- Home
- LuukRamaker
- Meningen
Meningen
Hier kun je zien welke berichten LuukRamaker als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Address, The (2014)
Mooie documentaire die eigenlijk meer gaat over de gebreken van de scholieren op de speciale school en de extreme uitdaging die de recitatie daardoor voor hen is dan over Lincoln en zijn 'Adress'. Het is erg interessant om te zien hoe sommigen van de jongeren (die bijna allemaal moeite hebben met taal) er alles aan doen om een mooie munt te krijgen. Burns geeft een mooi kijkje op de school en werkt erg leuk toe naar het jaarlijkse voordraagfestijn. Het wordt goed duidelijk wat een prestatie het voor de scholieren is en ook de achterliggende betekenis van Lincolns twee minuten durende speech wordt prima uitgelegd.
All Quiet on the Western Front (1930)
Prachtige vroege filmklassieker over de Eerste Wereldoorlog en de manier waarop daar vanuit verschillende oogpunten naar gekeken werd. De oorlog werd hier meer dan 80 jaar geleden al op heel knappe wijze nagebootst en dat leverde met All Quiet on the Western Front een geweldige film op. Bijzonder om te zien hoe de jonge Duitsers in deze oorlog verzeild raakten en te maken kregen met de hardheid van de oorlog. Hoofdrolspeler Lew Ayres speelt erg goed en de rol van Louis Wolheim is ook heel aardig. Samen droegen zij de film, al viel er op de rest ook weinig aan te merken en is de film al met al eigenlijk gewoon heel erg het kijken waard.
Andersonville (1996)
Er wordt wel eens over zwarte bladzijden gesproken als er teruggekeken wordt naar dingen die er, waar dan ook, in het verleden zijn gebeurt maar veel zwarter dan dit krijg je de bladzijden over de Amerikaanse geschiedenis niet. En probeer maar eens een goede film te maken over de weerzinwekkende gebeurtenissen die er destijds in het gevangenenkamp Andersonville hebben plaatsgevonden. John Frankenheimer is dat in ieder geval meer dan behoorlijk gelukt. Het beklemmende gevoel dat je krijgt als je naar deze film zit te kijken, houdt je tweeënhalf uur van het eten en drinken af en laat je meeleven met de toegetakelde gevangenen die in dusdanige erbarmelijke omstandigheden moesten zien te overleven dat het woord 'medelijden' het gevoel dat je bij het kijken van deze film krijgt, nog niet eens sterk genoeg uitdrukt. Hele bijzondere en sterke rollen zijn er met name voor Jarrod Emick en Frederic Forrest, in een film die toch eigenlijk met name gaat over een geteisterd collectief dat onvergetelijke dingen heeft moeten ondergaan.
Angel and the Badman (1947)
Alternatieve titel: Voor de Strop Geboren
Angel and the Badman is een western volgens het boekje. Zoals wel vaker is er ook hier een jonge 'engel' die verliefd wordt op een oudere man, die vaak de grote ster is. Ditmaal is de man eerst heel slecht en slaagt zij erin hem te veranderen. Deze verandering kent zijn pieken en dalen maar uiteindelijk weet je hoe het afloopt. Echt spanning is er dus niet en de voorspelbaarheid zorgt ervoor dat het met meer dan anderhalf uur nog best een lange zit is. Het verhaaltje is te mager om dit goed te kunnen vullen. Toch is er voor de liefhebber van de mooie grote open vlakten van Monument Valley en haar omstreken best nog de nodige voldoening uit te halen. De nostalgische westernsfeer is sterk aanwezig en in combinatie met de aanwezigheid van John Wayne maakt dat een film voor mij al gauw het kijken waard. Ook zijn tegenspeler Gail Russell mag er wezen en de aanwezigheid van Harry Carey en Bruce Cabot komt de film ook ten goede.
Apache Drums (1951)
Dit is natuurlijk niet meteen een van de klassiekers onder de jaren 50 westerns, maar 'k vond Apache Drums toch zeker wel wat beter en vermakelijker dan de gemiddelde B-western. Het is niet meteen een ondergesneeuwd pareltje maar wel een erg leuke, kort en krachtige uitwerking van een vrij standaard gegeven. Het verhaal - waarbij een dorpje dat geteisterd wordt door een indianenstam de nodig steun zoekt bij het leger - is natuurlijk weinig vernieuwend maar de manier waarop het een en ander in beeld wordt gebracht en de wijze waarop de situatie zich ontwikkeld onderscheiden deze western toch al gauw van diverse andere. Het is vooral ook mooi/interessant om te zien dat de Apaches opvallend veel weerstand bieden en uitgebreid worden belicht (zeker voor de tijd waarin de film uitkwam).
April Morning (1988)
De Amerikaanse Burgeroorlog is iets dat Amerikanen vandaag de dag ook nog wel eens aan wil spreken waardoor dat al vaak genoeg een klein dan wel groot onderdeel is geweest van films, maar films over de Onafhankelijkheidsoorlog zijn een stuk dunner gezaaid. April Morning is een heel aardig voorbeeld van een film uit die laatste categorie.
Of toeval nu bestaat of niet, de aprilmorgen waar deze film zich op richt is die van de negentiende van de betreffende maand, en laat het op dit moment nu toevallig onbedoeld precies dezelfde datum en ochtend zijn. Hoe dan ook, deze ochtend is tot nog toe een flink stuk vrediger verlopen dan die uit 1775, want het is een bijzonder stukje onstuimige geschiedenis dat er hier in deze film wordt verteld.
Door de ogen van een vijftienjarige jongen, die in een dag volwassen wordt, wordt gekeken naar het begin van een bijzondere oorlog. Een totaal onvoorbereid, en bovendien vredelievend stelletje ongeregeld moet het daarin per ongeluk opnemen tegen een aanstormend leger dat niet van plan is zich ook maar een strobreed in de weg te laten leggen. De vijftienjarige Adam maakt hierdoor de meest verschrikkelijke dag van zijn leven mee en kan maar moeilijk zijn weg vinden in al het geweld.
Het is Chad Lowe die de bijzondere rol van de onervaren jongeling op zich nam, en dat doet hij met verve. Ook mooie rollen zijn er voor Tommy Lee Jones, die zijn vader speelt, Robert Urich, zijn gevechtspartner, en Susan Blakely, als zijn achtergelaten moeder. De emoties lopen zo nu en dan hoog op en het einde was wel even een kippenvelmoment van formaat.