Sommige films spreken volledig voor zich. Het verhaal is helder en waar er nog onduidelijkheden waren, worden deze aan het einde aan je onthuld. Toch zijn er ook zat titels die enigszins abstract zijn wat betreft het verhaal of waarvan je zelf de puzzelstukjes moet invullen. Soms zul je een film daarvoor meerdere keren moeten kijken. Deze vijf films zijn daar een voorbeeld van.
Theaterregisseur Caden Cotard is bezig met een nieuw toneelstuk. Zijn leven in de voorsteden in het plaatselijke regionale theater in Schenectady, N.Y., ziet er somber uit. Zijn vrouw Adele heeft hem verlaten en hun jonge dochter Olive meegenomen. Zijn therapeut, Madeleine Gravis, is beter in het verkopen van haar bestseller dan hem de juiste begeleiding te geven. Een nieuwe relatie met de verleidelijk openhartige Hazel is voortijdig vastgelopen. En een mysterieuze toestand sluit systematisch elk van zijn autonome functies één voor één af. Bezorgd over zijn toekomst laat hij alles achter om zichzelf steeds dieper in zijn meesterwerk te begraven, maar dat pakt niet zo goed uit wanneer echte en theatrale relaties de grens tussen de wereld van het toneel en die van Caden's eigen verslechterende realiteit vervagen.
Geregisseerd door:Charlie Kaufman Met onder andere: Philip Seymour Hoffman, Samantha Morton en Michelle Williams
Met nog maar drie weken te gaan in zijn driejarige contract, wil Sam Bell eindelijk terugkeren naar de aarde. Hij is de enige bewoner van een op de maan gebaseerde productiefaciliteit, samen met zijn computer en assistent GERTY. De lange tijd alleen heeft er echter toe geleid dat hij voor het grootste deel met zichzelf praatte, of met zijn planten. Directe communicatie met de aarde is niet mogelijk vanwege een langdurige communicatiestoring, maar hij krijgt wel af en toe een bericht van zijn vrouw Tess. Wanneer hij echter een ongeluk krijgt, wordt hij wakker en merkt dat hij niet alleen is. Hij komt ook tot het besef dat zijn wereld niet is wat hij dacht dat het was.
Geregisseerd door:Duncan Jones Met onder andere: Sam Rockwell, Dominique McElligott en de stem van Kevin Spacey
Een jonge actrice met een mooi toekomst in het verschiet, reist naar Hollywood om carrière te maken, maar raakt al snel verstrikt in een duistere samenzwering met een vrouw die bijna is vermoord en nu aan geheugenverlies leidt door een ernstig auto-ongeluk. Uiteindelijk worden beide vrouwen meegesleept in een psychotische illusie met een gevaarlijke blauwe doos, een regisseur genaamd Adam Kesher en de mysterieuze nachtclub Silencio.
Geregisseerd door:David Lynch Met onder andere: Naomi Watts, Laura Harring en Justin Theroux
Wanneer zijn vrouw Alice toegeeft seksuele fantasieën te hebben over een man die ze heeft ontmoet, raakt een Bill hierdoor geobsedeerd. Dit loopt uit de hand wanneer ze boos wordt, omdat hij zijn eigen fantasieën niet toegeeft. Vastberaden het tegendeel te bewijzen heeft hij verschillende ontmoetingen met de dochter van een overleden patiënt, en een hoer. Maar wanneer hij een mysterieuze nachtclub bezoekt, waar een vriend van hem piano speelt, vertelt deze hem hij over een geheime seksuele groep en besluit hij een van hun bijeenkomsten te bezoeken. Hij komt er echter al snel achter dat hij wellicht te ver is gegaan en hij hemzelf en zijn gezin in gevaar heeft gebracht.
