• 8.985.839 stemmen

Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen - Seizoen 1 (2017-2018)

Show titel: Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen

Ontwikkeld door: Martin van Waardenberg

Met: Kees Hulst, André van Duin en Olga Zuiderhoek

Datum van release: maandag 23 oktober 2017

Eerst uitgezonden op: NPO 1 (Nederland)

Plot Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen

In een dagboek beschrijft Hendrik Groen zijn leven in een verzorgingshuis in Amsterdam-Noord. Hij mag dan wel oud zijn, hij is nog lang niet dood. Samen met enkele andere bewoners van het verzorgingstehuis richt hij de rebellenclub Omanido op: oud maar niet dood. Want, waarom zou het leven alleen nog moeten bestaan uit koffie drinken, achter de geraniums en wachten op het einde?

Afleveringen Seizoen 1 (2017-2018)

1. 1. Januari

23 oktober 2017 (35 minuten)

Hendrik gooit heel voorzichtig het roer een klein stukje om: hij begint aan zijn dagboek. Vriend Evert, brombeer, steun en toeverlaat, wil er eventueel wel uit voorlezen bij de begrafenis van Hendrik. Tot zijn schrik komt Hendrik erachter dat goudvissen en oliebollen geen goede combinatie vormen. Evert denkt daar anders over en experimenteert met roze koeken... In de conversatieruimte aan gespreksonderwerpen geen gebrek: kwaaltjes en ziektes, de koffie die te laat is, dode vissen, het beroerde weer. En de directrice is weer glimlachend op oorlogspad

2. 2. Februari

30 oktober 2017 (35 minuten)

Eefje moet haar plekje in het huis nog vinden. In de eetzaal ontstaat commotie over de zitplekken en onenigheid met de kok. Evert heeft ontstoken tenen maar zijn ogen zijn nog prima. Is Hendrik nou een beetje verliefd op Eefje? Het is Valentijnsdag en daar weet Evert wel raad mee. Als Eefje laat zien wat zij heeft meegenomen, zijn andere bewoners daar erg gecharmeerd van. Maar na een gezellige avond hangt er een brief van de directie, waar Edward zeer verbolgen over is. Daarom worden er plannen worden gesmeed. Het drankverbod en de avondklok zorgen ervoor dat de Omanido-club wordt opgericht. Het belooft zowaar nog leuk te worden!

3. 3. Maart

6 november 2017 (35 minuten)

Het is maart en het eerste uitje van de Omanido-club is een feit! Ze gaan voortvarend van start. Graeme is de organisator en ondanks de donkere wolken zit de stemming er goed in. Bij thuiskomst blijkt echter niet iedereen zo enthousiast over het gemaakte uitje. De medebewoners zijn nog jaloerser dan ze doorgaans al zijn. Het huis blijkt daarnaast nogal laag op de ranglijst van verzorg- en verpleeghuizen te staan: een schamele 998e plaats. Daar loopt de directrice niet mee te koop. Zij is sowieso nogal selectief in de informatieverstrekking, ook wanneer mevrouw Schaar zoek is. Tot slot wordt het idee voor een kookclub geopperd. Maar dan is er wel een keuken nodig…

4. 4. April

13 november 2017 (35 minuten)

Anja Appelboom kan het onderzoek naar de kwaliteit van het verzorgingshuis niet vinden. En hoe zit het eigenlijk met de Arbo voorschriften die voorkomen dat bewoners gebruik maken van de keuken? Wanneer Evert naar het ziekenhuis gaat ontfermt Hendrik zich over Mo, de hond van Evert. Uit dankbaarheid legt Mo een drol op de mat. Verder organiseert Hendrik het volgende succesvolle Omanido-uitje. Veel bewoners melden zich aan om lid te worden van de club, maar er is een ledenstop.

