je er bij neer leggen dat de reeks gewoon niet meer dezelfde is zoals deze in het verre verleden ooit startte. Hiervoor zal Cameron toch echt weer achter het roer moeten gaan staan, en gezien hij al vele jaren geleden afstand van de reeks genomen heeft zie ik dit niet meer gebeuren.

Echter verdienen regisseur Alan Taylor en de scriptschrijvers toch wel een (klein) schouderklopje. Er moet een grote druk op de schouders van deze mensen gelegen hebben, en het moet moeilijk zijn geweest om aan de verwachtingen van het publiek te voldoen. Aan sommige factoren zal dit team ook weinig hebben kunnen doen, zoals het wederom vervangen van een acteur voor de rol van John Connor en het verlagen van de leeftijdsgrens (ongetwijfeld weer die studiobazen!). Hoewel ik het de regisseur verwijt dat hij niet bepaald zuinig is geweest met de CGI (maar goed, het is tegenwoordig bijna een uitzondering als een film teruggrijpt op andere technieken), kan zeker niet ontkend worden dat men niet creatief is geweest met het opstellen van het script. Hier zitten best wat aardige verassingen in en hoewel ze niet allemaal goed uitpakken en het soms een beetje rommelig overkomt werkt het als geheel wel behoorlijk aardig. Arnie mag wat mij betreft dan ook nog best nog een keer terugkomen, zelfs met de realisatie dat het toch nooit meer hetzelfde zal worden als vroeger.

avatar van IcU
IcU
Omdat zowat 100% van de recensente en online reviewers hun gal spuwen over deze film, leek het haast een garantie voor een debacle. Als fan van de eerste twee Terminator films, waarvan je mag uitgaan dat deze film sowieso nooit dat niveau ging halen, toch op voorhand het idee dat de film niet als verschrikkelijk slecht ervaren kon worden.

Ik moet zeggen, ik vond het eigenlijk gewoon een toffe film. Klaar. Het vermaakt, intrigeert op sommige punten en laat je toch mee denken over de (al dan niet kloppende) tijdlijnen en theorieën. Tuurlijk haalt het nooit het niveau van deel 1 en 2. Als er ooit een Terminator-marathon komt zou het niet veel om het lijf hebben omdat ik zou stoppen na deel 2. Maar de film werkt als los popcorn vermaak met de nodige actie en (soms te geforceerde) humor. Ik heb mij vermaakt met een visueel spectaculair (en krijg nou, na Jurassic World de 2e film deze zomer waar 3D nog best ok werkt) en inhoudelijk prima popcorn filmpje. Het lijkt wel dat, door de grote hoeveelheid haters, ik er nog meer van heb genoten dan ik zou doen als de film ok ontvangen was.

Zeker niet de beste film, maar het zou zonden zijn als kijkers zich laten weerhouden door de negatieve geluiden rond deze film. Het is absoluut geen T2 Judgement Day, beter dan T3 en Salvation is het zeker wel.

avatar van Shinobi
"This is all wrong!"

Blijkbaar een soort reboot van de serie.

Op zich is het uitgangspunt best leuk gekozen; de gebeurtenissen uit deel één en twee krijgen een andere draai en vormen een nieuw begin. Deze hervertelling berust zich veelal op de herkenbaarheid. Op deze manier krijg je een aantal klassieke scènes voorgeschoteld die voor een stukje nostalgie moeten zorgen, maar eigenlijk vrij leeg aanvoelen.

Het mag geen verrassing zijn dat het hele gebeuren rondom het tijdreizen volgestouwd zit met de nodige plotgaten en vergezochte wendingen. Vanzelfsprekend krijg je als kijker nauwelijks een connectie met de personages, omdat de pacing niet helemaal lekker loopt. Het is gewoonweg een onbegonnen zaak om hier enige logica in te vinden. Alleen Arnold Schwarzenegger vormt nog een stabiele factor in het geheel, maar na de zoveelste geforceerde grijns van hem ben je daar ook wel weer klaar mee.

Zelfs de explosievolle actiescènes kunnen weinig goeds doen. Daarvoor zijn ze te repetitief van opzet en worden ze bovenal ongeïnspireerd in beeld gebracht. Alan Taylor mist de kunde om deze momenten pit mee te geven, waardoor je deze al gauw bent vergeten. Hierbij is de humor zowat te verwaarlozen.

Al met al een matige reboot die helaas niets vernieuwend weet te bieden. Wel even blijven zitten bij de eindcredits voor een extra scène.

2,0 Sterren.

avatar van Bweapon96
Het verhaal gaat verder na het tweede deel van The Terminator. Je moet goed weten wat er in de voorgaande delen is gebeurt, wil je deze film snappen. Het verhaal die verteld word heeft maar één doel, vernietig Skynet. Tijdens dit avontuur komen zij de andere Terminators tegen die ook gestuurd zijn om de toekomst te veranderen. Dit zorgt voor verwarring maar ook voor vermakelijke momenten. Het verhaal zelf is matig, puur omdat iedereen elkaar moet vermoorden (voor een toekomst). De personages zijn niet zo goed uitgelecht, je weet oppervlakkig wie zij zijn en wat zij doen. Omdat het geen persoonlijk verhaal is maar meer wijst naar een einddoel. Zoals ik al aangaf heeft deze film hier en daar wat humor en valt het nog steeds onder entertainment. Puur omdat er veel actie in zit en minder verhaal.