Geregisseerd door:Stanley Kubrick Met onder andere: Tom Cruise, Nicole Kidman en Sydney Pollack
Donnie Darko kan niet zo goed overweg met zijn familie, zijn leraren en zijn klasgenoten; maar hij vindt een vriendin in Gretchen, met wie hij gaat daten. Hij is in behandeling bij een meelevende psychiater, die ontdekt dat hypnose het middel is om verborgen geheimen te ontrafelen. Donnie heeft een vriend genaamd Frank, een groot konijn dat alleen Donnie kan zien. Als een motor uit een vliegtuig valt en zijn slaapkamer vernietigt, is Donnie niet thuis. Zowel de crash als de afwezigheid van Donnie lijken te zijn veroorzaakt door bovennatuurlijke gebeurtenissen. Of is het gewoon Donnie's psyche, die een loopje met hem neemt?
Geregisseerd door:Richard Kelly Met onder andere: Jake Gyllenhaal, Jena Malone en Patrick Swayze
Hmmm, niet echt akkoord als ik voor mezelf mag spreken. Dat ligt toch volledig aan je persoonlijke intelligentie?
Synecdoche, NY heb ik nog niet gezien. De rest zijn sterke films behalve Moon dan imo. Donnie Darko lijkt me het moeilijkste begrijpbaar van deze lijst.
Mulholland Drive staat er al in, twee films van dezelfde regisseur lijkt me persoonlijk overbodig. Maar ik snap 't ook wel weer wanneer mensen dat geen criterium vinden, hoor.
En van Moon had ik wel een positieve indruk - is inmiddels al zo'n negen jaar geleden da'k 'm zag, denk ik - maar ik vond 'm niet lastig te snappen.
Komt nog bij dat ik Donnie Darko alleen met Engelse subs heb haha. Maar Inception vond ik vrij moeilijk te begrijpen. Shutter Island is er ook eentje die je zeker 2 keer moet bekijken. The Prestige zal ook niet iedereen gelijk door hebben.
Hmmm, niet echt akkoord als ik voor mezelf mag spreken. Dat ligt toch volledig aan je persoonlijke intelligentie?
Synecdoche, NY heb ik nog niet gezien. De rest zijn sterke films behalve Moon dan imo. Donnie Darko lijkt me het moeilijkste begrijpbaar van deze lijst.
Vreemd dat Lost Highway er niet bijstaat.
Het zal best voor een klein deel met persoonlijke intelligentie te maken hebben, maar ik denk eerder dat je er vooral wat aanleg voor moet hebben. Net zoals sommige mensen verbanden zien met cijfers en daarmee goed zijn in wiskunde. Andere mensen hebben dan weer aanleg op andere vlakken.
Ik vond Moon persoonlijk dan wel weer goed, maar is sowieso 5x 4* bij mij, dit rijtje.
Aan wat Antonev zegt over aanleg zou ik interesse willen toevoegen: Ik heb behoorlijk wat filmanalyse vakken gevolgd op de uni, en Miss Milton komt uit de taal- en literatuurkritiek hoek. Zij focust drie keer meer op plot dan ik en ziet dingen waar ik niet eens bij stil sta, omdat ik op andere zaken (veelal de scène) aan het letten ben. Dat maakt het juist wel weer leuk
Plot staat bij mij ook niet bovenaan aan waar ik een film op beoordeel, zeker niet bij een eerste kijkbeurt. Al neem ik het natuurlijk wel mee.
Alle genoemde voorbeelden zijn toch klein bier vergeleken met INLAND EMPIRE, waarvan Lynch zei dat iedereen ondertussen Mulholland Dr wel begrepen heeft, maar deze volslagen raadselachtig blijft; sowieso een wereld waarin je heerlijk kunt (ver)dwalen. Zelfs 2 keer kijken is ruimschoots onvoldoende.
Eens met mrklm : L'Année Dernière a Marienbad ontbreekt hier pijnlijk. Zelfs na twee kijkbeurten raak je er niet denk ik. Donnie Darko staat op mijn to see lijst voor de maand april
Films die je twee keer moet zien om ze te begrijpen vind ik meestal (niet altijd dus) maar overdreven moeilijkdoenerij. Films die je tig keer kan zien zonder ze echt te begrijpen, maar die je moet voelen, die zijn meesterlijk.
Reacties (14)