Terminator Genisys (2015)

Alternatieve titel: Terminator Genisys 3D

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Alan Taylor
met Jai Courtney, Emilia Clarke en Arnold Schwarzenegger

Het is 2029, en de 'Future War' woedt in alle hevigheid tussen een groep van menselijke rebellen en het slechte A.I.-netwerk Skynet. John Connor is de leider van de opstand en Kyle Reese is zijn trouwe soldaat, opgegroeid in de ruïnes van het post-apocalyptische Californië. Connor zendt Reese terug naar 1984 om Connors moeder, Sarah, te redden van de Terminator die haar moet vermoorden zodat ze John niet krijgt. Eenmaal in 1984 aangekomen blijkt de wereld er toch heel anders uit te zien dan Reese had verwacht. Zo wordt Sarah sinds haar negende levensjaar opgevoed door de Terminator die haar oorspronkelijk moest uitschakelen...

avatar van krosnicky
Leuk filmpje maar ze hadden beter echt een vervolg gemaakt op Salvation ik bedoel maar wanneer gaan ze nu is eindelijk die 5 de en 6 de film maken zo dat we na 34 jaar eindelijk is weten wie die verdomde oorlog nu wint want ze blijven maar hangen bij deel 3 het was van Rise of The machine was niet goed genoeg we maken een serie de serie was ook niet goed genoeg Bwa ja Rise of The machines was toch nog goed laat ons een 4 de deel maken ( Salvation ) Bwa ja Rise of The Machines en Salvation waren niet goed laat ons een nieuw deel 3 maken oke Genesys en we zeggen er van 1ste keer bij dat Genesys het begin is van een Trilogy maar toen deed Genesys het ook niet goed en die Trilogy komt er niet nu gaan er geruchten dat er NOG !!! Is een 3 de deel in de maak is met Schwarzenegger en Hamilton in de hoofdrol klinkt allemaal veelbelovend maar dat klonk Genesys ook ik wil maar zeggen wat is er nu mis met Rise Of The Machines en Salvation oké ja Arnold zat niet in Salvation maar ik vind dat Worthington en Bale het prima deden als vervangers en voor die 5 de film konden ze Worthington weer perfect vervangen met Arnold . T5 met Arnold Schwarzenegger ,Christian Bale , Bryce Dallas Howard , Anton Yelchin en Moon Bloodgood in de hoofdrol jammer dat die er nooit gekomen is

avatar van Vicksel82
Wat een absoluut dieptepunt was dit deel van de Terminator reeks.
Zelfs het verhaal van het eerste deel wordt misbruikt om daarna een totaal onsamenhangend verhaal op te zetten.
Ben altijd een ontzettende liefhebber geweest van de film Terminator, maar na deel 1 en het sublieme deel 2 is het helaas alleen maar bergafwaarts gegaan.

avatar van Gerlof1378
Hoe melk je het concept Terminator uit nou zo dus, ik vind deze film totaal overbodig en ik denk dat daar meer mensen mee eens zijn. De cast doet zijn best maar kan de film niet redden, de CGI is wel mooi gedaan maar dat is ook het enigste pluspunt. James Cameron heeft met deel 1 en 2 het verhaal wel verteld, 3 en 4 en dan met name 4 is best goed maar daar houd het ook mee op. Voor wie wel fan is dan zeg ik veel kijk plezier alleen ben je gewaarschuwd hasta la vista.

avatar van Basto
Ook bij herziening blijft dit een erg fijn vervolg. Met name omdat Arnold zelf enorm op dreef is. Hij speelt de oude Terminator met de juiste zelfspot en zijn komische timing is als altijd perfect. Wat dat betreft is hij waarschijnlijk de meest onderschatte acteur ooit. Verder levert het gestoei net de tijdlijnen een aantal leuke, bijna surrealistische scenes op en is de actie top.

Dikke 4 blijft staan!

avatar van N00dles
Wat een ongelooflijke travestie is dit deel, nog erger dan deel 3.

Natuurlijk hadden T1 en T2 hun paradoxen en zwakke punten, maar met dit deel wordt de franchise gewoon hardhandig de nek omgedraaid. Vooral het feit dat John Connor tot badguy is verworden is gewoon idioot en totaal niet logisch.

