Last Action Hero (1993)

Actie / Komedie

geregisseerd door John McTiernan
met Arnold Schwarzenegger, Austin O'Brien en Charles Dance

Jack Slater (Arnold Schwarzenegger) is de held van het witte doek. Zijn grootste fan Danny krijgt een magisch bioscoopkaartje waarmee hij in de echte filmwereld terechtkomt. Danny heeft waardevolle informatie over de criminelen waar Slater naar op zoek is. Samen gaan zij op jacht naar de bandieten. Wanneer het magische kaartje in handen van de bende valt en zij op hun beurt door het witte doek in de echte wereld stappen, lopen film en werkelijkheid in elkaar over.

McTiernan's kinderfilm.

Een film die gemaakt is voor jongetjes zoals het hoofdpersonage. Stiekem zie ik hem ook als een jonge versie van dutchtuga denk ik. Al is het jammer dat het joch zelf redelijk vervelend neergezet wordt. Kinderacteurs zijn altijd moeilijk, maar O'Brien is echt een klier.

De film zelf is qua opzet best leuk. Af en toe iets te makkelijk scoren met clichés (zonder er zelf een schepje bovenop te doen, waardoor het eigenlijk maar een gewoon cliché blijft), maar als actiefilm de 80s/90s actiefilm om de hak nemen is best geinig. Dat vleugje fantasy had wat mij betreft niet gehoeven (al vraagt het script er wel wat om natuurlijk), gelukkig drijft McTiernan dat niet te ver door.

Schwarzenegger doet het verder aardig, de bad guys zijn jammer genoeg wat inwisselbaar, maar ook dat kan je als cliché zijn. Leuker zijn de filmverwijzingen, onder andere Bergman's Death is een leuke toevoeging. Wel een énorm vreemde keuze want wel kind snapt die referentie?

Film duurt wat lang, de effecten zijn ondertussen aardig verouderd en met O'Brian in het zeteltje naast Schwarzenegger is het allemaal wat té kinderachtig. Had iets meer pin in de film mogen zitten, maar vermaken doet het wel.

avatar van tattoobob
Een film voor mij met heel wat jeugdsentiment....ik heb deze film destijds in de bios gezien....zo,n film krijgt dat gelijk wat meerwaarde denk ik.
Schwarzenegger zoals we hem graag zien.....een actionhero met een flinke dosis humor.
Het verhaal vond en vind ik zeer vermakelijk en de film heeft zeker een herkijkwaarde al zal de film hier en daar wel wat gedateerd over komen.
Binnenkort maar even de Blu-Ray opsnorren

Aanrader voor de liefhebbers van dit genre

avatar van Gang_Star
Leuk, maar qua inhoud toch net niet een standaard Schwarzenegger film. Wel een film die moeiteloos vermaakt door de hoeveelheid actie maar ook door de grappen die best leuk zijn. Het verhaal is leuk bedacht en de actiescènes zijn goed. Arnold Schwarzenegger vertolkt zijn rol eveneens leuk.

avatar van PEN15
Wat dun bezaaide hollywoodfilm clichegrappen over een veel te lange speelduur. Staat niet in verhouding met een T-1000 cameo grap van slechts een petieterig halve seconde. Dat mis je geheid als je toevallig net even afgeleid bent. Het begin was veelbelovend, maar daarna geregeld mijn interesse kwijt geraakt. Was misschien nooit een échte flop buiten dat het de onaantastbare superstatus van de Oostenrijkse Eik als filmster voor het eerst deed wankelen, meer een inschattingsfout om Last Action Hero direct na Jurassic Park te laten draaien. Die Robert Murtaugh-grap vond ik verrassend leuk, alleen kunnen een paar van dit soort speldenprikjes niet de hele film dragen.

Het had weinig gescheeld of ik had hem al in de zomer van 1993 kunnen zien. We kozen echter voor Hot Shots 2 (waarvan ik verder nooit spijt heb gehad) en geld voor de bioscoop had ik toen ook niet elke dag. Toch ben ik destijds nog in de verleiding gekomen tot de aanschaf van Last Action Hero als computerspel voor de PC waarin ik geen flauw benul had wat je nou moest doen en speelde verschrikkelijk. Ik had natuurlijk beter moeten weten, want hoe basseer je in hemelsnaam een computerspel op deze film, als je hem in die tijd tenminste gezien had. De Last Action Hero video games hebben een bepaalde twijfelachtige eer als slechtste video game en blockbuster adaptatie. Dit artikel geeft een ludiek geschreven overzicht hoe droevig het daarmee gesteld is.

avatar van Vinokourov
Wat een geslaagde actiefilm is dit met een Arnold Schwarzenegger in topvorm. Ontegenzeggelijk kun je wel zien dat ie hier op het hoogtepunt was in zijn carrière. Het leuke van Last Action Hero is de scheiding tussen de echte wereld en de filmwereld middels een magisch filmticket dat de tiener Danny gebruikt. De filmwereleld is voor John McTiernan (bekend van Die Hard natuurlijk) een dankbaar excuus om de actiefilm nog meer over the top en belachelijker te maken.

