• 8.985.339 stemmen

How I Met Your Mother - Seizoen 5 (2009-2010)

Show titel: How I Met Your Mother

Ontwikkeld door: Carter Bays en Craig Thomas

Met: Josh Radnor, Jason Segel en Cobie Smulders

Datum van release: maandag 21 september 2009

Eerst uitgezonden op: CBS (Verenigde Staten)

• Disney+ Bekijk seizoen 5 via Disney+

Plot How I Met Your Mother

In 2030 vertelt Ted aan zijn kinderen hoe hij hun moeder heeft ontmoet. Het begon toen Ted's beste vriend, Marshall, vertelt dat hij zijn vriendin Lily tot huwelijk gaat vragen. Vanaf dat moment beseft Ted zich dat hij ook op zoek moet naar de ware liefde.

Afleveringen Seizoen 5 (2009-2010)

1. 1. Definitions

21 september 2009 (22 minuten)

De vriendengroep ontdekt dat Robin en Barney een geheime verhouding hebben.

2. 2. Double Date

28 september 2009 (22 minuten)

Tijdens een blind date ontdekt Ted dat hij is gekoppeld aan een vriendin van zeven jaar geleden.

3. 3. Robin 101

5 oktober 2009 (22 minuten)

Ted maakt goed gebruik van wat hij over Robin weet wanneer hij Barney leert hoe deze met Robin moet daten.

4. 4. The Sexless Innkeeper

12 oktober 2009 (22 minuten)

Marshall en Lily doen hun opperste best om indruk te maken op Barney en Robin wanneer ze voor het eerst met z'n vieren uitgaan.

5. 5. Duel Citizenship

19 oktober 2009 (22 minuten)

Barney probeert Robin te overtuigen om Amerikaans staatsburger te worden. Het uitstapje van Ted en Marshall verloopt anders dan gedacht wanneer Lily besluit mee te gaan.

6. 6. Bagpipes

2 november 2009 (22 minuten)

Wanneer Marshall advies van Barney krijgt over relaties, krijgen Lily en hij slaande ruzie.

7. 7. The Rough Patch

9 november 2009 (22 minuten)

Wanneer de vriendengroep beseft dat Barney en Robin samen ongelukkig zijn, schakelen Ted en Marshall de hulp van Lily in om ervoor te zorgen dat de twee uit elkaar gaan.

8. 8. The Playbooker

16 november 2009 (22 minuten)

Na zijn scheiding met Robin begint Barney weer volop te daten volgens de klassieke stappen uit zijn boekje met tactieken.

9. 9. Slapsgiving 2: Revenge of the Slap

23 november 2009 (22 minuten)

Marshall staat een Slap Bet af aan Ted en Robin. De vader van Lily, die ze lang niet meer heeft gezien, komt onverwacht op bezoek.

10. 10. The Window

7 december 2009 (22 minuten)

Ted ziet eindelijk zijn kans schoon om de ideale vrouw te daten.

11. 11. Last Cigarette Ever

14 december 2009 (22 minuten)

De vriendengroep probeert te stoppen met roken, terwijl Robin doorlopend ruzie maakt met haar nieuwe overwerkte collega.

12. 12. Girls versus Suits

11 januari 2010 (22 minuten)

Barney moet kiezen tussen seks met een aantrekkelijke barkeeper of zijn geliefde pakken en Ted is een stap dichter bij een ontmoeting met zijn toekomstige vrouw.

13. 13. Jenkins

18 januari 2010 (22 minuten)

Marshall probeert Lily te bewijzen dat zijn aantrekkelijke vrouwelijke collega hem heeft gekust.

14. 14. Perfect Week

1 februari 2010 (22 minuten)

Barney probeert 'de perfecte week' te scoren door in zeven dagen zeven meisjes aan de haak te slaan.

15. 15. Rabbit or Duck

8 februari 2010 (22 minuten)

Over een week is het Valentijnsdag en Ted laat het aan Marshall en Lily over om een date voor hem te zoeken.

16. 16. Hooked

1 maart 2010 (22 minuten)

Nadat de vriendengroep Ted ervan heeft overtuigd dat zijn huidige vriendin hem als een tijdelijke opvulling ziet, staat iedereen stil bij een soortgelijke relatie.

17. 17. Of Course

8 maart 2010 (22 minuten)

Robin bedenkt een plan om wraak te nemen op Barney vanwege zijn ongevoeligheid toen ze uit elkaar gingen.