Ik zeg niet dat ik de film slecht vind. Daarin tegen vind ik het vermakelijk om naar de bijna 70 jarige Schwarzenegger te kijken die helemaal los gaat. Maar ik kan het geen goede film noemen maar wel vermakelijk

avatar van B4ssd34ler
Ik vond hem tegenvallen helaas. Leek meer op Terminator 3 dan op T1&2. De cast viel me ook tegen. Die Sarah Corner.. Wat een kind is dat zeg.

avatar van mjk87
In Terminator 2 zit een geweldige achtervolgingsscène; overzichtelijk, spannend, met ritme gemonteerd en altijd knalt het. Waarom ik daarmee begin? Nou, bekijk die scène en dan deze nieuwe film. Die is groter (niet grootser) maar nergens zo spectaculair. Sterker, het is een vrij mak lammetje met af en toe een leuk moment maar verder voor de volstrekte vergetelheid.

Over de plot hoef je niet te beginnen. Eigenlijk heb ik nog steeds geen idee wat er nu allemaal precies gebeurde. Het idee verder is best aardig, maar wel vrij rommelig verteld waar je als kijker maar alles moet aannemen. Uiteindelijk heb je wel tegen het einde het idee dat er nogal wat plotgaten inzitten, maar het blijft tijdreizen, dus die heb je al snel. Niettemin wordt het allemaal met zo'n uitgestreken serieus smoelwerk gebracht, dan mag je er best vraagtekens bijzetten (anders dan bij pakweg Back to the Future). Verder mist de film elke vorm van sfeer en is de score van Zimmer nogal duf, alsof hij nog wat oude tapes had liggen en die maar weer gebruikte. Zelfs de inhoud van de film is niet origineel. Hoe wij omgaan met moderne technologie? Al vaker gezien. Het idee dat Skynet geen hardware is (jaren 80) maar software is een update op het origineel, maar dat was in Rise of the Machines ook al het geval (al lijken deel III en IV volstrekt vergeten).

En dat allemaal is niet heel erg als de film maar goede actie bevat. En dan kom ik weer bij die scène die ik net noemde. Cameron wist wel hoe hij actie in elkaar moest zetten. Deels is dat talent, deel is dat kunde en goed kijken naar anderen. Het zal aan de regisseur liggen, Thor: The Dark World vond ik ook drie keer niks, maar knallen deed het nergens. Spannend werd het nooit. Het is allemaal volstrekt kleurloos met af en toe wat ontploffingen maar nergens een eigen of uniek shot. Nergens eens een gruwelijke ontploffing of leuke stunt. Zelfs die aanvallen met de nukes heb ik al weleens gezien en dit was al direct aan het begin (alleen dat shot uit het vliegtuig, dat was dan weer heel aardig). Sowieso is de film vrij donker (niet alleen door het 3D-brilletje, maar ook door de vele nachtscènes) zonder dat er echt iets moois mee wordt gedaan maar het is ook allemaal niet even overzichtelijk in beeld gebracht, al heb ik weleens slechter gezien.

Verder is Arnold wel oké, Clarke appetijtelijk, Courtney doodsaai en heeft Simmons maar een raar en vervelend rolletje. De cgi en het geluid zijn verder prima in orde en ik zat best lekker in de bioscoop. 1,5*.

avatar van dutchtuga
Ook al waren mijn verwachtingen enorm geslonken de laatste tijd, ben ik Terminator Genisys toch gaan zien. Zelfs met lage verwachtingen is de film nog een lange zit geworden. DE plot is werkelijk onbegrijpelijk en vooral de cast irriteerde mij enorm. Schwarzenegger houdt de boel nog een beetje staande als oude T-800. Voor de volledige recensie:

Terminator Genisys (Alan Taylor) – bioscoop | It's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

avatar van tattoobob
Gisteren in de bios gezien en ik moet zeggen dat hij wel lekker wegkeek..........meer dan dat niet.
Het eerste uur was echt leuk om te zien maar mij iets te veel scenes die bijna hetzelfde waren als in T2...op zich wel grappig maar wel makkelijk.
Daarna ging het los en werd het rommelig en soms verwarrend........Arnie vond ik ook iets TE grappig en had van mij wel wat stoerder mogen doen.
Verhaallijn is goed bedacht maar zoals ik al zei...het was soms een beetje verwarrend maar echt vervelend werd het nergens.
Wat mij het meeste tegenstaat is dat de film vanaf 12 jaar is en dat zie je er duidelijk vanaf....tis voor een jonger publiek en dat staat de Terminator films niet vind ik.
Acteerwerk was prima en ook visueel vond ik deze film prachtig..je zag soms letterlijk niet wat er wel of niet uit de computer is komen rollen.

Dat deze film niet beter zou worden dan deel 1 en het legendarische deel 2 dat wisten we al voor
dat deze uit kwam...maar hij is wel beter 3 en 4.

Volgende deel graag met iets meer bruutheid!!!!!

3d voegde trouwens niet veel toe...in het begin van de film kwamen er leuke dingen op 3d gebied voorbij maar dat zakte daarna erg in.
Net aan 3.5 ster

P.S Die 0,5 ster van Goodfella in de volkskrant is niet serieus te nemen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Nice to see you. Get out!

Vanmiddag eindelijk gezien en gelukkig was het helemaal geen slechte film, zoals een aantal andere reviewers en media wel vinden. Ik heb me er kostelijk mee vermaakt en gekregen waar ik op hoopte.