Emilia Clarke doet het op zich niet slecht, maar heeft niet het charisma van Linda Hamilton. Net als bij haar medespelers stelt het slechte script haar niet in staat om enige diepgang in haar personage te laten zien.

Mijn conclusie: laat de Terminator-franchise rusten, stop met uitmelken en als je nostalgie-cravings hebt, haal dan gewoon weer T2 uit de kast. Want Genisys is gewoon mislukt, optyfen ermee.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, wel een redelijke actiefilm, wel weer veel herhaling van zetten in deze film, de verassing is er wel een beetje af, maar toch heb ik mij wel vermaakt bij deze film.
Mijn top 5 ziet er als volgt uit:

1. Terminator 3: Rise of the machines
2. Terminator 2
3. Terminator 1
4. Terminator Genisys
5. Terminator salvation

keimpeS
Herbekeken op 4K, heerlijke actiefilm met ook echt mooie special effect’s. Eerder gaf ik de film drie sterren, vandaag weer 3,5 en wie wat later. Ik vind een stem geven soms ook een moment-opname.
De casting vond ik niet helemaal perfect, Emilia Clarke echt een mooie dame en goede actrice maar in mijn ogen niet een overtuigende doorgeleefde Sarah Connors zoals Linda Hamilton die ik in de eerste twee delen echt overtuigend vond. Van serveerster naar een bikkelharde gespierde tante!

Uiteraard speelt de film zich af in een andere tijdslijn, waardoor ik de personage van Sarah Connors toch wel kon hebben in deze film. Ik vond haar wat te meisjesachtig en niet echt die harde vechtster maar zoals gezegd ander tijdslijn, ander verleden is het mij prima!

Het is zeker niet de beste uit de reeks, dat is voor mij voor altijd T2 Judgement Day, daarna de eerste Termininator en op de derde plaats kies ik toch voor Salvation.

avatar van Shadowed
Prima.

Weer iets beter dan deel 4. (Salvation). De makers wisten duidelijk dat de kracht van Schwarzenegger als Terminator ontbrak en daarom is hij weer terug. En gelijk is de film daarom weer een stukje leuker. De humor is wat flauwer, maar nog steeds te pruimen.

Clarke is wel een positieve verschijning. De film is soms wat overdreven qua drama maar bij bepaalde scenes nog steeds erg tof. Vooral de bus flip was erg leuk gedaan. De cast is een beetje Salvation achtig met als uitzondering Arnie.

Effecten top, maar het lompe geweld moet soms wel een beetje meer aan de ode zijn. Dat is ook een beetje waar 4 in de fout ging. Het voelt allemaal lets meer geldbelust aan. Maar dat mag de pret niet bederven!

Confusie
Toen ik den dees net had gezien vond ik 'm best geslaagd.

Zeg maar.

Maar had toen ook wel van die Grolsch beugels zitten tutteren in onze lokale service knop bios.

Wat dat misschien enigszins verklaart.

Altijd nog eens willen herzien maar had 'm eerst dus skralend van 't net gekaaid en inmiddels gewoon netjes de blu-ray gekocht en nog steeds niet van gekomen.

Lichte huiver ergens of iets.

Gebeuren sowieso wel paar leuke dingen maar een ferme miscast voor John Connor en een lichtelijk afgrijselijke wending van zijn algehele persoontje kille de fillum.

Wel redelijk eigenlijk.

Alle goede hoop voor de aankomende herkansing.

avatar van PEN15
Om te voorkomen dat ik iets ga plaatsen waar ik later spijt van ga krijgen heb ik gewacht tot de eerstvolgende mogelijkheid dat ik T5 een nieuwe kijkbeurt kon gunnen. Dat was afgelopen avond dus zover. Als echte Terminator fan heb ik hier geen goed woord voor over.