5. 5. Mei

20 november 2017 (35 minuten)

Er verdwijnt steeds meer onder de pet bij directrice Stelwagen. De reglementen van het huis zijn volgens haar niet openbaar. Is het nou Tai Chi of Thaise Mie? Evert zegt het verschil niet te kennen, maar dat verhoogt alleen maar de vreugde bij het Omanido-uitje. Gelukkig wordt het uitje alsnog smakelijk afgesloten. De minst geliefde zuster, Coby de Roos, gaat toezicht houden op de naleving van het nieuw ingevoerde pestprotocol. Evert moet met spoed naar het ziekenhuis. Bij thuiskomst heeft hij een paar tenen minder. Hij mocht ze helaas niet mee naar huis nemen. Een hartverwarmende surpriseparty van zijn vrienden verzacht het leed. Grietje neemt Hendrik in vertrouwen. Ze is steeds vaker letterlijk en figuurlijk de weg kwijt.

6. 6. Juni

27 november 2017 (35 minuten)

Stelwagen kondigt een verbouwing van het zorgcentrum aan, dat zaait paniek. Een aantal bewoners moeten worden ondergebracht bij verzorgingshuizen in de buurt. Er wordt opnieuw een heerlijk Omanido-uitje beleefd, zelfs al eindigt het in de sloot. En er is meer nattigheid: Hendrik moet aan de luiers en dat valt hem zwaar. Evert bekent dat hij spijbelt bij het ziekenhuis. En de Omanido-club krijgt er, ondanks de ledenstop, 2 nieuwe leden bij. Zij zorgen gelijk voor een smakelijk samenzijn.

7. 7. Juli

4 december 2017 (35 minuten)

In juli moet Evert terug naar het ziekenhuis. Op een been kun je niet staan, moet hij mismoedig constateren. Het nieuws moet hij nog verwerken, maar zelfs een jenevertje helpt daar niet bij. De Omanido-club houdt de moed erin, dat is tenslotte het doel van de vereniging. Ze beleven een heerlijke dag op het water en gezelligheid kent geen tijd, al denkt Stelwagen daar anders over. In strijd tegen de betutteling hebben Eefje en Hendrik de steun ingeroepen van oude vos Victor Vorstenbosch, tevens advocaat. Anja levert de benodigde interne documenten. Tot slot bezoekt Hendrik zijn vrouw en heeft hij voor het eerst sinds hij zijn dagboek is begonnen een 'writersblock'. Hij bestelt een scootmobiel, waarmee hij zijn bewegingsvrijheid wil herwinnen.

8. 8. Augustus

11 december 2017 (35 minuten)

Het leven huilt Evert toe, hij is niet zo eenvoudig uit de put te krijgen. De leden van Omanido doen hun uiterste best. Er staan 2 prachtige uitjes op de planning die de bejaarde burger weer moed geven en kinderlijk blij maken. Hendrik geniet van ritjes met zijn nieuwe scootmobiel, zélfs in de stromende regen. Een flinke verkoudheid is het gevolg. De spanning stijgt in de strijd tegen de betutteling. Stelwagen is een niet te onderschatten tegenstander. De directrice schakelt een tegenstander uit, maar gelukkig zit het slachtoffer er niet al te erg mee.

9. 9. September

18 december 2017 (35 minuten)

De jarige Job zelf gaat ondertussen enigszins tobbend door het leven: het oude hart klopt sneller voor Eefje, maar hoe moet hij haar dat duidelijk maken? Evert is niet te beroerd om zijn vriend met raad en daad bij te staan. Grietje jaagt haar spaarrekening erdoorheen, voordat ze niet meer weet wat een spaarrekening is. Ze laat de Omanido-leden ruimschoots meegenieten. Evert voelt zich gediscrimineerd: de cursus valpreventie is niet geschikt voor een eenbenige. Maar een zwembroek blijkt prima geschikt, die hij nodig heeft voor het volgende uitje. Er ontstaat een vervelende situatie tijdens het Omanido-uitje, dat zo volgens plan leek te gaan verlopen.

10. 10. Oktober

25 december 2017 (35 minuten)

De geriater praat Hendrik bij over de diverse pillen. Ze helpen alleen niet bij een gebroken hart. Dan heeft hij ook nog een aanvaring op straat. Evert weet niet zo goed hoe hij zijn vriend moet opbeuren, maar dan is daar de reddende engel: Eefje zelf. En om de cirkel rond te maken is Hendrik zelf niet veel later ook de reddende engel.