De illusie hebben dat er ooit een Terminator film komt die kan concurreren met deel 1 en 2, voor mij 2 legendarische films (T2 staat zelfs al jaren op plek 1 in mijn top 10), die heb ik niet. Simpelweg omdat de films destijds gewoon briljant waren en niet te evenaren vallen. Maar dat wil niet zeggen dat je niet een hele vermakelijke Terminator film kan gaan zien.
Genisys doet niks speciaals, maar is wel overtuigd genoeg als popcornfilm zonder al te veel pretenties. De film doet nog wel een poging om wat nieuws te brengen door het verhaal van deel 1 wat te veranderen, maar na een uur wordt de film veel te warrig en onduidelijk om nog echt serieus daar mee bezig te zijn. Al die tijdlijnen en personages worden zo wazig dat ik me liever op de actie en op Schwarzenegger focuste. Want op dat vlak is dit echt een prima deel geworden. Schwarzenegger is na 12 jaar weer terug in zijn rol en laat zien dit nog altijd met veel enthousiasme, plezier en overtuigingskracht te doen. Hij is ouder, grijzer en trager, maar is zijn coole houding nooit verloren. Hij redt de film overduidelijk met zijn uitstraling en humor, want de rest van de cast vond ik maar grauw en saai.

Oke, Emilia Clarke is erg aantrekkelijk, maar nooit een overtuigende Sarah Connor zoals Linda Hamilton dat destijds was. Om maar te zwijgen over de rollen van John Connor en Kyle Reese. Zeker Reese overtuigde voor geen meter. Het irriteert me trouwens mateloos dat ik in elke Terminator een hele nieuwe cast zie die deze rollen speelt. Had bijvoorbeeld in T3, 4 en 5 gewoon de groep van de derde film aangehouden. Voor de continuïteit is dit niet goed.

Het plot is wel aardig, maar zeker richting het einde komen er wel een hoop onlogische momenten voor en ontspoort de film een beetje. Maar vooral dat eerste uur vond ik echt aardig, met judgment day dat de aarde verwoest en de momenten in 1984. Erg tof om de oude en nieuwe Schwarzenegger met elkaar in gevecht te laten gaan. Overigens dom dat de trailers van de film al enkele plottwisten hebben verraden.

Wat mij betreft een prima vervolg. Niks bijzonders, wel leuk. Sowieso vind ik het zien van Schwarzenegger als Terminator en het horen van de iconische themesong in de bioscoop al genoeg redenen om blij van Genisys te worden. De scene na de aftiteling geeft trouwens aan dat we vast geen jaren op een zesde film hoeven te wachten. Lijkt me gezien de leeftijd van Schwarzenegger ook niet verstandig.

avatar van avdj
Hierboven werd al even de achtervolgingsscène aangehaald van Terminator 2. Wat mij betreft hét voorbeeld voor menig actiefilm. Mocht ik ooit in de positie komen als filmstudiobaas, en een beginnend regisseur vraagt naar tips om actie te monteren, hoef ik alleen maar even Camerons klassieker aan te stippen. Alle elementen (spanning, verhaallijn, quotes etc.) wist hij ruim twintig jaar geleden in een meesterlijke cocktail te mengen. Maar dat was toen. In tegenstelling tot veel anderen vond ik T3 nog steeds erg sterk (geen classic maar wel topvermaak) maar ging het pas mis bij deel vier. Heel even dacht ik dat dat vooral kwam omdat de film om de oorlogen zelf draaide en Arnie was ‘verbannen’ tot een computeranimatie.

Deel vijf doet echter nog een stap terug. De typische Terminator sfeer, ook al nauwelijks aanwezig in Salvation, is ditmaal helemaal verdwenen. Terminator Genisys mist een eigen smoel en de casting is ook al niet al te sterk. Emilia Clarke doet totaal niet denken aan de Sarah Conner van de eerste films. Haar zoon John is al even matig, hij bezit totaal niet het charisma wat bij deze rol hoort. Arnold is redelijk al is zijn karakter niet meer zo bad-ass als in de vorige delen. Waar was de zonnebril?

Maar wat mij nog het meest stoort is het lawaaiige, onnavolgbare verhaal. Ooit was tijdreizen voor Hollywood een item dat creativiteit met zich meebracht (Terminator 1&2, Back to the Future, Donnie Darko etc.) maar ditmaal is het vooral een excuses om ruimte te kunnen maken voor nóg meer vervolgen. Want als personen tijdens het tijdreizen ook nog eens in een verkeerde verhaallijn terecht kunnen raken, blijft er totaal geen draagvlak meer over voor een heugelijk verhaal.

In de actie zien we vooral loze ontploffingen en een John Connor die binnen no-time van tientallen kogels weet te herstellen. Ooit was deze ‘morphing’ van personages mindblowing in T2, maar ditmaal wordt het te pas en te onpas gebruikt, waardoor het al snel aan kracht inboet. Misschien dat alleen de schoolbus scene de boel nog enigszins overeind houdt maar om nou te zeggen dat ik op het puntje van mijn stoel zat? Nee dus.

Humor is ook al schaars te vinden. Dat vonden de makers zelf waarschijnlijk ook, vandaar dat Arnie tot driemaal toe een stomme grijns mocht opzetten. Bij de laatste keer werd het bijna pijnlijk. Er komt een tijd dat “I’ll Be Back” roepen niet meer voldoende is om Schwarzeneggers rollen overeind te houden en die periode lijkt zich binnenkort aan te dienen. Omdat de CGI overall gezien oké was en het geluid zelfs goed leek de film op 2,5* af te stevenen. Ik weet echter 99% procent zeker dat ik deze score thuis voor de tv niet ga halen. Nog een halfje eraf dus. Ik houd mijn hart vast voor deel 6 en 7.

avatar van thunderball
Deze vanochtend in Antwerpen gaan zien in een bijna lege zaal.

Aardige en redelijk amusante blockbuster, die behoorlijk goed begint, maar gaande weg steeds middelmatiger wordt.

Het scenario, met maar liefst drie verschillende tijdslijnen, is ambitieus, maar de uitwerking laat nog al te wensen over en is uiteindelijk daardoor niet bijzonder genoeg.

