Mijn Series +

Game of Thrones - Seizoen 3 (2013)

Fantasy / Drama

ontwikkeld door David Benioff en D. B. Weiss
met Peter Dinklage, Lena Headey en Nikolaj Coster-Waldau

Geïnspireerd op de sage van de succesvolle fantasieboeken Een Lied van IJs en Vuur van George R.R. Martin, speelt deze HBO dramaserie zich af in een fantasiewereld waar zomers jaren kunnen duren en winters zelfs een heel leven lang. Dwars door de intrigerende aarden van het zuiden, de wilde gronden van het oosten, het bevroren noorden en tot aan de oude Muur die het rijk beschermt tegen het mysterieuze obscure van hierboven, vechten de machtige families van de Zeven Koninkrijken om de Troon van Westeros te veroveren.

1. Valar Dohaeris
  8. Second Sons
  9. The Rains of Castamere
  10. Mhysa
avatar van Kondoro
Games of Thrones wist mij in seizoen één niet te overtuigen en ik vond de serie wat saais. Toch heeft mijn koppigheid en mijn interesse in deze serie me toch zover gebracht dat ik nu al bij seizoen vier ben en ik echt de serie leuk vind. Seizoen drie is er zo'n eentje, de serie begint ijzersterk en ook de één na laatste aflevering is keihard, misschien een betere seizoensfinale maar goed. Al om al, een te gek seizoen en nu al zin in seizoen vier waar ik zo mee ga beginnen.

avatar van The Oceanic Six
Ook seizoen 3 is weer erg stabiel, met een prima verhaal en bij vlagen weer snoeihard geweld, zowel grootschalig in gevechten als tijdens smerige zaken als martelingen en wraakmomenten. Zeker richting het einde van het seizoen gaat de serie behoorlijk los. Toch pakt de serie me nog altijd niet volledig bij mijn keel, maar vind ik het wel erg onderhoudend om te volgen. Visueel wordt het ook steeds aantrekkelijker door het forse budget. Benieuwd naar de komende seizoenen.

avatar van tommykonijn
Jammer genoeg wil het nog steeds niet helemaal klikken tussen mij en Game of Thrones. Doordat de personages allemaal goed worden neergezet, de serie onvoorspelbaar blijft en er voldoende interessante zaken gebeuren in een seizoen blijf ik de serie volgen. Dat gezegd hebbende, blijf ik soms worstelen met de ellenlange dialogen. Een deel daarvan is interessant en het andere deel weet mijn aandacht lang niet altijd vast te houden. Wat mij verbaasde was hoe goed Sam's verhaaltje standhield. Dat personage ben ik echt leuker gaan vinden dit seizoen. Ook de ontwikkelingen rondom Tyrion Lannister, Jon Snow en Daenerys Targaryen blijven moeiteloos boeiend.

Met de eindeloze marteling van Theon was ik op een gegeven moment echt klaar, evenals het jongste Stark-meisje die zich telkens opnieuw in de nesten werkt. De beruchte negende aflevering wist bovendien niet helemaal bij mij binnen te komen. Ik waardeer het dat zulke gewaagde keuzes gemaakt worden, maar de veelal bejubelde climax vond ik eerder een beetje flauw dan dat ik er met open mond naar zat te kijken. Het lukt de serie nog niet om mij volledig in de wereld te laten onderdompelen. Ik vind dit zelfs een stapje achteruit t.o.v. het voorgaande seizoen. Over het algemeen blijft het wel vermakelijk, maar het tempo mag van mij echt een stuk omhoog.

avatar van Threeohthree
Pfoe,

Waar seizoen 2 nog redelijk tam en rustig was, is seizoen 3 van begin tot eind een ongetemde hongerige leeuw die zelfs tot na de finale nog in je huiskamer staat te brullen. Wat we hier voorgeschoteld krijgen is echt televisie van het hoogste niveau. De opzet is zo ontzettend groots zonder dat de kleinste details verloren gaan. Het is gewoon heerlijk om van een volledig uit de hand gelopen veldslag naar rumdrinkende bandieten naar een overvol hoerenhuis te gaan. De wereld ademt.

Neem daarbij de verschillende radicale wendingen en stuk voor stuk intrigerende karakters en je hebt een fantastisch schouwspel dat je continue geboeid laat blijven gissen wat er gaat gebeuren. En alles kan, het is echt een verademing; van incest tot het sterven van een van de hoofdpersonages het kan allemaal.

Er is eigenlijk geen saaie verhaallijn te ontdekken: De haat-liefdes verhouden tussen Jon en Ygritt, de heerlijk dubbele relatie tussen Brienne en Jamie, Arya en de Brotherhood, Tyrion en nja Tyrion, de Starks, Stannis Baratheon (ook heerlijk dat ik bij de simpelste series de meest simpele naam niet kan onthouden en ik hier de hele geschiedenis van de families en hun namen kan opdreunen), en natuurlijk onze draken moeder stuk voor stuk zijn ze een genot om naar te kijken.

En dan te bedenken dat ik absoluut geen fan ben van het genre. Over het algemeen vallen series maar vooral films als deze te veel in een bodemloze clichéput.

Ik verwachtte serieus niet heel veel van Game of Thrones, en hoewel nog steeds heel goed was seizoen 2 een beetje het niveau wat ik verwachtte. Maar als de lijn van seizoen 3 wordt doorgezet ben ik heel blij dat ik het dan toch eindelijk ben gaan kijken.

Oh en brawljeff: The Reins of Castamere zorgde voor een acuut slachtveld in mijn brein. Ik heb met open mond naar de tv gekeken en als mijn vriendin me een paar uur later niet gevonden had zat ik er nu nog precies zo. Verbaasd en sprakeloos. Maar ik vind het prachtig. Absoluut 1 van de beste losstaande episodes die ik tot nu toe heb gezien.