Gaaf hoor die ongelooflijke ontsnappingsactie en al die cliche's (geen schrammetje als je met hand glas inslaat) die de revue passeren. Ik kan dit op de hak nemen wel voor de verandering waarderen, want het ziet er gewoonweg spectaculair uit. Wel jammer dat de film wat aan de lange kant is en de jonge held van het verhaal (Austin O'Brien) op een gegeven moment irriterend is.

avatar van john mcclane 2
Dit is een enorm opgewaardeerde film,die heerlijk aan loop gaat met actie films zonder zelf een actie films te zijn .
Werd door critici,s enorm onderuit gehaald,en gezien de score hier ook.
Kijkt gewoon fijn weg Schwarzenegger met een knipoog.
Het idee is leuk gevonden.
Maar misschien zit ik er helemaal naast.voldoend voor mij.

Inderdaad vrij lage score hier , goede film .

Dat Schwarzenegger zich tot dit niveau heeft weten te verlagen, alleen de films Terminator zijn echt goed met hem,de overige films zijn echt van een bedenkelijk niveau,met als uitschieter deze film
vanaf minuut 1 tm het einde alleen naar grote onzin zitten te kijken. .GEEUW
Een hele prestatie dat ik deze film heb uitgekeken,hoewel ik wel stukken heb overgeslagen.
Dit gaat echt helemaal nergens over!

Natuurlijk volledig over the top, maar toch erg vermakelijk. Begrijp niet waarom deze film destijds zo genadeloos is geflopt.
Als parodie werkt het uitstekend. Ik houd er wel van, al die meta grapjes en zelfspot.

avatar van Thomas83
Een van de mindere Schwarzenegger-films, maar nog altijd behoorlijk leuk. Tegelijk zelfparodie en een ode aan de film, met name de actieblockbuster. Soms is het ook wel wat te flauw allemaal en wat teveel een aaneenschakeling van losse scènes, maar over het algemeen amuseert het behoorlijk. Geinig dat spelen met de actiefilmclichés en de verschillen tussen de filmwereld en de werkelijkheid. Af en toe wordt het nog behoorlijk meta en apart.

O'Brien speelt Danny wel heel matig terwijl hij als actiefilmfanaat juist heel sympathiek had kunnen zijn. Charles Dance is echt super als de bad guy. Mede door zo'n goede en opvallende antagonist en de regelmatige verschijning van een getekend personage geeft de film toch een klein beetje zo'n Who Framed Roger Rabbit-gevoel. De film is wel wat aan de lange kant. Over de twee uur is onnodig. Een dikke 3.0*.

avatar van RuudC
Fijn weerzien! Ik geloof dat ik ongeveer 10-12 was toen ik deze film veel zag, dus ik kon me destijds ook wel goed inleven in het joch dat hier een hoofdrol vervult. Jaren later voel ik nog wel wat van die sfeer terug, maar snap ik alle verwijzingen veel beter en kan ik ook goed lachen om op het oog onschuldige oneliners.

Gelukkig is er ook de actie die lekker overdreven is. Het idee dat mensen daadwerkelijk de film betreden is niet echt origineel meer, maar de uitwerking hier is goed. De parodiale trekjes zijn absolute voltreffers. Het actiegenre wordt liefdevol op de hak genomen. McTiernan is dan ook een geschikte regisseur hiervoor. De poster van Terminator 2 is geweldig, evenals de vele cameo's. Ook het verhaal mag er wezen. Last Action Hero moet je vooral niet te serieus nemen. Dit is een pure popcornfilm met vele toffe scenes. De bewerking van Hamlet is geniaal. Zelden een parodiefilm die zo goed slaagt in zijn opzet. Daarnaast ook als actiefilm erg leuk.

redelijke film maar te lange speelduur,wat speldeprikjes met een botte naald en acteurs die tegen hun goesting stonden te acteren.in een aktie film verwacht ik geen literair verhaal maar dit was er voor mij net over...............

Lang geleden al eens gezien deze film.
En was leuk om hem eens terug te zien.
Arnold Schwarzenegger die zichzelf parodieert, lang niet slecht, met veel, over de top, actie.

avatar van Gerlof1378
Voor mij weer zo'n jeugdsentiment film, en natuurlijk zie je er heel anders tegen op dan 24 jaar geleden. Hij mag dan wel niet Schwarzenegger zijn beste zijn vermakelijk is hij zeker, en dat hij er plezier in heeft zie je ook. Het verhaal is nog steeds leuk bedacht, en de cast naast Arnold deed het ook leuk vooral Charles Dance als de badguy was zeer goed op dreef, let ook op de kleine cameo's in de film. Onlangs heb ik de film op bluray voor 5 euro ja waar maken ze het van, maar al met al is en blijft deze film waarin Schwarzenegger zichzelf goed parodieert leuk.

avatar van Duke Nukem
Wel leuk voor jongetjes van de leeftijd van dat manneke in de film, maar voor het oudere publiek is deze film toch veel minder geschikt: een simpel verhaal met grappen die niet echt leuk zijn.

Richard_Voorhees schreef:
Een beetje een wisselvallige film...
Halverwege kakt de film echter wat in. Er komen wat grappen voorbij die ik gewoon niet grappig vond (met als dieptepunt de hele "Leo the fart" sequentie en de plotselinge verschijning van een geanimeerde kat)

Dat dus!

Aardige film waarin een jongen terecht komt in in zijn favoriete actiefilm. Deze actie-komedie gaat op een vermakelijke manier om met de clichés die doorgaans gepaard gaan met dit soort films. Meer dan genoeg actie en Arnold Schwarzenegger is perfect gecast en speelt in feite een persiflage van zichzelf. Vanwege het wat rommelig gemonteerde begin en het wat tegenvallende einde, net geen 3.5 sterren.

avatar van erik1977
alleen de soundtrack is goed aan deze film