11. 11. November

1 januari 2018 (35 minuten)

Hendrik bezoekt Eefje met regelmaat. Hij houdt haar hand vast, leest voor en biedt haar de troost van muziek. Hendrik vindt, op zijn beurt, steun bij Evert, die op zijn manier ook een goede mantelzorger is. Maar Evert heeft ook enige zorg over zichzelf; zitten daar nou weer zwarte stukken bij zijn tenen? Stelwagen blijft Stelwagen en regels zijn regels, maar Hendrik staat op en overtreft zichzelf. Hij kan trots zijn.

12. 12. December

8 januari 2018 (35 minuten)

Hendrik zorgt dagelijks voor Eefje, Grietje en Evert. De één krijgt een parfummetje, de ander hulp bij de fruitvliegjes en voor de derde schenkt hij nog eens in. Zelf laat hij het hoofd graag doorwaaien op de scootmobiel. Veel te zeggen heeft hij niet. Oud en nieuw valt iets te vroeg, maar terwijl het vuurwerk knalt maakt Hendrik nieuwe plannen. Er moet ook in het nieuwe jaar iets van het leven gemaakt worden!

Ik kende de boeken niet, maar deze eerste aflevering is meer dan oké. Doet een beetje denken aan die Jiskefet-serie rond dat verzorgingstehuis. (Ah ja, Sint Hubertusberg!)

Ik vond de 'reclameteaser' (hoe noem je dat?) op tv erg lauw (geen straattaal). Dan was Sint Hubertusberg (Anniek Pheifer!) wel even wat anders. Wie voegt Jiskefet nog eens toe?

Was erg benieuwd, dus de eerste aflevering maar eens bekeken. Eigenlijk is er maar één term van toepassing: onnederlands goed. Een serieus verhaal met een komisch tintje. Zelfs André van Duin weet overtuigend te acteren. Kees Hulst vind ik sinds Rundfunk sowieso al geniaal.

Nu even afwachten of het na 12 afleveringen nog steeds leuk is.

ZAP! schreef:

Ik begon er met lichte tegenzin aan door diezelfde teaser, maar die fragmenten doen de serie m.i geen recht. Het tempo ligt een stuk lager en het is minder gericht op flauwigheden. Best wel een slow-burner, dat had ik niet verwacht.

Het uitzendtijdstip komt mij sowieso niet uit, maar ik loop er ook nog niet echt warm voor...

Iets minder scherp dan vorige week (m.u.v. de bingo) maar het blijft een bijzonder fijne serie.

Heerlijke serie met een uitmuntende Kees Hulst en André van Duin.

Die scène met 2 minuten stilte

Nog steeds een erg leuke scène. Lekker flauw, maar wel een realistische afspiegeling van de werkelijkheid. Hulst en Van Duin zijn erg goed, maar de andere acteurs ook.

Moest na een vakantie even de drie nieuwe afleveringen 'bingen' (ze zullen maar opeens verdwijnen!) Geen vervelende zaak, al vind ik het jammer dat de serie zich soms wat te vaak herhaalt naar mijn smaak. Het had best compacter gekund, met minder afleveringen.

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Mijn vrouw is verpleegkundige en evenals haar collega's ergert ze zich mateloos aan hoe de zorgverleners neergezet worden in deze serie. Dit is ook niet conform de boeken.

Dogie Hogan schreef:

Mijn vrouw is ook verpleegkundige en herkent wel veel van de situaties. Niet bij haar werk maar in het verzorgingshuis waar me moeder zit.

Het is natuurlijk erg aangedikt chris, maar er zit wel een kern van waarheid in. Door bezuinigingen zijn tehuizen wel erg bezig met regeltjes en is het voor ouderen niet altijd even prettig. Ik denk overigens niet dat het aan de verpleging ligt. Die hebben altijd het beste met de ouderen voor.

Het zijn allemaal wel typetjes in deze serie.

Is ook vaker zo dat in de televisieproductie/film het conflict wat meer wordt uitvergroot dan in het oorspronkelijke boek.

Wel een beetje flauw dat ze op het strand gaan schilderen en werkelijk iedereen een perfect kunstwerk op het doek tovert. Dat soort details ondermijnen de geloofwaardigheid, zeker als ernaast best zware thema's als dementie, sociaal isolement en ouderdomskwalen worden behandeld.

In Amsterdam-Noord nog wel. Als het zich nou in Bergen afspeelde...

