Genre: Mystery / Thriller
Speelduur: 147 minuten
Alternatieve titel: Mulholland Drive
Oorsprong:
Verenigde Staten / Frankrijk
Geregisseerd door: David Lynch
Met onder meer: Naomi Watts, Laura Harring en Justin Theroux
IMDb beoordeling:
7,9 (423.272)
Gesproken taal: Spaans en Engels
Releasedatum: 21 februari 2002
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Bekijk via MUBI
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Te zien in één bioscoop ()
Plot Mulholland Dr.
"An actress longing to be a star. A woman searching for herself. Both worlds will collide… on Mulholland Drive."
Een mysterieuze vrouw ontsnapt aan een verkeersongeluk met een tas vol geld, maar zonder haar geheugen. Ondertussen is Betty Elms in L.A. verschenen, in de hoop een filmcarrière te kunnen beginnen. Wanneer Betty de naamloze vrouw in haar appartement vindt, besluit ze haar te helpen. De twee vrouwen gaan op een bizarre zoektocht naar de waarheid.
Externe links
Acteurs en actrices
Betty Elms / Diane Selwyn
Rita / Camilla Rhodes
Adam
Coco
Joe
Detective McKnight
Vincenzo Castigliane
Luigi Castigliane
Dan
Detective Domgaard
Reviews & comments
Guines
-
- 212 berichten
- 194 stemmen
Nooit recensies opzoeken op het internet...dat verpest elk aspect bij een lynch movie...
MD is meer dan een geweldige film die je gewoon diep raakt!
Lee-john
-
- 103 berichten
- 876 stemmen
ik vind naomi watts alleen een beetje irritant, de hele tijd datzelfde kijkje..
Ze acteert wel zeer zeer goed tijdens die auditie, maar de rest van de film hmm..
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
ik vind naomi watts alleen een beetje irritant, de hele tijd datzelfde kijkje..
Ze acteert wel zeer zeer goed tijdens die auditie, maar de rest van de film hmm..
Ik had ook dat gevoel. Men loopt hier enorm hoog op met Naomi Watts, maar ik vond haar prestatie niets bijzonders. Gewoon iets beter dan doorsnee.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Men loopt hier enorm hoog op met Naomi Watts.
Mij kan je dat moeilijk kwalijk nemen. 
Ik vind haar hier uitmuntend spelen maar ik kan me ook wel in de 'niets bijzonders' kritiek vinden al ben ik het er wel mee oneens.
feanaro surion
-
- 5765 berichten
- 1770 stemmen
Leg die laatste zin eens uit Gilles(en krijg je oude enthousiasme over Watts terug
)
metaledje
-
- 740 berichten
- 859 stemmen
ik had een vraagje,aangezien ik het beste hier kan stellen(niemand schijnt me te kunnen helpen)
tijdje terug gezien op tv en werd meteen 1 van mijn favoriete films,ik wil hem dus op dvd kopen,maar bij bol.com kwam ik opeens een *volkskrant film editie*tegen voor 1 eurotje meer
mijn vraag is:wat houd dit in tegenover die andere dvd versies?en welke dvd zou ik het beste kunnen kopen?
wanmt ik wil natuurlijk ook geen minuut aan extra beeldmateriaal missen,dat bijvoorbeeld op een bepaalde dvd versie een verlengde of extra scenes opstaan.
ik hoop dat iemand mij kan helpen,dank U 
Anarchist
-
- 497 berichten
- 607 stemmen
weet nergens te boeien noch te intrigeren,alles in deze film is gewoon ronduit SAAI
0.5*
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Vind ik ook maar helaas zijn er veel mensen die een hele film dan afschrijven als ze er niets van snappen.
Anarchist
-
- 497 berichten
- 607 stemmen
Vind ik ook maar helaas zijn er veel mensen die een hele film dan afschrijven als ze er niets van snappen.
een film moet ook kunnen boeien ook als je hem niet ''snapt'' en een film als deze is praktisch onmogelijk te snappen..alleen maar te interpreteren
maar het surrealisme en de metaforen en weet ik veel wat nog allemaal kunnen de film niet dragen,het verhaal trekt gewoon op niks; het is gewoon een saaie aaneenschakeling van bizarre surrealitische gebeuretinissen met personages die langs geen kanten weten te boeien en een zeer irritante naomi watts.
sorry maar ik vind dit gewoon bullshit,het trekt gewoon op niks..en jullie mogen het kunst noemen en het mag dan kunst zijn maar ik vind het niks..ik vind het trouwens zielig om een heel verhaal op deze extreme, bizarre manier in symbolen en dergelijke te brengen en mensen die er dan op kicken wanneer ze het snappen of ''hoe het allemaal geniaal in elkaar zit''.
ik kan even goed een of andere debiel gaan filmen die een ezel in zijn woonkamer berijdt en onophoudelijk ''jihaa'' roept terwijl hij met eieren naar zijn stomverbaasde grootouders gooit en daarna grimassen a la jack nicholson in the shining begint te trekken en op de tv pist en van een korstsluiting doodgaat... - en dat dan diepzinnig noemen.
begrijpen jullie nu een beetje welke richting ik uit wil mensen?
men kan de grootste kunst waanzin noemen en omgekeerd..maar het boeit mij niet.
ik zou het totaal niet erg vinden moest mullholland drive nog een degelijk verhaal te hebben, maar dat is hier zeker het geval niet..
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
ik kan even goed een of andere debiel gaan filmen die een ezel in zijn woonkamer berijdt en onophoudelijk ''jihaa'' roept terwijl hij met eieren naar zijn stomverbaasde grootouders gooit en daarna grimassen a la jack nicholson in the shining begint te trekken en op de tv pist en van een korstsluiting doodgaat... - en dat dan diepzinnig noemen.
Lol, ik begrijp waar je heen wil. Maar heeft de mooie combinatie van duistere muziek en sfeervolle beelden je dan niet kunnen bekoren? Ben zelf ook geen Mulholland Drive-fan, maar ik vond deze film qua sfeer toch redelijk sterk.
Anarchist
-
- 497 berichten
- 607 stemmen
Lol, ik begrijp waar je heen wil. Maar heeft de mooie combinatie van duistere muziek en sfeervolle beelden je dan niet kunnen bekoren? Ben zelf ook geen Mulholland Drive-fan, maar ik vond deze film qua sfeer toch redelijk sterk.
nee niet echt..
alleen de eerste 2 minuutjes voor dat het ongeluk plaatsvindt
sfeer en muziek kunnen ook niet geheel een film dragen eigenlijk..het moet ook iets van inhoud hebben..
U-96
-
- 11875 berichten
- 2082 stemmen
ik kan even goed een of andere debiel gaan filmen die een ezel in zijn woonkamer berijdt en onophoudelijk ''jihaa'' roept terwijl hij met eieren naar zijn stomverbaasde grootouders gooit en daarna grimassen a la jack nicholson in the shining begint te trekken en op de tv pist en van een korstsluiting doodgaat... - en dat dan diepzinnig noemen.

Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12858 stemmen
sfeer en muziek kunnen ook niet geheel een film dragen eigenlijk..het moet ook iets van inhoud hebben..
Just for the record, maar hier ben ik het echt totaal mee oneens. Als Lynch ergens goed in is, is het wel in het creëren van sfeer, vaak zonder duidelijk aanwijsbare reden. Eén van z'n sterkste punten vind ik zelf.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
een film moet ook kunnen boeien ook als je hem niet ''snapt'' en een film als deze is praktisch onmogelijk te snappen..alleen maar te interpreteren
Dat mensen hier heel moeilijk over doen wil nog niet zeggen dat de film (het verhaal) heel moeilijk is. Mulholland drive is prima te begrijpen vind ik, het is wel een film die mede door zijn geweldige sfeer, bizarre situaties en personages de fantasie prikkelt. Misschien onbreekt dat juist bij veel mensen tegenwoordig.
Anarchist
-
- 497 berichten
- 607 stemmen
Dat mensen hier heel moeilijk over doen wil nog niet zeggen dat de film (het verhaal) heel moeilijk is. Mulholland drive is prima te begrijpen vind ik, het is wel een film die mede door zijn geweldige sfeer, bizarre situaties en personages de fantasie prikkelt. Misschien onbreekt dat juist bij veel mensen tegenwoordig.
maar dat is niet het probleem..van mij mag het vol onderliggende boodschappen zijn en mag elk stuk meubilair een metafoor zijn maar het moet in het geheel kunnen boeien(ookal als je deze metaforen en dergelijke niet doorhebt)..niet zomaar een chaotische aaneenschakeling van dingen waarvan je naar de betekenis moet raden of fantaseren
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
niet zomaar een chaotische aaneenschakeling van dingen waarvan je naar de betekenis moet raden of fantaseren
Zo chaotisch vindt ik deze film anders niet, en tja Mr Lynch houdt er nu eenmaal een bepaald soort van eigen symboliek en logica op na. Al zijn films lijken zich wel af te spelen op een andere planeet, of in een andere dimensie. Vindt dat nu juist de kracht van veel van zijn films, ze zijn erg sfeer en fantasierijk. Jammer dat je nu juist dat niet ziet.
Enne... een anarchist die niet van chaos houdt, vreemd hoor 
Anarchist
-
- 497 berichten
- 607 stemmen
Zo chaotisch vindt ik deze film anders niet, en tja Mr Lynch houdt er nu eenmaal een bepaald soort van eigen symboliek en logica op na. Al zijn films lijken zich wel af te spelen op een andere planeet, of in een andere dimensie. Vindt dat nu juist de kracht van veel van zijn films, ze zijn erg sfeer en fantasierijk. Jammer dat je nu juist dat niet ziet.
Enne... een anarchist die niet van chaos houdt, vreemd hoor 
anarchie is geen chaos noch het streven naar chaos..het woord wordt vaak in die context gebruikt maar de ideologie van het anarchisme heeft in feite niks met chaos te maken,integendeel zelfs 
ik zou me ook totaal niet zoveel aan al die bizarre dingen in muholland drive storen mocht het allemaal boeien..de symboliek en de mogelijke waardevolle betekenis ervan kunnen een film niet dragen als deze op zich niet boeit,maar op zich vind ik al dat rare gedoe eigenlijk ook niks..mja smaken verschillen 
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
,maar op zich vind ik al dat rare gedoe eigenlijk ook niks..
Ik zou me dan maar niet wagen aan bv Eraserhead als ik jou was. Rabbits zou ik helemaal links laten liggen, die ging mij qua vaagheid zelfs een stapje te ver 