18. 18. Say Cheese

22 maart 2010 (22 minuten)

Ted verpest de verjaardag van Lily door een date mee te nemen.

19. 19. Zoo or False

12 april 2010 (22 minuten)

Nadat Marshall is beroofd, verzint hij een uitgebreid verhaal over het voorval zodat Lily zich weer veilig voelt.

20. 20. Home Wreckers

19 april 2010 (22 minuten)

Nadat Ted de al te liefdevolle relatie tussen zijn moeder en haar verloofde heeft aanschouwd, vraagt hij zich af hoe ver hij achterloopt in zijn eigen leven.Nadat Ted de al te liefdevolle relatie tussen zijn moeder en haar verloofde heeft aanschouwd, vraagt hij zich af hoe ver hij achterloopt in zijn eigen leven.

21. 21. Twin Beds

3 mei 2010 (22 minuten)

Ted en Barney maken ruzie over hun liefde voor Robin.

22. 22. Robots versus Wrestlers

10 mei 2010 (22 minuten)

Ted, Marshall, Lily en Barney komen onuitgenodigd op een chique feest, waar Ted het hoog in zijn bol krijgt.

23. 23. The Wedding Bride

17 mei 2010 (22 minuten)

Ted gaat met een date naar de film, The Wedding Bride, die hem doet denken aan een relatie met een van zijn exen.

24. 24. Doppelgangers

24 mei 2010 (22 minuten)

Marshall en Lily tarten het lot wanneer ze gaan beslissen of ze al een baby willen hebben.

Nu ik de serie opnieuw bekijk ga ik redelijk vlot doorheen, maar ik merkte dat ik langer dan gedacht over dit vijfde seizoen deed. Niet echt een seizoen met veel opvallende hoogtepunten en verhaalinhoudelijk is het zelfs bij vlagen gewoon niet grappig.

Dat begint in het eerste deel van dit seizoen met de relatie van Robin en Barney. Daarmee zijn 2 toffe personages in 1 klap lang niet meer zo boeiend. Barney is als bezet man gewoon niet nuttig, zijn kracht is juist dat hij de meest bizarre dingen verzint om vrouwen in bed te krijgen. Buiten dat begint het relatiegeneuzel van Lily en Marshall echt vervelend te worden. Lily is al niet echt leuk, maar Marshall is dat vaak wel, behalve als hij met Lily een team vormt in verhaallijnen. Zo'n aflevering dat ze samen met Ted op road trip zijn valt daardoor gewoon erg tegen. En richting het einde van het seizoen komt de onvermijdelijke vraag over kinderen, wat meestal echt killing is in een sitcom. Ook hier totaal niet boeiend. En dan hebben we nog Ted zijn zoektocht naar de ware, wat gelukkig wel hier en daar nog geinig is omdat Ted ook wat excentrieker gedrag durft te vertonen.

De humor is van wisselend niveau, maar afleveringen als The Playbooker, Slapsgiving 2 en Girls versus Suits (met een geweldig catchy liedje van Barney) maken nog wel het nodige goed en daardoor is het nog best een genietbaar seizoen. Maar dat merk je pas echt als ze alle vijf weer samen een verhaal beleven. Nu vond ik er wel erg veel solo-verhalen in zitten, zeker rondom Robin. Het einde van de laatste aflevering met Robin die weer kamergenoot van Ted wil zijn vond ik wel weer lief, met de wijze woorden van Ted.

Ondanks dat het nog lekker weg kijkt is de serie wel wat minder geworden. En volgens mij wordt het de komende seizoenen niet heel veel beter, wat ik nog herinner. Maar dat zie ik de komende weken wel.

(Kleine) 3,5*

avatar van Black Math

Black Math

Voor mijn gevoel nog steeds op hetzelfde niveau als de vorige seizoenen. Af en toe een wat mindere aflevering, af en toe een uitschieter, met name als men met het medium speelt. Lily is soms wat irritant als ze zich nadrukkelijk met de levens van anderen bemoeit, aan de andere kant is Barney soms weer heerlijk op dreef als player, met name in de geweldige aflevering The Playbook. Heel erg intelligent geschreven en voor dit soort episodes kijk ik toch deze serie. Ook voor dit seizoen 2,5*.

avatar van NRT

NRT

Het laatste echt goede seizoen. Daarna is het te veel gericht op liefdesrelaties. Geef mij maar de streken van Barney, Marshall en in mindere mate Tedd en Robin. Lilly is inderdaad het minste personage.