Na het zien van de laatste afleveringen heb ik mijn stem verhoogd. De serie laat niet alleen zien grappig te zijn, maar ook dat het enorm sterke personages heeft. Hoogtepunt is voor mij toch wel Kees Hulst als Hendrik Groen. Hij zet het personage geweldig neer. Ook dan andere acteurs acteren sterk.

Er zit zeker nog wel een volgend seizoen in, maar het hoeft voor mij geen 8 seizoenen door te gaan.

brawljeff schreef:

Joh, tegen die tijd is de hele cast dood!

Haha oomhenk, bij wijze van. Het verhaal is na een seizoen wel klaar. Eigenlijk was dit al een prima einde.

Hoe haalt men betekenis uit een leven waarin het alleen nog achteruit kan gaan? 'Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen' werkt het best als de droefgeestige, schrijnende kant centraal staat van Hendrik Groen (Kees Hulst) die ervaart hoe zijn mannelijkheid wordt ondergraven en hij een gevecht moet leveren tegen bureaucratische krachten die hem het laatste beetje geluk afpakken. Vooral de eerste en de laatste afleveringen hebben een fijne mengeling van melancholische tristesse en droogkomische galgenhumor - een beetje vals maar nooit bijtend gemeen. In het middenstuk verliest de serie wat stoom als de focus verschuift naar de omanido-tripjes, waarin het somberen iets te makkelijk om wordt gezet in te formulematige feelgood. En toch zit er een mooie opbouw in hoe de somberman uit het begin (o.a. door het verloop van de seizoenen) nieuwe ervaringen doormaakt, terwijl dood en ziekte de kop op blijven steken in die herfstige nadagen.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

Het was idd een feest om deze serie te bekijken. Ergens had ik er ook een jaren ‘70’ kijkbeleving bij toen ik nog kind was. Ik vond de humor heerlijk, ook herkenbaar wat betreft de verzorgingscultuur. Maar ook de gedurfde kwetsbaarheid die men liet zien van het ouder worden:

- Daar sta je dan in je luier als je boven de 70 bent omdat je druppelt..

- Dat je soms zo gekleineerd en betutteld kan worden puur omdat je bejaard bent..

- Nog verliefd kunnen worden en dan nog zo verlegen zijn.

- Het besef dat alles gaat eindigen.

- Hoe dementie te beleven.

Hulde voor alle acteurs met een extra ster voor de zich kwetsbaar opstellende Kees Hulst, de zeer verrassende André van Duin, de sterke Olga Zuiderhoek en de groeiende Coby Timp (Rietje). En een knipoog naar Rosa Reuten. Zij heeft de toekomst.

“En op een gegeven moment botste Hendrik tegen de kerstman op.. verwonderde zich over hoe de tijden veranderen en verlangde weer naar vroeger toen alles niet zo ingewikkeld was”.

Dat heb ik nou ook..

Rosa Reuten is inderdaad ook erg leuk als mevrouw Stelwagen. Al vond ik haar change of heart wat clichématig en geforceerd.

avatar van (verwijderd)_mm

(verwijderd)_mm

Fijne serie. Ik heb ervan genoten. Ik zou het seizoen zo nog een keer kunnen kijken.

We zullen onze scootmobiel-avonturen in een een nieuwe setting tegemoet zien: Omroep MAX voor tweede seizoen Hendrik Groen op zoek naar nieuwe locatie | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

avatar van 606

606

Heheldig zoals Dries Smits zei in de laatste aflevering

De opnames zijn inmiddels in volle gang. Regisseur Tim Oliehoek deelt regelmatig leuke kiekjes op zijn Instagram-pagina. Het tweede seizoen lijkt er dus echt te gaan komen dit najaar!

avatar van dave76

dave76

ZAP! schreef:

In Amsterdam-Noord nog wel. Als het zich nou in Bergen afspeelde...

En waar gaat Hendrik Groen aan het einde van seizoen 2 naartoe? Bergen aan Zee.

We hebben de helft gekeken, m'n pa heeft er alweer genoeg van. Zelf vond ik het wel te doen, maar het had best een stuk pittiger gemogen. Omanido, toch? Heel leuk geacteerd, op zich.