• 8.227.795 stemmen

Grenseland - Seizoen 1 (2017)

Alternatieve titel: Borderliner

Seizoenen: 1 seizoen

Afleveringen: 8

Ontwikkeld door: Megan Gallagher

Met: Tobias Santelmann, Ellen Dorrit Petersen en Eivind Sander

Datum van release: donderdag 2 november 2017

Eerst uitgezonden op: TV 2 (Noorwegen)

• Netflix Bekijk seizoen 1 via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Over Grenseland

Het lichaam van een man bungelt boven een beek. Rechercheur Nicolai onderzoekt de zaak, en vermoedt al snel dat er meer aan de hand is dan zelfmoord. Maar dan blijkt zijn bloedeigen broer met de zaak te maken te hebben. Nicolai probeert de zaak daarop in de doofpot te stoppen. Hij sjoemelt met bewijsmateriaal om de zelfmoordtheorie te ondersteunen, maar ontdekt later de waarheid over Tommy's dood.

Afleveringen Seizoen 1 (2017)

1. 1. Nikolai's Dilemma

In zijn woonplaats onderzoekt rechercheur Nikolai een vermeende zelfmoord, maar hij wordt argwanend als hij de mensen ondervraagt die de man als laatste hebben gezien.

2. 2. Lars’ Lie

Nikolai sjoemelt met bewijsmateriaal om de zelfmoordtheorie te ondersteunen, maar ontdekt later de waarheid over Tommy's dood. Bewakingsbeelden wijzen naar een verdachte.

3. 3. Anniken's Hunt

Anniken vermoedt dat het bloed op het hek daar is aangebracht. Nikolai laat een oude vriend voor hem liegen. Het zit Lars niet mee als hij zijn sporen probeert te wissen.

4. 4. Ove's Testimony

Als Anniken Ove op het spoor komt, proberen Bengt en Nikolai hem te laten ontsnappen. Duikers doorzoeken de rivier, terwijl forensische experts Oves woonboot uitkammen.

5. 5. Bengt's Fate

De vriendin van Ove komt naar het bureau om met Anniken te praten. Nikolai beseft dat hij Bengt moet tegenhouden en gaat in de aanval, maar Bengt slaat hard terug.

6. 6. Milla's Future

De drugdealers nemen Bengt gevangen, wat tot onverwachte gebeurtenissen leidt. Lars legt een bekentenis af. Nikolai krijgt nieuw bewijsmateriaal in handen.

7. 7. Josef's Chance

Eva vraagt Josef nog één keer drugs te smokkelen uit Zweden om zijn schuld af te lossen. Nikolai onderzoekt gecodeerde sms'en en bereidt zich voor op een arrestatie.

8. 8. Hans Olav's Secret

Eva besluit zich te ontdoen van alles wat haar in verband kan brengen met haar drugshandel. Nikolai ontdekt de waarheid over zijn vaders betrokkenheid bij Tommy's dood.

Geen topper, deze noorse thriller-reeks. De plot verloopt nogal stroperig en vatl veel in herhaling, met personages die niet bepaald tot de verbeelding spreken. Visueel steekt het allemaal fraai in elkaar en er wordt degelijk spel geleverd, maar pas in de laatste paar afleveringen wil het een beetje spannend worden. En net wanneer je denkt dat alles netjes wordt afgerond dient een bijzonder vergezocht open einde zich aan, waardoor een tweede seizoen zich dreigt aan te dienen. Ik ben dan niet meer van de partij, vrees ik.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Inderdaad geen topper. Deel 2 komt sowieso en hoop dat dot iets beter wordt.

cor1946

Kan me nog niet boeien .

cor1946

Vind het tot nu toe best een redelijke serie. Zoals die 2 de boel bedonderen met het helpen van broertje lief.

Redelijke serie

avatar van AniSter

AniSter

Het begon goed, met een redelijk tempo en een boeiende verwevenheid tussen de diverse personen. Helaas waren de laatste twee delen behoorlijk slap en slaapverwekkend. Op zich een interessant plot, behalve de afronding. Je verwacht een uitgewerkt einde maar dit was een behoorlijke tegenvaller. Zelfs Anniken, die toch een behoorlijk belangrijk aandeel in het geheel had, was ineens verdwenen. Met al die onvoltooide lijnen zou je snel een seizoen 2 verwachten, maar daar is dus (nog) geen sprake van. De cast was prima, maar alleen Thelma Farnes Ottersen (Milla, dochter van Lars) krijgt van mij een compliment voor haar prestatie in deel 6, bij het vertrek van haar vader; erg knap gespeeld.