Astérix: Le Domaine des Dieux (2014)

Alternatieve titels: Asterix en Obelix 3D: De Romeinse Lusthof | Asterix en de Romeinse Lusthof | Asterix: Land of the Gods | Asterix: The Mansions of the Gods

Frankrijk / België
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Alexandre Astier en Louis Clichy
met de stemmen van Alain Chabat, Laurent Lafitte en Géraldine Nakache

50 voor Christus. Heel Gallië is bezet door de Romeinen, behalve één dorp met onverzettelijke Galliërs. Omdat hij het Gallische dorp maar niet kan veroveren, besluit Julius Caesar het dorp in plaats daarvan te absorberen in de Romeinse cultuur, en aldus de verovering te bewerkstelligen. Hij heeft plannen om het hele bos rond het dorp te laten kappen en er een luxueus residentieel domein te bouwen dat enkel is voorbehouden voor Romeinen: "Het Land van de Goden". Asterix en Obelix zullen er alles aan doen om de plannen van Caesar te dwarsbomen.

avatar van Pieter Montana
Gebaseerd op de strip "Asterix en de Romeinse Lusthof".

Vanaf 17 december in de bioscoop (eOne)

avatar van Hannibal
De Nederlandse bioscooprelease wordt waarschijnlijk verschoven naar 2015

Hannibal schreef:
De Nederlandse bioscooprelease wordt waarschijnlijk verschoven naar 2015

Dat is mij (nog) niet bekend. Op eOne site staat ook nog deze datum.
Maar goed, dat zegt ook niet alles. Komt zo vaak voor dat men de datum weer verandert...

Ziet er prachtig uit!

Haalt het bij lange na niet bij de tekeningen van Udèrzo.

Tja, maar de handgetekende animaties van Asterix halen de kwaliteit van zijn tekeningen ook niet, hoezeer hij er ook bovenop zat.
Ik kan met deze 3D keuze wel leven, eerlijk gezegd. Het past beter dan de live-action stijl uit de vorige films. Het is even wennen, maar ik ben erg benieuwd!

avatar van baspls
Haalt het bij lange na niet bij de tekeningen van Udèrzo.

Ben het met je eens. Vond de Live-action films ook drie keer niks. Asterix werkt gewoon alleen in 2D.

Ik vond de tekenfilms er altijd goed uitzien, behalve Asterix en de vikingen.

vond de live action juist hilarisch, vooral die laatste dat ze naar britain gaan.

Kijk ze nog maar eens
Het is natuurlijk altijd moeilijk om de lijnvoering en energie van losse tekeningen over te zetten naar animatie. Het is gewoon een ander medium, en de opbouw en anatomie van de personages moeten gewoon aan andere wetten voldoen wil je het GOED doen. Als de kwaliteit van Uderzo in animatie echt behouden zou kunnen blijven, heeft dat natuurlijk ook mijn voorkeur. Maar dat bleek gewoon niet mogelijk, hoe goed de animators ook waren. Het ziet re soms gewoon zelfs wat stuntelig uit, eerlijk gezegd...

avatar van N811
Animatie is waarschijnlijk veel meer geschikt voor Astrix.

avatar van Pepino
Ik vond de tekenfilms er altijd goed uitzien, behalve Asterix en de vikingen.

Los van het (ietwat banale) verhaal vond ik de animatie van Asterix en de Vikingen geweldig!

Ik begrijp wel dat er velen niet te vinden zijn voor 3D: Asterix moet ergens de tekenstijl van Uderzo behouden. Toch vind ik wel dat ze de figuren zeer goed en gelijkwaardig met het stripverhaal-uiterlijk hebben gemodeld. Ik geef deze film het voordeel van de twijfel!

Pepino schreef:
Ik geef deze film het voordeel van de twijfel!
Ik ben ook benieuwd.

Moet het niet "het Romeinse lusthof" zijn ipv "de Romeinse lusthof"? Ik bedoel niet dat het hier enkel op MM met de "de" staat maar ook op posters etc.

empirekees schreef:
Grammaticaal gezien moet het De Romeinse Lusthof zijn.

3D voegt hier niets toe.
Vind de kwaliteit van de animatie trouwens erg ondermaats vergeleken met bvb. The Polar Express of meer recent een How to train your dragon 2.