Anarchist
-
- 497 berichten
- 607 stemmen
Ik zou me dan maar niet wagen aan bv Eraserhead als ik jou was. Rabbits zou ik helemaal links laten liggen, die ging mij qua vaagheid zelfs een stapje te ver 
lol
bedankt voor de info
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12858 stemmen
Was weer lang geleden, en vanavond nog een keertje herkeken.
Paar dingen die me nu erg sterk opvielen. Als sfeermaker haalt Lynch het vooral met het sounddesign. Prachtig hoe elke scene steeds ondersteund wordt door de juiste muziek. Erg veel spanning en emotie wordt daarmee uit de film gepuurd. Ook visueel is het steeds erg mooi. Toch raken de meeste Lynch films bij mij niet aan 5*, en ook dat begint me stilaan duidelijk te worden waarom.
Lynch mag eigenlijk best eens een beetje werken aan z'n editing. Viel me laatst in Eraserhead ook al op, maar het is vaak nogal slordig. Vaak ook nogal bot, en wat ouderwets. In die laatste scene met dat ouwe stel valt het bijvoorbeeld erg goed op. Knappe scene, maar een beetje knullig geëdit. Nu vangt de rest van Lynch's werk dat wel op, maar toch doet het uiteindelijk af aan de sfeer, al is het maar een klein beetje. Vreemd dat iemand die zo muzikaal met films omspringt uiteindelijk een goed ritme mist.
Maar uiteindelijk enkel een stevige uitvergroting van een klein kritiekpuntje. Die 4.5* blijven stevig staan, die Silencio scene is machtig, en een klassieker in wording.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
Het zou zo maar eens de keuze van Mary Sweeney kunnen zijn. 
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12858 stemmen
Ik kan me niet voorstellen dat Lynch iemand is die een hoop materiaal schiet, dat afgooit bij z'n editor en dan de rest van de avond wat anders gaat doen 
Als regisseur heeft hij ook alle eindverantwoordelijkheid over z'n film, dus als die Sweeney z'n werk niet goed doet moet Lynch die kerel ofwel aan z'n oor trekken, ofwel vervangen door iemand die z'n films meer eer aandoet. Al ga ik daar niet echt van uit, en blijf ik het scenario "dit is zoals Lynch het wil" gewoon aanhouden.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
Yuppie_Scum
-
- 151 berichten
- 141 stemmen
an·ar·chie (de ~ (v.), ~ën)
1 het ontbreken van een geordend bestuur
2 wanorde
wan·or·de (de ~)
1 gebrek aan orde, ongeregelde toestand => chaos
Gerelateerd nieuws
Netflix voegt ook de iconische mysteryfilm 'Mulholland Dr.' van David Lynch toe

De tien speelfilms van de overleden regisseur David Lynch

De tien speelfilms van de jarige David Lynch (78)

Amazon Prime Video verwijdert deze ijzersterke titels zeer binnenkort uit het aanbod
Bekijk ook

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.461 reacties

The Usual Suspects
Thriller, 1995
1.685 reacties

American Beauty
Drama, 1999
1.914 reacties

Requiem for a Dream
Drama, 2000
3.075 reacties

Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain
Komedie / Romantiek, 2001
1.837 reacties

Roger Waters the Wall
Documentaire / Muziek, 2014
27 reacties
Gerelateerde tags
schizofreniedetectiveidentiteitgeheugenverliesloss of sense of realitysuppressed pasthuurmoordenaartraumakeynachtmerriebisexualityhallucinatieonwerkelijkjob interviewcasting surrealismehollywoodlos angeles, californiëauto ongelukauditiondoppelgängercriterionneo-noircomplexinspirationalcommandingpowerful
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