De eerste twee delen zaten zo vol onverwachte ontknopingen, tot absolute wanhoop dreigende sfeer en spanning dat je het zweet op de onderrug voelde, hier weet je sowieso wel dat alles gewoon weer goed zal aflopen. Dat hoeft niet eens meer een leeswaarschuwing te zijn. Er gaan bij wijze van spreken meer terminators dood dan mensen die deelnemen aan het verhaal. Als je een 3,5 of hoger hier aan toekent, wat vind je dan wel in hemelsnaam niet van de eerste twee delen? Het had eigenlijk ook bij het origineel mogen ophouden. Ja juist, bij THE terminator dus al. Het doel van dat geweldige verhaal was een catastrofe voorkomen dat eigenlijk ook een metafoor kon zijn. Met T2 judgment day, hoe goed er ook over is nagedacht, kun je op die manier vervolgdelen blijven maken. Dat gaat allemaal ten koste van de kracht van het origineel. Ik vind THE terminator met een neuslengte verschil beter dan T2 en voorspel dat ooit THE terminator zal worden beschouwd als de beste.

Wat Noodles hierboven schreef over T3 , dat zouden mijn eigen woorden kunnen zijn. Elke keer als ik dat weer eens opzet in de hoop hem ietsje beter te vinden, dan kom ik tot de conclusie dat er eerder een halfje vanaf moet. Het vermakelijkste vond ik die scene waarin Schwarzenegger helemaal los gaat op die personenwagen. Zo lachwekkend eigenlijk dat ik dat fragment over en over kijk. Niet alleen leek dat op een bonusstage in Streetfighter II (hadden ze misschien in die film moeten verwerken) maar ook dat het zo belachelijk was dat een Terminator maar met stervelingen blijft gooien net zoals in het teleurstellende einde van Terminator Salvation.

Een plusje dan is die update. Hoe zouden die geschrapte back-to-back delen geworden zijn met een 'vloeibare' Schwarzenegger

vond ik de overige hoofdrolspelers ook maar matig spelen. Ze staan eigenlijk maar voortdurend vooruit te staren en te suffen, blijven ook opvallend kalm, na al dat actie- en dramageweld.

oh ja hahaha dit dus. Ik wil dit niet overanalyseren, voor de lol zou ik er nog wel eens naar kijken, maar ik dacht precies hetzelfde + je moet je voorstellen dat ze ook nog in een situatie zit waarbij ze haar zoon, zoontje en de verwekker ervan ontmoet. Hoe zou jij reageren? Bovendien, dat een Sarah Connor vlieggewicht met al die bommenwerpers en zware vuurwapens staat te schieten zonder een krimpje terugslag alsof het erwtenschieters zijn.. Ook houdt ze een kleerkast als Kyle Reese even vast aan haar arm als ze onder de brug bungelen. Puur voor het vermaak hoor, I know

Matige film met af en toe wel goede actie mooi in beeld gebracht en een spectaculair einde. het is omdat Arnie in dit deel weer meespeelt maar anders had ik deze film al na 30 minuten uitgezet.de eerste 30 minuten zijn dan ook erg saai, de film is ook veel te langdradig. het verhaal is niet echt goed. deel 2 was de beste en daarna deel 3. vooral deel 3 was boeiende actie .deel 1 had te weinig actie maar weer wel een goed verhaal. Salvation was ook best goed maar geen Arnie in de film anders was die nog beter geweest. ik hoop dat het volgende deel weer beter is dan dit deel want deze film hoef ik geen 2de keer meer te zien.

avatar van ILDIB
blijft toch boeiend. Ja het is wel een herhaling van actie maar toch. Pops is geweldig en Emily oh die hoeft niet veel te doen om te boeien.