Leuke tekenfilm, prima gemaakt. Miste zelf alleen wel de hele sterke grappen van het album.

avatar van AmazingPP
Als niet Asterix en Obelix fan heb ik deze film vanmiddag in de bioscoop te Vlissingen gezien en ik vond het een zeer geslaagde film. Het tempo ligt hoog, het verhaal wordt snel vertelt, maar dat vond ik alleen maar een pré. Ook de animaties vond ik zeer geslaagd, erg trouw aan de boeken. Deze film geeft de boeken van Asterix en Obelix weer een nieuw impuls. Deze film is zeer trouw aan het boek en bevat ook zeer geslaagde grappen, ook al zijn ze niet allemaal hetzelfde als in het boek. Let vooral goed op de kleine details. Ik heb er werkelijk van genoten. Rest mij nog wel te vertellen dat de film niet geschikt is voor de allerkleinsten, ik raad aan vanaf een jaar of tien. 4 *

avatar van predator
Een aantal dingen is erg geslaagd (de romeinen, de everzwijnen!), maar het verhaal is naar het einde toe erg rommelig. Ook vond ik een aantal stemmen hinderlijk onduidelijk.

avatar van vranque
Heerlijk sentiment en prachtig gemaakt maar na een half uur is dat gevoel weg. Wel uitgekeken als bewonderaar maar niet meer dat blije gevoel.

chiel1971 schreef:

Misschien flauw, maar dit is geen tekenfilm, hoor!

Fonzzz002
Als kind was ik een groot liefhebber van Asterix en Obelix, en tot vandaag de dag heb ik een nostalgisch zwak voor het helden-duo. Uit nieuwsgierigheid heb ik hun laatste animatiefilm bekeken en ik heb ervan genoten. Waar Het Romeinse Lusthof het beste in schijnt is dat het de flauwe humor van de stripboeken weet te pakken, en het de humor van begin tot eind vasthoud. Hoewel de ene grap beter is dan de andere had ik nooit het idee dat de grappige momenten te ver uit elkaar zaten.

De animatie is van hoge kwaliteit. Hoewel het niet de adembenemende hoogte van Spielberg’s Kuifje of de gemiddelde Pixar film bereikt is de animatie heel kleurrijk & energiek. De energierijke manier hoe de personages bewegen is heel soepel geanimeerd past perfect bij de toon van de film. De 3D figuren zijn een exacte replica van hun 2D varianten, iets waar niet veel makers in slagen wanneer ze een 3D versie van getekende figuren proberen te maken, en het maakt niet uit van welke hoek je de personages bekijkt: ze zijn perfect vormgegeven.

Qua verhaal heb ik wisselvallige meningen. Het goedde is dat het een typisch Asterix verhaal is: het verhaal bestaat uit ‘logische’ keuzes van de personages (daarmee wil ik zeggen: wat logisch is in het Asterix universum) wat leid tot absurde, vaak humoristische scenario’s. Het nadeel van het verhaal, evenals het probleem met de film, is de kinderlijkheid ervan. Kinderlijkheid krijg je in een jeugdfilm en daar moet je overheen kunnen kijken om er van te genieten maar ik merkte dat, onlangs de nostalgische waarden, ik soms moeite had mijn aandacht erbij te houden wanneer de humor niet aanwezig was. Er is niets aan het verhaal wat een vorm van spanning creëert, of op een andere manier mijn nieuwsgierigheid prikkelde. Waar Het Romeinse Lusthof een risico neemt is hoe de slaven worden behandeld, ook hier heb ik wisselvallige meningen over. Racisme is een gevoelig onderwerp waar, zeker met de komst van het internet, veel over gediscussieerd word. In Asterix en het Lusthof hebben een groep slaven een tamelijk grote rol, en ze worden neergezet als de typische ‘domme zwarte/mexicaanse stereotypes’, een stereotype waar meerdere critici met een strenge blik naar kijken. Persoonlijk stoorde ik me er niet aan omdat grotendeels van de personages in Asterix dom zijn en domme, absurde personages zijn onderdeel van de humor. Wanneer er meerdere domme stereotypes de film betreden vormt het geen contrast in vergelijking met de andere personages, en de slaven hebben wel degelijk een paar grappige zinnen ertussen zitten. Maar ik merkte me niet 100% comfortabel te voelen geziene de gevoeligheid van het onderwerp en ik wou dat de film hun rol iets had verminderd.

Ik heb het gezien met de Nederlandse stemmen en die zijn fatsoenlijk genoeg ingesproken. Geen van de stemacteurs kwam ongeïnteresseerd of misplaats over. Het enige minpunt is dat de Lord of the Rings grap niet half zo grappig werkt als je het letterlijk naar het Nederlands vertaald: “jij zult niet passeren”. Maar met uitzondering van deze grap stoorde ik me nergens aan de stemacteurs.