Het gegeven dat de Terminator, gespeeld door Schwarzenegger, niet naar het verleden was gereisd om haar te vermoorden, maar als een vader en beschermer haar heeft groot gebracht, is origineel en een leuke twist. Ook zijn gevecht tegen de andere, jongere Schwarzenegger Terminator, die naar 1984 is gereisd, om haar wel te vermoorden, is goed gedaan.

Daarna lijkt het echter steeds meer mis te gaan... en krijgen we een tweede helft, die welliswaar best vermakelijk is, maar die nergens dat echte coole heeft, waar je eigenlijk op hoopt. Of anders gezegd: we zien Schwarzenegger in geen enkele iconische scene en ook geen instant klassieke one-liner te bergen brengen. Zelfs geen enkele poging, die er bij in de buurt komt.
Sterker nog: de gevechten die hij levert met andere Terminators voelen meer als verplichte onderdelen aan, die in vorige films veel beter waren uitgewerkt en in beeld gebracht. Ook is het storend dat hij meestal de verliezende partij lijkt te zijn en daardoor vrij kwetsbaar over komt.

Ook lijken er allerlei slordigheden in het script te zitten. Wie heeft bv de eerste "goede" Terminator gestuurd om Sarah te beschermen? Nergens wordt dit duidelijk (wanneer dit niet in een mogelijk vervolg wordt uitgelegd, is dit een plotgat van jewelste). Zelfde geldt voor de Japans uitziende T-1000. Waar komt die plotseling vandaan, wie heeft hem gestuurd en wat gebeurt er verder met hem? Blijkbaar geeft hij het net zo snel weer op...? Vrij onlogisch.

Tuurlijk zijn er ook goede elementen in de film:
de SFX waren over het algemeen top, de film heeft een goede vaart en het is toch een feest om Schwarzenegger in zijn meest populaire rol weer terug te zien.
Emilia Clarke is misschien even wennen na de geweldige Hamilton, maar doet het toch opvallend goed als de nieuwe Sarah Connor en ziet er in haar leren jack super sexy uit.
De andere twee hoofdacteurs, Jai Courtney en Jason Clarke, waar ik van te voren een hard hoofd in had, deden het beter dan verwacht en waren zeker niet slecht.

Kortom: een behoorlijk plot, wat helaas niet geweldig is uitgewerkt, maar de film biedt voldoende amusement om te kunnen boeien en.... Arnie is BACK!

Een dikke zes, ofwel drie sterren (met een verhoging naar een zeven mogelijk).

avatar van Honey Blossom
Terminator Genisys is een reboot van de reeks, wat helemaal terug gaat naar Sarah Connor in '84. Vanaf hier is de hele timeline veranderd met een alternatieve toekomst dan de afgelopen delen. I'm still a bit confused.

Ik vond de film erg tegenvallen. Ik had me namelijk goed voorbereid en eerst alle vorige delen gekeken, waarna ik blanco de bios in stapte. Ik had hoge verwachtingen en heb met mijn handen in m'n gezicht naar de film gekeken (palmface). Erg zuur dit.

Van de verhaallijn kreeg ik 'flashbacks' naar Star Trek, Back to the Future e.a. films. Ik heb het gevoel alsof de hele verhaallijn van de vorige delen door een blender is gehaald en er een dikke smurrie uit is gekomen.

Het helpt ook niet echt dat John Connor, Kyle Reese en Sara Connor door andere acteurs worden gespeeld, wat ik gewoon jammer vind. (Sorry Khaleesi). Ze hebben met de casting de plank totaal mis geslagen. Er is totaal geen chemie of enig vorm van 'bonding' tussen ze te merken.

De actiescènes vind ik niet overtuigend genoeg gespeeld door bovengenoemde. Het moest het meer hebben van de special effects.

De beste scènes waren die met Arnold Schwarzenegger, wat me nog een beetje een nostalgische gevoel gaf.

Jammer dit. Inleiding van een nieuwe trilogie? Doe mij de oude reeks maar, die loopt nog tenminste synchroon en klopt als een bus. Daar krijg je geen haar tussen, met een goede cast en een solide verhaal.

Rating: 2.5* voor de moeite.

avatar van JacoBaco
Lastig, want ik ben een groot Terminator liefhebber en als ik nu de film moet beoordelen op mijn Terminator maatsaf, dan is dit de slechtste Terminator van allemaal! Maar puur als film, was het dan toch wel weer goed te doen! Ik zie liever de toekomstsetting! Judgement Day is inevitable, dus kom maar op! Heb ik er na deel 3 wel echt genoeg van dat steeds maar weer terug in de tijd gaan! Jammer dus dat Salvation niet helemaal goed uitpakte! En bovendien, Terminator Genisys maakt van T-1 en T-2 ineens hele andere films en dat vind ik dus echt jammer! En dat komt als mosterd na de maaltijd in dit geval!

En dan Arnold als de Terminator. Nee, Arnold als de komische noot! Wat een clown zeg! Ik heb dus wel een paar keer moeten lachen, maar dit was meer uitlachen! Waar is de badass Terminator gebleven uit deel 1 en 2? Zelfs in deel 3 zaten aan aantal badass momenten dat de Terminator echt even laat zien: don't fuck with me! In Genisys springt het uit een helikopter en dat is het! Verder wordt Arnold vooral erg vaak half in elkaar gebeukt en maakt het grapjes! Ik heb de film afgelopen zondag gekeken en ik vond Arnold op dat moment best goed, maar het moest duidelijk even bezinken. Ik wilde het denk ik te graag tof vinden en ik hield me zelf flink voor de gek op die manier! Inmiddels realiseer ik me dat het gewoon als een lul op een taart slaat.

