Youth (2015)

Alternatieve titel: La Giovinezza

Italië / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk / Zwitserland

geregisseerd door Paolo Sorrentino
met Michael Caine, Harvey Keitel en Rachel Weisz

Lente. Fred en Mick, twee oude vrienden die de tachtig naderen, zijn samen op vakantie in een gezellig hotel aan de voet van de Alpen. Fred, een componist en dirigent, is gepensioneerd. Mick, een regisseur, is nog steeds actief. De twee vrienden weten dat ze niet veel tijd meer over hebben en kijken met nieuwsgierigheid en tederheid naar de verwarde levens van hun kinderen, de enthousiaste jonge schrijvers van Mick en de andere hotelgasten, die allen de tijd hebben waaraan het hen ontbreekt. En terwijl Mick een scenario afwerkt van een film waarvan hij denkt dat het zijn laatste belangrijke zal zijn, heeft Fred geen enkele intentie om terug te keren naar zijn muzikale carrière. Toch is er iemand die koste wat kost zijn composities wil horen en hem opnieuw een orkest wil zien leiden.

Sooodeju wat een schoonheid van een film. Ik vond La Grande Belezza al mooi maar dat lijkt een vingeroefening hierbij. Sorrentino weet met kleine gebaren grote emoties op te wekken en wisselt dat af met erg grappige scènes en details. Details; blikken, woorden, kleine inzichten, Korte scènes, tussengesneakte shots... Shots, waarin Sorrentino hier zijn meesterschap laat zien: stijlvolle, sterke kadrering, beeldschone plaatjes. Al met al een ontzettend rijke film, van diepe emoties naar luchtigheid met visuele kracht. Wat een rollercoaster van filmgenot, zalig.

avatar van Basto
Inderdaad prachtige film. Zo vol liefde en cynisme. Een prachtige film over ouder worden, of beter jong zijn. De film is zo mooi, geestig, liefdevol, ontluisterend en onschuldig. Een klein meesterwerkje.

avatar van nadrin
Mooie maar vooral grappige film. Met een superbe soundtrack

avatar van Aristocraat
Film nog niet gezien, maar poster doet zn werk goed om me nieuwsgierig te maken.

avatar van Capablanca
Voor mij een film met twee gezichten. Passende muziek, mooie shots en sterk acteerwerk worden afgewisseld met overgestileerde, pretentieuze onzin.

Film deed me denken aan Der Zauberberg van Thomas Mann.

avatar van GoodOldJack
Zo vaak gebruik ik het woord niet maar wat een pretentieuze onzin.

Michael Caine is de enige reden om de film niet echt dramatisch laag te scoren. Wat doet ze? Oh het ergste beroep wat er is. Hoer? Nee, erger, popster. *geeuw*

Prachtig, originele film over 2 grote artiesten op retour die op vakantie zijn in een luxehotel in de Alpen. Prachtige beelden van de omgeving, het groen, de bergen. De gesprekken, gebeurtenissen zijn boeiend, menselijk. Harvey Keitel had hier een goede rol. Vooral de scene tussen hem en Jane Fonda was zeer goed. Ze weigert hem te helpen..;waarna hij blijkbaar zo diep geraakt is en een .....doet. Triest, want geen enkele vrouw is dit waard. Michael Caine speelde ook goed als de duidelijk apathische excomponist. Raechel Weisz is een leuke verschijning. Niet veel veranderd sinds 'The Mummy'. Een klein meesterwerkje deze film.

avatar van cinemanukerke
Riskant om er direct na een eerste visie het etiket 'meesterwerk' op te plakken maar ik doe het toch omdat uiteindelijk de film heeft gedaan wat een kunstwerk doet nl ontroeren. Een film vol inventiviteit (die scene waarin de dirigent een muziekstuk dirigeert met koebellen en tjirpende vogels is het beste dat ik dit jaar heb gezien), muzikale schoonheid en knipoogjes (of hoe moet je die scenes met die Maradonna lookalike interpreteren ?). Hoe Sorrentino zijn thematiek visualiseert, die glijdende camera bewegingen waarin de confrontatie tussen jeugd en ouderdom voortdurend doorheen het beeld lopen (1 vb : een jonge fietser die een wheelie doet terwijl de 2 oude mannen keuvelen over ouderdomsziektes). Ik wil de film even laten bezinken maar die magnifieke beelden torpederen mijn gedachten (de kus van Weisz en haar bergbeklimmer op het einde, de ontdekking als Dano zijn Hitler rol opneemt, de verschijning van talrijke oude scenes die de filmcarrière van de muze van Keitel illustreert, die videoclip, ...). Ik krijg geen rust, de personages houden mij nog lang gezelschap. Deze nacht behoort toe aan 'De zevende kunst'. Voor alle anderen : Slaap zacht.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Mijn 3e film van regisseur Paolo Sorrentino. Youth zet iets minder in op het visuele plaatje en gaat meer de emotionele toer op. Wat best wel werkt gelukkig, maar toch een andere film krijgt dan je gewoon bent van hem. Al blijf je er nog wel een Sorrentino in zien.

Het verhaal van een componist op rust die op een vakantieoord samen met enkele andere vrienden en leeftijdsgenoten terugblikt op zijn jeugd. Elk op een eigen manier, maar toch heel menselijk. Daartegenover staan enkele jonge mensen die de andere kant op kijken richting toekomst. Alle figuren zijn boeiend, alleen Jane Fonda (net zij heeft als enige enkele nominaties en prijzen gekregen voor haar acteerwerk in deze film) was voor mij wat misplaatst. Haar rol is gelukkig niet zo uitgebreid.

De film is niet altijd even sterk, maar kent toch wel enkele mooie scènes. Omdat ik niet teveel prijs wil geven toch één hoogtepunt tussen spoilers: Je voelt een spanning in combinatie met familiaal respect tussen Fred en zijn dochter omdat hij zijn carrière altijd voorop heeft gezet en bovendien op latere leeftijd uit de kast is gekomen met zijn liefde voor mannen, wat beiden zorgden voor de nodige afstand in zijn huwelijk en gezin. De gezant van de koningin doet een zoveelste poging om Fred uitzonderlijk te overtuigen om voor de koningin op te treden. Fred blijft weigeren tot zijn hart spreekt en hij het aanbod afslaat omdat het lied dat hij zou moeten spelen, gezongen werd door zijn ex-vrouw en hij niet wil dat iemand anders het zingt. Die getuigenis van hem komt ongelofelijk binnen...

Heerlijke film die eigenlijk pas na een half uurtje goed op gang komt. Vooral omdat het toch een iets andere film is dan je gewoon bent van Paolo Sorrentino.