Ondertussen 3 jaar geleden dat ik deze film zag. Nu eens herbekeken op tv. Ondanks vele negatieve kritieken hier, vind ik hem niet slecht. Nu ben ik liefhebber van films over tijdreizen en dit aspect komt hier toch wel uitvoerig aan bod en is zelfs hoofdtopic van de film, waardoor ik hem gewoonweg niet slecht kan vinden. Vandaar 3*. Dit is voor mij geen top, maar ook geen flop... actie ok, maar ook niet meer. Ook grafisch al beter gezien, maar de CGI is nu ook weer niet zo slecht. Film is minder grauw dan zijn voorgangers en daar heeft den Arnold veel mee te maken. Hij neemt nl. zichzelf niet meer zo au serieus als vroeger en relativeert zichzelf met de nodige humor, voornamelijk door zijn leeftijd die hij nu eenmaal niet meer kan ontkennen, iets wat je hem wel meer ziet doen in zijn recente films. Dit maakt dan ook huidige film iets minder beangstigend dan zijn voorgangers. Maar de bad guy van dienst is dan wel weer goed gevonden en de nieuwe terminator is dan ook opnieuw een stap verder dan zijn vorige modellen. Iets waar men in de eerste films ook op werkten (telkens iets geavanceerder of origineler).
Een aantal details laten alweer iets open voor een vervolg...

avatar van des1
Basto schreef:

Dikke 4 blijft staan!

Arnold is zo ad rem ook. Toen ie de 1ste prijs mocht uitreiken aan Lewis Hamilton (F1), zei de laatste dat Arnold in het eggie veel kleiner is dan ie in de film lijkt... Antwoordde Arnold met dat gewéldige accent van 'm: "I forgot to wear my high heels"

avatar van Lovelyboy
Terminator is cult, T2 behoort tot een van de beste actiefilms ooit plus die waanzinnige sfeer, T3 is op zijn beurt erg vermakelijk en dan volgt Genisys die hier nooit en te nimmer aan kan tippen. Is het beter dan de verhaallijn die men probeerde met Salvation op te zetten? Vast niet, maar voor mijn gevoel en ongetwijfeld ook die van anderen, had de opzet van Salvation bijzonder weinig meer met de originele reeks te maken. Met Genisys wordt in ieder geval weer Arnie van stal gehaald en is dat herkenningspunt terug.

Is het verder wat? Tja gut, het verhaal is onvoorstelbaar gekunsteld, iets met een geschiedenis die zich herhaalt maar wel alternatief blijkt te zijn en zich onderweg lijkt aan te passen. Het zal, net als het feit dat men 1984 plots net zo'n tijdmachine kan bouwen als die Reese in zijn heden gebruikten. Hoe kan dat? Waar komt die kennis opeens vandaan?

Allemaal niet teveel op letten want qua inhoud stelt het bitter weinig voor maar er zit wel aardig wat kick ass actie in zoals met die bus. Prima computeranimaties, en de acteurs doen aardig hun best. Eén ding valt wel ten goede op ten opzichte van de oude reeks. 'Strijkplank' Hamilton is ingeruild voor de toch wat voluptueuze en aantrekkelijkere Clarke.

Oh...'Reese, je moet al je kleren uit doen voordat we je door dat apparaat naar het verleden kunnen schieten.' Loopt ie met zijn broek aan het platform op en komt zonder broek in het verleden aan. Ach, niet te serieus. Hersenloos vermaak voor een avondje.

pop
Zoals bij iedere Terminator (op deel 2 na) hebben deze films zo hun momenten. Maar meer is het ook niet. Een doorsnee Actie / Sciencefiction dus.

avatar van des1
Volstrekt overbodig, niet eens opzienbarend als nieuwe variant, hoewel een nieuwe verhaallijn dat wel had kunnen zijn. Stel je tevree met deze erg leuke Schwarzenegger imitatie:
Bill Hader impersonates Arnold Schwarzenegger [DeepFake] - YouTube

avatar van Roger Thornhill
des1, dat fragment is fantastisch... en uiterst creepy...

avatar van Duke Nukem
Deze film nu eindelijk gezien, dankzij een tip van Ajax&Litmanen1. Ik had lang geleden de trailer gezien en het leek me maar niets, vooral na de teleurstellende Terminator Salvation (2009) had ik er blijkbaar geen zin meer in. Nu de film dus toch kunnen bekijken en hoewel ik hem beter vind dan Salvation, vind ik hem toch net iets minder dan Terminator: Dark Fate (2019).

Eerts de positieve punten maar: Byung-Hun Lee als de T-1000 in politie-uniform doet mij een beetje denken aan de iconische rol van Robert Patrick als de T-1000 in Terminator 2: Judgment Day (1991). Lee's onbewogen aziatische uitdrukking past perfect voor deze rol!