De film begon wel veelbelovend in de toekomst, maar eenmaal in de eighties met een Japanse T-1000! Het wordt er niet beter op! Sowieso had die hele T-1000 weg mogen blijven! En waarom in godsnaam een Japanner??!! Ook de cast werkte niet mee. Jai Courtney als Kyle Reese. Ok, hij deed zijn best, maar dit soort gasten moeten gewoon lekker in films gaan spelen zoals Divergent. Maar hij komt binnenkort terug als Captain Boomerang! Jason Clarke vind ik ook helemaal niks! En Emilia Clarke.., wat een zeikwijf zeg! Maar wat is ze mooi!

Maar zoals ik al zei: Terminator: Genisys als film was voor mij goed te doen. Als Terminator film schiet het toch echt te kort. Een magere 3.5 voor de film en een magere 2.5 voor het Terminator gehalte. Dus een ook een magere 3,0! Ik miste ook gewoon die (lekkere) Terminator vibe! Salvation heeft dat tenminste nog. Ik vind Salvation dus ook ietsje beter geworden.

avatar van DVD-T
Degelijk.

Grootste knelpunt is dan toch het verhaal. Men wil te veel in wat al is opgezet in de vorige delen. Daardoor komt de hele tijdlijn in de knel. Qua actie is het allemaal weer dik in orde en ook Schwarzenegger is weer lekker op dreef in zijn rol als killer cyborg. Als Arnold niet had meegedaan was het project waarschijnlijk helemaal niet van de grond gekomen. Misschien was dat ook wel beter geweest, veel voegt het op de serie niet toe namelijk. Jai Courtney is verder een beetje een zoutzak. Beide Clarke's zijn lekker op dreef. Verder natuurlijk ook erg jammer dat de grootse verassing al gespoiled in de trailer is . Dit doet toch wel enigzins afbreuk aan de ervaring. Verder leuke verwijzingen naar de vorige delen. Vooral de grote "clash" is de moeiter waard.

Een beetje een overbodige sequel en toevoeging op de saga die overall toch best vermakelijk is.

avatar van Sint Antonius
Best een leuke Terminator-film.
Arnold speelt weereens een zeer geslaagde Terminator. Hij ís dan ook de Terminator!
Het eindgevecht was ook echt wel de moeite.
Minpuntje is wel dat het hele gedoe met die tijdlijnen van geen kanten nog klopt.
Bijvoorbeeld: Als John Kyle naar 1984 stuurt, waarom komt hij dan niet terecht in de tijdlijn waar Sarah niet is "opgevoed" door de Terminator? Wat is er dan met die tijdlijn gebeurd? En hoe kan John Connor bestaan in een nieuwe tijdlijn waar Kyle Reese en Sarah Conner geen kind gekregen hebben? Voor een eventuele sequel lijkt het me wel leuk om te weten te komen wie de Terminator naar de periode dat Sarah Conner nog een kind was heeft gestuurd.

avatar van Macmanus
Alan Taylor

Ga maar weer terug naar televisie. Dit is het duidelijkste voorbeeld dat tv toch echt anders is dan film. Let wel ik ben helemaal fan van de recente lichting tv series. Maar daar is schrijven alles, en moeten de regisseurs daar in dienst van staan. Film is korter en dan is het visuele en dus een regisseur met wat gevoel en stijl nodig. McG zijn Terminator werd afgemaakt zelfs door Bale. De film was ook allesbehalve goed. (het had nooit een Terminator film moeten zijn) Maar je kan niet ontkennen dat er wat eigenzinnigs in zat. Het had wat stijl. Nu zit hij in de tv producer wereld, met crappy actie tv series, en zitten wij met Alan 'middelmaat' Taylor opgescheept.

Was het zo erg, want je cijfer is nog best oké? Nou wat vooral zo jammer is, is dat qua cheese en werkelijk stompzinnige tijdreis lijnen er geen gebrek is, ook Arnie kon ik wonderbaarlijk goed handelen. Super stompzinnig allemaal. Zat daardoor nog wel een bepaalde fun in het scenario en de film. Maar qua actie, qua design, qua camerawerk is het allemaal zo middelmatig dat het nooit die mix krijgt die het nodig heeft.

3 sterren lijken me ergens ook net wat te hoog. Maar bij middelmaat hoort ook een middelmatig cijfer. Je gaat over maar je zult niet onthouden worden als bijzondere student.

avatar van VincentL
Terminator Genisys

Deel vijf in de reeks al weer... het vordert snel sinds 1984. Waar deel 1 en 2 mij topvermaak bezorgen, deel 3 aardig was en ik mij van deel 4 niets meer kan herinneren, hoopte ik dat deel 5 weer hetzelfde imponerende gevoel wist te geven als het eerste duo. Gelukt? Helaas niet, maar Terminator Genisys is wel vermakelijk.

Toch valt Taylor in een paar valkuilen - om met het negatieve te beginnen. Allereerst heeft hij van de film een hybride van de vorige delen gemaakt, zonder echt goed naar de reeks gekeken te hebben. Zo wekt hij de suggestie dat Skynet zeker voor zijn bestaan vernietigd kan worden via Genesis, terwijl in deel 3 toch (leek mij) dat feit duidelijk weersproken werd. Deze naïeve stupiditeit stoorde mij aanzienlijk. Daarnaast waren de Inception-achtige tijdsverschuivingen zowel verwarrend als storend. Toch zijn er ook zeker positieve punten. De film vermaakt goed, wekt een zekere nostalgie op en heeft humor (gepersonifieerd in Arnold Schwarzenegger); daarbij dient gezegd te worden dat verscheidene pogingen tot humor ook falen.

