• 8.978.860 stemmen

Shingeki no Kyojin (2013-2023)

Alternatieve titel: Attack on Titan

Genre: Animatie / Actie

Oorsprong: Japan

Ontwikkeld door: Hajime Isayama

Met onder meer: Marina Inoue, Yuki Kaji en Yui Ishikawa

Oorspronkelijke taal: Japans

Release datum: zondag 7 april 2013

Eerst uitgezonden op: MBS (Japan)

Plot Shingeki no Kyojin

Honderden jaren geleden was de mensheid bijna uitgeroeid door de titanen. Een klein deel van de mensen overleefden het door een metropool te bouwen met gigantische muren, hoger dan de grootste titanen. In het heden heeft de metropool al in geen honderd jaar een titaan gezien. Maar op een dag verschijnt er ineens een kolossale titaan die een deel van de buitenste muur vernietigt. Eren Jaeger en zijn geadopteerde zus Mikasa Ackerman zijn getuige van de vernietiging van hun stad en de dood van hun moeder door de mensetende titanen. Eren zweert om elke titaan te doden en wraak te nemen voor de hele mensheid.

Eren Jaeger (stemrol)

Sasha Braus (stemrol)

Dot Pyxis (stemrol)

Meningen over Shingeki no Kyojin

zondag 21 februari 2016
Shingeki no Kyojin seizoen 1 Dit is een beetje The Walking Dead of Game of Thrones van de anime. Eigenlijk gaat het helemaal niet om de imposant geanimeerde titanen, maar om de strijd die de mensheid moet leveren om zijn eigen menselijkheid te bewaren tegenover de oorlog die het voert. Ik ben normaal niet een enorme fan van de combinatie van getekende animatie met CGI, maar hier wordt het zo ingezet dat het de vaart en de massaliteit van de gevechten helemaal tot zijn recht laat komen. Wel jammer dat de actie steeds geforceerd onderbroken wordt met nodeloze herhalingen en suffe plot exposition. Ik hoop dat ze daarvan leren en dat het tweede seizoen wat minder opgebroken wordt met die ergerniswekkende tussenstukken.

Animosh_mm

maandag 31 juli 2017
Shingeki no Kyojin seizoen 2 Minder hinderlijk? Hier nemen flashbacks soms hele afleveringen in beslag en vinden ze plaats in het midden van gevechten! Ik had er niet zo'n last van, maar ik heb er veel mensen over zien klagen. Ik ben het verder niet helemaal met je eens. Wat zijn gevechten waard zonder spanningsopbouw? Als we aan de lopende band gevechten zouden hebben, zonder dat de personages uitgediept zouden worden en de wereld zou worden opgebouwd, zou het een lege actieserie zijn geweest zonder emotionele diepgang. Dan heb ik liever een serie die af en toe wat melodramatisch en langzaam is. In de manga wordt na dit seizoen de wereld steeds meer uitgewerkt en wordt de thematiek van de serie veel explicieter verkend, en mijns inziens wordt de serie dan pas echt goed. Net als in de eerdere seizoenen van Game of Thrones wordt het vrijwel onmogelijk om de personages op te delen in "goed" en "kwaad", en menselijke thema's als racisme, discriminatie en culturele / technologische ontwikkeling komen op de voorgrond te staan. De animatie vind ik ook niet zo bijzonder. De stijl is vrij saai en de actiescènes zijn vermakelijk maar geen van allen echt memorabel. Maar hé, over het cijfer zijn we het in ieder geval eens.