Mijn Series +

Shingeki no Kyojin - Seizoen 2 (2017)

Alternatieve titel: Attack on Titan

Japan
Animatie / Actie

ontwikkeld door Hajime Isayama
met de stemmen van Yuuki Kaji, Marina Inoue en Josh Grelle

Honderden jaren geleden was de mensheid bijna uitgeroeid door de titanen. Een klein deel van de mensen overleefden het door een metropool te bouwen met gigantische muren, hoger dan de grootste titanen. In het heden heeft de metropool al in geen honderd jaar een titaan gezien. Maar op een dag verschijnt er ineens een kolossale titaan die een deel van de buitenste muur vernietigt. Eren Jaeger en zijn geadopteerde zus Mikasa Ackerman zijn getuige van de vernietiging van hun stad en de dood van hun moeder door de mensetende titanen. Eren zweert om elke titaan te doden en wraak te nemen voor de hele mensheid.

1. Kemono no Kyojin
  10. Kodomo-tachi
  11. Totsugeki
  12. Sakebi
avatar van Donkerwoud
Iets strakker geschreven dan de eerste reeks (lees: de flashback-structuur is minder hinderlijk aanwezig) maar het blijft een serie met veel opbouw en weinig spanning. Soms moet je erg lang op je honger blijven wachten, met veel plot exposition en melodramatisch gewauwel eromheen. Al zijn de episodes waarin de boel losbarst dan weer erg tof; qua animatie misschien het beste wat je op dit vlak kunt krijgen!?

avatar van Animosh
Minder hinderlijk? Hier nemen flashbacks soms hele afleveringen in beslag en vinden ze plaats in het midden van gevechten! Ik had er niet zo'n last van, maar ik heb er veel mensen over zien klagen.

Ik ben het verder niet helemaal met je eens. Wat zijn gevechten waard zonder spanningsopbouw? Als we aan de lopende band gevechten zouden hebben, zonder dat de personages uitgediept zouden worden en de wereld zou worden opgebouwd, zou het een lege actieserie zijn geweest zonder emotionele diepgang. Dan heb ik liever een serie die af en toe wat melodramatisch en langzaam is. In de manga wordt na dit seizoen de wereld steeds meer uitgewerkt en wordt de thematiek van de serie veel explicieter verkend, en mijns inziens wordt de serie dan pas echt goed. Net als in de eerdere seizoenen van Game of Thrones wordt het vrijwel onmogelijk om de personages op te delen in "goed" en "kwaad", en menselijke thema's als racisme, discriminatie en culturele / technologische ontwikkeling komen op de voorgrond te staan.

De animatie vind ik ook niet zo bijzonder. De stijl is vrij saai en de actiescènes zijn vermakelijk maar geen van allen echt memorabel. Maar hé, over het cijfer zijn we het in ieder geval eens.

avatar van Donkerwoud
Ik vond het inderdaad minder irritant dan de eerste reeks, waarin je soms flashbacks in flashbacks (?) had. En ik heb niks tegen sfeer scheppen of karakters uitdiepen, maar AoT doet dat eigenlijk ook niet; het is meer uitstellen van de actie die gaat komen dan iets anders. Trek een blik aan inwisselbare stock characters open en laat er af en toe eentje dramatisch doodgaan.

avatar van Animosh
Zou kunnen, ik kan me het eerste seizoen niet meer zo voor de geest halen. Maar het tweede seizoen heeft naar verhouding sowieso meer flashbacks én plaatst ze soms middenin de actie.

Niet eens over de spanningsopbouw / karakterontwikkeling verder, die zijn mijns inziens doorgaans nodig om de conflicten betekenis en emotionele diepgang te geven. Maar dat is een kwestie van smaak. Ik ben het wel met je eens dat de dood van personages vaak vrij voorspelbaar is: de hoofdpersonages zijn veilig, en in plaats daarvan worden randpersonages opgeofferd waar je weinig bij voelt. Wat dat betreft doet Attack on Titan een beetje denken aan de latere seizoenen van Game of Thrones.