31 jaar naar dato zijn, op Arnold na (die ze overigens subtiel erin verwerkt hebben), de oude acteurs natuurlijk niet meer te gebruiken. De jongere zijn even wennen, maar passen bijna allemaal goed.
Ik had de meeste verwachtingen van Emilia Clarke, die Sarah Conner moest vertolken. Linda Hamilton speelt haar in twee delen voortreffelijk. Clarke heeft, naast dat ze nog uiterlijke gelijkenissen vertoond ook, niet eenzelfde power-babe lading aan Conner mee kunnen geven als Hamilton, maar slecht is het zeker niet. Binnen deze cast is ze zelfs een van de betere.
Jai Courtney komt niet eens in de buurt van het niveau van Michael Biehn. Het feit dat hij echt oerlelijk is draagt daar ook nog eens geen steentje aan bij. De man kloot ondertussen maar wat aan en weet geen grap goed te plaatsen, ondanks de vele pogingen die hij krijgt.
Arnold Schwarzenegger speelt als vanouds. Lekker gewoon. Hij is de enige lijn binnen de reek en die lijn is robuust, stevig en onwrikbaar.

Dat met de tijd de ontwikkelingen binnen de filmwereld vooruitgaan moge duidelijk zijn. Toch weet Terminator Genisys visueel niet meer te brengen dan de vorige delen, wat gezien de mogelijkheden toch wel jammer is. Vooral nu blijkt hoe Cameron met primitievere technische snufjes een gelijksoortig beeld wist te creëren. Niet bepaald iets voor Taylor om over naar huis te schrijven. De CGI faalt verder niet, maar is niet toevoegend; evenzo de 3D, wanneer gaat men hiermee stoppen?

Terminator Genisys is vlot popcornvermaak geworden. Skynet mag van mijn part nu wel eens voorgoed vernietigd worden, want met de delen neemt de kwaliteit niet toe. Sterker nog: gezien mijn stemmen is die louter aan het zakken. Voetjes op de bijzettafel leggen en kijken, en vooral niet te veel verwachten.

avatar van Sergio Leone
Tenenkrommend.

Bah, wat is dit slecht, zeg. Elk van de voorgaande 4 delen vind ik wel iéts hebben, dit is een enorme misstap in de reeks. Qua continuïteit e.d. kan het mij niet veel schelen, maar waarom men zich hier in allerlei bochten en kronkels douwt gaat mijn petje te boven. Hou het toch gewoon simpel. Dat streven naar een 'intelligent' of een 'weldoordacht' plot altijd, het slaat nergens op.

De cast is ook archislecht. Arnold Schwarzenegger houdt de boel staande, zij het met dezelfde trucjes als altijd. Verder slaan Emilia Clarke, Jai Courtney en Jason Clarke de bal ferm mis. De eén is zo mogelijk nog slechter dan de ander.

Alan Taylor maakt er verder een identiteitsloos boeltje van. Drukte is er genoeg, aan visuele effecten ontbreekt het ook niet. De jonge Schwarzenegger vind ik er evenwel niet beter uitzien dan de jonge versie uit Salvation, toch ook een film van alweer 6 jaar. De soundtrack van Hans Zimmer is zoutloos.

Toch weer een goede Terminator film en het is ook weer fijn om te zien dat Arnold Schwarzenegger weer meespeelt. Niet dat ik de vorige Terminator Salvation film slecht vond (sterker nog, ik vond hem zelfs goed), maar een Terminator film draait nu eenmaal om Arnold Schwarzenegger. En toegegeven hij speelde weer geweldig, en ook zelfs met de nodige humor (zoals zijn belachelijk glimlachen ), de rol van Terminator type T-800.

Deze film heb ik gisteren nog in de bioscoop gezien in 2D (hij draaide daar ook niet meer in 3D). Omdat ik van deze film een aantal negatieve recensies had gelezen via de media, waren mijn verwachtingen van deze film niet al te hoog. Maar ik vond het juist weer een sterke film, met een goed en boeiend (zelfs spannend) verhaal en ook met de uitvoering zat het meer dan goed. Het verhaal zat ook goed in elkaar maar allemaal origineel of vernieuwend was het zeker niet. Ik vond het wel geweldig gedaan dat men in het begin van de film terug ging naar het jaar 1984 (via de tijdmachine), waar je dan het eerste deel van Terminator opnieuw meemaakt (met de nodige déjà vu's) maar dan in iets andere vorm en met leuke wendingen. Zo is Arnold Schwarzenegger daarin vertegenwoordigd als twee Terminators (een slechte en een goede en vecht hij uiteraard ook tegen zichzelf) en maakt ook de geweldige vloeibare Terminator type T-1000 die ook voor het eerst te zien was in het tweede van Terminator weer zijn rentree. Dit keer wel gespeeld door de niet onbekende Aziatische acteur Byung-hun Lee.