Arnold Schwarzenegger doet weer mee, ook een must voor een Terminatorfilm vind ik. Wel jammer dat ze er nu "pops" van maken in plaats van gewoon "the Terminator". En ik vind dat hij hier zelfs wat ouder lijkt dan in Dark Fate, waarin hij beter staat met zijn baard en zijn haar minder wit is. Ik moest wel weer lachen met zijn accent, zoals hij tegen Sarah Connor zegt: "Sierra, go!" In Dark Fate viel het mij ook al op dat hij John Connor aanspreekt met "Sean"! Hij vergeet in deze film af en toe dat hij een cyborg is en praat soms teveel als een gewoon mens. In de volgende film zou dit nog erger worden, daar sticht hij zelfs een gezinnetje.

Sommige actie-scènes zijn redelijk spectaculair in deze film, hoewel de CGI niet altijd even geslaagd is.

En dan de minpunten: de makers van deze film lijken te vergeten dat de oorspronkelijke Terminatorfilm vooral een duistere thriller is, en niet puur een actiefilm. Ook de geforceerde humor (de song Bad Boys tijdens de mug shots, Arnold zijn brede grijns...) is totaal misplaatst. In T3 was de humor tenminste geslaagd, maar hier voelt het allemaal erg flauw aan.

Daarnaast vind ik de acteurs in deze film niet goed gecast. Jason Clarke als John Connor en Jai Courtney als Kyle Reese zetten een erg zoutloze rol neer. Vooral Jai Courtney acteert nogal houterig. Michael Bhein zette in T2 een gevoelige, vermoeide soldaat neer die psychologisch gekraakt is, maar de Reese van Jai Courtney is een zelfingenomen, gespierde, gladgeschoren soldaat zonder enige diepgang. Hij lijkt lichamelijk dan ook meer op een Terminator dan op een lid van de human resistance. Ook hebben de vuistgevechten tussen Arnold en de T-3000 (Jason Clarke) minder impact dan die tussen Arnold en de T-X (Kristanna Loken) in T3.

En Emilia Clarke als Sarah Connor vind ik ook geen goede keuze. Ik begrijp dat ze een jongere Sarah Connor moet neerzetten dan de Sarah Connor van Linda Hamilton, maar ze hadden toch net zo goed een jonge vrouw kunnen kiezen die wat stoerder is in plaats van deze chick met babyface? In de reboot van de Tomb Raiderfilms deed men precies hetzelfde: de stoere Lara Croft vervangen door een ogenschijnlijk tienermeisje zonder enige atletische kwaliteiten. Ogenschijnlijk want Emilia Clarke was hier blijkbaar toch al 29 jaar oud en Alicia Vikander was 30 jaar.

Ook het idee om van John de bad guy te maken, vind ik maar een slechte twist. Het hele idee van de eerste Terminatorfilms was juist dat hij de hoop voor de mensheid was.

Tenslotte wordt het verhaal veel te complex verteld, met al die terminators, tijdreizen, verschillende tijdlijnen, en het totaal negeren van vorige films. John Connor zegt in deze film: "One thing we know for sure, the future is not set." Ja, natuurlijk niet als je door middel van allerlei alternatieve verhaallijnen na elke film het hele verhaal kunt deleten en gewoon weer opnieuw beginnen.

N00dles schreef:
Het leek soms wel alsof ik naar een parodie zat te kijken waarin alles uit deel 1 en 2 belachelijk werd gemaakt en notabene alle slechte humor en one-liners uit zijn gepikt. Het ergste was nog wel het feit dat ze de eerste twee delen gebruiken om de geschiedenis te herschrijven en retconnen, zodat het verhaaltechnisch één grote rotzooi wordt. Natuurlijk hadden T1 en T2 hun paradoxen en zwakke punten, maar met dit deel wordt de franchise gewoon hardhandig de nek omgedraaid.

Dat is inderdaad ook mijn gevoel bij dit deel.

xxERWINxx schreef:
Mijn top 5 ziet er als volgt uit: