• 8.978.881 stemmen

Met: Arnold Schwarzenegger

Datum van release: woensdag 7 juni 2023

• Netflix Bekijk miniserie via Netflix

Plot Arnold

Docuserie over het leven van Arnold Schwarzenegger en zowel de geneugten als de vluchtigheid van zijn gezinsleven. In zijn laatste rol als spreker van zijn eigen verhaal, geeft de voormalige gouverneur van Californië het publiek context en inzicht in drie belangrijke hoofdstukken uit zijn leven: Arnold als atleet, Arnold als acteur en Arnold als Amerikaan.

1. 1. Athlete

7 juni 2023 (1 uur en 03 minuten)

Arnold blikt terug op zijn jeugd in het naoorlogse Oostenrijk, het moment dat leidde tot zijn succesvolle carrière als bodybuilder en zijn najagen van de Amerikaanse droom.

2. 2. Actor

7 juni 2023 (1 uur en 02 minuten)

Arnold richt zich erop om van een nood een deugd te maken. Hij blikt terug op zijn weg naar roem in Hollywood en op zijn rollen, rivalen en de liefde.

3. 3. American

7 juni 2023 (1 uur en 05 minuten)

Te midden van media-aandacht, schandalen en echtelijke ruzies richt Arnold zich op politieke hervormingen tijdens zijn ambtstermijn van acht jaar als gouverneur van Californië.

Per vandaag te bekijken.

avatar van eppo349

eppo349

De man kan het goed vertellen!

avatar van Kevinmastah

Kevinmastah

Leuke mini docu.

Wel jammer van deel 2 dat er niet iets meer films werden uitgelicht.

3/5

7/10

Prima docu van een unieke man. Doe het maar eens, als immigrant slagen in de top van sport, film en politiek. Ongelofelijk wat die man allemaal heeft bereikt op wilskracht en charisma. Het lijkt me ook echt een leuke kerel als mens. Fijn dat dit geen droge docu is geworden, maar dat Arnold zelf constant vertelt en zijn visie geeft op alles. De beelden blijven uitstekend, maar eigenlijk had ik wel meer van zijn filmcarrière willen zien, ik kan de meeste van zijn titels altijd blijven kijken. Zijn acteervete met Stallone is bijvoorbeeld erg boeiend, maar is wel incompleet. Dat ze bijvoorbeeld in de eindfase van hun loopbanen nog samen in films hebben gespeeld had best uitgebreid verteld mogen worden.

Het politieke gedeelte van zijn verhaal boeide me weer het minste, omdat het lokaal is, al is Californië natuurlijk wel een van de meest aansprekende gebieden daar. Ben overigens benieuwd naar wat Arnold en Netflix met hun samenwerking gaan doen. Zou het moment zijn om eens Twins 2 van de grond te krijgen!

avatar van Karst

Karst

Niet slecht. Behoorlijk compleet, uiteraard gaat het grotendeels over zijn successen maar dat is niet onverwacht. Het duurt niet te lang en is boeiend genoeg om de drie uur te vullen.

Karst schreef:

Ik vond Arnold nog behoorlijk kritisch op zichzelf eerlijk gezegd. Zeker met zijn domme acties in zijn privéleven. Ook zijn familie in Oostenrijk spaarde hij niet en hij gaf ook toe dat hij als gouveneur niet wist hoe hij de problemen nog kan oplossen.

avatar van Karst

Karst

The Oceanic Six schreef:

Dat ben ik wel met je eens. Wel mooi hoe hij aangaf dat de opvoeding hem sterker had gemaakt en zijn broer juist heel ongelukkig heeft gemaakt. En ook m.b.t. zijn buitenechtelijke relatie steekt hij zeker de hand in eigen boezem. Als gouverneur vond ik hem weinig kritisch op zichzelf eerlijk gezegd. Maar hij heeft het niet slecht gedaan, goed en divers team om zich heen verzameld. Dat zouden er meer moeten doen.