In deze Terminator film is het tempo zeer hoog en zit er ook meer dan voldoende actie in welke regelmatig spectaculair is en soms zelfs spannend is (o.a. de scene waarbij Jai Courtney wordt achternagezeten door een Terminator). Ook zit er in dit deel best veel humor (met name tussen Arnold Schwarzenegger en Jai Courtney) en visueel zag het er ook allemaal fraai uit en zeker de omgevingen betreffende de tijdsprongen (het heden en de jaren 1984 en 2017). Ook het geluid (deze film was voorzien van Dolby 7.1) was prima en maakte tevens de actie scenes extra spannend. Hier en daar zitten er een paar ietwat saaie scenes in het verhaal die het tempo wat onderuithalen en dat zijn vooral de discussies tussen Emilia Clarke (in de rol van Sarah Connor) en Jai Courtney (in de rol van Kyle Reese). De cast deed het overigens leuk en verdienstelijk met natuurlijk als uitschieter Arnold Schwarzenegger. Hij mag dan inmiddels oud zijn (dat werd ook regelmatig aangehaald in deze film op een leuke manier), maar toch zie ik hem nog graag in films verschijnen. Emilia Clarke (ze deed me denken aan de actrice Ellen Page) was voor mij een onbekende actrice (ze is bekend vanwege haar rol in de populaire serie "Game of Thrones", maar ik volg nu eenmaal geen series) en ik moet zeggen dat ze er wel leuk uitzag (inclusief mooi decolleté) en het was voor haar tevens het debuut op het witte doek waar ze het leuk op deed. Het was ook leuk gedaan in deze film dat men elkaar in het jaar 2017 allemaal treft en dan doel ik op John Connor (verdienstelijk gespeeld door Jason Clarke en dit keer is John Connor voornamelijk te zien als een nieuw type slechte Terminator), Sarah Connor en Kyle Reese (de laatste twee vertrekken overigens samen vanuit 1994 naar 2017).

Het einde van de film mocht er zeker wezen en gezien het einde (het computernetwerk Skynet is namelijk letterlijk en figuurlijk vernietigd) betwijfel ik of er ooit nog een nieuwe Terminator film wordt gemaakt. Al met al heb ik me gewoon prima vermaakt met deze goede en leuke Terminator film (een soort van reünie film) en wist hij me ook vanaf de eerste (mooie inleidende opening overigens waarin je zit dat Skynet de wereld vernietigd en overneemt) tot de laatste minuut (duurt circa twee uren) wist te boeien.

P.S. de bekende acteur J.K. Simmons speelt in deze film ook een leuk rolletje, maar eerlijk gezegd voegde hij wel niets toe aan het verhaal. Ze hadden zijn rol net zo goed uit het verhaal kunnen knippen.

avatar van Elineloves
Leuk. Ik heb een zwak voor Arnie, zo bleek ook weer in deze film. Zelfs op leeftijd heeft hij zijn charme.

Het verhaal vond ik eigenlijk best te pruimen. Ik hoorde dat het "onnodig ingewikkeld", "saai" en "verwarrend door het vele tijdreizen" was. Vond ik niet. Dat het verhaal aan de overdreven kant was kun je op voorhand weten, dus de "het verhaal sloeg nergens op" opmerking snap ik niet zo. Het romantisme verhaaltje deed me niet veel, maar het was niet storend. Gelukkig zat er naast actie ook af en toe wat humor in, met name van Arnie's kant. Verstand op nul, de film is zo vlot dat de twee uur voorbij zijn voor je het weet.

avatar van blurp194
Twee positieve punten: Emilia Clarke lijkt zowaar in de verte een beetje op Linda Hamilton (vond ik dan toch) en Arnie doet mee - en heeft zelfs een nieuwe snedige opmerking. Nice to see you. Vooral als hij die tegen de politieman uitspreekt is even de oude Terminator terug.

Verder is het te dun, te weinig, teveel herhaling - meer dan het uitmelken van het concept komt er niet echt uit. Irritant wel ook dat er wat rare onlogische dingen in het verhaal zitten, bijvoorbeeld rond de tijdmachine. En de muziek irriteerde me ook te vaak.

Een volstrekt overbodig gemaakte productie: in feite was er werkelijk niets nieuws onder de zon: deze aflevering ging op een verwarrende wijze op herhaling en de inspiratie ontbrak ten enenmale. Het verhaal was onzinnig, de dialogen klonken idioot en de actiescènes waren zinloos en bovenal had de film geen ziel. Arnold Schwarzenegger zag er oud uit (was waarschijnlijk ironisch bedoeld, maar toch) en deed eerder denken aan Kindergarten Cop dan aan Terminator.

avatar van filmkul
Voor een liefhebber van de Terminator films, is dit een ware tegenvaller. Waar zullen we beginnen: een onsamenhangend verhaal. Het lukt Taylor niet om ondanks de diverse tijdsprongen er een geheel van te maken. De special effects zijn niet van deze tijd, de film oogt 10 jaar oud wat special effects betreft. De film mist spanning. De angst en dreiging die met name in deel 1 en 2 continue te voelen is, mist deze film totaal. Is er dreiging dan wordt het door een toevallige voorbereiding door Arnie of een slappe actie te niet gedaan. Verder komt Courtney ook in deze actiefilm niet goed uit de verf en is de mannelijke Clarke totaal miscast. Zo op verheugd, maar zeer teleurgesteld. 2.0

avatar van dvdcrusher
Leuke maar vrij warrige sf film. Laten we beginnen met het positieve. Het is leuk te zien dat Schwarzenegger er weer zin in heeft. Mooie actiebeelden onder meer de helikopterachtervolging is fenomenaal. De film is wel heel complex en moeilijk te volgen. Het is dan ook bijna een must om de vorige terminatorfilms gezien te hebben vrees ik, anders krijg je een punthoofd. Deze Terminator is verdienstelijk maar haalt net niet het peil van de vorige terminatorfilms. Emilia Clarke deed het prima in Games of Thrones maar in deze film is zij een miscast, ze mist dat stoere wat Linda Hamilton wel had. Arnold himself kan het nog steeds en slaagt er af en toe in grappig te zijn. Voornaamste kritiek is dat deze film zo moeilijk te volgen is omdat er zo vaak van tijdsperiode veranderd wordt. Een beetje dezelfde kritiek die ik al had op Edge of tomorrow met Tom Cruise, dat was ook zo'n flipperkastfilm. Toch best aardig vooral in het begin, naar het einde toe iets minder goed te volgen. Toch 4 sterren

avatar van Brabants
Waarschijnlijk zijn we verwend met de eerste twee delen en is het dan ook praktisch onmogelijk om zulke goede films te evenaren. Het jammere van dit deel vond ik vooral dat het geheel niet als een plot als zodanig aanvoelde, maar eerder als een bewerkte versie van afzonderlijke delen in een nieuwe versie. Dit is dan ook vooral de bedoeling geweest, maar voor mij creëerde het een zeer rommelig sfeertje. Wat mij helaas ook opviel was de rol van Schwarzenegger als Terminator, wat overkwam als vergane glorie en nu juist de leidraad was uit eerdere sterke delen. Ik zal zeker niet beweren dat dit deel slecht was, maar gezien het voorgaande toch zeker wel enigszins een deceptie.