Als je een nostalgisch zwak voor Asterix hebt en er nog steeds van kan genieten dan is Het Romeinse Lusthof niet verkeerd om te proberen. Sterke animatie en veel flauwe humor, maar een hoog kinderlijkheid gehalte en een verhaal de aandacht niet prikkelt.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Gallische grapjes.

Asterix en Obelix zijn de jeugdhelden van menig volwassene. De strips blijven leuk, zelfs een halve eeuw later, met als meest continue factoren de gein en het onder invloed van toverdrank knokken met de vijand. Rare jongens, die Romeinen. De Romeinse Lusthof is wellicht niet het beste stripboek van geestelijk vaders René Goscinny en Albert Uderzo, maar het is ook zeker niet het minste.

Toch weet men niet helemaal de humor ten volle over te brengen naar het witte doek. Iets waaraan de Nederlands-Vlaamse cast ook deels debet aan is. Hoe goed de intenties ook zijn, de stemmencast is degelijk maar evenwel doorsnee. Ook qua animaties gebeurt er niets opzienbarend en men mag rustig stellen dat de derde dimensie hier weinig toevoegt, zoals we steeds vaker zien bij 3D.

Toch is het niet enkel kommer en kwel. De eerste helft werkt goed bij wie het verhaal nog niet kent of door het opgroeien is vergeten. De dialogen zijn leuk en het verhaal boeit. Maar na een uur is de lol er wel grotendeels af bij deze inmiddels 10e animatiefilm met het Gallische duo. Eerlijk is eerlijk, de laatste live-actionspeelfilm uit 2012 was toch een stukje vermakelijker.

Redelijk.

Met dank aan Entertainment One voor het recensie-exemplaar.

avatar van Rodger
Ach, een heerlijke animatie..
Mooie, en melige humor.
En mooi gemaakt.

3.0**

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Niet de eerste Asterix-verfilming. Na de 2D animatie en live action is er nu de 3D versie. Dat viel beter mee dan verwacht. Er werd wat meer geld tegen gesmeten en je ziet ook de kwaliteit. Bovendien wordt dicht bij het originele verhaal gebleven en geen interpretatie of extra humor of zo.

Het ziet er dan wel mooi(er dan verwacht) uit, het tempo ligt voor mij net iets te hoog. Duidelijk voor een jonger publiek bedoeld. Niet onbegrijpelijk, maar daar heb ik als nostalgische Asterix-liefhebber minder aan natuurlijk. Het geheel komt nogal apathisch over. Misschien om dat ik het verhaal zo goed kende, dat het ook nergens verrassend is. Niet dat je de personages nu terug allemaal moet voorstellen, maar een beetje diepgang mag toch wel. Leuker dan verwacht, maar geen topfilm.

avatar van PEN15
Er staan inmiddels zoveel Asteriksen op moviemeter dat ik handmatig moest zoeken welke nou die vrij recente Mansions of the Gods was.

Ik vond dit altijd al het saaiste Asterix-verhaal van de eerste twintig stripboeken en ondanks dat ik het weinig las ken ik het verloop van binnenstebuiten. Het verhaal van de Romeinse Lusthof is klakkeloos overgenomen, met wat je er op de koop toekrijgt, de vaste prik hyper gezichtsuitdrukkingen en afstellen van het niveau op zesjarigen. Wat de gladiatoren hier deden was ergens wel dieptriest.

Die CGI / 3D trend veroorzaakt meer ergernis dan dat het een baanbrekend grote bijdrage levert. Er is daardoor totaal geen sfeer, geen beleving, geen ziel, gewoon een grote leegte, behalve misschien voor kinderen die hun eerste Asterix zien. Maar pas wel op he, tien jaar later zullen zij verhaal bij jou komen halen waarom je hen dit voorschotelde en niet meteen kennis liet maken met het originele stripalbum.

Ik zit de laatste tijd wat van die oude tekenfilmpjes te kijken zoals pink panther, ant and the aardvark, tom & jerry, popeye, dat waren voor mij als kind van die filmpjes die altijd net afgelopen waren als je net afstemde en ik zag ze zelfs nog in z/w omdat we nog geen kleurentelevisie hadden, maar ook al zijn die animaties en achtergronden nog zo eenvoudig dan nog is de tekenstijl veel overtuigender en leuker om naar te kijken.
En absoluut niet flauw, nog steeds erg geestig vergeleken met de humor in dit soort CGI asteriksen waarin tegenwoordig niks meer door de beugel kan alles voor zesjarigen bedoeld lijkt.