Maar uiteindelijk bestaat zijn leven voor een behoorlijk deel uit triomfen. Echt persoonlijke diepgang vond ik niet of nauwelijks aanwezig en kritische vragen worden er ook niet echt gesteld. Dus blijft het wat mij betreft bij een vermakelijke docu.

avatar van charmie

charmie

Bijna onvoorstelbaar, maar de rustige, zorgvuldig formulerende alwetende verteller, een oudere, sigaarrokende heer met een normaal postuur, is dezelfde Arnold Schwarzenegger als de jonge opgeblazen gigant uit het eerste deel van deze documentaire. Alles wat deze man wilde bereiken: de beste zijn, heeft hij bereikt en dat ook nog eens op drie uiteenlopende podia. Zodra hij op enig terrein triomfeerde, was het 'move on' naar een volgende uitdaging en alles lukte. Althans, die indruk krijg je wel. Zo volgen we aan de hand van Arnolds filosofische overpeinzingen - Nietzsche komt voorbij maar ook Edmund Hillary- zijn weg via het bodybuilding circuit, met voor een buitenstaander ronduit potsierlijke beelden, naar een genre dat evenmin voor een ieder als oogstrelend kan doorgaan: gewelddadige actiefilms waarin hij, als acteur, kon schitteren als geen ander. Pas het derde deel pijnigde mijn netvlies wat minder: beelden van zijn weg naar het gouverneurschap van de staat Californië. De overwinning die hij daar behaalde, troefde alle andere successen, ook die op het persoonlijke vlak, af. Aldus de zegsman. Dat de daaruit voortvloeiende en veelbesproken misstap de bijl zette in zijn huwelijk en hij daarmee niet alleen zichzelf, maar ook nogal wat naasten met verdriet opzadelde, erkent Schwarzenegger weliswaar, maar die buitenechtelijke zoon is uiteindelijk ook weer een verrijking voor zijn leven gebleken. Het zou ook eens niet.

Trivia: In het derde deel begon iedereen ineens Spaans te kakelen; met een ingreep op instellingen kwam de zaak weer goed.

Het sloeg nergens op, maar toch genoten van dit onverwachte muziekje in deel één:

avatar van Bxian32

Bxian32

Interessante docu. Mooi dat deze ook in deze delen is opgeknipt. Hij wist al vroeg wat hij wilde en is er steeds voor gegaan. Bewonderenswaardig. Het enige dat wel wat mist is het persoonlijke. Is hij nu ook een gelukkig man door al die successen? Had trouwens geen idee dat hij die hartklachten had en talloze operaties. Toch echt een knokker hoor.

avatar van Civillian Supreme

Civillian Supreme

Veel boeiender dan ik had gedacht, daarom eigenlijk jammer dat het meer een soort korte samenvatting leek op belangrijke fases in zijn leven. Had graag een aantal dingen iets meer uitgewerkt willen zien.

Het blijft een rare snuiter maar toch leuk hoe hij zelf zijn leven hier op een aanstekelijke en zover ik kan afleiden eerlijke en integere manier vertelt.

Gaat nergens echt diepgaand maar lang genoeg.

DragQueen

Uitstekende documentaire over een van mijn absolute helden. Als je alles zo opgesomd ziet voorbijkomen, heeft de man toch onnoemelijk veel van zijn dromen weten te verwezenlijken en een zeer rijk leven gekend tot nu toe. De docu is wat mij betreft zeer geslaagd in zijn opzet, al had ik persoonlijk op het gebied van zijn filmcarrière wat meer willen zien. Ook had Sly, die andere held van me, ook wat meer mogen toelichten. Misschien heb ik het gemist, maar hun samenwerking in een Escape Plan of The Expendables had ook even mogen worden aangehaald.

Maar ja, laat dit ook de enige muggenzifterij zijn, want de docu is verder onderhoudend op alle fronten. Het is een vrijwel compleet overzicht van Schwarzeneggers leven. Arnold praat de boel zelf, als de begenadigd spreker wat hij is, mooi aan elkaar en schuwt daarbij gelukkig niet de zwaardere materie en is zelfs best kritisch op zichzelf.

Netflix, geef nu alstublieft Sylvester Stallone ook een keurige docu zoals deze.

4 Sterren.

Waarom?

Stallone heeft gewoon zover ik weet een standaard levensverhaal van een succesvol acteur. Script Rocky geschreven en geproduceerd, rechten verkocht, succesvol geworden etc etc.