avatar van -jack_sparrow-
film reviews in 100 woorden: Terminator Genisys (in 100 woorden) - filmreviewsin100woorden.blogspot.be
Ps. Ik ben geen professionele recensent, just a movie nut!!

Terminator Genysis is een fijne maar middelmatige actieprent. Deze film begint veelbelovend wanneer scenes uit vorige films worden gerecreëerd, de tweede helft daarentegen is enorm zwak en dit komt voornamelijk door het achterliggende verhaal met John Conner. De acteurs leken misschien niet op hun iconische wederhelft maar Courtney, Clarke en schwarzenegger deden het lang niet slecht. Er zaten net iets te veel gaten in de logica en ze knoeiden geregeld met de originele tijdlijn, wat deze film alleen maar ingewikkelder maakte. De actie was best leuk maar desondanks haalt Terminator Genisys helaas niet het niveau van T1 en T2.

avatar van james_cameron
Een Terminator die door Sarah Connor (Emilia Clarke) liefdevol 'pops' genoemd wordt? Dat kan natuurlijk niet door de beugel. Deze vijfde film in de reeks begaat helaas wel meer fouten, de meeste onvergeeflijk. Aanvankelijk is het allemaal nog niet eens zo verkeerd. Het terugkeren in gebeurtenissen van het eerste deel, a la Back To The Future Part 2, is inventief gedaan, en de opzet had best iets leuks kunnen opleveren. Helaas is de toon van de film veel te flauw en geforceerd komisch, met een continu achter de feiten aanhollende Kyle Reese (Jai Courtney) en een Schwarzenegger die slechts beschikt over futloze oneliners aangaande zijn eigen leeftijd. Daarnaast zijn de special effects beneden peil en heeft het geheel qua camerawerk en aktiescenes een rommelig, B-film-achtig uiterlijk, dat nogal onafgemaakt overkomt. Nee, dit eerste deel van een beoogde nieuwe trilogie schiet zichzelf behoorlijk in de voet. Verreweg de minste Terminator-film tot nu toe, wat mij betreft.

avatar van Balilounge
Valt erg tegen deze Terminator Genisys. Ik had anders verwacht en wat ik vreselijk vind is, dat de hele film zowat in de donker afspeelt. En dus kan je niet echt volgen wat er gebeurd, en daarnaast komt ook nog het verhaal over toen en veel gepraat weinig actie. Dan ben je eindelijk verlost, eindelijk in de dag licht maar al gauw toch weer in de donker. Al met al, ik vind wat het betreft van de vorige Terminator, is dit erg tegen gevallen.

Oef.

Wat een ongelofelijk draak was dit. Ik ben iemand die de latere Terminator films best goed vond, deel 4 zelfs de beste van de 4, met een duidelijke focus op actie en design. Ik was dan ook best benieuwd naar dit vijfde deel, maar blijkbaar vond men het nodig toch een totaal andere weg in te slaan.

Las achteraf dat Taylor een TV-regisseurtje is, dat verklaart eigenlijk een hoop. Want hoewel je van een film als deze toch een groots blockbusterspektakel verwacht voelt het meer aan als een opgeblazen TV pilot. Effecten die nooit echt overtuigen, slecht acteerwerk en een overdreven focus op plot, zeker het eerste uur.

Volgens mij zit er in het begin van de film een plottwistje bij elk virtueel reclameblok. De film reïtereert een aantal scenes van deel 1 en 2 (moest ook even goed kijken of het nu ging om nieuw geschoten materiaal ofdat het echt gewoon recap was) en begint daarna aan één of ander twisterig scifiplotje. Alsof Terminator veel boeiends te vertellen heeft. En alsof de basic tijdreisparadoxen nog zo geweldig weten te entertainen.

Maar ook de actiescenes schieten flink tekort. Een gebrek aan ritme, falende CG en vooral een vijand die oersaai is. Ik heb het niet geteld maar ik vraag me af hoeveel ze hem nu beschoten en gemept hebben zonder effect. Want wat je ook doet, de T-1000 regenereert toch wel. Soms wat sneller dan anders, afhankelijk van wat het plot vraagt. Sowieso heeft de film soms wat weg van It Follows, want veel haast maakt de T-1000 ook niet. Hij sloft er overal maar een beetje achteraan.

Wanneer de film dan ook nog grappig probeert te zijn kan het niveau niet veel dieper meer zakken. Schwarzenegger wordt belachelijk gemaakt, scenes zoals het Bad Boys momentje kunnen gewoon écht niet en de oneliners zijn van een bedroevend niveau.

Mnee, dit oogt echt nergens naar. Kinderlijk slechte film, cinema onwaardig, blockbuster onwaardig, lelijk en met een belachelijk grote focus op een plot dat het daglicht nooit had mogen zien. En dat voor een budget van 155 miljoen. Het zullen lekkere smosjes geweest zijn smiddags op de set.