Schwarnezegger heeft juist een uniek verhaal als Oostenrijkse immigrant die in Amerika op drie gebieden de top heeft bereikt.

Je moet wel wat bijzonders te vertellen hebben voor een docureeks als op Netflix.

Dan kan je beter bv The Rock zijn verhaal verfilmen, ook een combinatie van top met sport en acteren bereiken.

DragQueen

In mijn ogen heeft Stallone een even interessant levensverhaal te vertellen dan Schwarzenegger. Als zijn verhaal 'standaard' zou zijn geweest, had ie uiteindelijk wel ergens 40 uur per week in een fabriek gewerkt. Ook die man heeft enorm veel dromen verwezenlijkt. Overigens is 'iets bijzonders te vertellen hebben' in mijn ogen geen norm voor een docu op Netflix. Daar krijgt bijna iedere boerenkinkel zijn eigen docu tegenwoordig.

DragQueen schreef:

Je snapt me vast wel. Hij heeft voor een acteur een vrij standaard verhaal. Arnold niet, ik ken niet iemand die zijn verhaal mee heeft gemaakt.

DragQueen

Natuurlijk snap ik 'm. Arnold's leven is wat dat betreft ook veel veelzijdiger.

Toch denk ik dat een even zo kundig gemaakte docu over Sly minstens zo interessant kan zijn. Naar mijn mening verdiend de man er ook gewoon een, al krijgt ie maar 2 afleveringen, in plaats van de 3 die Arnold kreeg.

Ben het overigens wel met je eens dat The Rock zijn levensweg zich ook erg goed zou lenen voor een docu als deze.

kos schreef:

Opvallend dat Planet Hollywood helemaal nergens langs kwam trouwens.

Ik meen me te herinneren dat er ergens enkele beelden van voorbijkwamen, maar er werd niet echt verder op ingegaan.

avatar van james_cameron

james_cameron

Sterke en vaak ook erg grappige documentaire-reeks over leven en carrière van de austrian oak. De reeks is opgedeeld in drie delen, Athlete, Actor en American, met zeer openhartige interviews met Schwarzenegger zelf en een grote reeks vrienden en collega's, waaronder (uiteraard) James Cameron. Schwarzenegger blijkt, naast een bijzonder complex persoon, een zeer onderhoudende verteller te zijn en hij praat alles met zichtbaar plezier aan elkaar. Tegen het einde neemt de docu een verrassende emotionele wending, die dan weer een kant van de beste man toont die we tot nu toe niet vaak hebben gezien.

avatar van jipt

jipt

The man behind the machine. Geweldige vent. 4*

The Oceanic Six schreef:

Ik krijg blijkbaar toch mijn zin. Netflix heeft in navolging van Schwarzenegger, nu ook een documentaire rond Stallone aangekondigd.

DragQueen schreef:

Ah lachen, ga ik zeker bekijken. Ik vind Arnold vele malen interessanter, maar dat wil niet zeggen dat ik Sly ook niet zeer waardeer. Slimme zet van Netflix om deze mannen aan boord te halen.

Als ze slim zijn daar, laat die 2 bazen nog eens een actiefilm samen maken. Expendables 2 en Escape Plan 1 smaakte echt naar meer.

The Oceanic Six schreef:

Inderdaad een slimme zet van Netflix. Ergens lag het natuurlijk wel in de lijn der verwachting dat Sly ook zijn docu krijgt, gezien de rivaliteit tussen de twee helden.

Ik zou de beide heren ook maar wat graag nog eens samen in een film zien. Al was het maar een brute actiefilm waarin de twee gezamenlijk achter een of andere buitenaardse krijger aan moeten in de jungle, of het langverwachte vervolg op Twins waarin Sly ineens als extra broer opduikt. Het zou hoe dan ook heerlijk kijkvoer opleveren.

DragQueen

"Jason Reitman F-cked It Up": Why Twins Sequel With Schwarzenegger & DeVito Isn't Happening - screenrant.com

Het lijkt er overigens op dat de plannen voor een Twins sequel inmiddels definitief van de baan zijn. Tegenvaller, maar in filmland weet je het maar nooit...

avatar van rep_robert

rep_robert

The Oceanic Six schreef:

Stallone was toch porno acteur voor zijn carrière? Vind ik niet vrij generiek in Hollywood hoor haha. Maar wel eens dat Arnold zijn leven wat interessanter lijkt op het oog.

avatar van rep_robert

rep_robert

Erg sterke docu met een eerlijk en oprecht beeld over Arnold Schwarzenegger zijn leven. Het vertelt een compleet verhaal en ondanks dat ik hierboven lees dat er meer kritische vragen gesteld hadden mogen, ben ik het daar niet mee eens. Het is daar het type docu niet voor om bij alles de onderste stenen naar boven te halen. Dit is een persoon die over zijn leven vertelt en dan hoef je niet overal maar hoor en wederhoor toe te passen lijkt me. Belangrijk is dat het wel geadresseerd wordt en hij daar eerlijk over is. Meer hoef ik persoonlijk over bepaalde zaken eigenlijk ook niet te weten. Dan had dit niet in samenwerking met Arnold gemaakt moeten worden en had Nefflix meer de true crime doc kant op gemoeten. En daar hebben we al genoeg van.

Nee, ik vond dit juist de goede opzet. Het was heerlijk om hem over zijn jeugd en de bodybuild wereld te horen praten. Ik heb daarmee wel het gevoel dat ik meer essentiële informatie heb doorgekregen dan over de thema's van de laatste twee afleveringen (acteur/gouverneur) . Wat mij betreft waren er nog 2 afleveringen geweest om meer verdieping over zijn filmcarrière te geven en zijn politieke. Het zegt natuurlijk ook genoeg dat ik die extra afleveringen zou willen, want dit was gewoon erg boeiend allemaal. Vooral omdat hij een interessante visie op het leven heeft en inspirerend overkomt. Achter zijn imago schuilt een bijzonder intelligente persoonlijkheid, wat er natuurlijk voor heeft gezorgd dat hij op die stoel zijn succesvolle verhaal heeft kunnen vertellen.

avatar van Chefkes

Chefkes

Top mini docu over Arnold. Had wat mij betreft nog wel langer mogen zijn om meer dingen uit te diepen. Mooi in beeld gebracht, Arnold die open en eerlijk verteld. Top vent. Mooie levenslessen.

avatar van Chefkes

Chefkes

kos schreef:

Opvallend dat Planet Hollywood helemaal nergens langs kwam trouwens.

Dat kwam er wel in voor, weliswaar kort, maar toch.

avatar van Corcicus

Corcicus

Sterke docu met een enthousiaste Arnold die de boel zelf aan elkaar praat. De opdeling van de reeks volgt die van Schwarzeneggers carrière. De eerste twee afleveringen vond ik het best, zoals ik ook meer fan ben van die episodes in 's mans loopbaan. Het blijft een enorm inspirerende figuur met een indrukwekkend palmares, maar de laatste jaren heb ik me vaker wel dan niet geërgerd aan zijn uitspraken over politiek-maatschappelijke thema's. In aflevering 3 overlopen ze die allemaal. Eigenlijk houdt men halt bij alle mijlpalen in zijn leven en dat zijn er veel. Ook de mindere momenten worden besproken zoals Last Action Hero, al vond ik dat stiekem best een goede film. De enige prent die volgens mij de revue niet passeert, is uitgerekend de allerbeste Arnie-flick, nl. Predator. Dat begrijp ik niet. Voor de rest een steengoede docu.

avatar van Beun de Haas BV

Beun de Haas BV

Lekker behapbare 3-delige serie over de Austrian Oak, Arnie en The Governator. The man himself neemt je op een prettig tempo mee door zijn leven. Er wordt uiteraard veel stilgestaan bij zijn successen, maar hij is ook open over zijn anabolenkuurtjes en gebrek aan vaderliefde. Met zijn charisma en doorzettingsvermogen heeft hij - nota bene als onzeker Oostenrijks jongetje - het toch mooi geschopt tot topatleet, actieheld en politicus. Niet anders dan respect.

4,0 * Hasta la vista, baby